תחשבו שאתן מגיעות לרופא שיניים שמתאכסן בחורבה רעועה מטה לנפול, קירות מתקלפים, ברזים חלודים, והכסא שלו נראה כמו משהו שנשלף מאתר אגורה. הייתן מאמינות לו אם היה אומר לכן שהוא מקצוען על חלל, למד במכון שעל יד האינקויזיציה בספרד (שם לומדים רפואת שיניים, לא?) ושהוא גובה על סתימה שמונה מאות ועשרים שקלים ללא תשלומים?
ברור שלא. אם אתה כזה מקצוען בוא תכבד את עצמך.
אבל לא התכנסתי כאן (אני והמקלדת) כדי לדבר על רפואת שיניים. באתי לדבר על מיתוג לעסק שלך, ולמה זה כל כך חשוב.
לוגו זה לא רק נראות
מיתוג מקצועי יוצר הלימה בין המקצוענות שלך ללקוחות שאת רוצה למשוך.
לקוחה שהתחלתי איתה עכשיו תהליך מיתוג (יש לה לוגו ישן והיא רוצה לחדש) סיפרה לי בתסכול: אנשים לא יודעים כמה אני מעולה, כי הלוגו שלי כרגע לא מקצועי ולא משקף אותי!
כמה זה נכון. הלוגו הנוכחי שלה, שעוצב ביד חובבנית - מושך אליה לקוחות קטנים וזניחים שלא רווחיים לה בכלל. אנשים חושבים שהיא איזו מתחילה ובאים על דעת זה, חוטפים שוק כששומעים מה המחיר שלה ועושים אחורה פנה.
גם את מרגישה לפעמים שהלקוחות שמגיעים אליך קטנים עלייך?
כאילו את לא מצליחה למגנט את הלקוחות השווים?
ואולי בעצם לא ממש ברור לך מי הלקוחות שאיתם את רוצה לעבוד... מי שבא ברוך הבא?
חלק משמעותי בתהליך מיתוג מקצועי באמת - הוא האסטרטגיה.
מי אני, מה הבידול שלי, מי הלקוח שלי, איפה הוא נמצא, איך הוא אוהב שמדברים אליו, איזה צורך יש לו ואני יכולה לפתור עבורו. כשעוברים תהליך מיתוג מקצועי חושבים על כל זה, ובסופו של דבר כשהלקוח יוצא לעולם - הוא לא יוצא רק עם לוגו, אלא עם תוכנית ברורה בראש איך הוא יכול לקדם את העסק שלו נכון!
הוא מתחיל לעבוד חכם יותר, בלי לבזבז כל כך הרבה אנרגיות בירייה לכל הכיוונים, ובפרסום שעולה הון עתק ולא מחזיר את עצמו בגרוש.
יש הרבה עסקים שפשוט התחילו להתגלגל, ניסו כי יאללה בוא ניתן לזה צ'אנס, מפה לשם יש עסק חביב שמחזיק את עצמו ואולי אפילו רווחי.
אבל שניה לפני טור ההכנסות תבדקו: אתן עובדות נכון? עובדות חכם? הלקוח שלכם יודע איפה למצוא אתכן? הנראות של העסק הולמת את הרמה והסגנון שלו? אתן מצליחות לעבוד מסודר, לגבות תשלומים בקלות, או מוצאות את עצמכן מורידות מחירים כדי שיבואו, מדברות על כסף בשקט ונותנות הנחות כי לא נעים?
איך כל זה קשור לעיצוב ומיתוג? הרי לא מדובר ביעוץ עסקי או פיננסי!
נכון, אבל האסטרטגיה שעורכים בתהליך המיתוג - נוגעת גם בכל הדברים האלה. המון עסקים קטנים הוקמו ללא אסטרטגיה כלל, והפעם הראשונה שהם עוברים אחת כזאת קורית רק כחלק ממיתוג. פתאום יושבים לחשוב בצורה מסודרת, מאתרים בעיות ואתגרים, ומוציאים את העסק לעולם בצורה מאורגנת.
בשבוע שעבר קיבלתי מייל מלקוחה שעברה תהליך מיתוג ממש לפני החגים. שלושה חודשים אחריי כבר מורגש שינוי לטובה בעסק:
אני זוכרת כמה היה לה קשה לתפוס אומץ ולהשקיע על מיתוג. קודם כל כי מנטלית לפעמים זה קצת מפחיד - יואו, איך הולך כל הקטע של מיתוג? ומה אם אני לא אוהב את התוצאה? וגם כי זו הוצאה לא קטנה.
הלקוחה הזו במיוחד התקשתה, היססה והתלבטה מלא, כי העסק שלה קטן, ונכון לאז - דיי מדשדש. להוציא סכום מכובד על מיתוג זה לא תמיד קל לעסקים קטנים. ולפעמים לא הכי ברור להם למה בעצם להשקיע בזה כל כך הרבה, אם אפשר פשוט לתפוס איזו סטודנטית לעיצוב שתעצב משהו שייראה בסדר, ברבע או שמינית מחיר.
דוגמא אחת קטנה אבל משמעותית היא, למשל, הצעת מחיר בקובץ מסודר וממותג, ולא במייל חוזר וסתמי.
פתאום היא נראית מקצוענית ולא חאפרית, וממילא הלקוח פחות מתווכח איתה על המחיר, ונוטה לקבל את דעתה גם לאורך התהליך.
מה השתנה? הרי גם קודם היא היתה מקצוענית ועשתה עבודה טובה. אבל עכשיו גם הלקוח יכול לראות את זה בקלות.
מעטפת חזותית לעסק מדברת את החוזקות שלו לכל לקוח פוטנציאלי. שווה להשקיע בזה.
מותגים שיצרתי לאחרונה. כאן יש עוד.
איך בוחרים מעצב/ת שמתאימה לך? כתבתי על זה כאן.
לחיי ממטרים עזים בעו"ש
רעיה | סטודיו מנטה
עצמאית? קבלי תוכן עסקי כיפי ובגובה העינים אליך למייל