אם אתם שומעים יותר מדי לקוחות שאומרים "אבל זה לא הצבע שרציתי", כדאי לכם לקרוא את ההמשך. אבל גם אם לא, מה אכפת לכם להפוך את החיים לצבעוניים יותר? ומכאן קריאה לגרפיקאים צעירים שזה עתה החלו את דרכם אל בית הדפוס: אל תסמכו על תוכנות ובינות מלאכותיות, תלמדו בכוחות עצמכם, כך תעשירו את עולמכם המקצועי ותראו ברכה בעיצובי מחשבכם | הפרק הארבעה־עשר


IMG-20221221-WA0006.jpg

"אני לא מבינה. קיבלתי עכשיו את הבורשורים ותודה על המהירות אבל למה זה יצא כהה. על המסך שלי זה נראה יותר בהיר. זו לא טעות?"

אם אתם עוסקים בתחום העיצוב והדפוס, כנראה שכבר שמעתם טקסט כזה או דומה... הפעם ננסה לרענן את התאים האפורים והצבעוניים אצל גרפיקאים ומפיקים ותיקים, ונתרום ולו מעט, לכאלה שזה עתה התחילו את דרכם בעולם העיצוב לפרינט.

יש הבדל גדול מאוד בין הצבעים בדיגיטל לצבעים בפרינט והוא נובע משוני טכני מהותי. צבעי הפרינט מבוססים על נוזל או אבקה כימיים המכונים דיו בארבעה צבעים. צבעי הדיגיטל מבוססים על נורות בשלושה צבעים (כחול, ירוק ואדום) המאירות בעוצמות שונות. עוצמת האור קובעת את הצבע. אם כל הנורות כבויות, הצבע יהיה שחור. אם כל הנורות דולקות בשיא העוצמה, הצבע על המסך יהיה לבן. לכן, לצבעים בדיגיטל קוראים צבעים מתחסרים, ממאה אחוזים שמשמעותם אין צבע (לבן!) לאפס אחוזים שמשמעותם צבע מלא (שחור!).

לצבעי הדפוס קוראים צבעים מתווספים והם מורכבים בעיקרון משלושה צבעים: כחול (נראה תכלת), אדום (נראה ורוד כהה) וצהוב (נראה צהוב...). כשכל הצבעים הללו ברוויה מלאה, הדף ייראה שחור-חום מאוד כהה. כשכל הצבעים באפס רוויה, הדף ייראה בצבעו הטבעי. לרוב לבן. לשלושת צבעי היסוד הללו שהרכבם יוצר את ריבוי הגוונים והצבעים הוסיפו את הצבע השחור שתפקידו להעצים את הצבעים ולהפוך את השילוב המלא שלהם לשחור "אמיתי" שאינו נראה חום מאוד כהה.

בגלל שההבדל בין הדיגיטל והפרינט הוא הבדל מהותי. ובגלל שבדפוס הממוצע כבר לא מתעכבים על פרטי הפרטים, קורה לא אחת שהלקוח מקבל מוצר מודפס כהה יותר מהמוצר אותו ראה על המסך. תוסיפו לכך את העובדה שהלקוח צופה בעיצוב שנשלח לאישורו על גבי מסך סלולארי או אפילו נייח, אך בוודאי כזה שאינו מכויל (מסונכרן עם התאורה בסביבתו ועם צבעי הדפוס) ותקבלו מתכון לבעיות מול הלקוח.

אז מה עושים? שאלנו את המומחים שלנו בגיל פרינט והנה התשובה שלהם: "בראש ובראשונה תמירו את התמונות לפורמט CMYK כלומר שכבר על המסך תוצג לכם גרסה קרובה יותר למה שיודפס על הנייר. לאחר מכן תקפידו תמיד "לפתוח" את התמונות. כלומר להאיר אותן. להוריד רווית צבע בעיקר בגוונים הכהים. והדבר האחרון, בקשו מהדפוס לקבל אייריס או דוגמת צבע כדי שהלקוח יחתום עליו לאישור ושלחו אותו חזרה לדפוס על מנת שייצמדו לצבעים אלו בהדפסה. יש להבהיר ללקוח שתיתכן סטייה של 15-20% בצבעי המוצר המודפס. ותמיד, אבל תמיד, עדיף שהלקוח יראה את הגרסה הסופית על מסך מכויל אצלכם בסטודיו או בדפוס.

צריכים עזרה? המומחים שלנו תמיד לרשותכם ובשמחה. לחצו כאן ותראו ישועה.​