מישהו יודע את פער התיווך בין מינון של ריטלין לפוקלין?
ג"א מצטרףלקינוח
מי ירים את הכפפה ויצור שאלון אבחון קשב וריכוז לבחור חרדי ??
עם השאלות המיוחדות למגזר שלנו
ואתגר עוד יותר גדול
מי יוכל ויעשה שאלון לאברך החרדי הנשוי ??
לצורכי מחקר יש לו בפורום פה הרבה חומר לשאלון
--אני חושב אולי אפשר לפתוח נושא חדש (סגור) וכל אחד יוסיף ענין אחר עד שיתגבש משהו
מה דעת החברים היקרים שליט"א?
שבת שלום ומבורך
או אם תשים לב לאלה שנכנסים לביהמ"ד כשהוא בתפוסה של בקושי שליש ועומדים 5 דקות מאחורה כשהם מחפשים מקום לשבת ובעצמם לא יודעים למה הם פשוט לא מתיישבים באחד מהמקומות הפנויים הרבים...[דוגמה אחת בודדת, שמתי לב שבקרב בחורי ישיבה עם הפרעת קש"ר, כמעט כולם - אם לא כולם - בוחרים כשהם לומדים לשבת צמוד לקיר / כמה שיותר מאחורה. בצורה שיטתית ו'אובססיבית'. - יש לי הסבר למה זה ככה ואכמ"ל -. ותכל'ס כששמתי לב לזה התחלתי לבחון בחורים 'רגילים' שבצורה שיטתית בוחרים לשבת באותם המקומות, ואצל כמה וכמה גיליתי תסמיני ADHD נוספים, אמיתיים.]
תופעות לוואי זה הרס את החיים???הכדור לא הורס אלא הרס - אני מקווה שכולכם זוכרים שהיום אני על מיינד פלוס - הדבר הטבעי היחיד שעוזר לדעתי.
בקיצור נמרץ - רוב תופעות הלוואי התקיימו בי, גו"נ. ולא רק בי.
אז אתה לא מכין רשימה כפי שהציע @ממקק - אתה סתם מנסה להיות מאבחן על דעת עצמך.
צר לי לבשר לך שבלי כלים מתאימים וניתוח מאוד נכון ומדוייק אין לך סיכוי להצליח.
גם אני לא מזמן חשבתי כמוך, עד שהתברר לי כמה טעיתי ופניתי לבדוק למה: התשובה שיכולת הניתוח שלנו - בין בחורצ'יקים ובין אברכונים - שוגה לעיתים רבות מאוד.
רוב בעלי הקש"ר הסתבכו עם הדמות בישיבה שהיתה אחראית על הצבת הגבולות לרוב מדובר במשגיח, יתכן שאצלך בישיבה זה היה איש צוות אחר, או שלא היו גבולות כל כך קשוחים, או שאתה סתם שונה מהרגיל.דווקא אני תמיד עם המשגיח הייתי עשר. אני תוך שניה 'חבר' של כל הרמי"ם והמשגיחים ואנשי הצוות... אם כבר - החברים מתעצבנים...
?( ואני מדבר מידיעה)
לא זכור לי.יתכן שאצלך בישיבה זה היה איש צוות אחר,
@פונצ'ר אמיתי ?או שלא היו גבולות כל כך קשוחים,
הגיוני.או שאתה סתם שונה מהרגיל.
לא נראה לי שכזה קשה לנחש...
דברנו על ישיבה קטנה אבל נראה לי שזה הסבה שאתה לא סבלת מהצוות בישיבה קטנה ודו"ק@פונצ'ר אמיתי ?
זה לא רק "הגיוני" זה מציאות השאלה היא אם זה גם בעניין הזההגיוני.
הפרעת קש"ר מתפתחת עד גיל 5 כך שזה לא הגיוני מה שכן-הפרעת קש"ר אצל אלה שאינם בחורי ישיבות יתכן שתשפיע עליהם פחות ולא יזדקקו לכדוריםמכאן השאלה שאולי תביא ל"מסקנא דרמטית" האם ייתכן שבקרב בחורי הישיבות אחוז בעלי בעיות הקש"ר גבוה מכלל האוכלוסיה???
כל מלה - פנינה!!כבחור ישיבה עם הפרעת קשב וריכוז, ברצוני להגיב לשאלה שנשאלה כאן.
ראשית אקדים כלל בסיס בהקשר לקשר וריכוז. לעולם אל תחשבו שאתם מבינים / יודעים / מרגישים מה הילדים שלכם עוברים. ואני חוזר שוב, לעולם אל תחשבו שאתם מבינים / יודעים / מרגישים מה הילדים שלכם עוברים.
דבר שני, לעולם אל תאמרו "אין דבר כזה לא יכול, יש לא רוצה", או - "אם רק היית רוצה...". אז זהו, שבהחלט יש דבר כזה 'לא יכול', וברמות שאתם לא מבינים בכלל. [והתסכול מבעבע בדמי כשאני כותב מילים אלו, ואם זה יעזור ולו לאחד - והיה זה שכרי.] ולא תמיד הרצון רלוונטי. [ואל תקשקשו עם "אין דבר העומד בפני הרצון", כי באותה מידה גם אפשר לומר את זה לאדם שרח"ל ריסק את כל עצמותיו בתאונת דרכים ושוכב מקובע כולו ומגובס בכל חלקי גופו, "אם רק היית רוצה עכשיו לרקוד בחתונה של אחיך - וודאי שהיית יכול..." כי הרי אין דבר העומד בפני הרצון, ואם רק היית רוצה... ואין דבר כזה לא יכול, יש לא רוצה... והדברים פשוטים לכל בר דעת].
דבר שלישי, הלומד עם הפרעת קשב וריכוז משקיע פי כמה וכמה וכמה משאר בני גילו, ומגיע לתפוקה נמוכה בהרבה מאד. התוצאה היא שהמשוב החיובי שהוא מקבל - אפסי [דבר שאינו הוגן כלל וכלל!!! בהתחשב בכמות ההשקעה שלו לעומת האחרים שהגיעו לתוצאה סבירה באפס השקעה - יחסית]. ואין לו את הסיפוק שבהצלחה, ויש לו תסכול, ואכזבה, ובושה [מהסביבה, מההורים ומהמורים ומהחברים], ועוד שפע רב של רגשות שליליים.
דבר רביעי, גם עם תרופה כלשהי, זה לא מכריח כלל שהילד [או הבחור או האברך..] ישב וילמד. שמעתי פעם משפט בשם הרב שטיינמן, 'ריטלין נותן אפשרות ללמוד. הוא לא נותן חשק ללמוד'. והדברים פשוטים וברורים ובדוקים ומנוסים לכל מי שניסה את זה... [ואגב, לא מדובר בהכרח כלל וכלל על המושג הידוע 'חשק בלימוד' שכולם מכירים. גם מי שמאד מאד אוהב ללמוד תורה, מספיק שקשה לו לעבור ממצב אי פעולה למצב פעולה, בכדי שכבר לא יהיה לו 'חשק' ללמוד. ואכמ"ל.]
ולגבי זה, ישנם כל מיני דרכים שעוזרות. אפשר ליצור גירוי חיצוני שימשוך [כדוגמת מקום מעניין ללמוד בו, אבל לא ברמה שיסיח את הדעת..], או גירוי פנימי שימשוך [ללמוד נושאים מעניינים], אבל בעיקר בעיקר ללמוד בצורה מושכת ומרתקת, להציג הכל בצורה חיה, צבעונית ומגרה. כמו השאלות של הגר"י זילברשטיין. לא כמו שזה כתוב בגמרא... [ואגב, זה לא חייב להיות כל הזמן כך. מספיק להגיע ולזרוק שאלה מרתקת וצבעונית שתעיר ותקפיץ את הלומד, ואחרי שהוא מתחבר לסיפור וחי את השאלה, ואחרי שאומר מה דעתו, לומר "אז הנה זה בדיוק קרה פעם, לפני הרבה שנים, בדיוק בתקופה של רב אשי. אז כמובן שהם הגיעו לרב אשי לשאול מה הדין, והוא אומר כך - " ולצטט את הגמרא לאט, בבהירות, בהטעמה, עם ניגון המילים בצורה תואמת, לדוגמה, - "חוץ מרשות המיוחדת למזיק, (ומסביר רש"י, שאם נכנס שור ניזק, בחצר המזיק, והזיקו שור המזיק, פטור). דאמר ליה: תורך, ברשותי, מאי בעי???" ולהצביע על הלומד במילה 'תורך', ועל עצמך במילה 'ברשותי', תוך הדגשת המילים, ואז "מאי בעי??" ברור. השאלה זועקת. וכן הלאה וכו'...] וישנם עוד דרכים,
וכבר נשתברו קולמוסין רבים על הנושא, ויעויין בהדרכות המקצועיות של המומחים בדבר... ולא באתי אלא לעורר, אל תחשבו שאתם מבינים במה מדובר, וממילא אל תחשבו שאתם יכולים 'להסתדר' עם זה בצורות הרגילות שאתם מכירים [וודאי שגם לא לדון אותו על פי אמות המידה ה'מקובלות'.]
בברכת הצלחה"
במוח יש 3 מצבים של הפרשת דופמין וכו'אני יכולה להתרכז גם בדברים משעממים שעות רבות
כיף לאנפף, אני יודע.תופעות לוואי זה הרס את החיים???
קודם כל בגלל זה יש כל כך הרבה סוגים שניתן להחליף ביניהם
וחוץ מזה תופעות לוואי זה דבר צדדי שניתן לטפל בהן בהרבה מאוד צורות וזה לא קשור להשפעה של הכדור על יכולת הריכוז.
ואגב, לו רק שיש לו סיכוי להצליח הוא גם מצליח!!! ( ואני מדבר מידיעה)
עד היום לא העזתי להכנס לפינה הזאת.כיף לאנפף, אני יודע.
אבל המלצה קטנה שלי - בשביל שאנשים יאהבו אותך, אל תזלזל בסבל שלהם.
בפרט שאתה לא יודע כלום על תופעות לוואי - כך ניכר מהתגובה שלך.
תוכל ללמוד מ @בחורציק עם ADHD, שלא פסל אלא שאל "תוכל לפרט במה?".
זה אפילו לא בעיות רגשיות.מה תגידו על מחקר שאומר שאין דבר כזה קו"ר גנטי או במוח וכ"ו, אלא הכול בעיות רגשיות?
אבל מה יעזור לדון כאן אולי אתה צודק ובאמת צריך לפנות ישר לפסיכולוג..זה אפילו לא בעיות רגשיות.
אלא סה"כ אנשים נורמטיבים שלקחו חיסון קורונה ומשם הכל התחיל......
תכלס' בין כך ובין כך אנחנו עם בעיות רגשיות כדבריך. אז מה יעזור לפנות אלינו?
אולי כדאי שתפנה לפסיכולוג המטפל שלנו?
רק שאלה קטנה בשביל ההתעניינות. השיפור בעקבות התרופה הוא דרמטי. ומוכח בכלים חד משמעיים ומדידים (למשל תוצאות מבחנים ועוד ועוד). אז איך המחקר מסביר את זה????
יכול להיות שזה אכן קרה??יתכן שהוא יתמכר...
ונאלץ להסתפק ב @בחורצ'יק עם ADHD גנרי.
אני אגיד שזה לא נכוןמה תגידו על מחקר שאומר שאין דבר כזה קו"ר גנטי או במוח וכ"ו, אלא הכול בעיות רגשיות?
שאפו על המשל!! ממש מוצלח.זה כמו לומר שאם נגמר לי הדלק אני יכול להיכנס לתחנת דלק שזה "הפתרון" ואני יכול גם להזמין גרר, והגרר יועיל אז זה אומר שזה הפתרון?!
כלומר זה שהתרופה מועילה זה לא אומר ששם הבעיה אלא זה כמו במשל להזמין גרר במקום לפתור את הבעיה.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
18.11
י"ז חשוון
וובינר מרתק!
המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג
הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.
הכניסה חופשית!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
19.11
י"ח חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: