הדילמא שמעצבים ופרסומאים נתקלים בה לא מעט
טרום פרויקטים של עיצוב לפרסום, עיצוב מוצר, וידאו, מותג או יצירת שפה וחוויית משתמש לאתר חדש
באיזה פונט נבחר?:
מהו הגופן אשר יתאים יותר לסוג פרויקט שלי ?
איזה פונט ישרת הכי טוב את העיצוב שלי ומה שהוא מתיימר לייצג ?
איך נבחר את הסוג שיתאים במדויק לטון המותג/המוצר החוויה שברצוני להעביר שם?
קל ונוח לנו בחור בגופנים נטולי אופי לפרויקטים שלנו, לעיתים זאת בחירה נכונה.
אך פעמים רבות זאת בחירה נטולת אופי, חסרת בידול וזהות, ואי אמירה עיצובית!
בחירה לא נכונה יכולה לפגוע בפוטנציאל של הפרויקט אותו אנו רוצים לקדם.
במאמר הקודם הבאתי
מחקר של MIT שמצא שפונטים משפיעים על עיצוב תפיסות של משתמשים ביחס למוצרים ומותגים, לטוב או לרע.
סגנונות פונטים מעבירים ומעצימים רגשות וחוויית, ערכים ומסרים, טון ואוירה!
אנו נרצה את פונטים הנכונים ביותר לפרויקט שלנו, כאלו שמייצגים ומשדרים את ערכי המותג כראוי,
מעצימים את הקמפיין, מבליטים את האריזה, אלא שיוצרים חיבור לרגשות, ערכים, אוירה וחוויה במסר שלנו
כאלה שמקדמים את המטרה שאותה העיצוב שלנו בא לפתור!
אני מציע 7 גישות (/נקודות מוצא) פרקטיות במיוחד!
כיצד להתאים ולכוונן את הפונט המתאים והייחודי ביותר לפרויקט שלך
בחר/י מתאימים לכם ביותר -שיכולים להיות גם שילוב של כמה
גופן עם קצוות צורניים בצורת אצבעות/עלה אמזונס יכול עבוד מעולה בעיצוב לקוסמטיקה או למוצר טבעי
גופני גרנג' יתאימו למאכלים קראנצים/פריכים כמו ביגלה גדולים בגטים פיצה ודו'
ומאידך להתאים גם להשכרת ג'יפים בשטח, עיצוב למוצרי תבלינים, פוסטרים של גיוועעעלדד ועוד..
כיד הדמיון הצורני - השראתי וההקשר שאנו יוצקים לו
המקום, התקופה והזרם שמהם נשאבות צורת האותיות: האר נובו, באוהאוס, בארוק, ערבי, אמריקאי, ציונות, יהודי, חסידי, מזרחי.
גופנים סריפים (גם לועזיים) מייצרים תחושה של מסורת אמינות
סלאב סריפים (האותיות עם דגלים - סריפים מודרניים) נתפסים כשמרנים, מוזרים ואמינים,
וגופנים גאומטריים סטייל באוהאוס – נותנים דגש על מינימליזם ופרקטיות
זכוכית כתיבה קליגרפית/מכחול, מכונת כתיבה, כתיבת סתם, לטרינג,
כמו כן השפעות ותגובות החומר/המשטח: אבן, סלע, נחושת, מים, חול, שמן, בטון
קיימים פונטים שמדמים ונוצרו באווירת טכניקות אלה.
שאל/י את עצמך מה הפרוייקט שלך דורש?
האם הפרויקט שלך דורש גופנים פרמטריים?!
או שהפרויקט שלך דורש גופנים עם טעמי המקרא?!
אולי דורש התאמה רב/ דו לשוניות - שפות מיוחדות,
או תכונות אופן טייפ מתקדמות פיצ'רים כמו אורמנטים, סוואשים, ליגטורות, אותיות מתרחבות.
ככל שהדרישה לתכונות מיוחדות גדלה - ההיצע די מצטמצם וממקד אותנו בטווח גופנים/יצרניים ספציפיים
יש מעט פונטים שמתאימים לקריאה נוחה ממושכת, דוג' פרנקריהל, הדסה
אות רב מכר - אות יעודית לספר/מגזין
(אני חוקר ומפתח אותה לפרקים כ6/7 שנים)
טקסטים באתרי אינטרנט דורשים גופנים הבנויים מקו שלד אחיד, שיושב טוב על הפיקסל במסך ונח לקריאה בו.
ובמיוחד באתרים של תוכן – מומלץ להשתמש בסאנסריפים ללא דיקוקים אופטיים אלא כאלה בעלי שלד בקו אחיד
גופנים לתצוגת מובייל וטאבלט צריך לקחת בחשבון שהטקסט מוצג בגדלים קטנים ע"ג מסך לכן רצוי פונט עם צורניות וקריאות גבוהה
אות יעודית שאני מפתח לאתר החדש שלי בדגש על התאמה למעצבי אתרים, אפליקציות
עם זאת בכותרות אפשר לשלב גופנים בעלי מאפיינים של ראוותני שקשורים בעולם התוכן של האתר והמותג
טקסטים קטנים של מפרט תכני (ניירת של תרופות) יתאים אותנו לפונט קלאסי נוטה לריבועי
גופן לשלט ידרש גופן עם נוכחות בומבסטית
פונט האנגר
פונט טאלנט - בקרוב!
כמו"כ ערכים נוספים אמינות, יצירתיות, אנרגיה, יוקרה, חמלה, כדאי לחשוב איזה פונט מאפיין את הערכים האלה!
(מותגים שבראתי)
בהתאמה לקהלי יעד - חשוב מאוד לקחת בחשבון למי מיועד התוכן.
אלו סוגי הפתרונות הקהל שלנו מחפש ומה הציפיות שלהם במוצר שאתה מעצב.
האם חברת ביטוח לדוג' תשתמש בגופן דקורטיבי?! כנראה שלא.
ממוגת כזה אנשים יצפו לגופנים קלאסיים וסטנדרטיים, שמשדרים תחושה של יעילות ואמינות.
סביר להניח שהם לא מחפשים מותג ביטוח מהנה, כזה שחושב מחוץ לקופסה (:
חברות מסוימות ישתמשו בגופנים אלגנטיים ומודרניים כדי להראות שהם חדשניים ומעודכנים טכנולוגית
למשל את הגופן הנקי והיעיל המשמש במודעת טסלה זו
חברות טכנולוגיה אחרות מנסות לגרום למותג שלהן להיראות ידידותי ונגיש
על ידי שימוש בגופנים מוזרים יותר למשל המותג- Wired משתמש בגופן בועות ידידותי
לתמונות המקדמות את מדריך האבטחה שלהם - הוא מגשים בדיוק את ציפיות הקהל שלו!
סיכומיישן - 7 הגישות בקצרה :
1. התאמה צורנית השראתית - צורניות והשראה שמתחברת לנו עם העיצוב
2. התאמה תרבותית – מוצא, מסורת, זרם, דת, שפה - התאמה לפי זרם, סגנון ותרבות
3. התאמה המחשתית - סגנון ואופי צורת הכתיבה, תגובת החומר
4. התאמה במסגרת מגבלות הפרוייקט - דרישות מיוחדות: טעמי המקרא, דו לשנויות, ותכונות מתקדמות
5. התאמה לפי מדיום - איפה הגופן שלנו צריך לתפקד אתר, ספר, שלט.
6. התאמה חושית ורגשית - להעצים את החיבור דרך רגש שעובר בטיפוגרפיה ורלוונטי לעיצוב
7. התאמה ערכית וקהלית - לצאת מערכים, או בדרישות קהלי היעד ואיך שהם תופסים אותנו
טיפ לסיום!
- כותבים את הכותרת המרכזית/שם הלוגו/מוצר
- דפדפו בין גופנים, מצאתם משהו שמתחבר למהות? שכפלו אותו, המשיכו לגלול ולשכפל
- כשנוצרה לך רשימה אופציות, מחק/י את מה שהכי פחות מתאים למסנן שבחרת
- עד שמגיעים להתאמה המירבית, ולבחירה האידאלית עבורכם!
הגעת לסוף!
אם יש לך כיוונים נוספים להחכים, להציע ולדייק
שעלו לך במהלך עבודתך וניסיונך זאת ההזדמנות לשתף!
במאמר נוסף שכתבתי תוכלו לדעת
איך לבחור את הפונט היעיל ביותר עבור המותג שלכם?
תודה שהקדשת מזמנך
ושנלמד לבחור נכון!
שוקי (:
טרום פרויקטים של עיצוב לפרסום, עיצוב מוצר, וידאו, מותג או יצירת שפה וחוויית משתמש לאתר חדש
באיזה פונט נבחר?:
מהו הגופן אשר יתאים יותר לסוג פרויקט שלי ?
איזה פונט ישרת הכי טוב את העיצוב שלי ומה שהוא מתיימר לייצג ?
איך נבחר את הסוג שיתאים במדויק לטון המותג/המוצר החוויה שברצוני להעביר שם?
קל ונוח לנו בחור בגופנים נטולי אופי לפרויקטים שלנו, לעיתים זאת בחירה נכונה.
אך פעמים רבות זאת בחירה נטולת אופי, חסרת בידול וזהות, ואי אמירה עיצובית!
בחירה לא נכונה יכולה לפגוע בפוטנציאל של הפרויקט אותו אנו רוצים לקדם.
במאמר הקודם הבאתי
מחקר של MIT שמצא שפונטים משפיעים על עיצוב תפיסות של משתמשים ביחס למוצרים ומותגים, לטוב או לרע.
סגנונות פונטים מעבירים ומעצימים רגשות וחוויית, ערכים ומסרים, טון ואוירה!
אנו נרצה את פונטים הנכונים ביותר לפרויקט שלנו, כאלו שמייצגים ומשדרים את ערכי המותג כראוי,
מעצימים את הקמפיין, מבליטים את האריזה, אלא שיוצרים חיבור לרגשות, ערכים, אוירה וחוויה במסר שלנו
כאלה שמקדמים את המטרה שאותה העיצוב שלנו בא לפתור!
אני מציע 7 גישות (/נקודות מוצא) פרקטיות במיוחד!
כיצד להתאים ולכוונן את הפונט המתאים והייחודי ביותר לפרויקט שלך
בחר/י מתאימים לכם ביותר -שיכולים להיות גם שילוב של כמה
- 1. גישת ההתאמה הצורנית והשראתית
גופן עם קצוות צורניים בצורת אצבעות/עלה אמזונס יכול עבוד מעולה בעיצוב לקוסמטיקה או למוצר טבעי
גופני גרנג' יתאימו למאכלים קראנצים/פריכים כמו ביגלה גדולים בגטים פיצה ודו'
ומאידך להתאים גם להשכרת ג'יפים בשטח, עיצוב למוצרי תבלינים, פוסטרים של גיוועעעלדד ועוד..
כיד הדמיון הצורני - השראתי וההקשר שאנו יוצקים לו
- התאמה תרבותית – מוצא, מסורת, זרם, דת, שפה
המקום, התקופה והזרם שמהם נשאבות צורת האותיות: האר נובו, באוהאוס, בארוק, ערבי, אמריקאי, ציונות, יהודי, חסידי, מזרחי.
גופנים סריפים (גם לועזיים) מייצרים תחושה של מסורת אמינות
סלאב סריפים (האותיות עם דגלים - סריפים מודרניים) נתפסים כשמרנים, מוזרים ואמינים,
וגופנים גאומטריים סטייל באוהאוס – נותנים דגש על מינימליזם ופרקטיות
- התאמה המחשתית - אופי וצורת הכתיבה, תגובת החומר
זכוכית כתיבה קליגרפית/מכחול, מכונת כתיבה, כתיבת סתם, לטרינג,
כמו כן השפעות ותגובות החומר/המשטח: אבן, סלע, נחושת, מים, חול, שמן, בטון
קיימים פונטים שמדמים ונוצרו באווירת טכניקות אלה.
- התאמה במסגרת מגבלות הפרוייקט
שאל/י את עצמך מה הפרוייקט שלך דורש?
האם הפרויקט שלך דורש גופנים פרמטריים?!
או שהפרויקט שלך דורש גופנים עם טעמי המקרא?!
אולי דורש התאמה רב/ דו לשוניות - שפות מיוחדות,
או תכונות אופן טייפ מתקדמות פיצ'רים כמו אורמנטים, סוואשים, ליגטורות, אותיות מתרחבות.
ככל שהדרישה לתכונות מיוחדות גדלה - ההיצע די מצטמצם וממקד אותנו בטווח גופנים/יצרניים ספציפיים
- התאמה לפי מדיום
יש מעט פונטים שמתאימים לקריאה נוחה ממושכת, דוג' פרנקריהל, הדסה
אות רב מכר - אות יעודית לספר/מגזין
(אני חוקר ומפתח אותה לפרקים כ6/7 שנים)
טקסטים באתרי אינטרנט דורשים גופנים הבנויים מקו שלד אחיד, שיושב טוב על הפיקסל במסך ונח לקריאה בו.
ובמיוחד באתרים של תוכן – מומלץ להשתמש בסאנסריפים ללא דיקוקים אופטיים אלא כאלה בעלי שלד בקו אחיד
גופנים לתצוגת מובייל וטאבלט צריך לקחת בחשבון שהטקסט מוצג בגדלים קטנים ע"ג מסך לכן רצוי פונט עם צורניות וקריאות גבוהה
אות יעודית שאני מפתח לאתר החדש שלי בדגש על התאמה למעצבי אתרים, אפליקציות
עם זאת בכותרות אפשר לשלב גופנים בעלי מאפיינים של ראוותני שקשורים בעולם התוכן של האתר והמותג
טקסטים קטנים של מפרט תכני (ניירת של תרופות) יתאים אותנו לפונט קלאסי נוטה לריבועי
גופן לשלט ידרש גופן עם נוכחות בומבסטית
פונט האנגר
פונט טאלנט - בקרוב!
- התאמה חושית ורגשית
שאל/י את עצמך איזה מין רגש אתה רוצה שהעיצוב שלך יעורר?
לדוג' קשוח או משעשע. מלטף או תקיף, אוהב או כואב, עוצמתי או רכרוכי, מזעזע או שמח, מאופק או מתלהב
אלגנטי או רב גוני, מטורף או רגוע, רחמן או אכזר, ילדותי או בוגר, רגיש או אגרסיבי.
פונט גלידה
פונט שוקון
- התאמה ערכית וקהלית
כמו"כ ערכים נוספים אמינות, יצירתיות, אנרגיה, יוקרה, חמלה, כדאי לחשוב איזה פונט מאפיין את הערכים האלה!
(מותגים שבראתי)
בהתאמה לקהלי יעד - חשוב מאוד לקחת בחשבון למי מיועד התוכן.
אלו סוגי הפתרונות הקהל שלנו מחפש ומה הציפיות שלהם במוצר שאתה מעצב.
האם חברת ביטוח לדוג' תשתמש בגופן דקורטיבי?! כנראה שלא.
ממוגת כזה אנשים יצפו לגופנים קלאסיים וסטנדרטיים, שמשדרים תחושה של יעילות ואמינות.
סביר להניח שהם לא מחפשים מותג ביטוח מהנה, כזה שחושב מחוץ לקופסה (:
חברות מסוימות ישתמשו בגופנים אלגנטיים ומודרניים כדי להראות שהם חדשניים ומעודכנים טכנולוגית
למשל את הגופן הנקי והיעיל המשמש במודעת טסלה זו
חברות טכנולוגיה אחרות מנסות לגרום למותג שלהן להיראות ידידותי ונגיש
על ידי שימוש בגופנים מוזרים יותר למשל המותג- Wired משתמש בגופן בועות ידידותי
לתמונות המקדמות את מדריך האבטחה שלהם - הוא מגשים בדיוק את ציפיות הקהל שלו!
סיכומיישן - 7 הגישות בקצרה :
1. התאמה צורנית השראתית - צורניות והשראה שמתחברת לנו עם העיצוב
2. התאמה תרבותית – מוצא, מסורת, זרם, דת, שפה - התאמה לפי זרם, סגנון ותרבות
3. התאמה המחשתית - סגנון ואופי צורת הכתיבה, תגובת החומר
4. התאמה במסגרת מגבלות הפרוייקט - דרישות מיוחדות: טעמי המקרא, דו לשנויות, ותכונות מתקדמות
5. התאמה לפי מדיום - איפה הגופן שלנו צריך לתפקד אתר, ספר, שלט.
6. התאמה חושית ורגשית - להעצים את החיבור דרך רגש שעובר בטיפוגרפיה ורלוונטי לעיצוב
7. התאמה ערכית וקהלית - לצאת מערכים, או בדרישות קהלי היעד ואיך שהם תופסים אותנו
טיפ לסיום!
- כותבים את הכותרת המרכזית/שם הלוגו/מוצר
- דפדפו בין גופנים, מצאתם משהו שמתחבר למהות? שכפלו אותו, המשיכו לגלול ולשכפל
- כשנוצרה לך רשימה אופציות, מחק/י את מה שהכי פחות מתאים למסנן שבחרת
- עד שמגיעים להתאמה המירבית, ולבחירה האידאלית עבורכם!
הגעת לסוף!
אם יש לך כיוונים נוספים להחכים, להציע ולדייק
שעלו לך במהלך עבודתך וניסיונך זאת ההזדמנות לשתף!
במאמר נוסף שכתבתי תוכלו לדעת
איך לבחור את הפונט היעיל ביותר עבור המותג שלכם?
תודה שהקדשת מזמנך
ושנלמד לבחור נכון!
שוקי (: