שלום חברים.

השבוע אנחנו צריכים לדבר קצת על מפלצת ששמה "גוגל". איני מתכוון שיש משהו רע בגוגל, אלא שהחיה הזו שנקראת גוגל, היא כל כך גדולה, וענקית, ונמצאת כמעט בכל מקום, ויודעת עלינו כל כך הרבה. גוגל, מחלקת לנו מתנות בלי סוף, ושולטת, כן שולטת, על חלקים גדולים מאד מחיינו. ואחרי הכל, המידע שיש לנו עליה, הוא בלי שום פרופורציות לממדים המפלצתיים שלה. לכן הגדרתי אותה כמפלצת.

אחת הזרועות של גוגל, זה מנוע החיפוש הפופולרי, שגם הוא נקרא, איך לא, גוגל. זה לא משנה מה אנחנו מחפשים, פיצרייה, רופא שיניים, חברה להשכרת רכב, כמעט תמיד נעצור בדף הראשון של תוצאות החיפוש. ולא, זה לא בגלל שאנחנו מתעצלים לדפדף לדף השני, אלא בגלל שכבר התרגלנו שהתוצאות הרלוונטיות עבורנו נמצאות במקומות הראשונים.

הסיבה לרלוונטיות המדהימה הזו, היא, שגוגל יודעת היכן אנחנו ממוקמים, מה אנחנו אוהבים, היא זוכרת את החיפושים הקודמים שלנו, וגם יודעת לאילו תוצאות בדיוק נכנסנו, והיכן (כנראה) מצאנו את מה שחיפשנו. על פי הנתונים הללו ועוד כמה, גוגל נותנת ציון - ניקוד לאתרים השונים, ובהתאם לכך ממקמת אותם בדף תוצאות החיפוש. כמובן, שהניקוד מותאם בדיוק למחרוזת החיפוש הספציפית, וזה הופך את מנוע החיפוש הזה, לעוד יותר פנטסטי. אנחנו לא יודעים בדיוק, כיצד גוגל מדרגת את האתרים השונים, מה משפיע יותר ומה פחות על הניקוד שגוגל נותנת לכל אתר "די בכל אתר ואתר", אבל אנחנו כן יודעים (מדויק יותר, אנחנו מנחשים ברמה גבוהה של סבירות) מה הם הדברים המשמעותיים והמשפיעים.

חלק מהפרמטרים הקובעים את הניקוד, הזכרנו בשבוע שעבר. כמות התוכן, כמות הגולשים, זמן השהיה באתר ועוד. ומכאן הגענו לנעלם הגדול, האם לשם המתחם (הדומיין), אולי נדייק, האם לסיומת של הכתובת יש איזו שהיא השפעה על מנוע החיפוש? כשאני הולך לבחור כתובת, האם כדאי לבחור כתובת גנרית, גלובלית, או אולי לוקאלית - לאומית?

זוכרים את הסיפור על ארבעת רופאי השיניים? הם זהים בכל הפרמטרים, יושבים באותה קומת משרדים, אולם כל אחד בחר דומיין עם סיומת אחרת. COM, CO.IL, MD ו-DENTIST. וניסינו לנחש מי מהם יקודם במחרוזת החיפוש "רופא שיניים"?

- - -

האמת, שאין לזה תשובה ברורה.

על פי התשובה הרשמית של גוגל (ג'ון מילר, אנליסט בכיר, גוגל שוייץ), אין משמעות למילות מפתח בשם הדומיין. גם לא בסיומת גנרית. כלומר, DENTIST לא יקודם יותר מ-COM. ואפילו DENTIST.DENTIST, לא יקודם יותר מ-SHMUEL.COM במידה ותוכן האתר רלוונטי במידה שווה.

לעומת זאת, לסיומת לוקאלית כן יש משמעות מבחינת שיוך גיאוגרפי. גוגל הרי מציגים תוכן רלוונטי לגולש, וגולש מישראל יקבל תוצאות מישראל בעדיפות עליונה, במידה ובשאר הפרמטרים הניקוד זהה. סיומת לוקאלית עוזרת לגוגל לשייך את האתר מבחינה גיאוגרפית, וממילא להפנות אותו לקהל יעד מקומי.

אני חייב לציין משהו. לגוגל יש כלי שנקרא "כלי ניהול האתרים". WEB MASTER TOOLS. זהו כלי מתקדם, שעוד נצטרך להקדיש לו טור אחד או שנים. אבל בינתיים פיסת מידע קטנטנה. בכלי הזה, אנחנו יכולים לשלוח לגוגל את מפת האתר, כדי להקל על הרובוט שלהם לסרוק את האתר שלנו, למשל. זה משתלם לכולם. בנוסף ניתנת שם האפשרות להזין את מנוע החיפוש בכמויות של מידע ופרמטרים על אודות האתר שלנו. אחד הפרמטרים שניתן להגדיר שם, הוא: קהל יעד מקומי. הגדרה זו ניתן להחיל, כמובן, גם על סיומות דומיינים גנריות. ממילא, שיוך האתר גאוגרפית, כבר לא רלוונטי רק לסיומות לוקאליות. זאת, מלבד פענוח קהל היעד של גוגל, מבחינת שפה וזיהוי נפח גולשים מאזור מסויים. נמצא, ששיקול שיוך גיאוגרפי ברכישת דומיין, הוא מיותר. עד כאן ההערה.

ועוד משהו, שג'ון מילר מגוגל, התייחס אליו. חלק מהסיומת הגנריות החדשות המדוברות, הינם שמות ערים מפורסמות ברחבי העולם. כמו למשל: TOKYO, LONDON, BERLIN, PARIS, MOSCOW, ISTANBUL, ועוד. בא ג'ון מילר וחידש, שבשלב זה, גוגל לא מתייחסת לסיומות הללו כאל סיומות לוקאליות (מקומיות) אלא כאל סיומות גנריות. אולם, הוא הוסיף, כי גוגל עדיין בוחנת ועוקבת אחרי הסיומות הללו, ויתכן שבהמשך תשתנה המדיניות, וזה כמובן תלוי במגמות השוק.

- - -

לעומת הגרסה הרשמית, מומחי קידום מציינים, שאתרים קיבלו ניקוד גבוה יותר, כלומר, מוקמו בתוצאה גבוהה יותר, כאשר עברו מדומיין גנרי ישן, לדומיין בסיומות החדשות. לדוגמא מותג אופנה התקדם בתוצאות החיפוש, כאשר עבר מסיומת COM לסיומת FASHION. משמע שיש משמעות וניקוד, למילות מפתח בסיומת הדומיין.

גוגל, לא נשארים חייבים, ומגיבים לטענה זו, כי ברגע שיש סיומת חדשה ומעניינת, גולשים רבים ינסו לבדוק מה מסתתר מאחורי הסיומת. משמע, יש נפח תנועה רב יותר, וממילא דירוג האתר עולה.

אז אולי, מבחינת גוגל אין משמעות לסיומת, אבל מבחינת הגולשים, כן. וזה פרמטר מאד משמעותי כשבאים לבחור דומיין.

ואם נחזור לדוגמא של ארבעת רופאי השיניים, כנראה שארבעתם יהיו מקודמים באופן שווה. כלומר, ברבע מתוך החיפושים, יקודם רופא בסיומת COM, וברבע מהתוצאות יקודם רופא בסיומת MED, וכן הלאה. אולם, כל זה בתנאי שהזנו בכלי ניהול האתרים, שהאתר מיועד לקהל יעד מקומי בירושלים. במידה ופספסנו את זה, הרי שהרופא בסיומת CO.IL, יהיה זה שיקודם בכל תוצאות החיפוש, משום שגוגל מזהה שהוא יותר רלוונטי לגולש המקומי. וגם זה תקף רק עד שגוגל ילמד את האתרים המתחרים, ויבין שגם הם פונים לקהל יעד מקומי. (בינתיים, כנראה הגולשים יכנסו לאתר בסיומת CO.IL, כי הוא מקודם יותר, מה שיגרור גם בהמשך שהאתר של הרופא הזה יקודם יותר, כי הוא נהנה מנפח גולשים גבוה יותר).

- - -

הסתבכתם?! אתם לא לבד. כל התחום הזה מאופיין בתיאוריות ובתזות שונות ומשונות, וכל מפתח אתרים או מומחה קידום (התחום נקרא SEO), יגיד משהו אחר, כפי שהוא מבין את השוק.

חשוב גם להבין, שמדובר במגמות שוק שמשתנות כל הזמן, ומה שהיה נכון עד לפני שנה, לא נכון כעת, ומה שנכון לעכשיו, בעוד מספר חודשים יכול להשתנות.

- - -

לסיכומו של עניין הדומיינים. כשאנו באים לבחור דומיין, כדאי לבחור סיומת שמדברת לליבנו ולכיסנו. בלי לחשוב יותר מידי על הקידום ועל כל השאר. במאמר מוסגר, דבר שחשוב לדעת. הסיומות הישנות נהנות ממחיר שוק נמוך (49 ש"ח לשנה, אצל הרשם הזול בישראל), לעומת הדומיינים החדשים, שרמות המחירים בהם גבוהות בהרבה, ויכולים להגיע גם ל-400 ש"ח לסיומות מעניינות במיוחד, או בתחומים עתירי ממון כמו בתחום הנדל"ן, למשל.

הצלחות לכולכם. ניפגש בשבוע הבא, בעז"ה.