אחד הנושאים הכי מדוברים כרגע בפורום "חדר מורים" הוא המעבר הכנראה צפוי של החינוך העצמאי לאופק חדש.
כאשר מורה וותיק נכנס לאופק חדש הדרגה הראשונית שלו לא נקבעת אוטומטית לדרגה 1 כמו מורה חדש, אלא מבצעים לו המרת שכר- תהליך שבו מחשבים באיזו דרגה הוא אמור להיכנס לאופק חדש.
הדרגה הראשונית משמעותית מאד, כי לא מדובר על הבדלים בשכר רק מיד לאחר הכניסה לאופק, אלא כל הקידום מהיר יותר אם נכנסים בדרגה גבוהה יותר.
בחלק הזה אנסה להסביר כיצד נקבעת הדרגה, ומה ניתן לעשות כדי להיכנס בדרגה גבוהה יותר.


***לפני שאתחיל- שתי הבהרות חשובות:***
א. אין לי קשרים במשרד החינוך, כל הידע שלי הוא ממה שקראתי בחומרים של משרד החינוך שפתוחים לכולם באינטרנט. אני בהחלט יכולה לטעות (וגם טעיתי בעבר). מי שעושה צעדים כלשהם על סמך המאמרים- לוקח זאת על אחריותו בלבד.
דבר זה חשוב במיוחד במאמר הזה, שעוסק בנושא יחסית מסובך מצד אחד, ובעל משמעות מעשית גדולה מצד שני.
אני מקווה מאד שאני לא מטעה אף אחד, אם גיליתם טעות אני ממש מבקשת לעדכן אותי.

ב. כל האמור כאן מתייחס למה שמגיע למורים על פי חוק. ישנם מקומות שלא בדיוק פועלים על פי החוק, ולא תמיד העובדים יכולים להרשות לעצמם לדרוש את מה שמגיע להם. כל אחת מכירה את מקום העבודה שלה, ואמורה להבין מה כדאי לה לדרוש, ומה לא- כי אחרת היא תמצא את עצמה בלי עבודה.

איך קובעים דרגת אופק חדש?​

בגדול, לוקחים את השכר מלפני הכניסה לאופק חדש, מוסיפים לו תוספת אחוזית על פי נתוני המורה, ואת השכר שמקבלים משבצים בטבלת ההמרה. הדרגה שהכי קרובה (מלמעלה) לשכר הזה- היא הדרגה שנקבעת.

שכר להמרה​

את השכר הבסיסי לפיו מחשבים את ההמרה לוקחים מהמשכורת של חודש מרץ של לפני הכניסה לאופק חדש (למורים שעוברים מבעלות למשרד החינוך- מחשבים ע"פ חודש הכניסה לרפורמה).
שימו לב- אם משלימים גמולים או תואר עד לתחילת השנה שבה נכנסים לאופק- הם גם נחשבים בהמרה, למרות שלא היו בחודש מרץ.
בנוסף, גמולים שהתקבלו מתחילת שנת הלימודים של הכניסה לאופק עד סוף השנה הלועזית- נחשבים גם הם, אבל בשקלול קצת שונה.

מרכיבי השכר שנכללים בהמרה​

שימו לב- לא כל מרכיבי השכר נכללים להמרה.
העיקרון המנחה הוא שרכיבי שכר שקיימים גם באופק חדש לא נכנסים להמרה, ואילו מרכיבים שלא קיימים באופק חדש נכנסים להמרה.
הרכיבים שמחושבים בהמרה:
•שכר משולב
•הסכם מסגרת (תוספת 87)
•תגבור 94 (תוספת 94)
•תוספת 2001
•תוספת 2008
•תוספת 2011
•גמולי השתלמות (מעודכנים ל- 31.12 של שנת ההצטרפות לרפרומה)
•גמול הכשרה
•גמול פיצול

מה לא נכנס?
גמול חינוך, השלמה למינימום, תוספת 2016 וגמולי תפקיד למיניהם- מאחר וכל אלו קיימים גם באופק חדש. לא ראיתי את זה מפורש, אבל אני מניחה שגם תוספת 2022 לא תחושב, מאותה סיבה.

את מרכיבי השכר האלו ניתן לקחת ממחשבון הדמיית השכר של משרד החינוך.
שימו לב- כשמחשבים במחשבון, צריך לחשב כאילו עובדים ב100% משרה, גם אם בפועל עובדים פחות. כי גם אח"כ כשבודקים את השכר בטבלת ההמרה- זה מחושב לפי 100% משרה.
לאחר שמחשבים את השכר להמרה, צריך להכפיל אותו ב1.034- תוספת שחיקה.

מקדם המרה​

את השכר שחישבנו בסעיף הקודם, מכפילים במקדם המרה על פי נתוני המורה:

מורה עם תואר​

שלב חינוךיסודי (א-ו)חט"ב (ז-ט)
מורה מקצועית1.171.27
מחנכת1.21.3
מורה אם1.241.34
מורה אם ומחנכת1.271.37
לגננת אקדמאית הקדם ההמרה הוא בכל מקרה 1.16.

מורה בכירה​

שלב חינוךיסודי (א-ו)חט"ב (ז-ט)
מורה מקצועית1.1361.216
מחנכת1.161.24
מורה אם1.1921.272
מורה אם ומחנכת1.2161.296
לגננת בכירה מקדם ההמרה הוא בכל מקרה 1.144.

מורה שמלמדת כיתות ז-ח בבי"ס יסודי​

מורה שמלמדת כיתות ז-ח בבי"ס יסודי, ולפני הכניסה לאופק חדש עבדה בבסיס משרה של 24 שעות, ואחרי הכניסה לאופק היא עובדת ע"פ שבוע עבודה של יסודי- זכאית לתוספת של 0.125 למקדם ההמרה.

מורה שמלמדת גם ביסודי וגם בחט"ב​

מחשבים לה מקדם המרה משוקלל, ע"פ אחוז המשרה שלה בכל אחד משלבי החינוך.

חישוב הדרגה​

לוקחים את השכר הקובע להמרה, מכפילים ב1.034 ובמקדם ההמרה, ואת השכר שקיבלנו מנסים לשבץ בטבלת ההמרה לפי הוותק.
כאן ניתן לראות את טבלאות ההמרה ע"פ ההסכם החדש. הטבלה למורים עם Ba נמצאת בעמוד 5, ולמורים בכירים בעמוד 9.

דוגמה לחישוב​

מורה מקצועית ביסודי, עם תואר, ותק של 5 שנים, משרת אם ו10 גמולים:
שכר להמרה:
1675297299721-png.1304145

סה"כ שכר להמרה: 5840.09. נכפיל בתוספת של 1.034 ובמקדם ההמרה-1.24 ונקבל את השכר לשיבוץ: 7487.9
נחפש בטבלת ההמרה בשורה של וותק 5 את השכר הכי קרוב:
1675299227233.png

אפשר לראות שהשכר לשיבוץ נמצא בין דרגה 2 לדרגה 2.5. מאחר והולכים על הדרגה הכי קרובה מלמעלה- דרגת השכר של המורה תהיה 2.5.

שימו לב- הסכום שכתוב בטבלה הוא לא הסכום שיהיה התלוש, כי יש בנוסף גם תוספת 2016, תוספת 2022 וגמולי תפקדי למיניהם אם יש. וכמובן- זה תלוי גם באחוזי המשרה.
הדרך הכי טובה לבדוק היא לקחת את הדרגה שיצאה לך, ולשים אותה במחשבון של אופק חדש עם שאר הנתונים.(ולהכניס בתאריך את 9/2023, כי תוספת 2022 גדלה בשנה הבאה.)

דברים שכדאי לעשות לפני הכניסה לאופק כדי לשפר את הדרגה​

גמולי השתלמות​

אני חושבת שכדאי לכל מורה שאין לה 16 גמולים לבדוק מה תהיה הדרגה שלה במצב הנוכחי, ומה תהיה הדרגה שלה אם תשלים גמולים נוספים.
אם הדרגה בתוספת של עוד גמולים תהיה גבוהה יותר- לדעתי שווה להשלים את הגמולים, גם אם מדובר בהשתלמויות של מרכזי ההשתלמויות שהן יחסית יקרות. זה אמור להחזיר את עצמו בהמשך.

השלמת BA​

מורה שנכנסת לאופק חדש ללא BA אמורה להתחייב להשלים BA בארבע השנים שאחרי הכניסה לאופק. לאחר השלמת הBA מבצעים לה המרה מחודשת- לטבלת השכר של BA, עם תוספת של 5% למקדם ההמרה, ותוספות נוספות ע"פ ההתקדמות בוותק ובדרגה שהיתה צוברת בינתיים אילו היתה נכנסת מלכתחילה בדרגת BA.
בנוסף, המורה מקבלת הפרשי שכר על התקופה שבה קיבלה שכר ע"פ דרגת בכיר. חישוב ההפרשים מורכב, לא אכנס אליו כרגע.
בד"כ ההמרה מחודשת תוביל לדרגה נמוכה יותר ממה שהמורה היה מקבל אילו היה משלים את התואר לפני הכניסה לאופק, מאחר ולמרות התוספת של 5% למקדם ההמרה, הוא נכנס ע"פ שכר של בכיר, שהוא נמוך בהרבה.

שימו לב- ע"פ ההסכם החדש ניתן להתחייב להשלים את התואר רק עד ה30.6.23.
מה יקרה למי שלא יספיק או ירצה לחתום?
כאן יש שתי אפשרויות-
או שלא יתנו לו להיכנס בכלל לאופק, כי הוא לא עומד בתנאי הסף .(ואז הוא מפסיד בגדול)
או שישנו את הכללים כך שהוא יוכל להיכנס, אבל בלי כל הקטע של ההמרה המחודשת. (ואז אם ישלים את הBA קצת אחרי הכניסה לאופק הוא ירוויח בגדול- גם נכנס עם דרגה גבוהה יותר, וגם לא יפסיד הרבה זמן את התוספת לשכר של הBA)

איזו אפשרות תקרה? אין לי מושג. מקווה שיעדכנו בקרוב כי זה משמעותי מאד להרבה מורות.



שיפור מקדם ההמרה​

לא תמיד זה אפשרי, אבל אם הציעו לך מילוי מקום ואת מתלבטת אם לקחת- יש כמה נקודות שכדאי לקחת בחשבון:

מי שיש לה ילדים מתחת לגיל 14, ולא מגיעה למשרת אם, אם מציעים לה בחודש הקובע (חודש מרץ שלפני הכניסה לרפורמה) מילוי מקום שיגרום לה להגיע למשרת אם- כדאי להתאמץ על זה. זה מקפיץ את מקדם ההמרה.

בעבר כתבתי שכדאי גם לקחת מ"מ של חינוך אם אפשר, אבל מסתבר שטעיתי- אמנם מקדם ההמרה של מחנכת גבוה יותר ב3% ממורה מקצועית, אבל למורה מקצועית יש תוספת הכשרה ששווה 6%, והיא נכנסת לחישוב של ההמרה, ואילו גמול החינוך לא נכלל בחישוב. לכן למורה מקצועית יש עדיפות של 3% על פני מחנכת.

וכמובן- אם יש אפשרות לקבל שעות בכיתות ז-ח, זה משפיע משמעותית על ההמרה.

עד כאן לגבי רפורמת אופק חדש. לא נגעתי במאמרים לגבי מנהלים וסגנים, חישוב הדרגה לגביהם מסובך יותר.
במאמר הבא בל"נ אתייחס לרפורמת עוז לתמורה.

אהבתם? דווקא לא? מצאתם טעות? יש לכם בקשות למאמרים הבאים בסדרה?
אשמח לשמוע בתגובות

P_Education.png

CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2756781