על תהליך היצירה.
הגדרתו של פונט כמוצר שפותר צורך מהותי למעצבים
והרבה על המכשולים שהיו בדרך...
הסיפור מתחיל בטאלנט (:
וטאלנט התחיל מסדרת אותיות שהתפצלו מפונט פורטו (הופיע בפרויקט מושגחונים - ועדיין בפיתוח)
בעלי ווריאציה ריבועית, כ"כ ריתקו אותי המפגשים והצורות של טאלנט שעזבתי את פונט פורטו
והקדשתי יחס אישי וספרינט של זמן יצירה - במהלך החצי שנה האחרונה...
יצירה טיפוגרפית - פלסטלינה
תהליכי עיצוב גופנים מרגישים לעיתים כמין משחק של פלסטלינה.
עיצוב העקומות של האותיות נעשה בכמה סבבי עיבוד וגימור
אט אט האותיות מתגבשות להם יחדיו מגדירות ומשפיעות אחת על השניה.
ומעצבות את הנראות הטיפוגרפית - לבעלת טקסטורה הרמונית ונעימה..
הפונט - אומנות שימושית
בפיתוחים האחרונים אני נוהג להגדיר ולמקד את הפונט כמוצר לכל דבר!
הוא הרי פותר בעיה עיצובית/נותן מענה על צרכים עיצוביים קיימים
ההגדרה שלו מתקיימת תוך כדי גיבוש עיצוב הפונט!
ומתהדקת בפיצ'רים ובתוספים הנלווים אליו!
הגדרת המוצר
אז מיקדתי והגדרתי את טאלנט כמוצר שנותן מענה לשימושים עם נוכחות, כותרות, אריזות וכדו'
הרבה יותר קל ליצור! - עקרון "הצמצום בדרגות החופש" - מרכיב חשוב בהשראה פרודקטיבית
ההגדרה המוצרית קבעה את העובדה שאצור לו רק לטיניות גדולות בדיוק בגובה של העברית.
גם משום שייעודו אינו לטקסטים ארוכים - יחד עם עם זאת מדובר על גופן סאנסריפי ורסטילי
שהבשורה בשדר שלו היא האצילות והקלאסיות – תכונה שתשאיר לו טווח שימוש רחב, אך מוגדר!
וכאן רק מתחיל הסיפור האמיתי....
בעיצומו של הפיתוח - קצת שכחתי להרפות הייתי כ"כ מרותק ביצירה
עד שהעירו אותי מיחושים שהתחילו לאורך זרוע ידי הימנית המיחושים התעצמו
לכאבים שהתגברו בהדרגה והתחילו להשפיע ולהקרין לשורש כף היד.
בהתחלה ניסיתי להתעלם ולחשוב שזה יחלוף.
אך הכאבים האלו נעשו ממש מתסכלים, אפשר לומר שתוך 2/3 דקות מתחילת העבודה
מתחיל לחץ וכאב לאורך הזרוע, תחושת נימול באצבעות - אי נוחות שהפכה לבלתי נסבלת!
מרפרוף מעמיק ברשת - נחשפתי למושגים כמו תסמונת התעלה הקרפלית, דלקת פרקים שגרונית.
מודעות לסביבת עבודה בריאה
כאן אני חייב לציין שאני מתייחס ברצינות לנושא של תכנון סביבת עבודה בריאה ידידותית (ארגונומיה)
את סביבת העבודה שלי תכננתי לפי הספר והשקעתי לא מעט - רכשתי גם כסא סכום לא מבוטל
וציוד מגוון ואיכותי: שולחן, הדום, מסכים, עכבר הכדור של לוגיטק
ומשתדל להקפיד על ישיבה לפי הכללים!
ששששששש... סוד קטן היום אני עובד על 3 כסאות פלסטיק קצת יותר נוח לי ממנו
(רק בשיחות זום הכיסא שב למקומו (:
בדיקת מוליכות עצבית
אזזז הלכתי למומחה כף יד הוא הפנה אותי להתחשמל (: בבדיקת emg (בדיקת מוליכות עצבית)
הבדיקה בודקת את תקינות העצב המדיאני שעובר בתעלה הקרפלית
העצב המדיאני עוזר להזיז את האמה, פרק כף היד, היד והאצבעות. וגם מספק תחושה
לאמה ולחלקים מסוימים של היד.
למזלי חיכיתי לה רק 2 חודשים בגלל ביטול של פציינט - ולא 6 חודש כמקובל
הטכנאי סיפר לי על אומנים רבים שבאים לקליניקה שלו משחיקה בעבודה
גיטריסטים מתופפים ומעצבים וגם פועלי בניין.
תוצאות הבדיקה
בסיום הבדיקה יצא איזה מדד שלא היה מושלם
והומלצו לי כמה רעיונות הזויים לטיפול שהחלטתי להשאיר במגירה!
אבל התחלתי להקפיד לשנות תנוחות לעשות מתיחות והפסקות קצובות
לקרוא וללמוד על זה קצת והכי חשוב להצליח ליצור עם זה !
המלצות שאספתי
יעזרו לכם להימנע ולהוריד לחץ בעבודה מכפות הידיים
- לאלה שחווים כבר קושי או כאב בעבודה ממושכת - שלא יחמיר
- ולאלה שלא רוצים להגיע אליו - לא בעיה גדולה!
לטאלנט בחזרה
אז היה מאתגר בהחלט להשלים את פרויקט הפיתוח של טאלנט!
אך אני אני לא מוותר מהר (: - בסיעתא דישמייא השלמתי את הפרויקט עד (הרבה יותר מ)תומו
דרכם של אומנים ...
הפיצרים מרתקים שעיצבתי וחדוות היצירה עזרו להתגבר..
קחו למשל את הדרך המוזרה שממנה התפתחו הסוואשים האלה (:
במהלך עיצוב עקומות של אותיות הפונט, מחקתי במקרה את הנקודה הימנית העליונה של האות פ'
התבוננתי שם בתופעה אופטית שנוצרה - וממש ריתקה אותי!
כמין משחק אופטי - בסגנון הגשאלט
הגישה הזאת עושה כמין רוטציה בין החלל (הלבן של האות) והכתם (האות עצמה)
והיפוכי תפקידים - שגורמת לעין להשלים בצורה דמיונית ולסקרן את הצופה
יש לה עוד כמה חוקים למי שבא להרחיב על זה..
סדרת הגשאלטים
התחלתי ממש לחקור ולבחון את התופעה הזאת,
במהלך המחקר יצרתי סדרה רחבה של אותיות שנבנו בגישת הגשאלט
את חלקם ציירתי עם יותר חלל וחלקם יותר צורה, בהיפוכי החוקיות
ובחתכים לא שיגרתיים - אנכיים ואלכסוניים - אך דיי קבועים!
יתכן וזאת גזענות טיפוגרפית (:
אך לצערי לא יכולתי להשתמש בכולם!
טיפוגרף יעיל - צריך לדעת ליישם ויתורים כואבים!
מרביתם של האותיות שיצרתי בגישת הגשאלט נשארו במגירה.
ליקטתי את המעט הקריאייטיבי והייחודי בלבד!
רק אלו שעבדו ממש טוב, עברו את מבחן הקריאות בהצלחה.
הם ורק הם ראויים להיות הסוואשים המובחרים של הטאלנט (:
בסוואשים מומלץ להשתמש בחכמה, במינון - ובהתאמה נקודתית
אותיות מתרחבות
את האותיות המתרחבות בעברית כולכם מכירים.
הם לקוחות מכתיבת הסתם - כאשר לסופר נשאר מרחק מיותר מהשול
ישנם כמובן עוד שימושים למשל להימנע מהתנגשויות שונות בכתיבת סתם
השמאלי בכתיבה אז הוא מושךךך את האות - האותיות שמקובל למשוך הם:
- בעימוד ועיצוב משתמשים בהם למנוע את הנחשים הלבנים
- למניעת שבירת המילה במקף ה- hyphernation
- לתת תחושה של כתיבה ידנית ולא אחידה, וליצור עניין טיפוגרפי.
אךך...
על לטיניות מתרחבות שמעתם?
ומה דעתכם על ספרות מתרחבות?
לרענן את הטיפוגרפיה שלנו יותר!
ליגוטורות - הלחמות צמדים
אבל הכיף הכי גדול שלי הוא יצירת ליגטורות ובמיוחד כאלה שהם לא שגרתיות!
גם כאן יצרתי המון ליגטורות, וגם כאן חלקם הגדול לא זכה להיכנס
רק' אלה שנתנו חידוש מרתק - ועמדו ברף הקריאות נכנסו!
אז יצרתי סט ליגטורות לצמדים בעברית
וסט ליגטורות לצמדים לטינית
יצרתי גם את ליגטורת סימן האינטרובאנג ?!
שלא יודע כמה משתמשים בו (:
הוא חביב בעיניי
אךך הדבר המרגש ביותר שיצרתי בליגטורות - אלו הליגטורות של ספרות (:
ודווקא בגלל הראשוניות של הרעיון - ממש נהנתי ליצור אותם!
ולמי שבא להתעמק יותר בספיסמן
או ממש להקליד איתו
עד כאן, תודה.
שוקי (:
הגדרתו של פונט כמוצר שפותר צורך מהותי למעצבים
והרבה על המכשולים שהיו בדרך...
הסיפור מתחיל בטאלנט (:
וטאלנט התחיל מסדרת אותיות שהתפצלו מפונט פורטו (הופיע בפרויקט מושגחונים - ועדיין בפיתוח)
בעלי ווריאציה ריבועית, כ"כ ריתקו אותי המפגשים והצורות של טאלנט שעזבתי את פונט פורטו
והקדשתי יחס אישי וספרינט של זמן יצירה - במהלך החצי שנה האחרונה...
יצירה טיפוגרפית - פלסטלינה
תהליכי עיצוב גופנים מרגישים לעיתים כמין משחק של פלסטלינה.
עיצוב העקומות של האותיות נעשה בכמה סבבי עיבוד וגימור
אט אט האותיות מתגבשות להם יחדיו מגדירות ומשפיעות אחת על השניה.
ומעצבות את הנראות הטיפוגרפית - לבעלת טקסטורה הרמונית ונעימה..
הפונט - אומנות שימושית
בפיתוחים האחרונים אני נוהג להגדיר ולמקד את הפונט כמוצר לכל דבר!
הוא הרי פותר בעיה עיצובית/נותן מענה על צרכים עיצוביים קיימים
ההגדרה שלו מתקיימת תוך כדי גיבוש עיצוב הפונט!
ומתהדקת בפיצ'רים ובתוספים הנלווים אליו!
הגדרת המוצר
אז מיקדתי והגדרתי את טאלנט כמוצר שנותן מענה לשימושים עם נוכחות, כותרות, אריזות וכדו'
הרבה יותר קל ליצור! - עקרון "הצמצום בדרגות החופש" - מרכיב חשוב בהשראה פרודקטיבית
ההגדרה המוצרית קבעה את העובדה שאצור לו רק לטיניות גדולות בדיוק בגובה של העברית.
גם משום שייעודו אינו לטקסטים ארוכים - יחד עם עם זאת מדובר על גופן סאנסריפי ורסטילי
שהבשורה בשדר שלו היא האצילות והקלאסיות – תכונה שתשאיר לו טווח שימוש רחב, אך מוגדר!
וכאן רק מתחיל הסיפור האמיתי....
בעיצומו של הפיתוח - קצת שכחתי להרפות הייתי כ"כ מרותק ביצירה
עד שהעירו אותי מיחושים שהתחילו לאורך זרוע ידי הימנית המיחושים התעצמו
לכאבים שהתגברו בהדרגה והתחילו להשפיע ולהקרין לשורש כף היד.
בהתחלה ניסיתי להתעלם ולחשוב שזה יחלוף.
אך הכאבים האלו נעשו ממש מתסכלים, אפשר לומר שתוך 2/3 דקות מתחילת העבודה
מתחיל לחץ וכאב לאורך הזרוע, תחושת נימול באצבעות - אי נוחות שהפכה לבלתי נסבלת!
מרפרוף מעמיק ברשת - נחשפתי למושגים כמו תסמונת התעלה הקרפלית, דלקת פרקים שגרונית.
מודעות לסביבת עבודה בריאה
כאן אני חייב לציין שאני מתייחס ברצינות לנושא של תכנון סביבת עבודה בריאה ידידותית (ארגונומיה)
את סביבת העבודה שלי תכננתי לפי הספר והשקעתי לא מעט - רכשתי גם כסא סכום לא מבוטל
וציוד מגוון ואיכותי: שולחן, הדום, מסכים, עכבר הכדור של לוגיטק
ומשתדל להקפיד על ישיבה לפי הכללים!
ששששששש... סוד קטן היום אני עובד על 3 כסאות פלסטיק קצת יותר נוח לי ממנו
(רק בשיחות זום הכיסא שב למקומו (:
בדיקת מוליכות עצבית
אזזז הלכתי למומחה כף יד הוא הפנה אותי להתחשמל (: בבדיקת emg (בדיקת מוליכות עצבית)
הבדיקה בודקת את תקינות העצב המדיאני שעובר בתעלה הקרפלית
העצב המדיאני עוזר להזיז את האמה, פרק כף היד, היד והאצבעות. וגם מספק תחושה
לאמה ולחלקים מסוימים של היד.
למזלי חיכיתי לה רק 2 חודשים בגלל ביטול של פציינט - ולא 6 חודש כמקובל
הטכנאי סיפר לי על אומנים רבים שבאים לקליניקה שלו משחיקה בעבודה
גיטריסטים מתופפים ומעצבים וגם פועלי בניין.
תוצאות הבדיקה
בסיום הבדיקה יצא איזה מדד שלא היה מושלם
והומלצו לי כמה רעיונות הזויים לטיפול שהחלטתי להשאיר במגירה!
אבל התחלתי להקפיד לשנות תנוחות לעשות מתיחות והפסקות קצובות
לקרוא וללמוד על זה קצת והכי חשוב להצליח ליצור עם זה !
המלצות שאספתי
יעזרו לכם להימנע ולהוריד לחץ בעבודה מכפות הידיים
- לאלה שחווים כבר קושי או כאב בעבודה ממושכת - שלא יחמיר
- ולאלה שלא רוצים להגיע אליו - לא בעיה גדולה!
- את העכבר למקם לצד המקלדת קרוב לקצה השולחן, שהמרפק לא צריך לצאת מצד הגוף כדי להגיע אליו.
- היד צריכה להישאר תחת המרפק, אין להפעיל לחץ על פרק כף היד
- בשימוש בעכבר לעבוד בתנוחה רפויה ולחץ קל באמצע כף היד לעכבר
- להיפטר מכרית הג'ל היא עוצרת את זרימת הדם שהכרחית לכף היד (הדבר הראשון שעשיתי)
- כדאי לפזר משימות תוך כדי עבודה טלפונים תיוקים כדי לקחת הפסקה מעבודה רציפה
- להתרגל לשנות תנוחות ולא להישאר במצב קבוע בעבודה
- לעשות הפסקות, מתיחות ותרגילים כל שעה לפחות - (3 דקות)
- לבצע תנועות הקלדה בצורה חלקה ללא ותנועות וטלטלות חזקות
לטאלנט בחזרה
אז היה מאתגר בהחלט להשלים את פרויקט הפיתוח של טאלנט!
אך אני אני לא מוותר מהר (: - בסיעתא דישמייא השלמתי את הפרויקט עד (הרבה יותר מ)תומו
דרכם של אומנים ...
הפיצרים מרתקים שעיצבתי וחדוות היצירה עזרו להתגבר..
קחו למשל את הדרך המוזרה שממנה התפתחו הסוואשים האלה (:
במהלך עיצוב עקומות של אותיות הפונט, מחקתי במקרה את הנקודה הימנית העליונה של האות פ'
התבוננתי שם בתופעה אופטית שנוצרה - וממש ריתקה אותי!
כמין משחק אופטי - בסגנון הגשאלט
הגישה הזאת עושה כמין רוטציה בין החלל (הלבן של האות) והכתם (האות עצמה)
והיפוכי תפקידים - שגורמת לעין להשלים בצורה דמיונית ולסקרן את הצופה
יש לה עוד כמה חוקים למי שבא להרחיב על זה..
סדרת הגשאלטים
התחלתי ממש לחקור ולבחון את התופעה הזאת,
במהלך המחקר יצרתי סדרה רחבה של אותיות שנבנו בגישת הגשאלט
את חלקם ציירתי עם יותר חלל וחלקם יותר צורה, בהיפוכי החוקיות
ובחתכים לא שיגרתיים - אנכיים ואלכסוניים - אך דיי קבועים!
יתכן וזאת גזענות טיפוגרפית (:
אך לצערי לא יכולתי להשתמש בכולם!
טיפוגרף יעיל - צריך לדעת ליישם ויתורים כואבים!
מרביתם של האותיות שיצרתי בגישת הגשאלט נשארו במגירה.
ליקטתי את המעט הקריאייטיבי והייחודי בלבד!
רק אלו שעבדו ממש טוב, עברו את מבחן הקריאות בהצלחה.
הם ורק הם ראויים להיות הסוואשים המובחרים של הטאלנט (:
בסוואשים מומלץ להשתמש בחכמה, במינון - ובהתאמה נקודתית
אותיות מתרחבות
את האותיות המתרחבות בעברית כולכם מכירים.
הם לקוחות מכתיבת הסתם - כאשר לסופר נשאר מרחק מיותר מהשול
ישנם כמובן עוד שימושים למשל להימנע מהתנגשויות שונות בכתיבת סתם
השמאלי בכתיבה אז הוא מושךךך את האות - האותיות שמקובל למשוך הם:
- בעימוד ועיצוב משתמשים בהם למנוע את הנחשים הלבנים
- למניעת שבירת המילה במקף ה- hyphernation
- לתת תחושה של כתיבה ידנית ולא אחידה, וליצור עניין טיפוגרפי.
אךך...
על לטיניות מתרחבות שמעתם?
ומה דעתכם על ספרות מתרחבות?
לרענן את הטיפוגרפיה שלנו יותר!
ליגוטורות - הלחמות צמדים
אבל הכיף הכי גדול שלי הוא יצירת ליגטורות ובמיוחד כאלה שהם לא שגרתיות!
גם כאן יצרתי המון ליגטורות, וגם כאן חלקם הגדול לא זכה להיכנס
רק' אלה שנתנו חידוש מרתק - ועמדו ברף הקריאות נכנסו!
אז יצרתי סט ליגטורות לצמדים בעברית
וסט ליגטורות לצמדים לטינית
יצרתי גם את ליגטורת סימן האינטרובאנג ?!
שלא יודע כמה משתמשים בו (:
הוא חביב בעיניי
אךך הדבר המרגש ביותר שיצרתי בליגטורות - אלו הליגטורות של ספרות (:
ודווקא בגלל הראשוניות של הרעיון - ממש נהנתי ליצור אותם!
ולמי שבא להתעמק יותר בספיסמן
או ממש להקליד איתו
עד כאן, תודה.
שוקי (: