דיון כנות

רבקהנ

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אז למה לכתוב אותו אם הוא לא רגש?
תתפלאו לשמוע, לפעמים יחד עם הרגש יש גם מסר. כזה שעולה מתוכי, לא כי חייבו אותי ולא כי כך צריך להיות אלא כי זאת אני.
זה לא פסול לכתוב שיר עם מסר. אם יש מסר שרוצים להעביר, למה לא? כמובן שאין טעם לדחוף בכח.
כי היא/הוא רוצים להיות סופר/ת
ולימדו אותם להביא את מה שצריך ולא את מה שמרגיש
אם זה אכן כך, אז זה גרוע. אבל אני מאמינה שיש הרבה שמביאים גם את מה שהם מרגישים, וגם את מה שהם מאמינים בו. גם זה מהווה חלק נכבד מאוד מהרגשות שלנו.
אני יכולה לכתוב שיר מתוך רגש מאוד חזק, והוא יכלול גם מסר, שגם הוא עולה ממני בצורה חזקה. זה לא סותר.
אני אגיד את האמת הרבה פעמים אפשר לקרוא פה שיר שהוא אחלה מבחינת החרוזים והמשקלים אבל אתה קורא אותו והדבר היחידי שעובר לי בראש זה מישהו שמשקר לעצמו מנסה לשקר עלי, למה הוא מנסה לשקר עלי?

ההודעה מנוסחת בלשון זכר מטעמי נוחות אך פונה בשווה לשני המינים.
אולי זה נכון, אבל אולי זאת הרגשתכם האישית.
יכול להיות שעבור הכותב זה אמת לאמיתה ועבורכם זה נשמע זיוף.
אי אפשר לשפוט אמנות לפי אמת ושקר, כל אחד והאמת שלו.
 

רבקהנ

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אבל זו בדיוק הנקודה, ששיר מקצועי הוא שיר מהלב, וזה שאת לא מעוניינת לשתף בבמה מקצועית את הרגשות שלך זה תוצר של חינוך שקיבלת, בחורה חילונית לצורך העניין תכתוב ברשת חברתית עם מיליוני משתמשים את התחושות שלה, גם אם זה פוגע כביכול בתדמית שלה/ של המשפחה שלה, גם אם זה ראוי/ לא חינוכי, גם אם היא תחשוף דברים שהיא עברה או עוברת. ככל שאנחנו בוחרים את מי לשתף וכמה, זה גורע מרמת הכתיבה הכללית. אפשר להתדיין אם נכון להניח את הלב לציבור או לא אבל אי אפשר להתווכח עם העובדה שכתיבה ספרותית חרדית לוקה בחסר הנל
מי אמר שהחינוך הזה אינו נכון?
מי אמר שכל דבר שאת מרגישה נכון לשתף בו את כל העולם?
אני מסכימה שלכתוב זה משחרר, ושרגש אמיתי מוציא דברים משובחים, אבל כן צריך ביקורת עצמית ומודעות מה מתאים לשתף ומה לא.
אם נתת את הדוגמה של הרשתות החברתיות, זה בדיוק הדוגמה איך לא כדאי להיות.
ייתכן שחסרה פתיחות בכתיבה החרדית, אבל ישנה אובר - פתיחות, שאינה טובה יותר במגזר הכללי.
 

Chaya Lea

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תתפלאו לשמוע, לפעמים יחד עם הרגש יש גם מסר. כזה שעולה מתוכי, לא כי חייבו אותי ולא כי כך צריך להיות אלא כי זאת אני.
זה לא פסול לכתוב שיר עם מסר. אם יש מסר שרוצים להעביר, למה לא? כמובן שאין טעם לדחוף בכח.
ברור. וזו המעלה בשירים שנכתבים מהלב כשאדם מאמין כותב שירים הוא מכניס בזה גם בלי לרצות את ההשקפות שלו ומעביר מסרים שהוא מאמין בהם.
בדיון כאן דיברנו על הפעמים שיוצא לי לקרוא שיר בפלטפורמה ציבורית כלשהי ואפילו אם היה בו רגע של גילוי לב מיד צריך להסתייג ולתת מסר ש'הציבור רוצה לשמוע'.
מסרים מהסוג שאת כתבת עליו, שרוצים להעביר ולפעמים גם מגיעים לבד הם מצויינים. ככה מרוויחים גם את המסר.
כי מסרים מהסוג המאולץ לא נותנים לפחות לי את החיבור לעניין וגם לא ממש מעוררים אמון או הזדהות.
 

גאווהסקריפט

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
ייתכן שחסרה פתיחות בכתיבה החרדית, אבל ישנה אובר - פתיחות, שאינה טובה יותר במגזר הכללי.
כמובן שאיזון הוא שם המשחק בכל עניין וגם כאן. אבל אם נדבר על להודות בתחושות שקיימות, במצבים קשים או דברים כאלו- אני לא רואה את זה קורה, שירים בעיתונות חרדית הם או על אנשים שנפטרו או חרוזים עליזים ומשעשעים על ערימת הכלים המתגבהת והאמא שמקסימום מתייאשת מראש אבל תמיד החיוך יהיה על שפתותיה והיא תפטיר "נו טוב העיקר שיש ילדים". אף אחד לא יודה בשום רגש קשה יותר מזה. זה לא קיים.
 

מתעניינת:)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מי אמר שהחינוך הזה אינו נכון?
מי אמר שכל דבר שאת מרגישה נכון לשתף בו את כל העולם?
אני מסכימה שלכתוב זה משחרר, ושרגש אמיתי מוציא דברים משובחים, אבל כן צריך ביקורת עצמית ומודעות מה מתאים לשתף ומה לא.
אם נתת את הדוגמה של הרשתות החברתיות, זה בדיוק הדוגמה איך לא כדאי להיות.
ייתכן שחסרה פתיחות בכתיבה החרדית, אבל ישנה אובר - פתיחות, שאינה טובה יותר במגזר הכללי.
זאת שאלה בפני עצמה, אבל לא עליה הדיון
 

מתעניינת:)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
תתפלאו לשמוע, לפעמים יחד עם הרגש יש גם מסר. כזה שעולה מתוכי, לא כי חייבו אותי ולא כי כך צריך להיות אלא כי זאת אני.
זה לא פסול לכתוב שיר עם מסר. אם יש מסר שרוצים להעביר, למה לא? כמובן שאין טעם לדחוף בכח.

אם זה אכן כך, אז זה גרוע. אבל אני מאמינה שיש הרבה שמביאים גם את מה שהם מרגישים, וגם את מה שהם מאמינים בו. גם זה מהווה חלק נכבד מאוד מהרגשות שלנו.
אני יכולה לכתוב שיר מתוך רגש מאוד חזק, והוא יכלול גם מסר, שגם הוא עולה ממני בצורה חזקה. זה לא סותר.

אולי זה נכון, אבל אולי זאת הרגשתכם האישית.
יכול להיות שעבור הכותב זה אמת לאמיתה ועבורכם זה נשמע זיוף.
אי אפשר לשפוט אמנות לפי אמת ושקר, כל אחד והאמת שלו.
אני לגמרי מסכימה איתך, לפעמים עולה ממני אוטומטית תשובה שהיא תוצר של האמונות שלי, אבל כשהמגמה נהפכת לכזו היא גורעת מהאותנטיות
 

❤️אילולה❤️

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
ואו איזה דיון
בא לי בול בזמן:)

אני חושבת שבעולם הללא דת
אנשים מתרגלים לתת במה לכל רגש ורגש שלהם
ולפעול אך ורק על פי הרגש
תעשה מה שאתה מרגיש לך עם הלב שלך"
זה נכון.
אני הכי בדעה של כל ההעצמות אישיות למינהם,
רק שהם לא יודעים לתת את הגבול שבין לתת מקום לרגש בתוכי
לבין לתת מקום לי בתוך הרגש.
הרגש משתלט עליהם, ואם מדובר באהבה אז בכלל,
כל דמיון רגש הופך כבר לדרך חיים.
כי אנחנו אומרים לעשות מה שהלב שלנו מרגיש לא כן?!
אבל מי יכול לחשוף רגש?
מי יכול להחליט על פיו, אך ורק מי שבא אל הרגש שהוא שלם עם עצמו.
ובעולם החילוני שאנחנו רואים זאת בחוץ,
זה נראה וואלה ילד קטן איזה מודעות גבוהה יש לו.
אבל לא בהכרח שזה נכון כי הם עקפו על הבסיס
כי אם זה מותר ללכת עד הסוף על כל דמיון/ רגש אהבה
אז אם יש לי עכשו (חלילה) תחושות אובדניות זה גם בסדר
כי הכל מותר.

בעולם השירה. שאני אגב מאד מאד אוהבת אותו
זה קיים זה לקחת כל דבר קטן מהחיים וליצור בו משמעות
שירה זה לתת לרגשות מלא מלא מקום ואך ורק לרגשות(לכן קיים פחות משוררים בעולם החרדי)
אבל לא את הרגשות כמו שהם החוכמה היא שרק המשורר יוכל להבין במה מדובר באמת
החוכמה היא ליפות את הרגשות ולהציג אותם לקורא שיזדהה,
וכשאתה יותר מידיי מנסה לשזור חרוזים זה נראה מצוץ תלוי מי
אבל זה יכול להראות קצת שקרי.
.
בכלאופן אנחנו צריכים לכתוב את עצמנו.
לגשת לכתיבה שאנחנו סופר מרגישים את עצמנו.
ואז מה שאנחנו מרגישים כבר ישפך על הדף/ על המקלדת
ואם אנחנו יכולים ליפות אותו אז הוא ראוי לפלטפורמה ציבורית
ואם לא,
גם אל עצמו הוא שווה
אבל בהחלט @לאונרד כהן לא להפסיק לכתוב!



סורי על המגילה מקווה שזה קשור לנושא,
עדיין לא קראתי את כל התגובות שלכם אז כבר אראה אם קלעתי:)
 

עליבאבא

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
כל מה שמייחד את השירה והספרות זה היכולת לבטא רגשות. כתיבת שיר 'מקצועית' בלבד לרוב אינה מרגשת, וגם לצ'אט GPT יש יכולות בעניין.
מסכים לגמרי עם הביקורת על השירה החרדית שמקריאה רגשות מתוך דף מסרים, לי אישית יש פעמים רבות תחושת ניתוק מסוימת כשאני שומע זמר פלוני שר בערגה רבה על אהבת התורה וכדומה ואורח חייו משדר מציאות אחרת לחלוטין. לא אמין, מה לעשות.
אגב כנ"ל ויותר לגבי הספרות החרדית הפופולרית, שתמיד הגיבור מחליט נכון, והאנד הוא האפי, וסוף האמת לנצח, וכולם טובים ונחמדים.
לדעתי יש כאן שאלה נפרדת, מלבד האם לדבר על דברים 'חיוביים' שאינם אמיתיים, האם לדבר על דברים אמיתיים אם הם 'שליליים'. כלומר, האם נכון לתת תשומת לב ולייחד מקום לרגשות הללו. האם לצאת בהצהרה ש'מה לעשות, יש בנו צדדים פחות יפים' אינה גורם להשלמה גם עם אותם צדדים.

שאפו על העלאת הנושא @לאונרד כהן , ראוי היה לעסוק בו מזמן..
 

לאונרד כהן

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
מי אמר שהחינוך הזה אינו נכון?
מי אמר שכל דבר שאת מרגישה נכון לשתף בו את כל העולם?
אני מסכימה שלכתוב זה משחרר, ושרגש אמיתי מוציא דברים משובחים, אבל כן צריך ביקורת עצמית ומודעות מה מתאים לשתף ומה לא.
אם נתת את הדוגמה של הרשתות החברתיות, זה בדיוק הדוגמה איך לא כדאי להיות.
ייתכן שחסרה פתיחות בכתיבה החרדית, אבל ישנה אובר - פתיחות, שאינה טובה יותר במגזר הכללי.
גם אם נגיע למסקנה ששיתוף שירים זה לא צנוע, אז נפסיק לשתף. זו לא סיבה לשתף חומר גרוע לשם קדושת הלשתף משהו.
 

גאווהסקריפט

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
נושא מרתק. ככל שאני חושבת עליו יותר יש בו יותר חלקים.
אני מבינה מאוד את הסיבה שבספרות החרדית כל הדמויות מקשיבות יפה לאבא ואימא ואף פעם לא מרימות יד או מתייאשות מלחיות. ואני עוד יותר מבינה לעומק כמה זה משאיר את הקורא בודד ומרגיש שרק אצלו כל הבעיות.
כל אחד בטוח שרק הוא מרגיש את כל מה שהוא מרגיש. לאף אחד אף פעם לא נמאס להתפלל, אף אחד לא יקום ויספר את זה בקול. מה שיהיה כתוב זה שליוסי היה קשה להתפלל ואז הוא נזכר במשהו וכו וכו ובסוף יוסי התפלל ברגש רב.
אבל זה כן מחזק שיוסי התפלל ברגש רב. ואי אפשר לתת לגיטימציה ללא להתפלל. אז מה עושים?
בילבלתי את עצמי.
יש מטרה להוסיף סוף טוב ולא טבעי, זה מכוון לכיוון מסוים. אבל זה לא אמין. וזה גם מעצבן.
נושא קשוח...
 

מתעניינת:)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
נושא מרתק. ככל שאני חושבת עליו יותר יש בו יותר חלקים.
אני מבינה מאוד את הסיבה שבספרות החרדית כל הדמויות מקשיבות יפה לאבא ואימא ואף פעם לא מרימות יד או מתייאשות מלחיות. ואני עוד יותר מבינה לעומק כמה זה משאיר את הקורא בודד ומרגיש שרק אצלו כל הבעיות.
כל אחד בטוח שרק הוא מרגיש את כל מה שהוא מרגיש. לאף אחד אף פעם לא נמאס להתפלל, אף אחד לא יקום ויספר את זה בקול. מה שיהיה כתוב זה שליוסי היה קשה להתפלל ואז הוא נזכר במשהו וכו וכו ובסוף יוסי התפלל ברגש רב.
אבל זה כן מחזק שיוסי התפלל ברגש רב. ואי אפשר לתת לגיטימציה ללא להתפלל. אז מה עושים?
בילבלתי את עצמי.
יש מטרה להוסיף סוף טוב ולא טבעי, זה מכוון לכיוון מסוים. אבל זה לא אמין. וזה גם מעצבן.
נושא קשוח...
זהו שאני לא חושבת שהעובדה שלימשהו קשה זה נתינת לגיטימציה. הרי לכולנו יש קשיים, ההזדהות הזו בעיני יכולה לעשות רק טוב.. כי אם אני הבודד שאלול בשבילי הוא מפחיד ומעיק ואצל כולם נושבת רוח אלולית שמביאה בכנפיה לובן וטוהר אז אני מרים ידיים ורק מחכה שזה יעבור. אבל אם אני יודע שכל אחד חווה את זה שונה והנפש שלנו מסועפת ומורכבת אז אני מבין שאני לא רע, אני בן אדם עם חולשות ויצרים ומורכבויות שאני שווה וראוי.. ומהמקום הזה אני יכול לעשות פסיעה קדימה.
אני כן מסכימה שיש רגשות, בפרט בנושא אהבה שכן צריכים להצניע, אבל גם שם יש הרבה מקום לדיון.. הלוואי שצעירים היו מקבלים כלים נכונים, מקום להזדהות בצורה מאוזנת, אני חושבת שזה היה מונע מהם הרבה רגשות אשם, בלבול דכדוך וכעס
 
נערך לאחרונה ב:

לאונרד כהן

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
זהו שאני לא חושבת שהעובדה שלימשהו קשה זה נתינת לגיטימציה. הרי לכולנו יש קשיים, ההזדהות הזו בעיני יכולה לעשות רק טוב.. כי אם אני הבודד שאלול בשבילי הוא מפחיד ומעיק ואצל כולם נושבת רוח אלולית שמביאה בכנפיה לובן וטוהר אז אני מרים ידיים ורק מחכה שזה יעבור. אבל אם אני יודע שכל אחד חווה את זה שונה והנפש שלנו מסועפת ומורכבת אז אני מבין שאני לא רע, אני בן אדם עם חולשות ויצרים ומורכבויות שאני שווה וראוי.. ומהמקום הזה אני יכול לעשות פסיעה קדימה.
אני כן מסכימה שיש רגשות, בפרט בנושא אהבה שכן צריכים להצניע, אבל גם שם יש הרבה מקום לדיון.. הלוואי שצעירים היו מקבלים כלים נכונים, מקום להזדהות בצורה מאוזנת, אני חושבת שזה היה מונע מהם הרבה רגשות אשם, בלבול דכדוך וכעס
מסכים לחלוטין. ברור שהדחקה והעמדת פנים לא מובילה לשום מקום טוב, ואדרבה הכרה בתרכובת הנפשית שממנה אנו עשויים אמורה לקדם אותנו בהבנת המציאות, ואיך לעבוד בה את ה בצורה הגבוהה יותר.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
להלן דעתי בנושא:
1. יש נושאים שחשוב לא לכתוב עליהם בפומבי על במה שפתוחה לציבור הרחב כמו אלימות או אובדנות וכדומה, כי עצם הפרסום יש בו כדי לתת לגיטימציה למעשים אשר לא ייעשו.
2. התרבות החרדית כיום מעודדת להיות מושלמים כלפי חוץ ולא לחשוף חולשות. סוג של פרפקציוניזם רוחני-תרבותי-חברתי. זה מגיע לדעתי מכמה סיבות, כמו השאיפה הרוחנית שעליה אנחנו מחונכים לשאוף להיות באמת מושלם, הצורך לשמור על שם טוב בשביל מוסדות הלימוד והשידוכים, ועוד. ולכן מי שמעז לחשוף רגשות או מחשבות של קושי והתמודדויות נתפס כחלש וחשוף לביקורת מהחברה או ביקורת עצמית שמושפעת מהתרבות הזו. למרות שבדרך כלל מדובר בקשיים שהרבה מאד מהקוראים בודאי גם מתמודדים איתם... רק מפחדים לפרסם.
3. לדעתי, בודאי שיש מקום לפרסם קטעים של רגשות שאינם תמיד מושלמים, קשיים והתמודדויות. ככה כמו שהם, בלי מסר בסוף של חיזוק. כשאדם קורא שיש עוד אנשים שמרגישים כמוהו זה מעודד ומאפשר מודעות והתמודדות במקום הדחקה, בלבול וחרדות.
אגב, זה מתקשר למה שכתבתי בנקודה הראשונה, שעצם פרסומו של נושא נותן לו לגיטימציה. לטוב או למוטב.
 
נערך לאחרונה ב:

לאונרד כהן

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
1. יש נושאים שחשוב לא לכתוב עליהם בפומבי על במה שפתוחה לציבור הרחב כמו אלימות או אובדנות וכדומה, כי עצם הפרסום יש בו כדי לתת לגיטימציה למעשים אשר לא ייעשו.
פרסום והכרה במציאות המורכבת שלנו היא לא לגיטימציה.
נהפוך הוא ההתעלמות גורמת למעשים אשר לא יעשו להיעשות.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום והכרה במציאות המורכבת שלנו היא לא לגיטימציה.
נהפוך הוא ההתעלמות גורמת למעשים אשר לא יעשו להיעשות.
אני מתכוונת לפרסום *פומבי לגמרי* כמו פרסום בעיתונות או בפורומים ואתרים שפתוחים לציבור הרחב, של ידיעות חדשותיות או קטעים שמדברים בפירוש על נושאים קשים ומעשים אשר לא ייעשו, כמו אלימות ואובדנות. זה מוכח מחקרית שציבור שנחשף למידע קשה יש שם אחוז גבוה יותר של מעשים כאלו.
ילדים שנחשפים לאלימות הם בסיכון להיות אלימים בעצמם, וכו'
לא שהתעלמות היא טובה, להיפך, חובה גמורה להתיחס לתופעות קשות בכל מקום ובכל תרבות ובכל ציבור. חובה! חובה!
נא להפריד בין נושא הפרסום, שעליו נסוב הדיון, לבין נושא הטיפול בתופעות קשות.
חשוב להיות אחראים ולפרסם מידע בחכמה. לא כל נושא מתאים לכל אחד לקרוא עליו. זה בפירוש מייצר לגיטימציה.
 

עליבאבא

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
אני מתכוונת לפרסום *פומבי לגמרי* כמו פרסום בעיתונות או בפורומים ואתרים שפתוחים לציבור הרחב, של ידיעות חדשותיות או קטעים שמדברים בפירוש על נושאים קשים ומעשים אשר לא ייעשו, כמו אלימות ואובדנות. זה מוכח מחקרית שציבור שנחשף למידע קשה יש שם אחוז גבוה יותר של מעשים כאלו.
ילדים שנחשפים לאלימות הם בסיכון להיות אלימים בעצמם, וכו'
לא שהתעלמות היא טובה, להיפך, חובה גמורה להתיחס לתופעות קשות בכל מקום ובכל תרבות ובכל ציבור. חובה! חובה!
נא להפריד בין נושא הפרסום, שעליו נסוב הדיון, לבין נושא הטיפול בתופעות קשות.
חשוב להיות אחראים ולפרסם מידע בחכמה. לא כל נושא מתאים לכל אחד לקרוא עליו. זה בפירוש מייצר לגיטימציה.
כן ולא. נכון מאוד למשל על התאבדות, שאם לא יהיו אזכורים אנשים לא יחשבו על האופציה בכלל. לא נכון בכלל במה שקשור למוגנות, שפוגעים יש תמיד, וחוסר הדיבור סביב הנושא רק גורם להתגברות הפגיעות.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כן ולא. נכון מאוד למשל על התאבדות, שאם לא יהיו אזכורים אנשים לא יחשבו על האופציה בכלל. לא נכון בכלל במה שקשור למוגנות, שפוגעים יש תמיד, וחוסר הדיבור סביב הנושא רק גורם להתגברות הפגיעות.
נכון.
ועדיין לדעתי לא מתאים לפרסם כתבה נרחבת על מוגנות בעיתון יומי שיושב על השולחן במטבח וכל אחד שיודע לקרוא בלי ניקוד מדפדף בו.
הפרסום חשוב מאין כמותו, אבל יש לתת את הדעת מי נחשף לכל סוג של מדיה ולפרסם בהתאמה.
 

עליבאבא

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
נכון.
ועדיין לדעתי לא מתאים לפרסם כתבה נרחבת על מוגנות בעיתון יומי שיושב על השולחן במטבח וכל אחד שיודע לקרוא בלי ניקוד מדפדף בו.
הפרסום חשוב מאין כמותו, אבל יש לתת את הדעת מי נחשף לכל סוג של מדיה ולפרסם בהתאמה.
לכן מוצאים כל מיני פתרונות קסם, ומשתמשים במילים מעורפלות כך שרק מי שאמור להבין מבין. לא כל מי שיודע לקרוא בלי ניקוד מבין את הכוונה שמאחורי המילה 'מוגנות'.
 

מתן מאור

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הדיון סטה מעט מנתיבו המקורי (או שפותח האשכול בעצמו לוקה מעט בחוסר כנות, כי הוא רצה לדון בפתיחות ופתח דיון על כנות).

הכנות היא חשובה, כי שיר או פרוזה (מחזה ציור או תמונה וכן הלאה) שאינם כנים – משקרים, ואף אחד לא אוהב שמשקרים לו למרות שכולנו משקרים לפעמים. אבל האם כנות משמעה לפתוח בפני קהל עם ועדה את מפת הנפש הפנימית שלי על כל דרכיה?

עברה עלי תקופה לא קלה, וההתמודדות ספקה לי הרבה חומר למחשבה והמון רגש לעיבוד. חלק מהתובנות כתבתי ופרסמתי – והן כנות לחלוטין בלי שום ניסיון לייפות אותם כדי שיתאימו למה שכדאי לי לכתוב או למה שכדאי שאנשים אחרים יחשבו עלי. חלק אחר מהן – כתבתי ולא פרסמתי, אין שום חובה לתת לעולם לדעת מה אכלתי לארוחת בוקר, יש בכך אפילו חוסר צניעות.

חלק נוסף ואחרון אפילו לא העליתי על גבי הכתב – כי כתיבה היא סוג של פרסום גם אם הדבר הנכתב סגור במגירה סודית, או בתיקייה שכוחה במחשב. לא כל דבר ראוי לפרסום גם אם הוא אמת לאמיתה. אף אחד לא רוצה לעקור את דלת ביתו למרות שהוא מתנהג בכל אורחותיו לפי החוק וההלכה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צח

א מִזְמוֹר שִׁירוּ לַיי שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ:ב הוֹדִיעַ יי יְשׁוּעָתוֹ לְעֵינֵי הַגּוֹיִם גִּלָּה צִדְקָתוֹ:ג זָכַר חַסְדּוֹ וֶאֱמוּנָתוֹ לְבֵית יִשְׂרָאֵל רָאוּ כָל אַפְסֵי אָרֶץ אֵת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ:ד הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ פִּצְחוּ וְרַנְּנוּ וְזַמֵּרוּ:ה זַמְּרוּ לַיי בְּכִנּוֹר בְּכִנּוֹר וְקוֹל זִמְרָה:ו בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ יי:ז יִרְעַם הַיָּם וּמְלֹאוֹ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ:ח נְהָרוֹת יִמְחֲאוּ כָף יַחַד הָרִים יְרַנֵּנוּ:ט לִפְנֵי יי כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק וְעַמִּים בְּמֵישָׁרִים:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

ותשובה ותפילה וצדקה • אתגר 111

לוח מודעות

למעלה