מסכימה בהחלט.אני בטוחה שיש גם חסידים שהולכים לטיש (או נוסעים לחגים, או תורמים למגביות של החסידות...) בגלל לחץ חברתי.
כנראה שלא מדובר ב50%, וגם אצל הליטאים אני באמת לא חושבת שמדובר ב50%, אבל שום חברה אינה חפה מלחץ חברתי.
מסכימה בהחלט.אני בטוחה שיש גם חסידים שהולכים לטיש (או נוסעים לחגים, או תורמים למגביות של החסידות...) בגלל לחץ חברתי.
כנראה שלא מדובר ב50%, וגם אצל הליטאים אני באמת לא חושבת שמדובר ב50%, אבל שום חברה אינה חפה מלחץ חברתי.
יש ערכים שהם אבסולוטיים. נשמח אם כולם יקיימו אותם. כמובן שצריך לחנך את כל הבנות להיות צנועות, כי נשמח שכולן יהיו כאלו.חלק מהבנות שומרות על צניעות ברמה גבוהה בגלל לחץ חברתי. עובדה שבמקומות שאין חינוך כזה, הולכים אחרת.
האם המסקנה לא לחנך לזה?
חלק מהאנשים בעולם שמתייחסים יפה לאחרים, זה בגלל לחץ חברתי. עובדה שבמקומות שלא מחנכים לזה, אנשים מתייחסים אחרת. ואז מה?
למעשה כל התחומים הם ככה. מחנכים למשהו מסוים. חלק עושים אותו בגלל החינוך וההפנמה האמיתית של הערך, וחלק בגלל הלחץ החברתי שנוצר באופן אוטומטי.
למעשה זה מורכב יותר. אצל הרוב יש שילוב של הפנמת הערך יחד עם השייכות החברתית. זה מעורבב בנפש של האדם.
וזה טוב כל עוד מדובר בערכים טובים. אדרבה, החברה והמסגרת עוזרים לבסס את הערכים.
(השאלה האם ערך כזה או אחר הוא טוב, והיכן המקום שלו בסדר העדיפויות, היא שאלה אחרת).
אמנם מי שעושה דברים אך ורק בגלל החברה, יכולות בהחלט להיווצר בעיות. בפרט במקרים שהדרך האישית המתאימה לו בחיים, איננה זהה למקובל בחברתו.
ונכון שזה גורם לכל אלו לבעיה, כי לא קל להיות שונה, וקשה לנטרל את הלחץ החברתי גם במקרים שנוצרים לאדם נזקים מדרך שלא מתאימה לו אישית.
זו לא סיבה לשנות את החינוך הכללי בחברה לערכים שהיא מאמינה בהם, מעריכה אותם אותם ורואה בהם אידיאל גבוה.
זו כן סיבה, במקביל לחינוך הכללי לערכים טובים, יהיו מה שיהיו, להתחנך גם לפתח עצמאות חיובית ויותר הכרה באידיבידוליות של כל אדם. (כמובן בתוך המסגרת של חיי תורה ומצוות).
דווקא הדוגמה שלך מראה כמה אנחנו דיכוטומים בהקשר הזה.ועוד קצת התפלספות: לכאורה אין ואקום בלחץ חברתי.
מי שנמצא בחברה לומדת, יש לו לחץ חברתי ללמוד.
מי שנמצא בחברה עובדת, יש לו לחץ חברתי לעבוד. הוא לא ניטרלי.
עוד 3 קבצים שלו (הראשון לא קשור לכאן, סתם אותו כוון מחשבה)שלחו לי כמה מאמרים מדהימים שקשורים לנושא האחרון שמדובר כאן
הכותב הרב יעקב בוקוצ'ובסקי מקרית ספר
יש לו גם אתר https://baatzatcha.co.il/
זה נשמע שמדובר במישהו ידוע
ואם כן בטח יש כאן כאלו שמכירים יותר את הספרים שלו
ואם הם מוסכמים
אפשר לשלב ואפשר להתנדב. ואפשר עוד הרבה דברים.דווקא הדוגמה שלך מראה כמה אנחנו דיכוטומים בהקשר הזה.
זה או ללמוד או לעבוד???
אולי יש מצב לשלב (לקבוע עתים לתורה)? אולי אפשר להתנדב (חסד)?
אי אפשר שיהיו בחברה שלנו עוד ערכים?
כולם לא יהיו כאלה. אל דאגה. לא במצב הנוכחי כאשר רוב העם איננו שומר תורה ומצוות, שלא לדבר על 'העולם' שכולל מיליארדי גויים.להיות אברך כולל זה לא ערך אבסולוטי. לא כל בני האדם בנויים להיות כאלו, והעולם יחרב אם כולם יהיו כאלו.
כי בחברה שרובם לא לומדים רוב היום, ורובם יוצאים לעבוד, ממילא יש לחץ חברתי הפוך. וחלק מאלה שכן יכלו ללמוד רוב היום, לא עושים זאת.
דוגמאות גרועות, מה יקרה עם כולם ילכו צנועות, או יתיחסו יפה לאחרים ?חלק מהבנות שומרות על צניעות ברמה גבוהה בגלל לחץ חברתי. עובדה שבמקומות שאין חינוך כזה, הולכים אחרת.
האם המסקנה לא לחנך לזה?
חלק מהאנשים בעולם שמתייחסים יפה לאחרים, זה בגלל לחץ חברתי. עובדה שבמקומות שלא מחנכים לזה, אנשים מתייחסים אחרת. ואז מה?
גם כשבית המקדש היה קיים וכל העם שמר תורה ומצוות, היו בעולם המוני גויים. כך ה' ברא את העולם.כולם לא יהיו כאלה. אל דאגה. לא במצב הנוכחי כאשר רוב העם איננו שומר תורה ומצוות, שלא לדבר על 'העולם' שכולל מיליארדי גויים.
בואי, כל מי שמבין קצת בדמוגרפיה, יגיד לך שאנחנו כבר לא כזה מיעוט.זו בדיוק הנקודה. במצב של היום, כשרוב העם נראה כפי שהוא נראה, ואנחנו המיעוט וכו', אם לא היתה קבוצה גדולה מתוכינו שרק לומדת, שמעודדת שמי שרק יכול ללמוד רוב היום, שילמד, וכל עולם הישיבות והכוללים, אני לא רואה איך התורה היתה מועברת בצורה רצינית מדור לדור. ומה בכלל היה קורה עם העם שלנו בלי זה.
כמה שנראה לנו ש'כולם לומדים', כמה זה כבר מתוך העם? ומה מצבו הרוחני של רוב העם?
אנחנו המיעוט שומר המצוות, נושאים על גבנו את האחריות הרוחנית של העם הזה. (ובמאמר מוסגר, לכל מי שמדבר על הצבא, התפקיד שלנו הוא לשמור את עצם המהות והרוחניות והתורה של העם שלנו. זו תרומה עצומה ובסיסית יות
זו הסיבה שכל-כך קריטי כיום לדאוג ולפתח קבוצה כזו שתלמד ותלמד.
גם אצל החסידים וגם אצל הספרדים מעודדים את זה:ולמי שיגיד שיש גם את הדרך החסידית, נכון. החסידים והליטאים משלימים זה את זה, ועוד אנשים שומרי מצוות, וביחד שומרים על הרוחניות של העם, שהוא מהותו של העם ובלעדיו אין עם.
רק שהם קצת יותר ראליים, ומתחשבים ביכולת...שמי שרק יכול ללמוד רוב היום, שילמד,
ולמרבה הצער, כבר לא מדובר ביחידים.ואם יש יחידים שנפגעים מהנורמה הזו, צריך לראות איך לסייע להם
זה אולי נכון לחברה עובדת מודרנית שהיא בהגדרה כזו.ועוד קצת התפלספות: לכאורה אין ואקום בלחץ חברתי.
מי שנמצא בחברה לומדת, יש לו לחץ חברתי ללמוד.
מי שנמצא בחברה עובדת, יש לו לחץ חברתי לעבוד. הוא לא ניטרלי.
ובאמת תסלחו לי, קצת צניעות. לימוד התורה הוא הדבר החשוב ביותר, ד' אמות של הלכה הם מה שנשאר לקדוש ברוך הוא בעולמו אחרי שחרב הבית, והמסגרות של הציבור החרדי (ישיבות/חסידויות/סמינרים/כוללים) הם הבסיס לקיומו, בסיס שנוצר בעמל יזע ודמעות של גדולי עולם.
(לא שאני מבין מה בדיוק הקשר, אבל אם כבר מחלקים כאן מחמאות לעדות ישראל, נא לא לקפח)
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
4.06
כ"ז אייר
סילבוס חדש ל-2024!
קורס פיתוח ובניית אתרים
קריירה מתקדמת, ביקוש עצום, וממוצע משכורות גבוה במיוחד!
מלגות גבוהות ומשתלמות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
4.06
כ"ז אייר
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
הכירו את טווינמושן
עם גל אקסלרוד
עולם מטורף משל הדמיות! ממשק חדשני שמאפשר לבצע הדמיה כמעט כמו משחק מחשב
לתלמידים ובוגרים בלבד!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קמט
א הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:ב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם:ג יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ לוֹ:ד כִּי רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:ה יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:ו רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:ז לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים:ח לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:ט לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ: