צלילי קליגרפיה: על שיתוף פעולה שיצר פונט מיוחד

קודם כל, כדי שלא תפספסו, הנה מבצע ההשקה על הפונט החדש:

לרגל ההשקה מבצע ייחודי לקהילת פרוג: 50% הנחה על הפונט החדש
https://pitzmetel.co.il/font/tzlilim/
לקבלת ההטבה יש להזין קוד קופון: מנגינה

ובנוסף לרגל השנה החדשה - מבצע מטורף: 70% הנחה על כל משפחות הפונטים באתר (לא כולל פונט צלילים. משפחות שלמות בלבד)
https://pitzmetel.co.il/
לקבלת ההטבה יש להזין קוד קופון: ראש


המבצע בתוקף עד 19.09.23


חגנה4יע3סב.jpg



ואחרי שהעניין הזה ברור, אני רוצה לספר קצת על תהליך העבודה, שנמשך, מבחינתי, קרוב לשנה.

היה זה תהליך שנלוו אליו צלילים, והיו לו למנגינת רקע.

כש @יונתן ליפשיץ ואני הכרנו (דרך פורום מעצבי הפונטים) הציע לי יונתן לעבוד על פונט ששכב יותר מדי זמן במגרה שלו. הוא שלח לי תמונה.

המייל שהחזרתי לו היה נלהב. האותיות קראו לי, הפצירו בי לשחק אתן, משיכה מפה ומשיכה משם, ולהפוך אותן לפונט רב־אפשרויות יפהפיות...

היו אלה אותיות שנעשו ממשיכות קליגרפיה ידנית. ועד כמה שהסוג הזה נפוץ לאחרונה, מה שראיתי היה משהו חדש, נדיר עד לא קיים: הקליגרפיה ששימשה ליצירת האותיות קיבלה את השראתה מאדריכלות מוסלמית וכתב ערבי, ובכך זכתה במנגינה ייחודית משלה.

קיבלתי עשרים ושבע אותיות ועוד כמה עם סוואשים, ומכאן והלאה השמים היו הגבול: במשך הזמן הצטרפו אליהן אותיות מוארכות, מוארכות חלקית וקטועות. עיצבתי ספרות תואמות, ניקוד מותאם וסימני פיסוק, ובהמשך הוספתי גם עיטורים מתאימים.
2.jpg
הקפדתי להנגיש את יכולות הפונט לכמה רמות של עיצוב. המעצבים בתוכנות עיצוב יוכלו להשתמש בפונקציות ה־OpenType המתקדמות, אך גם הם וגם המשתמש ב־Word יוכלו להגיע לכולן על־ידי הקשת + ו־_ לאחר האות.


3.jpg


כמות החלופות מספקת אפשרויות עיצוב מפתיעות בקלות ובמהירות, ואם נוסיף לתכונות האלה את העיטורים המהווים חלק מגליפי הפונט, נקבל עיצובים מושלמים לכותרות, טיפוגרפיות, סמלילים ועוד.

במשך תקופה ארוכה עבדתי על תכנות הפונט. תכנתתי קרנינג (רִיווּחַ) מדויק וניקוד מדויק גם לכל החלופות והליגטורות.



היום, בסייעתא דשמיא, יונתן ואני שמחים להוציא את הפונט הנהדר הזה לאור, ובכך להביא לעולם העיצוב יכולות חדשות לבטא רעיונות ישנים וחדשים.

מכאן תוכלו להוריד את המדריך לשימוש בפונט, על כל אלטרנטיבותיו ועיטוריו... מקוה שתהנו!
על המחבר
דוד פ.
מעצב גרפי.
מעצב ומתכנת פונטים.
ובאופן כללי אוהב לשחק עם אותיות...

תגובות

תודה דוד על שיתוף הפעולה המדהים ועל המאמר המקסים.
העבודה שהשקעת בפונט הפכה אותו לליגה אחרת!

לכל מי ששואל, הקופונים של ההנחה לא עובדים יחד באותה הרכישה.
מי שרוצה להשתמש בשניהם יכול לעשות זאת בשתי רכישות נפרדות (עניין טכני באתר)
 
אני שמח שאתה משתמש בתכונות OpenType, שכמו שאתה יודע, רוב מעצבי הפונטים לא נוגעים בזה, וחבל.
ואם אתה שואל אותי אז ככה:
התכנות של הJustification וה-Swash מעולה!
בשימוש בסטייליסטיק סט, לא אמור להיות שום הוספות של פלוסים אלא ע"י ההפעלה כל האותיות משתנות, זה הרעיון של זה.
פשוט לחלק את זה לסטייליסטיק סט 1 ו-2.
התכנות של הליגטורות, רק ב-Discretionly Ligature, ולא בסטנדרט, כדי שלא יופעל כברירת מחדל, וגם פה ללא צורך בהוספת פלוסים).
התכנות של האותיות המשתלבות, או להגדיר כברירת מחדל עם יכולת לבטל (Contextual Alternate) או כאופציונלי (Stylistic Alternates) ובשום פנים ואופן לא בליגטורות (שכחת שהוא תפוס?)
הנושא של העיטורים תלוי כהגדרת ברירת מחדל בלי יכולת לבטל, ככה שטוב שכתבת שזה זמין ב Access All Alternates, רק תדגיש שלא צריך לכתוב את כל הטילדות בשביל להגיע לזה, אלא לחיצה כפולה על הטילדה והתוכנה תקפיץ לך את זה באוטומט.
 
בשימוש בסטייליסטיק סט, לא אמור להיות שום הוספות של פלוסים אלא ע"י ההפעלה כל האותיות משתנות, זה הרעיון של זה.
פשוט לחלק את זה לסטייליסטיק סט 1 ו-2.
כנראה שלא הובנתי...
הכונה בכל ה"פונקציית OpenType" היתה שלחילופין, במקום להגיע לחלופות על ידי הקשות של + ו־_, אפשר להגיע אליהן ישירות על ידי בחירה בפונקצייה הרלוונטית.
התכנות של הליגטורות, רק ב-Discretionly Ligature, ולא בסטנדרט, כדי שלא יופעל כברירת מחדל, וגם פה ללא צורך בהוספת פלוסים).
הכונה בזה לא היתה שכל אחת מהפונקציות האלה תומכת בכל הליגטורות, אלא שחלקן בסטנדרט וחלקן ב־Discretionly, ובמקרה שלנו רק הליגטורה של ה־₪ היא ברירת מחדל [במחשבה שניה, כנראה הייתי צריך להיות יותר ברור בזה...].
וכנ"ל, כל הליגטורות לא על ידי + ו־_.
ובשום פנים ואופן לא בליגטורות (שכחת שהוא תפוס?)
למה תפוס? אלו אותיות אחרות... והרי גם זה סוג של ליגטורות.
רק תדגיש שלא צריך לכתוב את כל הטילדות בשביל להגיע לזה, אלא לחיצה כפולה על הטילדה והתוכנה תקפיץ לך את זה באוטומט.
זה כתוב, לא? "ככל שתקישו על תו הגל".
 
כנראה שלא הובנתי...
הכונה בכל ה"פונקציית OpenType" היתה שלחילופין, במקום להגיע לחלופות על ידי הקשות של + ו־_, אפשר להגיע אליהן ישירות על ידי בחירה בפונקצייה הרלוונטית.
תסתכל טוב על מה שכתבת בנושא אותיות קטועות, שזה משתמש בסטייליסיטיק סט, ואעפ"כ צריך לכתוב א וקו תחתון.
הכונה בזה לא היתה שכל אחת מהפונקציות האלה תומכת בכל הליגטורות, אלא שחלקן בסטנדרט וחלקן ב־Discretionly, ובמקרה שלנו רק הליגטורה של ה־₪ היא ברירת מחדל [במחשבה שניה, כנראה הייתי צריך להיות יותר ברור בזה...].
וכנ"ל, כל הליגטורות לא על ידי + ו־_.
למה תפוס? אלו אותיות אחרות... והרי גם זה סוג של ליגטורות.
אין לי כח להסביר...
זה כתוב, לא? "ככל שתקישו על תו הגל".
לא, אם אתה בוחר באילוס' את הגל הזה, התוכנה צריכה לתת לך את האפשרויות לשנות.
 
תסתכל טוב על מה שכתבת בנושא אותיות קטועות, שזה משתמש בסטייליסיטיק סט, ואעפ"כ צריך לכתוב א וקו תחתון.
אני לא כתבתי כך.
דוקא לגבי ה־א', באמת הסטייליסיטיק סט לא מחליף אותה, כי יש 2 א' קטועה. לכן כתבתי שזה חלקי.
לא, אם אתה בוחר באילוס' את הגל הזה, התוכנה צריכה לתת לך את האפשרויות לשנות.
אני אסביר:
יש שני סוגי עיטורים שנוצרים על ידי תו הגל. האחד הוא גל שמתארך, יש ארבעה אורכים שונים, ואותם התוכנה באמת מציעה אוטומטית.
השני הוא גל שחוזר על עצמו, והוא נוצר בצורה מעניינת: הגדרתי לתוכנה, שכשיש גל שלפניו גל, הגל השני ישתנה לתו אחר, שהוא גל עם שוליים ימניים חתוכים. וחתכתי את השוליים הימניים בדיוק כך שהוא יתלבש על הגל שלפניו בצורה מושלמת... כך הרווחתי שהעיטור הזה הוא אין סופי! לכן התוכנה לא יכולה להציע את העיטור הזה, והוא מוגדר כך אוטומטית. כמובן שניתן לבטל אותו בביטול פונקציית ה־Contextual Alternates.
אין לי כח להסביר...
בכל אופן תודה, בנימין, על ההתייחסות המקצועית והמפורטת!
 
כי יש 2 א' קטועה.
אז תעשה 2 סטיילים, ככה כולם עושים.
אני אסביר:
יש שני סוגי עיטורים שנוצרים על ידי תו הגל. האחד הוא גל שמתארך, יש ארבעה אורכים שונים, ואותם התוכנה באמת מציעה אוטומטית.
השני הוא גל שחוזר על עצמו, והוא נוצר בצורה מעניינת: הגדרתי לתוכנה, שכשיש גל שלפניו גל, הגל השני ישתנה לתו אחר, שהוא גל עם שוליים ימניים חתוכים. וחתכתי את השוליים הימניים בדיוק כך שהוא יתלבש על הגל שלפניו בצורה מושלמת... כך הרווחתי שהעיטור הזה הוא אין סופי! לכן התוכנה לא יכולה להציע את העיטור הזה, והוא מוגדר כך אוטומטית. כמובן שניתן לבטל אותו בביטול פונקציית ה־Contextual Alternates.
אם ככה אז מעולה!
בכל אופן תודה, בנימין, על ההתייחסות המקצועית והמפורטת!
אין מה לעשות.
זה פונט ממש יפה, קליגרפי ומקצועי.
רק בגלל זה חשוב לי שהוא יהיה מושלם!
 
וואו!
פונט מדהים!!
 
הפונט תומך בניקוד?
בוודאי...
עיצבתי ספרות תואמות, ניקוד מותאם וסימני פיסוק
עם שכלולים כאלה, לא הייתי מזניח את הניקוד...

האמת שכדאי אולי לפרט את הכוונה ב"ניקוד מותאם". זה לא רק שיש ניקוד, ושהוא ממוקם בדיוק מקסימלי לכל תו, כולל כל האלטרנטיבות – כמובן, הוא גם מעוצב בשיטת העיצוב של הפונט. כלומר, הוא בעל נראות קליגרפית תואמת לפונט.

אין לי כעת אופציה להעלות דוגמא, אבל במדריך, בעמוד 2 בצד ימין, תוכל לראות טקסט מנוקד.
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

More from דוד פ.

שתף את המאמר

למעלה