25 טיפים לתכנון חופשה חסכונית ומשתלמת

השילוב של עונת הקיץ המתקרבת ותקופת הקורונה שדי חלפה עברה לה (אמן ואמן), קורצת לרבים לצאת לנפוש בחו״ל.

להלן עשרים וחמישה טיפים שעשויים לסייע לכם בתכנון החופשה הבאה:
  1. גמישות חוסכת המון! ככל שתהיו גמישים יותר (במועד ואורך הנופש, חברת התעופה, מספר עצירות וזמן עצירות, יעד הנופש, מקום הלינה, וכו׳ וכו׳), כך תשיגו מחירים טובים יותר.
  2. אם זה אפשרי, שקלו נסיעה כחודש לפני או אחרי עונת התיירות. בדר״כ באופן זה תוכלו להגיע בזמן המושלם (כמו מזג אוויר מתאים ופחות עומס תיירותי) ובמחיר מצוין.
  3. למי שדובר רק עברית: את החיפושים באתרים הבינלאומיים שאין להם ממשק בעברית תוכלו לערוך עם תרגום גוגל המובנה בדפדפן כרום.

    טיסה:
  4. במקום להחליט על יעד ואח״כ לחפש טיסה, התגמשו וחפשו קודם טיסה והיא תוביל אתכם ליעדים הזולים ביותר. לצורך כך השתמשו באפשרות חיפוש ׳לכל היעדים׳ הקיים באתרים המובילים (ראו לקמן). מוטב גם לחפש טיסה ׳בכל הזמנים׳ או במהלך חודש שלם או טווח תאריכים רחב. שוב, זכרו את כלל מספר אחד – גמישות.
  5. לא תמיד הטיסה הזולה ביותר מובילה ליעד הזול ביותר. לעתים השהות ביעד יקרה (מחירי מלונות, שכירות רכבים וכדו׳), ועל כן יש לשקלל את המחירים על מנת להגיע לתוצאה המשתלמת ביותר. כמו״כ לעתים הטיסה הזולה מובילה ליעד פחות מעניין ולא בטוח שזה משתלם.
  6. חפשו טיסות באתרים סקייסקנר, קייק וקיווי והשוו את המחירים ביניהם (באופן כללי מומלץ לחפש באתרים בינלאומיים ולא באתרים מקומיים). לרוב הם יציגו לכם את התוצאות הזולות ביותר בשוק, וחלקם יעבירו אתכם לאתרים ספציפיים לרכישת הכרטיס. וודאו שהאתר בו אתם רוכשים את הכרטיס הינו בעל דירוג מספק.
  7. חפשו בחלון גלישה בסתר. רובם המוחלט של האתרים משתמשים בעוגיות לאסוף מידע אודות החיפושים שלכם ועשויים להעלות לכם באופן אישי את המחירים בהתאם. חלון גלישה בסתר מונע מהם לאסוף את המידע הזה.
  8. אם אתם מחפשים באתרים הנכונים, רכישה עצמאית באינטרנט תהיה לרוב זולה יותר מרכישה דרך סוכני נסיעות אנושיים ואף אינטרנטיים.[1]
  9. במידה ופער המחירים בין סוכנות הנסיעות האינטרנטית לבין חברת התעופה אינו גדול מדי, שקלו רכישה דרך חברת התעופה. בדר״כ ההתנהלות מולם קלה ופשוטה בהרבה. למי שדובר רק עברית: טיפ זה נכון גם לגבי סוכנויות אנושיות ישראליות – אם אתם מוצאים דרכם מחיר יקר במעט, העדיפו אותם.
  10. אם בחרתם לרכוש דרך סוכן נסיעות, הסוכנויות הגדולות – בפרט הבינלאומיות – יציעו לרוב מחירים אטרקטיביים יותר. בנוסף, בהתמקחות נכונה[2] יעלו הסיכויים למחיר זול אף יותר.
  11. על אף שאין בזה כללים, לדברי המטיילת זואי לסרי לרוב הזמנים המומלצים ביותר למציאת טיסה זולה הם: 6-10 חודשים טרום הטיסה, 5-8 שבועות מראש, או בדקת התשעים (כמה ימים או שעות לפני הטיסה).
  12. יש לכך מגוון דעות, אבל מניסיוני בדרך כלל הטיסות בסופ״ש (שישי וראשון) יקרות יותר.

    לינה:
  13. החליטו על סוג הלינה: מלון או דירה, והתחילו בחיפוש. רוב האתרים הבינלאומיים מציגים את שני האופציות, התמקדו בחיפוש הנכון בעזרת הסינון המובנה באתר החיפוש.
  14. חפשו באתר בוקינג (הנוח והברור) את מקום הלינה מועדף, ואח״כ השוו מחירים בחיפוש פשוט בגוגל. פעמים רבות יוצגו בפניכם תוצאות זולות יותר באתרים מתחרים. אם אתם מחפשים דירה, בדקו גם באתר AirBNB המיועד לחיפוש דירות ומציע מגוון רחב של סוגים.
  15. אם מקום היעד מבורך בתחבורה ציבורית נוחה, שקלו ללון מחוץ למרכז העיר. המחירים שם יהיו זולים יותר.
  16. אם אתם שוכרים רכב, שקלו ללון מחוץ לעיר. המחירים שם יהיו זולים יותר.
  17. הקפידו לוודא שיש למקום הלינה דירוג גבוה וחוות דעת טובות. אל תתפתו לדירוג גבוה ממספר מועט של מדרגים - וודאו שיש כמות גבוהה מספיק של מדרגים. ארבעה כוכבי דירוג מ-200 מדרגים עדיפה מחמישה כוכבי דירוג מ-20 מדרגים.
  18. כהמשך לטיפ הקודם, קחו דוגמית של חוות דעת טובות יותר ופחות, וקראו מה המעלות והחסרונות של המקום בעיני מטיילים.

    רכב:
  19. חפשו באתרים סקייסקנר, קייק, ואיקונומי קאר רנטלס, שם בדר״כ תמצאו את המחירים הזולים ביותר. הרכבים הזולים יהיו בדר״כ בחברות הקטנות, אך וודאו שיש להם דירוג גבוה וחוות דעת טובות. הטיפים בנוגע לחוות דעת שהובאו לעיל רלוונטיים גם כאן.
  20. ביטוח שנרכש מראש באינטרנט יהיה לרוב זול יותר מביטוח שנרכש בעת איסוף הרכב. [לפעמים חברות ההשכרה עשויות להציע לכם רכישת ביטוח בעת אסיפת הרכב, גם אם רכשתם מראש באינטרנט – ובייחוד אם רכשתם מחברה חיצונית. שימו לב לא לרכוש פעמיים! אמנם יתכן שיציעו לכם סוג ביטוח שונה / מקיף יותר].
  21. שכירות רכב בעיר זולה יותר משכירות רכב בשדה התעופה, אך זו אופציה הרבה פחות נוחה (וגם לא תמיד משתלמת, בהתחשב בעלויות הנסיעה משדה התעופה לעיר וחזור ובמשך תקופת ההשכרה).
  22. אם אתם לא חייבים רכב גדול או יוקרתי, הזמינו רכב קטן ופשוט, ובדלפק ההשכרה בקשו שדרוג. פעמים רבות תוכלו לשדרג במחיר טוב יותר (ולפעמים אפילו בחינם!) מהזמנת רכב משודרג מראש.

    הסעדה:
  23. במרבית היעדים אין אפשרויות הסעדה רבות לשומרי כשרות, מה שמייקר את המחירים. כמו״כ ביעדים בהם יש מכולת כשרה, בדר״כ המחירים שם ירקיעו שחקים. אין ממש מה לעשות בנידון, וכדאי להצטייד באוכל לפני הנסיעה – אך שימו לב שמדובר באוכל שמותר להעלות לטיסה (למשל לארה״ב אסור להכניס מאכלים רבים כמו פירות וירקות, בשר ודגים, ועוד).

    שונות:
  24. העדיפו רכישת חבילת תקשורת במדינת היעד ולא במדינת המוצא. פער המחירים עשוי להיות משמעותי מאוד.[3] ודאו שאתם רוכשים חבילת פריפייד (PrePaid) - המוכר בארץ כטוקמן.
  25. עמלות המרות כספים בשדה התעופה גבוהות. העדיפו המרה בעיר או לחילופין הוצאת מזומן בכספומט מקומי (עם כרטיסים נתמכים).

בהצלחה רבה!




[1] ישנן ארבעה אפשרויות לרכישת כרטיסי טיסה, מהיקר לזול: 1. אתרי חברת התעופה. 2. סוכני נסיעות אנושיים. 3. סוכנויות אינטרנטיות (כמו אקספידיה). 4. מנועי חיפוש (כמו סקייסקנר או קייק). שימו לב שפעמים רבות המחירים המוצגים בחיפוש באתר חברת התעופה עשויים להיות יקרים יותר מהעברה לאתר חברת התעופה ע״י מנוע חיפוש.
בעז״ה אקדיש מאמר נפרד לפירוט האפשרויות לרכישת כרטיסי טיסה.

[2] לא מדובר בסוג ההתמקחות המתאים לשוק הפשפשים, אך עדיין יש צורה ״אלגנטית״ להתמקחות. למשל: אם שני סוכנויות מציעות את אותו מחיר, חזרו לסוכנות הראשונה וידעו אותם שמצאתם מחיר זהה, ואתם מעוניינים לדעת אם הם יכולים לנצח את המחיר שמצאתם. במקרה שכן, חזרו שוב לסוכנות השנייה ואמרו שמצאתם מחיר זול יותר מהצעתם... בדר״כ זה עובד, והמשיכו לעשות זאת ככל שתצליחו להשיג מחיר זול יותר...

[3] אמנם יש לשים לב שברכישת חבילת תקשורת במדינת היעד לא תמיד תוכלו למצוא שיחות למדינת המוצא. אם יש ברשותכם סמארטפון תוכלו לפתור את הבעיה בדמות שיחות אינטרנט (וואטסאפ וכדו׳). אמנם יצוין ששיחות וואטסאפ צורכות כמות גבוהה של נתונים (data / אינטרנט) - בערך 7.5 מגה בייט לעשר דקות שיחה. שיחות פייסטיים (FaceTime) קוליות צורכות כמות גבוהה עוד יותר, בערך 30 מגה בייט לעשר דקות שיחה, ושיחות וידאו בפייסטיים צורכות כ-40 מגה בייט לעשר דקות שיחה. באופן כללי שיחות באיכות גבוהה יותר צורכות יותר נתונים. לכן מומלץ לקיים שיחות כאלו דרך WiFi. [למי שמתעניין יותר, יש הרבה מידע באינטרנט אודות צריכת הנתונים של שיחות אינטרנטיות. ראו למשל כאן, כאן וכאן].