אודות כתב הסת"ם שבנה ותיקן האדמו"ר הזקן
רבי שניאור זלמן בורוכוביץ' מליאדי – הנקרא בעל התניא
"זה קלי ואנווהו"
אופי והצורת של הכתב נוצרו ע"י כתיבה קליגרפית בעלת תנועות קולמוס סיבוביות עם לפנים האות.
תנועות אלו יוצרים את צורת האותיות המיוחדת במינה
שנועדה לכתיבת הסת"ם, ספרי תורה. תפילין ומזוזות, על-פי שיטת אדמו"ר הזקן.
מהות השיטה
שיטה האדמו"ר הזקן משלבת בין שתי שיטות הכלליות שקיימות בצורת האותיות הסת"ם
שיטת הפוסקים ושיטת המקובלים, הכתיבה של הכתב הזה דורשת מומחיות מיוחדת.
וזאת שיטת הכתיבה הנפוצה כיום בין סופרי הסת"ם החב"דיים. (עפ"י חב"דפדיה)
באגרות קודש רבות מעודד הרבי סופרי סת"ם לברר את צורת האותיות המדויקת ולכתוב על פיה,
ומעורר את חסידי חב"ד לקנות תפילין ומזוזות שנכתבו בצורת האותיות המקובלת מאת אדמו"ר הזקן.
אלו פרשיות התפילין שמיוחסות לר' ראובן הסופר מיאנווביץ' - סופרו האישי של אדמו"ר הזקן
קצת היסטוריה על הכתב והמסורה
צורת האותיות עברו מהרב המגיד ממעזריטש - שהוא הורה לאדמו"ר הזקן לתקן צורת הכתב
שתתאים לשיטת גם הפוסקים, וגם לשיטת הקבלה
מסופר שהאדמו"ר הזקן התעכב אצלו במשך כ- 4 שבועות בעמל על בנייה ותיקון צורת האותיות.
את שיטת וצורת הכתיבה העביר לתלמידו ר' ראובן מיאנווויטש הסופר האישי שלו
למרות מאמציו הגדולים של הרבי, לאתר סופרים שצורת הכתיבה הועברה להם במסורת, לא עלה בידו.
והפריט היחיד שנשאר, אלו התפילין שמיוחסות לר' ראובן הסופר, אמנם קיימת גם מגילת אסתר
שנכתבה בידי האדמו"ר המהר"ש, אולם קשה ללמוד ממנה את צורת האותיות משום
שהיא לא נשמרה היטב..
אע"פ שנפסקה העברת המסורת בנוגע לצורת הכתב.
נפסק בספרות ההלכה שניתן ללמוד את צורת האותיות מכתבו של סופר מומחה.
2 העמודים הראשונים ממגילת אסתר בכתב ידו של אדמו"ר המהר"ש, כפי שמופיעים בספר התולדות שלו
וכך אכן הורה אדמו"ר הריי"צ להרב מנחם זאב גרינגלאס בבחרותו:
"חבל שלא נתרגל בכתיבה יפה - בתמונת הכתיבה של ר' ראובן סופר,
שהיא כתיבה יפה עד מאד, כי במדינה זו נחוצים סופרים".
הרבי עצמו הורה לרכוש תפילין בכתב האדמו"ר הזקן.
ודרבן מספר סופרים ללמוד את צורת האותיות מהתפילין
המיוחסות לר' ראובן הסופר של האדמו"ר הזקן ולנהוג על פיהם.
(חב"דפדיה)
סיפור המאסר - וחג הגאולה י"ט כסל"ו
אחרי שהתמנה רשמית לאדמו"ר הזקן נשיא חסידות חב"ד, פרסם את שיטתו בעבודת השם,
ונתקל בהתנגדויות רבות מהמתנגדים ומהמשכילים ובשנת תקנ"ט (1798) הלשינו עליו המתנגדים
שאוסף כסף עבור הטורקים ששלטו אז בארץ, במטרה להפיל את המשטר הרוסי.
כאשר מטרת אסיפת הכספים הייתה לחיזוק החסידים שבארץ.
מבצר פטרופבלסקי בו היה אסור אדמו"ר הזקן
ביום כ"ד בתשרי, אסר שלטון הצאר את אדמו"ר הזקן והוא נידון למוות כמורד במלכות.
חמישים ושלושה יום ישב אדמו"ר הזקן במאסר, במבצר הפטרופבלי שבפטרבורג,
כאשר לבסוף הצליח להוכיח את חפותו, ביום שלישי י"ט בכסלו תקנ"ט לפנות ערב שוחרר,
בזמן שבאו לבשרו על שיחרורו, אחז בתהלים בפסוק "פדה בשלום נפשי".
עד ימינו חוגגים חסידי חב"ד, בתאריך י"ט כסליו את יום הגאולה - הוא יום השחרור שלו מהכלא הרוסי.
סיפור היצירה של פונט "תניא"
את אותיות הפונט תניא יצרתי על בסיס שלד אותיות המרגש והמפעים עפ"י שיטת האדמו"ר הזקן.
זה התחיל כשעסקתי בפיתוח גופן סת"ם מסרוקות הכתב בשיטת
האדמו"ר הזקן עבור פרויקט תיקוני הסופרים למכון של הרב יוסל הורביץ.
תיקוני הסופרים הם הדפסים שמציגים את תוכן התורה, עימוד
וסדר הכתיבה לצורך העתקת ספר התורה
התיקונים מהווים כלי עזר לסופרי הסת"ם למניעת טעויות וכתיבה רציפה ועקבית.
היצירה והגיבוש
כשהתחלתי לעבד ולפתח את עקומות מהסריקות שנשלחו אליי,
נחשפו בפני אותיות מדהימות והתגלה לי שלד קליגרפי קסום ולא שיגרתי!
אז החלטתי לפתח את הפונט בצורה נוספת,
שונה ומהודקת, שתתאים לשימוש מעצבים,
עם פרשנות וביטוי בקו אישי.
בשלד הזה היו בעיות הרמוניה לא מעטות
הן בנתיב הן במבנה הכתב, והן במקצב ובהיגיון הטיפוגרפי
שנדרש לפונט איכותי ושמיש.
סופר הסת"ם/טיפוגרף
מטבע הדברים שכותב הסופר סת"ם בכתב ידו - הוא מתאים בצורה אינטואיטיבית
את האות שהוא כותב לאות שהייתה לפניה, אך כשסורקים ומושיבים את האותיות
ברצפים מזהים בעיות במבנה ובמקצב, משום שלא כל אות בנויה לעבוד לפני ואחרי כל אות.
דוגמת כתב האדמו"ר הזקן מכתב סופר מומחה
לעומתו הטיפוגרף עסוק בלמצוא את האיזונים והפתרונות לתפקוד טיפוגרפי הולם
זאת ע"י יצירת ממוצע והתאמה למבנה השלד
כדי שכל אות שתעבוד היטב עם חברתה ועם כלל האותיות והסימנים.
פעמים רבות נצרך גם קרנינג (ריווח מתוכנת בין צמדים ספציפיים)
ובמידת הצורך חלופות אוטומטיות.
ללקוח שלי נדרשה תוצאה אורגנית והייתה הנחיה להיות צמוד לסרוקות
כדי לשמר את אופי הכתב לשיטת האדמו"ר הזקן
אנקדוטה
כשמתחילים להדק ולעבד אותיות של יוצר מסוים מתקבלת התחושה
שנכנסים לראשו שלו ממש ומבינים את הלך רוחו, מהיכן מגיעה כל התנהגות ותנועה
ולמה היא נוצרה מבחינה קליגרפית.
בקצרה על היצירה
שלב הראשוני, בניתי את שלד האותיות מחדש היו שם לא מעט התחבטויות בגיבוש ובזיקוק
זה כלל שינויים ומיטובים בתנועת השלד לכלל האותיות, בדגש על אותיות בעיתיות.
זיקקתי ותימצתי את המרכיבים הטיפוגרפיים לקבלת מראה מהודק ומגובש יותר.
ניתן להתרשם שצורת האותיות משופעת בעושר גאומטרי, במרכיבים קליגרפים ייחודיים,
תנועות קולמוס סיבוביות, והתנהגות טיפוגרפיות מרתקת במיוחד.
לאחר התהליך כמה טסטים ושיפורים - האותיות קיבלו מראה שלד מהודק, נעים ונוח לעין יותר.
העוצמה - חיבור בין טכנולוגיה לעיצוב
לקינוח הוספתי פיצ'רים אותיות מתרחבות, אלטרנטיבות מתקפלות וקליגרפיות.
יצרתי תכונות אוטומטיות לתפקוד טיפוגרפי מושלם כמו שמעצבים אוהבים
למשל הפיצ'ר של חלופות אוטומטיות בהקשרים מסוימים.
תודה לבנימין צדוק המוכשר שעשה את התכנות המושלם!
בסיום תהליך היצירה המרתק, בוצעו שלל טסטים ובדיקות תפקוד.
לסיכום - גאה בפניכם להציג את משפחת פונט תניא
שמבוססת על כתב בשיטת האדמו"ר הזקן
כאן ניתן להקליד ולהתנסות ממש בפונט תניא
לראות יותר - שוטו לספסימן הרשמי
ולקינוח כמה מילים על אותיות (:
אותיות הינן עשרים ושתים צורות ושלדים שמהן ניתן ליצור מגוון רב של מילים, ואין סוף צירופים שונים.
בתורת החסידות תופסים האותיות משמעות עמוקה ורחבה, בהיות שמהות הנפש היא אותיות והיא מלאה
בהם ואף העולם נברא ומתהווה בכל רגע,
על ידי אותיות ללשון הקודש, שמבטאות עשרים ושתים המשכות רוחניות מספירת המלכות
שבעולם האצילות בצורת כל אות ניתן להבחין וללמוד את אופן ההמשכה האלקית שעובר דרכה.
לאותיות גם משמעויות ורמזים רוחניים באין סוף רבדים
על משמעות האותיות כאן (חב"דפדיה)
תודה שוקי (:
רבי שניאור זלמן בורוכוביץ' מליאדי – הנקרא בעל התניא
"זה קלי ואנווהו"
אופי והצורת של הכתב נוצרו ע"י כתיבה קליגרפית בעלת תנועות קולמוס סיבוביות עם לפנים האות.
תנועות אלו יוצרים את צורת האותיות המיוחדת במינה
שנועדה לכתיבת הסת"ם, ספרי תורה. תפילין ומזוזות, על-פי שיטת אדמו"ר הזקן.
מהות השיטה
שיטה האדמו"ר הזקן משלבת בין שתי שיטות הכלליות שקיימות בצורת האותיות הסת"ם
שיטת הפוסקים ושיטת המקובלים, הכתיבה של הכתב הזה דורשת מומחיות מיוחדת.
וזאת שיטת הכתיבה הנפוצה כיום בין סופרי הסת"ם החב"דיים. (עפ"י חב"דפדיה)
באגרות קודש רבות מעודד הרבי סופרי סת"ם לברר את צורת האותיות המדויקת ולכתוב על פיה,
ומעורר את חסידי חב"ד לקנות תפילין ומזוזות שנכתבו בצורת האותיות המקובלת מאת אדמו"ר הזקן.
אלו פרשיות התפילין שמיוחסות לר' ראובן הסופר מיאנווביץ' - סופרו האישי של אדמו"ר הזקן
קצת היסטוריה על הכתב והמסורה
צורת האותיות עברו מהרב המגיד ממעזריטש - שהוא הורה לאדמו"ר הזקן לתקן צורת הכתב
שתתאים לשיטת גם הפוסקים, וגם לשיטת הקבלה
מסופר שהאדמו"ר הזקן התעכב אצלו במשך כ- 4 שבועות בעמל על בנייה ותיקון צורת האותיות.
את שיטת וצורת הכתיבה העביר לתלמידו ר' ראובן מיאנווויטש הסופר האישי שלו
למרות מאמציו הגדולים של הרבי, לאתר סופרים שצורת הכתיבה הועברה להם במסורת, לא עלה בידו.
והפריט היחיד שנשאר, אלו התפילין שמיוחסות לר' ראובן הסופר, אמנם קיימת גם מגילת אסתר
שנכתבה בידי האדמו"ר המהר"ש, אולם קשה ללמוד ממנה את צורת האותיות משום
שהיא לא נשמרה היטב..
אע"פ שנפסקה העברת המסורת בנוגע לצורת הכתב.
נפסק בספרות ההלכה שניתן ללמוד את צורת האותיות מכתבו של סופר מומחה.
2 העמודים הראשונים ממגילת אסתר בכתב ידו של אדמו"ר המהר"ש, כפי שמופיעים בספר התולדות שלו
וכך אכן הורה אדמו"ר הריי"צ להרב מנחם זאב גרינגלאס בבחרותו:
"חבל שלא נתרגל בכתיבה יפה - בתמונת הכתיבה של ר' ראובן סופר,
שהיא כתיבה יפה עד מאד, כי במדינה זו נחוצים סופרים".
הרבי עצמו הורה לרכוש תפילין בכתב האדמו"ר הזקן.
ודרבן מספר סופרים ללמוד את צורת האותיות מהתפילין
המיוחסות לר' ראובן הסופר של האדמו"ר הזקן ולנהוג על פיהם.
(חב"דפדיה)
סיפור המאסר - וחג הגאולה י"ט כסל"ו
אחרי שהתמנה רשמית לאדמו"ר הזקן נשיא חסידות חב"ד, פרסם את שיטתו בעבודת השם,
ונתקל בהתנגדויות רבות מהמתנגדים ומהמשכילים ובשנת תקנ"ט (1798) הלשינו עליו המתנגדים
שאוסף כסף עבור הטורקים ששלטו אז בארץ, במטרה להפיל את המשטר הרוסי.
כאשר מטרת אסיפת הכספים הייתה לחיזוק החסידים שבארץ.
מבצר פטרופבלסקי בו היה אסור אדמו"ר הזקן
ביום כ"ד בתשרי, אסר שלטון הצאר את אדמו"ר הזקן והוא נידון למוות כמורד במלכות.
חמישים ושלושה יום ישב אדמו"ר הזקן במאסר, במבצר הפטרופבלי שבפטרבורג,
כאשר לבסוף הצליח להוכיח את חפותו, ביום שלישי י"ט בכסלו תקנ"ט לפנות ערב שוחרר,
בזמן שבאו לבשרו על שיחרורו, אחז בתהלים בפסוק "פדה בשלום נפשי".
עד ימינו חוגגים חסידי חב"ד, בתאריך י"ט כסליו את יום הגאולה - הוא יום השחרור שלו מהכלא הרוסי.
סיפור היצירה של פונט "תניא"
את אותיות הפונט תניא יצרתי על בסיס שלד אותיות המרגש והמפעים עפ"י שיטת האדמו"ר הזקן.
זה התחיל כשעסקתי בפיתוח גופן סת"ם מסרוקות הכתב בשיטת
האדמו"ר הזקן עבור פרויקט תיקוני הסופרים למכון של הרב יוסל הורביץ.
תיקוני הסופרים הם הדפסים שמציגים את תוכן התורה, עימוד
וסדר הכתיבה לצורך העתקת ספר התורה
התיקונים מהווים כלי עזר לסופרי הסת"ם למניעת טעויות וכתיבה רציפה ועקבית.
היצירה והגיבוש
כשהתחלתי לעבד ולפתח את עקומות מהסריקות שנשלחו אליי,
נחשפו בפני אותיות מדהימות והתגלה לי שלד קליגרפי קסום ולא שיגרתי!
אז החלטתי לפתח את הפונט בצורה נוספת,
שונה ומהודקת, שתתאים לשימוש מעצבים,
עם פרשנות וביטוי בקו אישי.
בשלד הזה היו בעיות הרמוניה לא מעטות
הן בנתיב הן במבנה הכתב, והן במקצב ובהיגיון הטיפוגרפי
שנדרש לפונט איכותי ושמיש.
סופר הסת"ם/טיפוגרף
מטבע הדברים שכותב הסופר סת"ם בכתב ידו - הוא מתאים בצורה אינטואיטיבית
את האות שהוא כותב לאות שהייתה לפניה, אך כשסורקים ומושיבים את האותיות
ברצפים מזהים בעיות במבנה ובמקצב, משום שלא כל אות בנויה לעבוד לפני ואחרי כל אות.
דוגמת כתב האדמו"ר הזקן מכתב סופר מומחה
לעומתו הטיפוגרף עסוק בלמצוא את האיזונים והפתרונות לתפקוד טיפוגרפי הולם
זאת ע"י יצירת ממוצע והתאמה למבנה השלד
כדי שכל אות שתעבוד היטב עם חברתה ועם כלל האותיות והסימנים.
פעמים רבות נצרך גם קרנינג (ריווח מתוכנת בין צמדים ספציפיים)
ובמידת הצורך חלופות אוטומטיות.
ללקוח שלי נדרשה תוצאה אורגנית והייתה הנחיה להיות צמוד לסרוקות
כדי לשמר את אופי הכתב לשיטת האדמו"ר הזקן
אנקדוטה
כשמתחילים להדק ולעבד אותיות של יוצר מסוים מתקבלת התחושה
שנכנסים לראשו שלו ממש ומבינים את הלך רוחו, מהיכן מגיעה כל התנהגות ותנועה
ולמה היא נוצרה מבחינה קליגרפית.
בקצרה על היצירה
שלב הראשוני, בניתי את שלד האותיות מחדש היו שם לא מעט התחבטויות בגיבוש ובזיקוק
זה כלל שינויים ומיטובים בתנועת השלד לכלל האותיות, בדגש על אותיות בעיתיות.
זיקקתי ותימצתי את המרכיבים הטיפוגרפיים לקבלת מראה מהודק ומגובש יותר.
ניתן להתרשם שצורת האותיות משופעת בעושר גאומטרי, במרכיבים קליגרפים ייחודיים,
תנועות קולמוס סיבוביות, והתנהגות טיפוגרפיות מרתקת במיוחד.
לאחר התהליך כמה טסטים ושיפורים - האותיות קיבלו מראה שלד מהודק, נעים ונוח לעין יותר.
העוצמה - חיבור בין טכנולוגיה לעיצוב
לקינוח הוספתי פיצ'רים אותיות מתרחבות, אלטרנטיבות מתקפלות וקליגרפיות.
יצרתי תכונות אוטומטיות לתפקוד טיפוגרפי מושלם כמו שמעצבים אוהבים
למשל הפיצ'ר של חלופות אוטומטיות בהקשרים מסוימים.
תודה לבנימין צדוק המוכשר שעשה את התכנות המושלם!
בסיום תהליך היצירה המרתק, בוצעו שלל טסטים ובדיקות תפקוד.
לסיכום - גאה בפניכם להציג את משפחת פונט תניא
שמבוססת על כתב בשיטת האדמו"ר הזקן
כאן ניתן להקליד ולהתנסות ממש בפונט תניא
לראות יותר - שוטו לספסימן הרשמי
ולקינוח כמה מילים על אותיות (:
אותיות הינן עשרים ושתים צורות ושלדים שמהן ניתן ליצור מגוון רב של מילים, ואין סוף צירופים שונים.
בתורת החסידות תופסים האותיות משמעות עמוקה ורחבה, בהיות שמהות הנפש היא אותיות והיא מלאה
בהם ואף העולם נברא ומתהווה בכל רגע,
על ידי אותיות ללשון הקודש, שמבטאות עשרים ושתים המשכות רוחניות מספירת המלכות
שבעולם האצילות בצורת כל אות ניתן להבחין וללמוד את אופן ההמשכה האלקית שעובר דרכה.
לאותיות גם משמעויות ורמזים רוחניים באין סוף רבדים
על משמעות האותיות כאן (חב"דפדיה)
תודה שוקי (: