6 הטעויות הנפוצות ביותר בתכנון ועיצוב שירותים

שירותים הוא אחד החללים היקרים ביותר בבית, וכמובן גם אחד החללים השימושיים ביותר, במהלך כל יום יש לנו הזדמנויות רבות להודות לרופא כל בשר...

לכן נסקור הפעם את הטעויות הנפוצות בתכנון ועיצוב חדר השירותים, כדי שנוכל להימנע מהם בקלות.

1. אביזרים
אחת הטעויות הנפוצות היותר זה לשכוח לקחת בחשבון בתוכנית את כל אביזרי הטואלטיקה לשירותים, אם זה המתקן לנייר טואלט, המתקן ליבוש מגבת, מתלים, וגם תנור חימום.
באחד המקרים בתחילת הדרך, לאחר סיום הבניה של חדר השירותים, הלקוח הגיע כולו מאושר מקניות, עם מתקן מגבות ענק! שלא היה לי שום קיר למקם אותו.
הנזק הכספי אינו משמעותי כל כך, אבל ברוב המקרים – התוצאה תהיה פשוט מסורבלת: חוסר נגישות, הפרעה למעבר (בעיקר כשהמתלים מלאים) ובכלל בלגן תמידי.
ההמלצה שלי - כדאי כבר בתכנון פריסות השירותים לבדוק אילו מתקנים תרצו, מה הגודל שלהם, והיכן בדיוק נרצה למקם אותם, אחרת ניזכר רק בסוף השיפוץ, ואז כבר לא ישאר לנו שום קיר למקם. (ספרו לי בתגובות אם כבר עברתם פעם דבר כזה).

אגב, אתם לא חייבים לקנות את כל המתקנים הללו מוכנים, השתמשו ביצירתיות שלכם. כמו כן יש לכם אפשרות לעצב את הנגרות, את התאורה וכן גם את כל האביזרים הנלווים – שזה החלק האהוב עלי בכל פרויקט.

דוגמא למתקן למגבות מעץ עם מוטות לתליה.
דוגמא למתקן מעץ.jpg
דוגמא למתקן ממתכת.
דוגמא למתקן ממתכת2.jpg

2. תאורה
בדר"כ בשירותים רוב האנשים משתמשים בגוף אחד שקוע בתקרה, כמה אור כבר צריך בשירותים ?
מה שאנחנו שוכחים שהמקום משמש גם לאיפור, מה שדורש תאורה מדויקת. ובכלל - כאשר אנחנו מסתכלים במראה נוצר לנו מין צל תחת העיניים ותחת האף, שלא מחמיאים לנו בכלל. אני נוהגת להשתמש ב3 סוגי תאורה:
תאורה כללית (גופי תאורה שקועים במרכז החלל)
תאורת עזר - בדר"כ אלו נקודות התאורה שאנו ממקמים בגובה העיניים. אם נשתמש בגוף תאורה מעל גובה העיניים, למשל מעל המראה, ההמלצה שלי היא לבחור גוף מתכוונן. כך כאשר נסתכל במראה נוכל לכוון את האור בזווית ששוב לא יהיה לנו את אותו אפקט של התאורה הכללית - צל תחת העיניים והאף.
הרבה אנשים אוהבים להשתמש בגוף תאורה יחיד ליד המראה, לשירותי אורחים זה עובד מצויין (זה יוצר אפקט מהמם), אבל לשירותים שאנו משתמשים באופן יום יומי ההמלצה שלי היא על 2 גופי תאורה ליד המראה בגובה העיניים כך שני צידי הפנים יהיו מוארים במידה שווה
תאורה נקודתית - אישית אני פחות משתמשת, אופציה מצויינת יכולה להיות מראה מוארת, שיכולה לשמש לאיפור מיוחד או לסידור זקן...

3. סיבית
טעות שלישית מאד נפוצה היא לעשות את הנגרות מסיבית. הסיבית אינה עמידה כלל בפני לחות ותוך זמן קצת הארון יכול לקבל נפיחות. הmdf הוא קצת יותר עמיד אבל עדיין לא באופן מלא, mdf ירוק הוא כן כבר עמיד בפני לחות.(הוא גם יותר יקר אבל שווה מאד את ההשקעה).

4. קרמיקה
טעות רביעית נפוצה היא בבחירת הקרמיקה. בריצוף ההמלצה שלי היא ריצוף מט עם עדיפות לקצת מחוספס שימנע החלקה (רמת החספוס של האריח מקוטלגת באות R). לקירות אפשר לבחור אריחים מבריקים. המלצה שלי היא לבחור באריחים גדולים כך שיוצרו לכם כמה שפחות פוגות, זה יקל מאוד על הנקיון בהמשך. אבל חובה לשים לב לגודל השירותים שלכם, חשוב מאד שגודל האריח יהיה פרופורציונלי לגודל הקיר.

5. מידות
הטעות האחרונה אבל לא פחות חשובה היא במידות, הרבה שואלים אותי מה המידה האידאלית, ואני תמיד עונה אין מידה אידאלית יש את המידה האידאלית עבורך!
בתקן יש מידות מינימליות סטנדרטיות. למשל - הרוחב המינימלי למיקום אסלה הוא 70 ס"מ אך לאנשים גדולים 70 ס"מ לא יספיקו.
גם לאדם סטנדרטי – 70 ס"מ יספיקו רק בתוך חלל שירותים שבו יש גם אמבטיה/ מקלחון / כיור, שנותנים מרחב תנועה נוסף.
בתא שירותים יחיד המידה המינימלית שאני ממליצה היא 85 ס"מ.
ממול האסלה אנו גם צריכים מידה מינימלית של כ60 ס"מ (לגבוהים 60 ס"מ יהיה קטן מידי, הגדילו ל65,70 )
מידת מקלחון מינימלי 70/70 ס"מ.
רוצים לדעת האם מקלחת כזו תתאים לכם? שימו את הידיים מכופפות בצידי הראש בתנוחה של חפיפת שיער, ומדדו את המרחק ממרפק אחד לשני.

6. כיוון פתיחת הדלת
כדי למנוע פתיחה של דלת לתוך מסדרון בו אנשים עוברים ועלולים לקבל מכה ללא התראה, מקובל לתכנן את הדלת נפתחת פנימה.
אסור לשכוח שפתיחת הדלת אל תוך השירותים גם תופסת מקום. זה די מרגיז לגלות רק בסיום השיפוץ שע"מ לסגור את הדלת כמעט וצריך לעלות על האסלה...
אל תתנו לזה לקרות אצלכם!
אם השירותים מידי קטן גם לדלת להיפתח פנימה, תשקלו את האופציה לדלת הזזה, ובמקרה קצה גם דלת נפתחת החוצה היא לא סוף העולם.
  • 231697.jpg
    231697.jpg
    KB 24.7 · צפיות: 372
  • 231696.jpg
    231696.jpg
    KB 8.3 · צפיות: 342
על המחבר
תמי רוטנברג
שלום!
נעים להכיר, שמי תמי רוטנברג, אדריכלית פנים ירושלמית, אני מתכננת ומעצבת בתים ללקוחות פרטיים שרוצים בית בתכנון ועיצוב אישי, ובסטנדרט מקצועי גבוה.
אני מגשימה זאת על ידי המון הקשבה, חשיבה, השקעה וניסיון, ומחויבות לתוצאה מושלמת !
אם אתם חושבים על שיפוץ בקרוב או בעתיד, קבלו מדריך שכתבתי (על בסיס תכנים שכתבתי עבור אתר הידברות ופלטפורמות נוספות) ובו סקירת כל השלבים בתהליך, לחצו כאן. אם אתם ממש לקראת בנייה – צרו קשר כעת 0587126130 לשיחת אבחון, יש לי עבורכם נוסחה מנצחת לבית אישי בדיוק בשבילכם!

תגובות

אתן דוגמא למה שציינת לגבי אביזרים שצריכים להילקח בחשבון-
איך אמורים לחורר בקרמיקות מתקנים לנייר טואלט? ואיך מוט לוילון?
כשנכנסנו לדירתנו החדשה לא רצינו לנקב את הקרמיקה שלא תישבר, ולכן את מוט הוילון מיקמנו מעל לקו הקרמיקות, איפה שיש קיר רגיל, ואז הוילון נעשה קצר מידי.
מתקן לנייר אין לנו.
לעניין הדלתות, זכור לי שלפחות בשירותים ציבןריים החוק אומר שייפתח פנימה, כדי שיוכל להיפרץ בבעיטה במקרה שמישהו ננעל, יכול להיות? בכל מקרה בציבוריים.
 
מאמר מצוין.
דלת הזזה לא גרועה יותר מדלת שנפתחת החוצה?
דלת הזזה בפרוש יותר גרועה. יש בה בעיה פסיכולוגית. כשאדם נכנס לשרותים הוא רוצה להרגיש שסגר אחריו דלת. דלת הזזה לא מספיק נותנת את התחושה הזו ונוצרת אי נוחות של תחושה חשופה, למרות שעובדתית אין הבדל אקוסטי או אחר בין דלת רגילה להזזה. לתשומת לב.
 
מאמר מעולה!
באותו עניין - האם במקרה שלא נותר מקום למתלה מגבות (כמו שקרה לנו... שהמקום שנשאר היה אמצע קיר מול הכניסה.. מה שנתן לי תחושה לא טובה בקשר לאורחים שכנסו ובטעות יגעו במגבות ) אפשר להשתמש בטכניקה של מתלה על דלת חדר האמבטיה?
פעם ניסינו מתלה ללא קדיחה (כזה שנתלה מעל השקע בדלת ) והדלת הפכה כבדה מהמגבות ונטרקה כל הזמן.
האם יש פתרון למתלה על הדלת הצורה שלא תכביד?
 
מאמר מעולה!
באותו עניין - האם במקרה שלא נותר מקום למתלה מגבות (כמו שקרה לנו... שהמקום שנשאר היה אמצע קיר מול הכניסה.. מה שנתן לי תחושה לא טובה בקשר לאורחים שכנסו ובטעות יגעו במגבות ) אפשר להשתמש בטכניקה של מתלה על דלת חדר האמבטיה?
פעם ניסינו מתלה ללא קדיחה (כזה שנתלה מעל השקע בדלת ) והדלת הפכה כבדה מהמגבות ונטרקה כל הזמן.
האם יש פתרון למתלה על הדלת הצורה שלא תכביד?
עדיף לא לתלות משהו כבד על הדלת זה במשך הזמן גורם לחריקת צירים וכו
מה שאפשרי בד"כ זה לתלות מאחורי כנף הדלת כשהיא פתוחה מתלה שמוצמד לקיר
 
ראיתי אצל חבר בחדר אמבטיה שלא לקח בחשבון את המתקן לטישיו לכן הבריג אותו לארון הכיור
(יכול לגרום לעץ לספח יותר לחות ולהתנפח)חבל כי קיים מתקן פטנט שנצמד בוואקום וכן עוד פטנטים ללא צורך בהברגה
 
תמי רוטנברג,
המאמרים שלך מאד יפים ומעניינים... נהניתי לקרוא.
תרשי לי רגע להתייחס לעניין המידות שכתבת במאמר.
למרות שעניין המידות הוזכר פה כמעט אחרון... אני רוצה להתייחס דווקא אליו. ו...סליחה אבל זה אפילו יותר חשוב מהסטיילינג, כי הכי חשוב זה שיהיה לנו מרחב שימוש נח ולא נצטרך למשל לעמוד על האסלה כדי לסגור את הדלת.
אני בכלל לא חושבת שהסטיילינג לא חשוב אלא הוא אפילו מאד חשוב. אבל אם אנחנו רוצים באמת להנות מהתכנון ולמצות אותו כמה שיותר, כדאי לשים הכל בצד עד לאחר שבדקנו שכל מרחבי השימוש שלנו עומדים בתנאים ולאחמ"כ ניגש לסטיילינג ולכל השאר...
אז מה שחשוב לי להדגיש זה לגבי מה שנכתב במאמר: "בתקן יש מידות מינימליות סטנדרטיות. למשל - הרוחב המינימלי למיקום אסלה הוא 70 ס"מ אך לאנשים גדולים 70 ס"מ לא יספיקו"- אני רוצה לחדד: בתקן נדרש רוחב למרחב שימוש לאסלה, 80 ס"מ ומול אסלה (עומק), נדרש 70 ס"מ.
בנוסף, לגבי מידות המקלחון שנכתב במאמר: "מידת מקלחון מינימלי 70/70 ס"מ"- אני מחדדת:אין מידות אורך ורוחב מינימליות אלא יש שטח מינימלי: "שטח פנים מינימלי של תא מקלחת (מקלחון), יהיה 0.65 מ"ר וברוחב מינימלי שלא יפחת מ-0.70 מ' "
(ת"י (1205.3) הל"ת (3.3.3).
המידות 70/70 משלימות שטח של 0.49 מ"ר.
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  27  פעמים

לוח מודעות

More from תמי רוטנברג

שתף את המאמר

למעלה