'קונספט' - נשמעת מילה נרדפת לעיצוב. אז זהו. שלא. אבל... בלעדיו אין עיצוב.

פתחנו מילון וגילינו ש: concept = מֻשָּׂג, תְּפִיסָה, קוֹנְסֶפְּט.

תפיסה היא מושג אינדיבידואלי, כל אחד תופס את העולם מנקודת מבט שונה. ישנן תפיסות שחונכנו על ברכיהם והן תהיינה אוניברסליות ויש תפיסות שגיבשנו לעצמינו במהלך החיים והן תהיינה אינדיבידואליות.

ראשית עלינו לבחור רעיון שעליו יתבסס העיצוב, לאחר שבחרנו את הרעיון המרכזי, כשנחקור אותו, נגיע לאלמנטים שמאפיינים את הרעיון שבחרנו.

אז נתפוס את האלמנט המאפיין, וכאן יגיע תהליך ההפשטה. בלעדיו, החלל אולי יעביר את המסר שרצה להעביר המעצב אך בצורה ישירה ולא מתוחכמת.

לדוגמא, מנקודת מבט אישית: שבת בצהריים, אני שקועה בשרעפים. מולי מעמד זמירות של 'וקסברגר' והמוח לא מפסיק לקדוח. גם בשבת. היה לי די ברור שההשראה הייתה נגינה- התעמקתי עוד קצת וגיליתי שהאלמנט ההשראה- הוא נבל.
ההפשטה הרעיונית והצורנית, העבירה את הקונספט ותרגמה אותו היטב.


2לכידה.JPG
לכידה.JPG



מפרידים כדיי לחבר

כשהתבקשתי לעצב שני חדרי ילדים בדירה לא גדולה, הבנתי שאני רוצה להרוויח מקום גדול ומרווח למשחק משותף ונפרד, לשינה, הכנת שיעורי בית ...
אבל זה לא יקרה ב 2 חדרי ילדים מינימליים של 2.7*3.5 מ'

לכן בחרתי לבצע אותו כחדר במידות לא סטנדרטיות (5.4*3.5) המחולק ל 2 חללים ע"י מחיצת קיר זז. הקונספט היה חלקים נפרדים המשלימים זה את זה.

האלמנט הוא הפאזל. אם במקרה הזה היתה הפשטה? רעיונית כן. צורנית לא.


והמסר ישיר ולא מתוחכם כמו הילדים: ישירים, חדים ומשעשעים... אחת המטרות היתה ליצור חווית משחק והיא הושגה. כל חולצה שתישלף מהארון תהווה משחק בפאזל....

t333 (Large).jpg


t444 (Large).jpg


מה אומר לכם המושג בני ברק?

למעצבת שירלי זמיר שזכתה בפרס ה bronze בתחום חללי פנים ותערוכות על מרכז ויזה בתל אביב - בני ברק לא אמרה מאום.

בני ברק היתה חדשה לה. כשפנו אליה שני יזמים חרדיים בבקשה לעצב את משרדי אמפסנד. היא ערכה מחקר על העיר, יושביה, וקצב החיים בה.

הצפיפות, ואורח החיים התוסס והסוער והקסם שיש בעיר הייחודית היוו השראה לעיצוב החלל.
הקונספט היה חבל-קשרים- Rythm וחומרים.

המקום הוא כזה שבו יוצרים קשרים עסקיים האווירה מלכדת, חמה, ויוצרת תחושה גם בלי הסבר מה היה הרעיון שמאחורי העיצוב.


המרחב מבטא צבעים עשירים, תבניות רבות ושכבות היוצרות את המרקמים הרצויים. בין תחנות העבודה הוקמו חבלים ויצרו את הריתמוס והדינמי, ובינתיים מאפשרים פרטיות בעת הצורך, תוך כיבוד צרכי הלקוחות.

החבלים למשל הם הפשטה צורנית של חבלי הכביסה הבני ברקיים...


Ampersand by Kfir Ziv_085 (Large).jpg Ampersand by Kfir Ziv_115 (Large).jpg

צוות עיצוב: שירלי זמיר, איילת גורן. צילום: כפיר זיו



פרוק והרכבה

המעצב דן יפת, שגר ועובד בפריז, הציג במילאנו לא מעט פריטי ריהוט ונוי אותם עיצב למותגים שונים. את סדרת אגרטלי וקערות העץ שעיצב יפת עבור Collection Particuliere. הוא מכנה בשם:

decomposing for reconstructing

כשהכוונה לקחת צורות פשוטות, לפרק אותן ברמה הפואטית לגורמים ולהרכיב אותן מחדש תוך מתן הבעה ויזואלית לרעיון הפילוסופי. למעשה, יפת יצא מהחומרים (עץ ערמון ופליז מוברש) ופרק אותם לאובייקטים פונקציונאליים.

geometry (Large).jpg


ועוד משפט שנכון לעיצוב ונכון לחיים בכלל:

"לא משנה מאיפה אתה לוקח את הדברים, משנה לאן אתה לוקח אותם". (ז'אן לוק גודאר)