לא מעט בעלי עסקים בוחרים להתנהל לבד מול הרשויות ולדווח ככל הנראה להם שכך צריך.
במאמר אני לא הולכת לשכנע אותכם לבחור להתנהל אחרת,
אלא מציגה בפניכם את הנקודות שחשוב שתדעו בעת קבלת החלטה כזו ואת הטעויות שכדאי שתשימו לב אליהם.
כבעלי עוסק מורשה אתם בוודאי יודעים שהינכם חייבים להגיש דוח כל חודשיים למע"מ.
בדוח המע"מ מתבצע קיזוז בין סכום הכסף שגביתם מהלקוחות ואתם צריכים להעביר למע"מ,
לבין סכום המע"מ אותו שלמם על הוצאות בעסק ואתם מקבלים אותו כהחזר כספי.
הכנסות
דוח מע"מ מוגש כל חודשיים ב-15 לחודש העוקב, למי שמגיש מקוון אפשר עד 19 לחודש.
כלומר הדוח שיכלול הכנסות של חודשים מאי ויוני יוגש בתאריך 15/7.
טעות נפוצה לצערי- במערכת דיגיטלית ניתן להנפיק חשבוניות מס אחורנית כל עוד לא הוצאה חשבונית מס עם תאריך חדש בהווה,
רוב המערכות שולחות לכם דוח מע"מ למייל עבור החודשיים שהיו,
ובדוח של החודשיים הבאים הן לא יוסיפו את החשבוניות שהוצאתם לאחר מכן אך שייכות לאותם חודשים,
יוצא מכך שישנם הכנסות לא מדווחות.
הטעות הזו קורת כמעט לכל בעל עסק שמגיש דוחות מע"מ לבד.
הוצאות
עוסק מורשה מזדכה על מע"מ של הוצאות בעסק שלו,
המע"מ שאנחנו משלמים כהוצאה נקרא מס תשומות,
ועליו ניתן להזדכות עד חצי שנה אחורה.
זיכוי עבור "תשומות" בעסק אפשרי כאשר ההוצאה הינה קשורה לעסק
ובנוסף, יש הוצאות שמוכרות למע"מ אך ורק לפי אחוז שקבע מנהל מע"מ.
כמו הוצאות דלק שמוכרות 2/3 גם אם הנסיעה היתה רק רק לצורך העסק וכו'.
חישוב אחוז המוכר כהוצאה הינו יכול גם להשתנות לפי סוג העסק,
ולכן, חשוב שיהיה איש מקצוע שמכיר את העסק ויודע בדיוק מהן ההוצאות המוכרות למע"מ לפי חוק ומה לא.
(באופן כללי ממליצה אחת לחצי שנה לערוך בדיקה של ההוצאות כדי לוודא שלא פספסנו שום חשבונית כלומר החזר כספי).
המשמעות של זיכוי תשומות ביתר
כאשר בעל עסק דורש "תשומות" בעסק של הוצאות פרטיות , כלומר הוצאות שלא בהכרח קשורות לעסק
או דורש "תשומות" מלאות על הוצאות רכב לדוגמא או הוצאות שמנהל מע"מ הגדיר את האחוז שהן מוכרות,
הוא חשוף לעבירות רבות בחוק.
למעשה, מפקחי מע"מ מתמקדים בבדיקת חשבוניות פיקטיביות וניכוי תשומות שלא כדין (שימו לב -מע"מ לא מס הכנסה).
מה התוצאה של "טעות" כזו בתשומות?
נתחיל בטענה שטעות אינה פוטרת אדם מעונש על כך,
דרישת "שומות" הינה חשובה כל כך למע"מ היות ומדובר בכסף ממשי שמגיע אליכם לחשבון הבנק,
זה ממש ל"גזול" כסף מקופת המדינה, ועל כן ישנה ענישת יתר במקרים כאלו.
מע"מ פוסל ספרי עסק בעיקר בגלל 2 סיבות שבהם הוא מתמקד מאוד וזה ניכוי תשומות שלא כדין וחשבוניות פיקטיביות בעסק.
פסילת ספרים הינה גוררת תשלומי מס מוגזמים מאוד ע"י הוצאת שומה- כלומר חיוב במס לבעל העסק לפי סכום שהחליט מנהל מע"מ ולא על פי הסתמכות על פנקסי הקבלות והמציאות בעסק, מבחינתם הכל פסול באותו הרגע.
בנוסף, אם תרצו לערער על דרישה מוגזמת זו תצטרכו ללכת לבית משפט ושם נטל ההוכחה יהיה עליכם,
כלומר,
תצטרכו להוכיח למה המנהל טועה במקום שהוא יוכיח למה הוא לא מקבל את הדוח שלכם... וזה קשה מאוד
בשביל 17% אחוז החזר כספי של הוצאה פרטית או הוצאה של סָפֵק או אי תשלום ליועצת מס אתם עלולים להסתבך.
ואת זה סיפר לי לקוח חדש שהגיע אלי,
במשך שנים הוא ניהל בצורה לקויה חשבוניות זיכוי בעסק, לאחר שעבר ביקורת מע"מ והתגלה הליקוי הוא נסחב לבית משפט ולאחר כמה חודשים ואין ספור טרטורים, עורכי דין והמון כאבי ראש .
בסוף הם הגיעו להסכם של חיוב בסך 100,000 ש"ח מע"מ.
ומה המנהל ענה לו ? תגיד תודה כי יכולתי לחייב אותך ביותר, וכן הם יכולים לחייב ביותר כאשר יש פסילת ספרים.
הפסקה הזו לא נועדה להפחיד אותכם אלא להסביר לכם מה המשמעות של אותו כסף שאתם מנסים לחסוך כאשר אין איש מקצוע בעסק שלכם.
תיקון טעויות רבות
נניח שערכתם דוחות וגילתם את הטעויות כעת, כאשר תתקנו זאת- העסק שלכם יכול לעבור ביקורת מע"מ.
ובנוסף, לרוב לא יתחשבו בכם בביטול קנסות בעתיד.
אם מצאתם טעות בעסק - כמובן שעדיף לכם לתקן זאת מאשר שמע"מ יערכו זאת עבורכם,
רק קחו בחשבון להיזהר מאוד להבא.
במאמר אני לא הולכת לשכנע אותכם לבחור להתנהל אחרת,
אלא מציגה בפניכם את הנקודות שחשוב שתדעו בעת קבלת החלטה כזו ואת הטעויות שכדאי שתשימו לב אליהם.
כבעלי עוסק מורשה אתם בוודאי יודעים שהינכם חייבים להגיש דוח כל חודשיים למע"מ.
בדוח המע"מ מתבצע קיזוז בין סכום הכסף שגביתם מהלקוחות ואתם צריכים להעביר למע"מ,
לבין סכום המע"מ אותו שלמם על הוצאות בעסק ואתם מקבלים אותו כהחזר כספי.
הכנסות
דוח מע"מ מוגש כל חודשיים ב-15 לחודש העוקב, למי שמגיש מקוון אפשר עד 19 לחודש.
כלומר הדוח שיכלול הכנסות של חודשים מאי ויוני יוגש בתאריך 15/7.
טעות נפוצה לצערי- במערכת דיגיטלית ניתן להנפיק חשבוניות מס אחורנית כל עוד לא הוצאה חשבונית מס עם תאריך חדש בהווה,
רוב המערכות שולחות לכם דוח מע"מ למייל עבור החודשיים שהיו,
ובדוח של החודשיים הבאים הן לא יוסיפו את החשבוניות שהוצאתם לאחר מכן אך שייכות לאותם חודשים,
יוצא מכך שישנם הכנסות לא מדווחות.
הטעות הזו קורת כמעט לכל בעל עסק שמגיש דוחות מע"מ לבד.
הוצאות
עוסק מורשה מזדכה על מע"מ של הוצאות בעסק שלו,
המע"מ שאנחנו משלמים כהוצאה נקרא מס תשומות,
ועליו ניתן להזדכות עד חצי שנה אחורה.
זיכוי עבור "תשומות" בעסק אפשרי כאשר ההוצאה הינה קשורה לעסק
ובנוסף, יש הוצאות שמוכרות למע"מ אך ורק לפי אחוז שקבע מנהל מע"מ.
כמו הוצאות דלק שמוכרות 2/3 גם אם הנסיעה היתה רק רק לצורך העסק וכו'.
חישוב אחוז המוכר כהוצאה הינו יכול גם להשתנות לפי סוג העסק,
ולכן, חשוב שיהיה איש מקצוע שמכיר את העסק ויודע בדיוק מהן ההוצאות המוכרות למע"מ לפי חוק ומה לא.
(באופן כללי ממליצה אחת לחצי שנה לערוך בדיקה של ההוצאות כדי לוודא שלא פספסנו שום חשבונית כלומר החזר כספי).
המשמעות של זיכוי תשומות ביתר
כאשר בעל עסק דורש "תשומות" בעסק של הוצאות פרטיות , כלומר הוצאות שלא בהכרח קשורות לעסק
או דורש "תשומות" מלאות על הוצאות רכב לדוגמא או הוצאות שמנהל מע"מ הגדיר את האחוז שהן מוכרות,
הוא חשוף לעבירות רבות בחוק.
למעשה, מפקחי מע"מ מתמקדים בבדיקת חשבוניות פיקטיביות וניכוי תשומות שלא כדין (שימו לב -מע"מ לא מס הכנסה).
מה התוצאה של "טעות" כזו בתשומות?
נתחיל בטענה שטעות אינה פוטרת אדם מעונש על כך,
דרישת "שומות" הינה חשובה כל כך למע"מ היות ומדובר בכסף ממשי שמגיע אליכם לחשבון הבנק,
זה ממש ל"גזול" כסף מקופת המדינה, ועל כן ישנה ענישת יתר במקרים כאלו.
מע"מ פוסל ספרי עסק בעיקר בגלל 2 סיבות שבהם הוא מתמקד מאוד וזה ניכוי תשומות שלא כדין וחשבוניות פיקטיביות בעסק.
פסילת ספרים הינה גוררת תשלומי מס מוגזמים מאוד ע"י הוצאת שומה- כלומר חיוב במס לבעל העסק לפי סכום שהחליט מנהל מע"מ ולא על פי הסתמכות על פנקסי הקבלות והמציאות בעסק, מבחינתם הכל פסול באותו הרגע.
בנוסף, אם תרצו לערער על דרישה מוגזמת זו תצטרכו ללכת לבית משפט ושם נטל ההוכחה יהיה עליכם,
כלומר,
תצטרכו להוכיח למה המנהל טועה במקום שהוא יוכיח למה הוא לא מקבל את הדוח שלכם... וזה קשה מאוד
בשביל 17% אחוז החזר כספי של הוצאה פרטית או הוצאה של סָפֵק או אי תשלום ליועצת מס אתם עלולים להסתבך.
ואת זה סיפר לי לקוח חדש שהגיע אלי,
במשך שנים הוא ניהל בצורה לקויה חשבוניות זיכוי בעסק, לאחר שעבר ביקורת מע"מ והתגלה הליקוי הוא נסחב לבית משפט ולאחר כמה חודשים ואין ספור טרטורים, עורכי דין והמון כאבי ראש .
בסוף הם הגיעו להסכם של חיוב בסך 100,000 ש"ח מע"מ.
ומה המנהל ענה לו ? תגיד תודה כי יכולתי לחייב אותך ביותר, וכן הם יכולים לחייב ביותר כאשר יש פסילת ספרים.
הפסקה הזו לא נועדה להפחיד אותכם אלא להסביר לכם מה המשמעות של אותו כסף שאתם מנסים לחסוך כאשר אין איש מקצוע בעסק שלכם.
תיקון טעויות רבות
נניח שערכתם דוחות וגילתם את הטעויות כעת, כאשר תתקנו זאת- העסק שלכם יכול לעבור ביקורת מע"מ.
ובנוסף, לרוב לא יתחשבו בכם בביטול קנסות בעתיד.
אם מצאתם טעות בעסק - כמובן שעדיף לכם לתקן זאת מאשר שמע"מ יערכו זאת עבורכם,
רק קחו בחשבון להיזהר מאוד להבא.