טעותו הגדולה של עיסאם, אזרח סוג ב'...

ליבו גנח, נפשו יללה, אפו נטף, עיניו צרבו. חום הנגב לא עשה לו טוב בכלל.
עיסאם עמד בתור הארוך, מבטו מורכן אל הגלאקסי שאחז בידו, מלטף מידי פעם באגביות את שֵׂער הצדעיים של בן גוריון היהודי, שמשום מה נתקע לו על מסך הבית.
הוא עלעל בשעמום בתמונות השמורות בזכרון המכשיר, בדק את ההודעות האחרונות שהתקבלו בוואטסאפ, הכניס את המכשיר לכיסו, הוציא שוב, הקיש על המסך שתי נקישות מהירות, קפץ לביקור זריז לפייסבוק - שקט, דממה, שום הודעה חדשה לא חיכתה לו.

הוא בטש ברגלו את אבני החצץ הקטנות, ותהה בפעם המאה למה היאהוד לא בונים טרמינל מפואר יותר במקום המבנה המביך הזה.
התור הלך והתקצר לאיטו, והוא היטיב על ראשו את הקסקט, מנסה לסוכך על פניו מקרניה הלוהטות של שמש המדבר.
הוא פרש את אצבעותיו וסגר, שוב ושוב, מחפש תעסוקה. אחר כך הוא פתח את הריצ'רץ' של תיק הגב שלו, נבר בתכולתו בעצלות וחיפש את בקבוק הגזוז הקטן שקנה הבוקר בתחנת דלק מאיזה בדואי במחיר מופחת.
הוא מצא את הבקבוק הירקרק, ושמח לגלות כי הוא נותר קריר עדיין, איכשהו. הוא פתח את הפקק, השליך אותו כלאחר יד לתוך מרבד החצץ תחתיו, ולגם את הבקבוק כולו בהנאה.
ברגע שהוא סיים - תורו הגיע, ואיש הבטחון הישראלי זיהה מייד את תווי פניו וסימן לו לגשת לבידוק המחמיר יותר, שם בצד שמאל.

הוא ניסה את מזלו, ואמר בעברית טובה: אני סטודנט מצטיין באוניברסיטת באר שבע, עושה תואר שני בפיזיקה, חוקר בכיר של תיאוריית הקוונטים, תעשה לי טובה, תוותר לי על הבידוק שם. תאמין לי שאני לא מחבל -

טעות.

איש האבטחה נלפת, צעד שני צעדים אחורנית, תקע בו מבט מצמית ומקפיא דם, ואמר למכשיר הקשר על כתפו: כאן משה משער שלוש, חשד סביר לאירוע בטחוני, קוד חמש, קוד חמש.

עיסאם בהה בו. אירוע בטחוני?

רגע אחר כך, הוא הבחין כי האנשים סביבו מתרחקים ממנו במהירות, ואשה אחת אמרה בקול צפוני לילדתה הקטנה במשקפי שמש: כרמיתוש, אמא תציל אותך מהמחבל, בואי נברח.

מחבל? אני?

אחחחח.
ידיים כבדות ננעצו בגבו, והוא חש את אפו נמחץ על עמוד מתכת סמוך, קול עוצמתי רעם היישר לתוך אוזנו, בכינון ישיר: שלא תזוז, דיר באלק, חתיכת מחבל מטורף.

מחבל? מטורף? הוא רעד, גוו נרעד, ברכיו רעדו. הגורילה מאחור הכניסה לו ברכיה, והוא נכפף על ארבע, בעוד צוות טרי ורענן מסתער עליו ומפרק את תיקו לרסיסים.

הוא שמע שלל מכשירי קשר מזמזים סביבו: דורון, חשד לאירוע בטחוני, סורקים כעת, מדבר שי מאבטחת הטרמינל, הוריתי לכל האזרחים להיצמד לאזורים המבוטנים, מדבר איציק, הכלבים מייד מגיעים...

כלבים?

הוא שמע את הנביחות מרחוק, ועמד למות. לא לא לא. רק לא זה, אללה הרחום והחנון, רק לא זה. כל בני משפחתו לעגו עליו מאז היותו ילד, דאגו להשאיר אותו לילות שלמים במחסן הקטן ליד החנות ביפו, במרחק יריקה מהכלב האגרסיבי והזועם של השכנים.

הוא שמע את הנשימות של הכלבים המשטרתיים קרוב קרוב, מרחרחים סביבו, מחפשים כל רמז לחומר נפץ או חומרים אסורים.
הוא ספר בעיני רוחו: וואחד, תנין, תלתא...
לבסוף, הסיוט נגמר, הכלבים נעלמו, מכשירי הקשר נרגעו, וקול אנושי יותר טפח על שכמו ועזר לו לקום. שיהיה לך יום טוב, אדוני.
יום טוב כבר לא יהיה לי היום, חשב בעוגמה, והתנער מהאבק סביבו, הסמיק כאשר נתקל במבטים החשדניים הנזרקים אליו מכל עבר.

כרמיתוש הקטנה שאלה את אמה בקול מצלצל: אז בסוף משחררים את המחבל?
משחררים, מחבל, המילים חרצו בו סדקים של עלבון, והוא סינן: לא כל ערבי מחבל.
בעל הקול האנושי עדיין היה בסביבה, והושיט לו כוס מים חד פעמית. שתה, שתה, לא נורא, נגמר. הכל בסדר.
הוא שתה, וליבו החל לשוב אט אט לקצבו הרגיל.
הוא הודה בניע ראש זעיר לשוטר שסייע לו, הבטיח שהכל בסדר, וחזר לעמוד בתור המייגע, מההתחלה, אחוז תקווה נואשת שהטיסה לא ברחה לו, הוא הגיע לראש התור, עבר את הבידוק, ושם גילה כי אכן - הוא הוא הפסיד את הטיסה.


הוא הזמין מונית מגט טקסי, נסע חזרה למעונות הסטודנטים בבאר שבע. בדרך, הוא שמע ברדיו מרואיין דתי שאמר: יש פה במדינה אוכלוסיות שלמות שמקבלות אוטומטי יחס של סוג ב'.
ספר לי עוד על זה, חשב.
על המחבר
Natan Galant

תגובות

"עיסאם התבגר, והבין כי מציאות החיים שנגזרה עלינו ממרום הינה מורכבת יותר, הוא התקבל לתפקיד בכיר בצוות ישראלי שפיתח את המחשב הקוונטי הראשון, וטען בכל ראיון כי הטרור הורס את חיי הערבים יותר מכל, בהמשך הוא כתב מאמר מפורסם במגזין קול מודיע החרדי, ושם טען כי ברצונו להתגייר. הטור תורגם ל - 70 שפות, וריגש מליוני מוסלמים ברחבי העולם, מה שגרם להפיכה ענקית ביחס של מדינות רבות כלפי ישראל, וכולי.
(הייתי חייב..)"
ספר לי כשזה יקרה. אהיה הראשון לעלות פה להתנצל.
ברור. כוונתי שלא אני הקצנתי בתיאורי גיור ההמונים אלא גלנט.
 
"עיסאם התבגר, והבין כי מציאות החיים שנגזרה עלינו ממרום הינה מורכבת יותר, הוא התקבל לתפקיד בכיר בצוות ישראלי שפיתח את המחשב הקוונטי הראשון, וטען בכל ראיון כי הטרור הורס את חיי הערבים יותר מכל, בהמשך הוא כתב מאמר מפורסם במגזין קול מודיע החרדי, ושם טען כי ברצונו להתגייר. הטור תורגם ל - 70 שפות, וריגש מליוני מוסלמים ברחבי העולם, מה שגרם להפיכה ענקית ביחס של מדינות רבות כלפי ישראל, וכולי.
(הייתי חייב..)"
ספר לי כשזה יקרה. אהיה הראשון לעלות פה להתנצל.
ראש השועלים ידידי, בבקשה תתבטא בצורה יותר מכבדת, פה זה לא שוק, תודה על ההבנה.
 
רש"י הראשון של פסוק א' פרק א' חומש בראשית - אמר רבי יצחק "שלא יאמרו אומות העולם ליסטים אתם... ברצונו נטלה מהם ונתנה לנו"
נראה שיש מעט בורות בהיסטוריה - השלטון כאן בארץ
כרגע אנחנו עדיין במצב לא הכי נעים כלפי אלוקים, אומות העולם וגם כלפי עצמנו = גלות. גלות בתוך ארץ ישראל זה קשה, יותר קשה מאי פעם. הערבים שלטו כאן במדינה עד כמה שמתועד לנו 500 שנה של שלטון תורכי = ערבי
30 שנות שלטון אנגלים שהערבים לחמו בו בכל תוקף.

הערבים כן שלטו כאן, אוהו כמה שלטו...
את אופי ואת היופי לא נוכל לשנות, רק להתפלל ולקוות ולפחד ולדאוג שלא נהייה יהיו פנינו ככלבים.
 
אני מכיר ערבי מטירה שיש לו חברה גדולה ואת רוב הכסף הוא מרוויח מיהודים (מחברה יותר גדולה).
הוא בוגר כפר הנוער בן שמן וצורך תקשורת ותרבות בדיוק כמו יהודים, יש לו קשרים עם פוליטיקאים ואנשי צבא!! (עם אהוד ברק למשל)
הוא תמיד אומר לי שהוא אוהב את המדינה יותר ממני, ומסביר באריכות למה הערבים מתנהגים בטיפשות, כופר באיסלם ומלגלג על אנשי דת מוסלמים.
אבל פעם אחת דיברתי איתו על גבולות ומלחמות...
האמת שהוא שיכנע אותי שישראל היא מדינה כובשת!
ועמוק עמוק בלב הוא היה שמח שנעוף מכאן!
חבל להתווכח על הנושא בכזה פורמט. חסר תועלת
 
אני מסכימה עם החשיבה על אנשים חפים מפשע גם בצד השני. באופן אישי זו גם השקפת העולם שלי.
לי, בכל אופן, לא מפריע לקרוא על הקשיים והכאבים של הצד השני, שבו, גם, למרבה הפלא חיים בני אדם. ואני מקווה שאנשים לא יקחו את זה לצד השגוי ויתחילו לכתוב תגובות כמו: אבל הם הרגו, הם רצחו.
מה שממש נכון, אגב. והם עדיין.
אני מבינה את ההתגוננות, שנובעת משנים ארוכות של סבל, אובדן, כאב, ש'הם' גרמו לנו לחוות.
אבל אפשר, אפשר לא לשכוח שיש איפשהו שם (ממש בפנים, עמוק עמוק, רחוק) בצד השני אנשים חפים מפשע, עם חיים נורמליים וסדירים, שמשתדלים להישאר בני אדם למרות כל הטירוף.
ההתייחסות לנושא לא גורעת מחומרת המעשים, העמדות והשאיפות של חלק מבני עמם. ההתייחסות הזו היא רק כדי שאנחנו נתבגר ונסתכל על העולם הצבעוני שלנו, לא דרך משקפיים של שחור ולבן. בתור יהודים, ובתור בני אנוש.

אגב, אפשר פחות הזדהות, הכלה ואהבה. פשוט, נטו שימוש בהגיון כדי להבין את המצב. 'יש ערבים, יש מהם מחבלים. לא כולם. ביי.'
@מרים יעל, לקח לי זמן לקלוט את זה.
מה שכתבת הוא בדיוק, אבל בדיוק מה שרציתי להגיד.
בגלל שזה נושא שטבוע עמוק בתוך דמנו, קשה לנו להקשיב. אנחנו מחפשים בתגובות את קצה קצהו של יוד שלא מתיישר אם התחושות שלנו, ומתדיינים על זה. בדבר אחד אני לא מסכימה איתך. *זה בדיוק המקום להתדיין על זה*. @נתן גלנט ידע מה יקרה כשהוא העלה את זה. מה שמפתיע אותי, הוא כמה הדיון סיבילי. אף אחד לא מתלהם ופוגע אישית בבעלי דעה אחרת. (חוץ מאחד. אני מסתכלת עליך,טרול.) יפה לכם!
 
אני מסכימה עם החשיבה על אנשים חפים מפשע גם בצד השני. באופן אישי זו גם השקפת העולם שלי.
לי, בכל אופן, לא מפריע לקרוא על הקשיים והכאבים של הצד השני, שבו, גם, למרבה הפלא חיים בני אדם. ואני מקווה שאנשים לא יקחו את זה לצד השגוי ויתחילו לכתוב תגובות כמו: אבל הם הרגו, הם רצחו.
מה שממש נכון, אגב. והם עדיין.
אני מבינה את ההתגוננות, שנובעת משנים ארוכות של סבל, אובדן, כאב, ש'הם' גרמו לנו לחוות.
אבל אפשר, אפשר לא לשכוח שיש איפשהו שם (ממש בפנים, עמוק עמוק, רחוק) בצד השני אנשים חפים מפשע, עם חיים נורמליים וסדירים, שמשתדלים להישאר בני אדם למרות כל הטירוף.
ההתייחסות לנושא לא גורעת מחומרת המעשים, העמדות והשאיפות של חלק מבני עמם. ההתייחסות הזו היא רק כדי שאנחנו נתבגר ונסתכל על העולם הצבעוני שלנו, לא דרך משקפיים של שחור ולבן. בתור יהודים, ובתור בני אנוש.

אגב, אפשר פחות הזדהות, הכלה ואהבה. פשוט, נטו שימוש בהגיון כדי להבין את המצב. 'יש ערבים, יש מהם מחבלים. לא כולם. ביי.'
הגישה הזו היתה נכונה כשמדובר בעם ישראל, לא בעם הדם והרצח. הערבים בכל העולם כולו הם עם של חרב, עם של דיקטטורה, בקיצור, עם של איסלאם. יש נטיה ליהודים להיות טובים להיות טובים ורחמנים, ולפעמים התוצאה קטלנית. (ראה סיפור ענוונותו של גדליה...). טוב לב חייב לבוא קומפלט עם שכליות. טוב לב טיפש, יכול להחריב עולמות מרוב טובו...
אז נכון, יש ערבים שלא רוצים מלחמה, יש ערבים שמבינים שהתרבות הערבית היא תרבות של חיות. לא הכל שחור לבן, זה בערך משהו כמו שחור שחור שחור שחור.... ואחרי כמה אלפים, לבן.
 
אני מסכימה עם החשיבה על אנשים חפים מפשע גם בצד השני. באופן אישי זו גם השקפת העולם שלי.
לי, בכל אופן, לא מפריע לקרוא על הקשיים והכאבים של הצד השני, שבו, גם, למרבה הפלא חיים בני אדם. ואני מקווה שאנשים לא יקחו את זה לצד השגוי ויתחילו לכתוב תגובות כמו: אבל הם הרגו, הם רצחו.
מה שממש נכון, אגב. והם עדיין.
אני מבינה את ההתגוננות, שנובעת משנים ארוכות של סבל, אובדן, כאב, ש'הם' גרמו לנו לחוות.
אבל אפשר, אפשר לא לשכוח שיש איפשהו שם (ממש בפנים, עמוק עמוק, רחוק) בצד השני אנשים חפים מפשע, עם חיים נורמליים וסדירים, שמשתדלים להישאר בני אדם למרות כל הטירוף.
ההתייחסות לנושא לא גורעת מחומרת המעשים, העמדות והשאיפות של חלק מבני עמם. ההתייחסות הזו היא רק כדי שאנחנו נתבגר ונסתכל על העולם הצבעוני שלנו, לא דרך משקפיים של שחור ולבן. בתור יהודים, ובתור בני אנוש.

אגב, אפשר פחות הזדהות, הכלה ואהבה. פשוט, נטו שימוש בהגיון כדי להבין את המצב. 'יש ערבים, יש מהם מחבלים. לא כולם. ביי.'
צריכים להבין נקודה חשובה: כל עוד ערבי מאמין באיסלאם השקרי והאכזרי, הוא לעולם יהיה בפוטנציה מחבל, כי מי שלא יודע, האיסלם זו דת אכזרית ביותר! ישנם ספרים על האיסלם שמתארים את אכזריותו של אותו שוטה מוחמד, באופן שלא יאומן, וערבי שמחזיק עצמו כמוסלמי, יהיה כמה טוב שיהיה, הוא במקרה הטוב עוד סוס טרויאני.
 
אני מסכימה עם החשיבה על אנשים חפים מפשע גם בצד השני. באופן אישי זו גם השקפת העולם שלי.
לי, בכל אופן, לא מפריע לקרוא על הקשיים והכאבים של הצד השני, שבו, גם, למרבה הפלא חיים בני אדם. ואני מקווה שאנשים לא יקחו את זה לצד השגוי ויתחילו לכתוב תגובות כמו: אבל הם הרגו, הם רצחו.
מה שממש נכון, אגב. והם עדיין.
אני מבינה את ההתגוננות, שנובעת משנים ארוכות של סבל, אובדן, כאב, ש'הם' גרמו לנו לחוות.
אבל אפשר, אפשר לא לשכוח שיש איפשהו שם (ממש בפנים, עמוק עמוק, רחוק) בצד השני אנשים חפים מפשע, עם חיים נורמליים וסדירים, שמשתדלים להישאר בני אדם למרות כל הטירוף.
ההתייחסות לנושא לא גורעת מחומרת המעשים, העמדות והשאיפות של חלק מבני עמם. ההתייחסות הזו היא רק כדי שאנחנו נתבגר ונסתכל על העולם הצבעוני שלנו, לא דרך משקפיים של שחור ולבן. בתור יהודים, ובתור בני אנוש.

אגב, אפשר פחות הזדהות, הכלה ואהבה. פשוט, נטו שימוש בהגיון כדי להבין את המצב. 'יש ערבים, יש מהם מחבלים. לא כולם. ביי.'
נכון שזה קול כזה להיות האחד שמבין והאחד שמכיל, אבל לכו תספרו את זה לילדים של נעמה הי"ד, אין לנו ציפורן אחת מיותרת של אף יהודי כדי להקריב על מזבח הנאורות, כל גוי חשוד לגבי כל עברות התורה, ובמיוחד אם תורתו תורת רצח ודם ושנאה לעם הנבחר.
 
אני מסכימה עם החשיבה על אנשים חפים מפשע גם בצד השני. באופן אישי זו גם השקפת העולם שלי.
לי, בכל אופן, לא מפריע לקרוא על הקשיים והכאבים של הצד השני, שבו, גם, למרבה הפלא חיים בני אדם. ואני מקווה שאנשים לא יקחו את זה לצד השגוי ויתחילו לכתוב תגובות כמו: אבל הם הרגו, הם רצחו.
מה שממש נכון, אגב. והם עדיין.
אני מבינה את ההתגוננות, שנובעת משנים ארוכות של סבל, אובדן, כאב, ש'הם' גרמו לנו לחוות.
אבל אפשר, אפשר לא לשכוח שיש איפשהו שם (ממש בפנים, עמוק עמוק, רחוק) בצד השני אנשים חפים מפשע, עם חיים נורמליים וסדירים, שמשתדלים להישאר בני אדם למרות כל הטירוף.
ההתייחסות לנושא לא גורעת מחומרת המעשים, העמדות והשאיפות של חלק מבני עמם. ההתייחסות הזו היא רק כדי שאנחנו נתבגר ונסתכל על העולם הצבעוני שלנו, לא דרך משקפיים של שחור ולבן. בתור יהודים, ובתור בני אנוש.

אגב, אפשר פחות הזדהות, הכלה ואהבה. פשוט, נטו שימוש בהגיון כדי להבין את המצב. 'יש ערבים, יש מהם מחבלים. לא כולם. ביי.'
@GolanArt קרא שוב את שכתבתי, לדוגמא : "אפשר פחות הזדהות, הכלה ואהבה. פשוט, נטו שימוש בהגיון כדי להבין את המצב. 'יש ערבים, יש מהם מחבלים. לא כולם. ביי.'"
 
'אם אתה עובר ליד ערבי והוא לא הוציא סכין... זה רק בגלל שהוא עצלן'
אמירה זו נאמרת הזו בשם הרב מבריסק שהתגורר בירושלים בזמן תש'ח תשכ'ז...
ובלי קשר ישיר לדעות פוליטיות לימין מתון, שמאל או מרכז קיצוני, גם בחברון היחסים עם השכנים הערביים היו הדדיים לחלוטין עם הרבה כבוד ואהדה אמיתיים!
אך ביום אחד זה קרה, עם גיבוי עקיף של האנגלים...
מה לעשות?
לנו סבא אחד ולהם סבא אחר, משפחה לא בוחרים.
(הערת אגב: הרב מבריסק נפטר בערב יו"כ בשנת תש"ך)
 
ההמשך נשמט בטעות ממאמרו של גלנט, והנה הוא לפניכם במלואו:
ספר לי עוד על זה, חשב ובקרבו החלו רגשות עלובים להתגעש. יצר הנקם עלה לראשו ומוחו החל קודח נקמה.
זוג טרמפיסטים-שטרם-מצאו-טרמפ הפכו קרבן ליצר הנקם של עיסאם. הם עמדו בשול הכביש הראשי. מכוניתו של עיסאם נסעה מהר מאד אל השוליים ולא הותירה הרבה סיכוי. זה הסגיר עצמו למתנדבי משטרת התנועה שהגיעו ראשונים לזירה, והסביר לכל המעוניין בעברית צחה על הראות שהיתה לקויה מאד.
אפילו השב"כניקים הנהנו בצייתנות, יניב המפקד ציין לעצמו כי על פי המידע שבידיהם, החשוד הוא בס"ה סטודנט באוניברסיטת באר שבע, עושה תואר שני בפיזיקה וחוקר בכיר של תיאוריית הקוונטים,כך שהכל נראה אמין ולא על רקע לאומני חלילה. מילא כפי שלימד אותו פעם עמיר מהפרקליטות: "לכתחילה אל תביאו לנו תיקים לא סגורים. דברים שאי אפשר להוכיח. אין לנו מה לעשות עם זה, זה חומר זבל ובזבוז משאבים (וגם פוגע בסטטיסטיקת הסיכול המפוארת של השב"כ)".
עיסאם חייך בליבו בסיפוק ולא העז להראות דבר מזה על פניו. באוניברסיטה בבאר שבע למד איתו בעבר סטודנט מצטיין למשפטים, מערערה, וודאי ישכיל למצוא את הדרך לפתור את התסבוכת על הצד הטוב.
אחר כך, במאסר שבעת החודשים אליו נשלח במצוות כבוד השופט, היה לעיסאם זמן לקרוא. הוא גלש וגלש עד שגילה מאמר פרי עטו של יהודי צעיר המכנה עצמו ברשת נתן גלנט. כותב המאמר מלגלג בהתנשאות על כרמיתוש שחשבה שעיסאם מחבל, ומאתרג אידיוט אלמוני בעל קול אנושי שאוהב טיפוסים מסוגו של עיסאם. עיסאם שתמיד אהב השכלה וספרות התלקק לנוכח ההדגמה של התמימות היהודית מהזן המודרני. ומיהר לפתוח ניק בפרוג, ולהעלות תגובה מהירה "ספרו לי עוד על זה" - ביקש.

אנא, אל תאכזבו את עיסאמינו, ואל תחזירו פניו ריקם. ספרו על זה עוד. זכור את אשר עשה.
מה אתה יודעים? בסוף עיסאם התייגר, החליף את שמו ל'איזק', וכיום הוא עומד בראש מפעל 'זנב לאריות' - לייצור שטריימלים סינטטים במחיר השווה לכל נפש-כל-חי. גם ברוך יהיה.
 
הפורמט

השמאל לא אוהב להתווכח עם הימין. אולי זה בגלל שהוא יודע שבמישור העובדות והשכל הישר, ובעיקר במבחן המציאות, הוא רחוק מלנצח כרחוק עזה מג'נין. לכן אימצו אנשי השמאל כמה טקטיקות שעוזרות להם בהתמודדות עם הטיעונים הנכוחים של הימין. לא לאפשר לו לכתוב, לדבר, להתבטא. להוציא אותו מחוץ לחוק וגם, כאשר העובדות עולות למעלה ראש ואין ברירה, פשוט לברוח מהתמודדות. ציטוט: "חבל להתווכח על הנושא בכזה פורמט. חסר תועלת"...
לא חושבת שיש יותר ימין ממני על הסקאלה של חרדי ימני... אבל הפורמט הזה מתאים בעיניכם? אם כן בבקשה, פתח לך אשכול, ונתווכח לנו לנצח.
 
הפורמט

השמאל לא אוהב להתווכח עם הימין. אולי זה בגלל שהוא יודע שבמישור העובדות והשכל הישר, ובעיקר במבחן המציאות, הוא רחוק מלנצח כרחוק עזה מג'נין. לכן אימצו אנשי השמאל כמה טקטיקות שעוזרות להם בהתמודדות עם הטיעונים הנכוחים של הימין. לא לאפשר לו לכתוב, לדבר, להתבטא. להוציא אותו מחוץ לחוק וגם, כאשר העובדות עולות למעלה ראש ואין ברירה, פשוט לברוח מהתמודדות. ציטוט: "חבל להתווכח על הנושא בכזה פורמט. חסר תועלת"...
למה לרכב ולהיטפל על מאמר של כותב מוכשר שכיוון לטוב?
 
הפורמט

השמאל לא אוהב להתווכח עם הימין. אולי זה בגלל שהוא יודע שבמישור העובדות והשכל הישר, ובעיקר במבחן המציאות, הוא רחוק מלנצח כרחוק עזה מג'נין. לכן אימצו אנשי השמאל כמה טקטיקות שעוזרות להם בהתמודדות עם הטיעונים הנכוחים של הימין. לא לאפשר לו לכתוב, לדבר, להתבטא. להוציא אותו מחוץ לחוק וגם, כאשר העובדות עולות למעלה ראש ואין ברירה, פשוט לברוח מהתמודדות. ציטוט: "חבל להתווכח על הנושא בכזה פורמט. חסר תועלת"...
אולי בי האשם שלא הבנתי מה בדיוק הכוונה בביטוי "בכזה פורמט". נא להבהיר.
 
הפורמט

השמאל לא אוהב להתווכח עם הימין. אולי זה בגלל שהוא יודע שבמישור העובדות והשכל הישר, ובעיקר במבחן המציאות, הוא רחוק מלנצח כרחוק עזה מג'נין. לכן אימצו אנשי השמאל כמה טקטיקות שעוזרות להם בהתמודדות עם הטיעונים הנכוחים של הימין. לא לאפשר לו לכתוב, לדבר, להתבטא. להוציא אותו מחוץ לחוק וגם, כאשר העובדות עולות למעלה ראש ואין ברירה, פשוט לברוח מהתמודדות. ציטוט: "חבל להתווכח על הנושא בכזה פורמט. חסר תועלת"...
אולי בי האשם שלא הבהרתי כראוי, שפשוט אין ברצוני להשחית את כוחותיי, מאמצי הניסוח שלי ואהבתי לאמת, על וויכוח עקר בפורום ציבורי, עם אנשים שאינני מכירה ומסתמא לא אצליח לשכנע.
ובלי כוונה לפגוע.. פשוט לא אוהבת וויכוחים חסרי תועלת.
 
הפורמט

השמאל לא אוהב להתווכח עם הימין. אולי זה בגלל שהוא יודע שבמישור העובדות והשכל הישר, ובעיקר במבחן המציאות, הוא רחוק מלנצח כרחוק עזה מג'נין. לכן אימצו אנשי השמאל כמה טקטיקות שעוזרות להם בהתמודדות עם הטיעונים הנכוחים של הימין. לא לאפשר לו לכתוב, לדבר, להתבטא. להוציא אותו מחוץ לחוק וגם, כאשר העובדות עולות למעלה ראש ואין ברירה, פשוט לברוח מהתמודדות. ציטוט: "חבל להתווכח על הנושא בכזה פורמט. חסר תועלת"...
אולי בגלל שטוב הוא גם נושא לוויכוח ולא ערך מוחלט.
 
מילה ליפי הנפש

לסיכום: לא אהבתי את ההתנשאות הזו של הנאורים והמשכילים, שמבינים בשכלם הפלס שאדם הוא אדם הוא אדם ויהודי הוא ערבי הוא יהודי. את הנהי והקינה על היהודים הפרימיטיביים שדבקים בתפיסות עתיקות של לאומנות ושבטיות, שטרם הפנימו את הערכים של העולם החדש.

חבר'ה, אנחנו לא אוסף של מוכרי פלאפל. גם לנו יש ראש במעלה הכתפיים ואנחנו מבינים יפה מאד את תמונת המצב, לפחות כמוכם, וכנראה גם יותר.
"אנחנו לא אספסוף של מוכרי פלאפל"
זו גזענות ודעה קדומה לשמה כלפי אוכלוסייה שלימה של מוכרי מזון! בטענה זאת אתם בעצם מכלילים את אוכלוסיית מוכרי הפלאפל כ'אספסוף' (איפה הבושה?) וכחסרי ראש על הכתפיים. ממליצה שנעצור כאן לפני שתהיה עילה לתביעה.
 
מילה ליפי הנפש

לסיכום: לא אהבתי את ההתנשאות הזו של הנאורים והמשכילים, שמבינים בשכלם הפלס שאדם הוא אדם הוא אדם ויהודי הוא ערבי הוא יהודי. את הנהי והקינה על היהודים הפרימיטיביים שדבקים בתפיסות עתיקות של לאומנות ושבטיות, שטרם הפנימו את הערכים של העולם החדש.

חבר'ה, אנחנו לא אוסף של מוכרי פלאפל. גם לנו יש ראש במעלה הכתפיים ואנחנו מבינים יפה מאד את תמונת המצב, לפחות כמוכם, וכנראה גם יותר.
ולכל מי שיתרגש... הנה הסמיילי הצוחק :)
 
מילה ליפי הנפש

לסיכום: לא אהבתי את ההתנשאות הזו של הנאורים והמשכילים, שמבינים בשכלם הפלס שאדם הוא אדם הוא אדם ויהודי הוא ערבי הוא יהודי. את הנהי והקינה על היהודים הפרימיטיביים שדבקים בתפיסות עתיקות של לאומנות ושבטיות, שטרם הפנימו את הערכים של העולם החדש.

חבר'ה, אנחנו לא אוסף של מוכרי פלאפל. גם לנו יש ראש במעלה הכתפיים ואנחנו מבינים יפה מאד את תמונת המצב, לפחות כמוכם, וכנראה גם יותר.
על אף שהתחייבתי לא להגיב יותר, אני מוכרח להבהיר בלי ציניות שמוכרי הפלאפל ושאר היהודים שעמלים לפרנסתם בכל מלאכה שמכבדת את בעליה הם יהודים יקרים וחשובים לפחות כמו הפרופסורים המעונבים.
התייחסתי לשיטת השמאל שמקטלג אותנו כאספסוף חסר ראש על הכתפיים. ואנחנו לא כאלה בלי קשר למלאכה ממנה אנו מתפרנסים.
 
ערב טוב!
חשוב לנו להזכיר....
הטור הוא יצירה ספרותית. וככזו, ניכנס האמן לנפש הגיבור (דילמה בפני עצמה ביהדות, אוקיי...)
וכותב בשמה.
אז קראנו את טורו של עיסאם הנחמד או הלא נחמד. ראינו את נקודת מבטו: חשוד ללא כלום.
מישהו אמר שעיסאם לא יהיה מחבל לעולם?
מישהו אמר שאירופאים לא יאכלו מופלטה לעולם?
בואו נתאזן לרגע
יש מקום לתת ליצירה אמנותית לבטא את עצמה, מבלי לנקוט עמדה כלשהי.
נתן לא ביקש שנפסיק לחשוד, ובטח לא מבקש להשוות את הציבור הערבי לציבור החרדי....

ערב ר"ה, האחדות שלנו היא רק לטובתנו,
חשוב שנשמור עליה.
חשוב שכל אחד יגיב בדרך הנכונה.

כל אחד ואחת מוזמן לבדוק את התגובות שכתב, אם יש בהם פגיעה, לשון הרע או השתלכות,
לערוך אותה או לבקש בדיווח עריכה מצוות האתר.

אנחנו סומכים על שיקול דעתכם
תמשיכו להיות טובים כמו שאתם!
שבוע טוב ומבורך!
 
גדול.
כרמיתוש. אמא תציל אותך מהמחבלוש.
אגבוּש אם כבר הזכרתוּש את הסלנגוּש הצפוניוּש,
לא יודעוּש אם אתוּש מכירוּש את זה משהוּש חמודוּש.

https://alefalefalef.co.il/resources/hameholel?a=tion
הנה עוד
אני מתנגד נחרצות לכך שהכנסת תתערב בנושאים כמו פרוג דרך חקיקה. אסור ללכת בכיוון הזה.
העובדה שיש אנשים המקדישים ללימוד ומחקר של פרוג את רוב חייהם ראויה לכל שבח, ואני אפילו חושב שפרוג צריך להיות חלק מהחינוך הממלכתי בבתי הספר בכל שכבות האוכלוסיה.

המשרד לענייני פרוג זקוק כמובן לאנשים מוכשרים – יש בו לא מעטים כאלה, וחלק מתפקידי הוא לכנס סביבי את אנשי המקצוע הטובים ביותר בישראל, ולגרום להם לעבוד ביחד. אולם על הכסא לא צריך לשבת מומחה פרוג חיצוני, אלא פוליטיקאי שיש מאחוריו כוח פוליטי משמעותי.
 
מילה ליפי הנפש

לסיכום: לא אהבתי את ההתנשאות הזו של הנאורים והמשכילים, שמבינים בשכלם הפלס שאדם הוא אדם הוא אדם ויהודי הוא ערבי הוא יהודי. את הנהי והקינה על היהודים הפרימיטיביים שדבקים בתפיסות עתיקות של לאומנות ושבטיות, שטרם הפנימו את הערכים של העולם החדש.

חבר'ה, אנחנו לא אספסוף (של מוכרי פלאפל)(=צונזר בהכוונת החברים) [אנאלפבית], גם לנו יש ראש במעלה הכתפיים ואנחנו מבינים יפה מאד את תמונת המצב, לפחות כמוכם, וכנראה גם יותר.

סליחה

אינני מבקש לפגוע באיש חלילה, אם זה בכל זאת קרה כדאי מאד להבין שזה חלק מלהט הוויכוח והנסיון להבהיר את דעתי. כולם אהובים כולם טובים וכולם יודעים את התורה.

סליחה. מחילה. כפרה. אלול.
 
שיהיה ברור למי שזה עדיין לא ברור לו, אותה אמא אומללה, גם לפני שאיבדה את תינוקה בהפצצה של צה"ל, ואותו עיסאם קודם הבידוק המשפיל לא היו מזילים אף דמעה סוררת אם כולנו היינו נמחקים פה חלילה תחת שיהאב איראני. וזה בלשון המעטה. אז איך כתבה מ. קינן בספרה הנודע:
"לאחר שניכנע הם יתלו את כולנו בשורה אל אותה גדר. אותי, אותך, את הילדים שיהיו לנו. קחו את זה בחשבון לפני שאתם מגלים נדיבות לב"
...
 
השלטון התורכי בארץ

משעשע לקרוא על "השלטון התורכי הערבי בארץ ישראל", הכותב עלול ליצור קרע במרקם העדין של יחסי השמאל ותורכיה – התורכים ייעלבו מאד למצוא פה את הכינוי "ערבים" מוצמד לשמם, לתשומת לב.

ברם, עצם השימוש בטיעון הזה מעורר בי תדהמה קלה, שכן השלטון של האימפריה העות'מאנית בישראל היה שלטון לא לגיטימי בכלל, כמו השליטה הבריטית בהודו או השליטה הצרפתית באלג'יר. העות'מאנים היו כובש זר ששאף לשלוט על כל העולם בלי הבחנה אם הוא ערבי יותר או פחות. אגב כך הם שלטו גם על ארץ ישראל וערביה. לומר שההשתלטות האלימה של הסולטן העות'מאני על מרחבי האימפריה שלו היא בסיס מוסרי לשלטון ערבי נצחי בארץ ישראל זה קופירייטינג רע מאד. לעצתי ולדעתי עדיף לחפש שקר נוצץ מעט יותר.

חזרנו אם כן לנקודת המוצא: הערבים מעולם לא שלטו בארץ ישראל. הארץ עברה מיד ליד בין אימפריות שונות ומשונות. תושבי הארץ לאורך השנים היו בעיקר איילות ונחשים, וגם תושבים מזרח תיכוניים לסוגיהם וקהילותיהם וביניהם קהילה יהודית קטנה. ממילא, השלטון הישראלי לא יכול להיחשב כיבוש הערבים א. כי הם לא שלטו כאן ואיש לא גזל מהם את השלטון. ב. שלטון של תושבי הארץ על עצמם הוא בוודאי יותר צודק ולגיטימי משלטונן של אימפריות כמו תורכיה והממלכה המאוחדת.

הכיבוש

יפה להיווכח שיש יהודים טובים שעדיין דבקים בכל עוז בהנחה שיסוד ושורש צרותינו על אדמתינו הוא הכיבוש האומלל של שנה לועזית כזו (48) או אחרת (67). מעניין איך הם מפרשים לעצמם את הטבח שהתבצע ומתבצע בפקיסטן, לוב, אפגניסטן, עיראק, תימן, סוריה וזו רשימה חלקית. וודאי מצאו הסברים מלומדים לנסיבות שהביאו את תושבי כל הנ"ל לחגור חרבות ולהעלות את מקומות מושבותיהם בלהבות. פה הטליבאן מבסס אחיזה, כאן מפילים דיקטטור פלוני ושם נלחמים ברודן פלמוני. רק מעניין שכל תרבות הרצח הזו שבמשך אלפי שנים התקיימה בכל חלקי הגלובוס מתמקדת היום דווקא באזור גיאוגרפי מסויים, או בכל מקום שמהגרים מאותו אזור מסויים מגיעים אליו.

אז במקום לאמץ ולצטט ככתבו וכלשונו את ההסבר הערבי ולהאמין להם שזו הבעיה שלהם. אולי כדאי לאמץ חשיבה פתוחה יותר, שתבין שהכיבוש והטליבאן וכל יתר התירוצים, הם כסות דקיקה לבעיה הרבה יותר גדולה, והבעיה הזו – כמה מפתיע ככה מאכזב – איננה שלנו, היהודים.
 
אני מכיר ערבי מטירה שיש לו חברה גדולה ואת רוב הכסף הוא מרוויח מיהודים (מחברה יותר גדולה).
הוא בוגר כפר הנוער בן שמן וצורך תקשורת ותרבות בדיוק כמו יהודים, יש לו קשרים עם פוליטיקאים ואנשי צבא!! (עם אהוד ברק למשל)
הוא תמיד אומר לי שהוא אוהב את המדינה יותר ממני, ומסביר באריכות למה הערבים מתנהגים בטיפשות, כופר באיסלם ומלגלג על אנשי דת מוסלמים.
אבל פעם אחת דיברתי איתו על גבולות ומלחמות...
האמת שהוא שיכנע אותי שישראל היא מדינה כובשת!
ועמוק עמוק בלב הוא היה שמח שנעוף מכאן!
השמאל לא אוהב להתווכח עם הימין. אולי זה בגלל שהוא יודע שבמישור העובדות והשכל הישר, ובעיקר במבחן המציאות, הוא רחוק מלנצח כרחוק עזה מג'נין. לכן אימצו אנשי השמאל כמה טקטיקות שעוזרות להם בהתמודדות עם הטיעונים הנכוחים של הימין. לא לאפשר לו לכתוב, לדבר, להתבטא. להוציא אותו מחוץ לחוק וגם, כאשר העובדות עולות למעלה ראש ואין ברירה, פשוט לברוח מהתמודדות. ציטוט: "חבל להתווכח על הנושא בכזה פורמט. חסר תועלת"...
 
אני מכיר ערבי מטירה שיש לו חברה גדולה ואת רוב הכסף הוא מרוויח מיהודים (מחברה יותר גדולה).
הוא בוגר כפר הנוער בן שמן וצורך תקשורת ותרבות בדיוק כמו יהודים, יש לו קשרים עם פוליטיקאים ואנשי צבא!! (עם אהוד ברק למשל)
הוא תמיד אומר לי שהוא אוהב את המדינה יותר ממני, ומסביר באריכות למה הערבים מתנהגים בטיפשות, כופר באיסלם ומלגלג על אנשי דת מוסלמים.
אבל פעם אחת דיברתי איתו על גבולות ומלחמות...
האמת שהוא שיכנע אותי שישראל היא מדינה כובשת!
ועמוק עמוק בלב הוא היה שמח שנעוף מכאן!
נראה לי לא הוגן להדביק שוב את התגובה שלכם שנמחקה מהדיון הקודם, בלי להדביק את התגובות של אחרים, לא? אולי זאת רק אני
 
השלטון התורכי בארץ

משעשע לקרוא על "השלטון התורכי הערבי בארץ ישראל", הכותב עלול ליצור קרע במרקם העדין של יחסי השמאל ותורכיה – התורכים ייעלבו מאד למצוא פה את הכינוי "ערבים" מוצמד לשמם, לתשומת לב.

ברם, עצם השימוש בטיעון הזה מעורר בי תדהמה קלה, שכן השלטון של האימפריה העות'מאנית בישראל היה שלטון לא לגיטימי בכלל, כמו השליטה הבריטית בהודו או השליטה הצרפתית באלג'יר. העות'מאנים היו כובש זר ששאף לשלוט על כל העולם בלי הבחנה אם הוא ערבי יותר או פחות. אגב כך הם שלטו גם על ארץ ישראל וערביה. לומר שההשתלטות האלימה של הסולטן העות'מאני על מרחבי האימפריה שלו היא בסיס מוסרי לשלטון ערבי נצחי בארץ ישראל זה קופירייטינג רע מאד. לעצתי ולדעתי עדיף לחפש שקר נוצץ מעט יותר.

חזרנו אם כן לנקודת המוצא: הערבים מעולם לא שלטו בארץ ישראל. הארץ עברה מיד ליד בין אימפריות שונות ומשונות. תושבי הארץ לאורך השנים היו בעיקר איילות ונחשים, וגם תושבים מזרח תיכוניים לסוגיהם וקהילותיהם וביניהם קהילה יהודית קטנה. ממילא, השלטון הישראלי לא יכול להיחשב כיבוש הערבים א. כי הם לא שלטו כאן ואיש לא גזל מהם את השלטון. ב. שלטון של תושבי הארץ על עצמם הוא בוודאי יותר צודק ולגיטימי משלטונן של אימפריות כמו תורכיה והממלכה המאוחדת.

הכיבוש

יפה להיווכח שיש יהודים טובים שעדיין דבקים בכל עוז בהנחה שיסוד ושורש צרותינו על אדמתינו הוא הכיבוש האומלל של שנה לועזית כזו (48) או אחרת (67). מעניין איך הם מפרשים לעצמם את הטבח שהתבצע ומתבצע בפקיסטן, לוב, אפגניסטן, עיראק, תימן, סוריה וזו רשימה חלקית. וודאי מצאו הסברים מלומדים לנסיבות שהביאו את תושבי כל הנ"ל לחגור חרבות ולהעלות את מקומות מושבותיהם בלהבות. פה הטליבאן מבסס אחיזה, כאן מפילים דיקטטור פלוני ושם נלחמים ברודן פלמוני. רק מעניין שכל תרבות הרצח הזו שבמשך אלפי שנים התקיימה בכל חלקי הגלובוס מתמקדת היום דווקא באזור גיאוגרפי מסויים, או בכל מקום שמהגרים מאותו אזור מסויים מגיעים אליו.

אז במקום לאמץ ולצטט ככתבו וכלשונו את ההסבר הערבי ולהאמין להם שזו הבעיה שלהם. אולי כדאי לאמץ חשיבה פתוחה יותר, שתבין שהכיבוש והטליבאן וכל יתר התירוצים, הם כסות דקיקה לבעיה הרבה יותר גדולה, והבעיה הזו – כמה מפתיע ככה מאכזב – איננה שלנו, היהודים.
אף אחד לא מאמין בהנחה שיסוד ושורש צרותינו הוא הכיבוש, לפחות לא נראה לי אף אחד שהשתתף בדיון הזה. איך בכלל הגעתם לזה? זה כל כך רחוק מהנושא המקורי של הדיון. מה שקרה הוא שאנשים שמעו מה שהם רצו לשמוע ואיבדו את הצפון. תזכורת, הנושא הוא: "חפים מפשע יש גם בצד השני." והדיון לא היה על האם יש או אין, או על האם הם רחמנים, אנושיים, או בעלי סיכוי להיות בני אדם בעלי לב רך אי פעם. הדיון היה נטו על האם ראוי לתת למסקנה הנ"ל במה לאור כל הסבל והכאב שנגרמו לעם היהודי בגללם.
 

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

More from נתן גלנט

שתף את המאמר

למעלה