המאמרים הקודמים בסדרה:
חלק א- העולם הישן
חלק ב- האם משתלם להשתלם?
בעולם הישן המורים לכאורה עובדים מעט שעות- רק 24/30 שעות למשרה מלאה.
אבל זה רק לכאורה- כי שעות עבודה המחושבות כוללות אך ורק את השעות שבהן המורה בכיתה.
בפועל, כמו שכל מורה יודע, יש עוד המון עבודה מעבר לזה- הכנת שיעורים, חיבור מבחנים ובדיקתם, ישיבות למיניהן, שיחות טלפון ופעילויות אחרי שעות הלימודים.
ברפורמות השונות מכניסים לשבוע העבודה זמן גם לדברים האלו, והתשלום גבוה יותר מאשר בעולם הישן.
***לפני שאתחיל- שתי הבהרות חשובות:***
א. אין לי קשרים במשרד החינוך, כל הידע שלי הוא ממה שקראתי בחומרים של משרד החינוך שפתוחים לכולם באינטרנט. אני בהחלט יכולה לטעות (וגם טעיתי בעבר). מי שעושה צעדים כלשהם על סמך המאמרים- לוקח זאת על אחריותו בלבד.
ב. כל האמור כאן מתייחס למה שמגיע למורים על פי חוק. ישנם מקומות שלא בדיוק פועלים על פי החוק, ולא תמיד העובדים יכולים להרשות לעצמם לדרוש את מה שמגיע להם. כל אחת מכירה את מקום העבודה שלה, ואמורה להבין מה כדאי לה לדרוש, ומה לא- כי אחרת היא תמצא את עצמה בלי עבודה.
שבוע העבודה של מורים כולל שלושה סוגים של שעות עבודה:
חלוקת השעות למשרה מלאה:
בבתי ספר יסודיים שעובדים מא-ח, לרוב גם המורות בז-ח עובדות באותו מבנה של מורות א-ו. הן מקבלות על זה פיצוי מכובד בזמן קביעת הדרגה, כפי שמפורט במאמר הבא.
מי שעובד במשרה חלקית ומעוניין לראות את חלוקת השעות על פי אחוז המשרה יכול לבדוק כאן. (הקישורים לטבלאות מופיעים בתחתית העמוד)
אפשר לראות כאן גם את מבנה שבוע העבודה למורות במשרת אם.
ניתן לבדוק האם אתם מקבלים את השכר המגיע לכם במחשבון של משרד החינוך. שימו לב שאתם בלשונית המתאימה.
זה לא אומר שאין צורך להשתלם באופק חדש, אלא שהאופן שבו ההשתלמויות משפיעות על השכר הוא שונה.
למעשה, השכר נקבע על פי שיבוץ בטבלת שכר הכוללת 9 דרגות שונות, על פי הדרגה והוותק.
כל עלייה בדרגה מקנה תוספת של 7.5% לשכר.
פז"נ- ראשי תיבות של פרק זמן נדרש. זה בעצם אומר שבשביל לעלות בדרגה צריך לשהות מינימום של זמן בדרגה הנוכחית. כשבזמן הזה מועסקים בלפחות שליש משרה באופק חדש. אין קיצורי דרך. (למעט שבתון- שבו גם אם לא עובדים בשליש משרה, השנה נחשבת כחצי מהפז"נ, בתנאי שממלאים את דרישות הלימודים)
שעות פיתוח מקצועי (שפ"מ)- כדי לעלות בדרגה לא מספיק לחכות שהזמן יעבור, צריך גם לעשות השתלמויות תוך כדי. לכל דרגה יש מספר מינימלי של שעות השתלמות שצריך לעשות כדי לעלות בדרגה. בד"כ זה יוצא ממוצע של 40-60 שעות לשנה.
אפשר לחלק את שעות ההשתלמות בין השנים איך שרוצים, בתנאי שנשמר עיקרון הרצף- לומדים לפחות 30 שעות בכל שנה.
ניתן לחרוג מעיקרון הרצף פעם בדרגה החל מדרגה 3, ולא יותר מ3 פעמים במשך כל שנות ההעסקה.
שימו לב שלא כל השתלמות מוכרת לאופק חדש. חשוב לוודא שההשתלמות מוכרת לפני שנרשמים אליה.
הערכת מנהל- התנאי השלישי לעלייה בדרגה הוא הערכת מנהל. בעיקרון אמור להופיע למנהל במערכת את מי הוא צריך להעריך, אבל אני ממליצה למי שקרוב לעלייה בדרגה לפנות למנהל לוודא את זה. אחרי שהמנהל ממלא הערה, העובד צריך למלא הערכה עצמית.
כאן ניתן למצוא את הפז"נ והשפ"מ הנדרשים לעליה מדרגה לדרגה.
אם מורה נכנס לאופק חדש כשיש לו כבר וותק, מבצעים לו המרת שכר, לפיה קובעים את הדרגה הראשונית שלו.
על המרת השכר ארחיב בל"נ במאמר הבא.
אהבתם? דווקא לא? מצאתם טעות? יש לכם בקשות למאמרים הבאים בסדרה?
אשמח לשמוע בתגובות
חלק א- העולם הישן
חלק ב- האם משתלם להשתלם?
בעולם הישן המורים לכאורה עובדים מעט שעות- רק 24/30 שעות למשרה מלאה.
אבל זה רק לכאורה- כי שעות עבודה המחושבות כוללות אך ורק את השעות שבהן המורה בכיתה.
בפועל, כמו שכל מורה יודע, יש עוד המון עבודה מעבר לזה- הכנת שיעורים, חיבור מבחנים ובדיקתם, ישיבות למיניהן, שיחות טלפון ופעילויות אחרי שעות הלימודים.
ברפורמות השונות מכניסים לשבוע העבודה זמן גם לדברים האלו, והתשלום גבוה יותר מאשר בעולם הישן.
***לפני שאתחיל- שתי הבהרות חשובות:***
א. אין לי קשרים במשרד החינוך, כל הידע שלי הוא ממה שקראתי בחומרים של משרד החינוך שפתוחים לכולם באינטרנט. אני בהחלט יכולה לטעות (וגם טעיתי בעבר). מי שעושה צעדים כלשהם על סמך המאמרים- לוקח זאת על אחריותו בלבד.
ב. כל האמור כאן מתייחס למה שמגיע למורים על פי חוק. ישנם מקומות שלא בדיוק פועלים על פי החוק, ולא תמיד העובדים יכולים להרשות לעצמם לדרוש את מה שמגיע להם. כל אחת מכירה את מקום העבודה שלה, ואמורה להבין מה כדאי לה לדרוש, ומה לא- כי אחרת היא תמצא את עצמה בלי עבודה.
אופק חדש
רפורמת אופק רלוונטית לגננות, ולמורים ביסודי (א-ו) ובחטיבת הביניים (ז-ט). כמעט כל המורים בשכבות גיל אלו בחינוך הממלכתי והממ"ד משויכים לרפורמה, ולאחרונה מתרבים הדיבורים על הכנסת החינוך העצמאי לאופק חדש. במאמר הזה אנסה להסביר את תנאי ההעסקה באופק חדש, וההבדלים בין אופק חדש לעולם הישן.מבנה שבוע העבודה ואחוז המשרה
שבוע העבודה של גננות כולל 30.4 שעות שבועיות, בלי חלוקה לסוגי שעות.שבוע העבודה של מורים כולל שלושה סוגים של שעות עבודה:
חלקת השעות משתנה על פי שלב החינוך.
חלוקת השעות למשרה מלאה:
שלב חינוך | שעות פרונטליות | שעות שהייה | שעות פרטניות |
יסודי (א-ו) | 26 | 5 | 5 |
חט"ב (ז-ט) | 23 | 4 | 9 |
מי שעובד במשרה חלקית ומעוניין לראות את חלוקת השעות על פי אחוז המשרה יכול לבדוק כאן. (הקישורים לטבלאות מופיעים בתחתית העמוד)
משרת אם
באופק חדש מורות זכאיות למשרת אם בעיקרון לא מקבלות תוספת לשכר, אלא הפחתת שעות. בפועל, מאחר וברוב בתי הספר מחלקים את השעות למורות ע"פ השעות הפרונטליות- משרת אם בד"כ כן מעלה את אחוז המשרה, אבל פחות מאשר בעולם הישן.אפשר לראות כאן גם את מבנה שבוע העבודה למורות במשרת אם.
חינוך כיתה
באופק חדש אין את התוספת של שלוש שעות חינוך שיש בעולם הישן, אלא רק גמול בצורת תוספת לשכר.תלוש השכר
תלוש השכר באופק חדש כולל הרבה פחות שורות מבעולם הישן, אבל בסך הכל השכר גבוה יותר.משולב אופק חדש
השכר על פי טבלת השכר העדכנית- בהתאם להשכלה, הוותק ואחוז המשרה.תוספות שכר
צריכה להופיע תוספת 2016, והחל מהמשכורת הקרובה- תוספת 2022.גמולי תפקיד
כאן אפשר למצוא פירוט על הגמולים השונים.שעות נוספות אופק חדש
ניתן לקבל שכר על עבודה מעבר לשעות העבודה הרשמיות עבור ישיבות למיניהן, אספות הורים או פעילויות אחה"צ. עד השנה אפשר לקבל עד 18 שעות נוספות בכל מחצית, החל משנת תשפ"ד ניתן לקבל עד 40 שעות בשנה.תשלומים בגין הוצאות וניכויים
אותו דבר כמו בעולם הישן. ניתן להרחיב במאמר הראשון בסדרה.ניתן לבדוק האם אתם מקבלים את השכר המגיע לכם במחשבון של משרד החינוך. שימו לב שאתם בלשונית המתאימה.
דרגת אופק חדש
כמו שוודאי שמתם לב, רכיבי השכר שכתבתי לא כוללים גמולי השתלמות. הסיבה לכך היא שבאופק חדש הם לא קיימים.זה לא אומר שאין צורך להשתלם באופק חדש, אלא שהאופן שבו ההשתלמויות משפיעות על השכר הוא שונה.
למעשה, השכר נקבע על פי שיבוץ בטבלת שכר הכוללת 9 דרגות שונות, על פי הדרגה והוותק.
כל עלייה בדרגה מקנה תוספת של 7.5% לשכר.
איך עולים בדרגה?
בשביל לעלות בדרגה צריכים לקיים שלושה תנאים:פז"נ- ראשי תיבות של פרק זמן נדרש. זה בעצם אומר שבשביל לעלות בדרגה צריך לשהות מינימום של זמן בדרגה הנוכחית. כשבזמן הזה מועסקים בלפחות שליש משרה באופק חדש. אין קיצורי דרך. (למעט שבתון- שבו גם אם לא עובדים בשליש משרה, השנה נחשבת כחצי מהפז"נ, בתנאי שממלאים את דרישות הלימודים)
שעות פיתוח מקצועי (שפ"מ)- כדי לעלות בדרגה לא מספיק לחכות שהזמן יעבור, צריך גם לעשות השתלמויות תוך כדי. לכל דרגה יש מספר מינימלי של שעות השתלמות שצריך לעשות כדי לעלות בדרגה. בד"כ זה יוצא ממוצע של 40-60 שעות לשנה.
אפשר לחלק את שעות ההשתלמות בין השנים איך שרוצים, בתנאי שנשמר עיקרון הרצף- לומדים לפחות 30 שעות בכל שנה.
ניתן לחרוג מעיקרון הרצף פעם בדרגה החל מדרגה 3, ולא יותר מ3 פעמים במשך כל שנות ההעסקה.
שימו לב שלא כל השתלמות מוכרת לאופק חדש. חשוב לוודא שההשתלמות מוכרת לפני שנרשמים אליה.
הערכת מנהל- התנאי השלישי לעלייה בדרגה הוא הערכת מנהל. בעיקרון אמור להופיע למנהל במערכת את מי הוא צריך להעריך, אבל אני ממליצה למי שקרוב לעלייה בדרגה לפנות למנהל לוודא את זה. אחרי שהמנהל ממלא הערה, העובד צריך למלא הערכה עצמית.
כאן ניתן למצוא את הפז"נ והשפ"מ הנדרשים לעליה מדרגה לדרגה.
קביעת הדרגה הראשונית
מורה ללא וותק שמתחיל לעבוד באופק חדש- יכנס אוטומטית לדרגה 1, ומשם יתחיל לטפס בדרגות.אם מורה נכנס לאופק חדש כשיש לו כבר וותק, מבצעים לו המרת שכר, לפיה קובעים את הדרגה הראשונית שלו.
על המרת השכר ארחיב בל"נ במאמר הבא.
דברים שחשוב לשים לב אליהם
במאמר על העולם הישן הכנסתי בסוף רשימת דברים שכדאי לשים לב אליהם. הרשימה הזאת רלוונטית גם לי שעובד במסגרת אופק חדש.אהבתם? דווקא לא? מצאתם טעות? יש לכם בקשות למאמרים הבאים בסדרה?
אשמח לשמוע בתגובות