התאספנו כאן בפרוג, הבית של היוצרים החרדיים, כדי להעלות שאלות ולקבל תשובות שתחכמנה לא רק את אלו שחשבו לגשת לתחום, אלא אף את העוסקים בו כמקצוע.
משתתפות הפאנל התבקשו להשאיר את הדמיון המפותח, סיעור המוחות וכל האנרגיות בתוך המחשבים הסגורים, ולהתרכז במלא תשומת הלב וההיגיון, בשאלות שיעלו בפאנל- אחת לאחת.
אתם מוזמנים לעקוב אחר הפאנל שיפורסם בפרקים, להיכנס לסרט הכי מקצועי ואותנטי בתחום ו... ליהנות!


משתתפות בפאנל:


אסתי רושצקי: מנהלת סטודיו הפקות וידאו. 'בסרט הזה עוד לא הייתם'.
עדינה הלפגוט: עורכת וידאו ומרצה בתחום עריכת סרטים בתכנות שונות.

מירי קוסובר: מפיקת סרטים ועורכת וידאו ומרצה לתכנת premiere למעלה מ15 שנה.
שושי אלטמן: בוגרת בית פרוג בקורס וידאו ועריכת סרטים. מנהלת סטודיו לעריכת וידאו.

אנחנו פונים למשתתפות הפאנל, בבקשה לשתף אותנו מניסיון העבודה היום-יומית שלהן בתחום הפקת סרטים ועריכת וידאו, בשאלת השאלות שנוגעת לכל מתלמד ולכל מקצוען:

אילו כלים נדרשים על מנת להצליח בתחום עריכת הווידאו?

אסתי רושצקי מתנדבת לענות ראשונה: "אני אישית למדתי את התחום. כן, זה תחום שצריך וכדאי ללמוד כדי להיכנס אליו, וכדי להישאר בו ;) ולחדש כל הזמן, אבל את הנשמה של העבודה הזו אי אפשר ללמוד, זה דבר שרוכשים אותו כל הזמן.

"זה משהו אינסופי - היצר הזה ליצור עוד ועוד, (אני טוענת שזה יצר טוב מאד ;) ) ולבטא אמירה או תובנה מחודדת בשפה החודרת לרגש. זה מגיע רק עם העבודה, ניסוי ותהיה כל הזמן. כל סרט זה ניסוי חדש, כי מה שכבר עשינו, הופך לנקודה חדשה לזנק ממנה קדימה...
"אני יכולה לומר ששלב קריטי בעבודה הזו הוא - לחלום, (אל תדאגו, זה קורה מעצמו...) ולחלום הכי רחוק שאפשר, אבל עם דגש על ה'אפשר'. שזה חלום מעשי, שאפשר לממש אותו בהפקה".

עדינה הלפגוט: "אכן, תחום הלימודים הוא קריטי. גם אני למדתי וככל שחולפות השנים אני קולטת שזה היה ברמה שטחית מאוד. יש משהו שלא נעים כל כך לומר, אבל אולי זו הזדמנות, הלוואי ויחול שינוי"... (בשביל זה בדיוק, פרוג כאן... ע.ה.)
"בתחום הזה של וידאו, אין בציבור שלנו עדיין אפשרות ללמוד בצורה מספיק מקיפה! מנסים למשוך את המפה מכל צדדיה בזמן קצר וזה לא כל כך הולך. מתי יבינו שאין מה ללמוד עריכת וידאו בלי לטחון עיצוב כמו שצריך? שאין מה ללמוד על 'קיפריימים' לפני שחרשו את יסודות האנימציה? מתי יעניקו לטיפוגרפיה כמות קורסים שראויה לה? אם האיש מזיז את הרגליים בצורה מקרטעת וקיטשית, עדיף שיוקפא בתנועה סטטית ולא ילך.

"אם המסך לא מעוצב כמו שצריך, עדיף למחוק אותו ולא להוסיף עליו שכבות של אורות, ותנועות. מה שנראה רע בתמונה יראה נורא בתנועה! הפתרון הוא כרגע ההתנסות בשטח אבל היא חייבת לבוא ממקום נקי, לדעת כמה אני לא יודעת. לנסות לחקור, להשתפשף בעבודות של גדולים, לשטוף את העיניים בחומרים איכותיים ומגוונים...."

"היי, נעים מאד, מירי קוסובר" מצטרפת קוסובר לפאנל המקצועיות, ותורמת לצוות היושב במעגל, מניסיונה:
"למדתי ולימדתי ועדיין מלמדת עריכת וידאו, ולדעתי מה שנדרש בשביל להצליח בתחום, הוא דבר ראשון כמו בכל תחום, המון רצון ומוטיבציה...למה אני מתכוונת? יצא לי ללמד בכל מיני פורמטים של קורסים ובכל קבוצה, תמיד, יש את השתיים שבסוף הקורס כבר ערכו כמה סרטים ויש כאלה שעוד לא מסתדרות עם התכנה".
קוסובר טוענת כי מוטיבציה עצמית, היא מושג המפתח להבדל בין רדידות להצלחה מסחררת.
"בקורס וידאו ניתנים תרגילים, ליווי מענה לשאלות ועוד... אבל אם לא ניסית, לא הצבת לעצמך מטרה, הסיכויים שתצאי עם משהו ביד קלושים. ולכן, מוטיבציה היא הכלי הראשון והחשוב.
כמובן שחוש עיצוב, או גישה ויזואלית הם חשובים מאד ומרימים בכמה רמות את התוצרים של מי שניחנה בכישרון הזה. שנראה לי שייך לכישורים מולדים, שאפשר לפתח".

"למדתי עריכת וידאו ואני חושבת שההצלחה בתחום מגיעה קודם כל מהשקעה בלימודים". סוגרת עורכת הווידאו שושי אלטמן את הסוגיה הראשונה בפאנל.
"אחרי כל שיעור להגיע הביתה ולשבת לתרגל על המחשב. לתרגל, לתרגל ושוב לתרגל... בין אם זה בשיעורי צילום, תאורה, סאונד ובמיוחד בתכנות העריכה.
"כשמסתיימים הלימודים שלב התרגול לא מסתיים כי בכל כמה חודשים יוצאים עדכונים לכל תוכנה וחידושים בתחום הדיגיטל שמכריח אותנו כעורכות וידאו שוב לתרגל, להתחדש ולהתקדם!"

השאלה הבאה המוגשת למשתתפות הפאנל, מנסה להבין עד כמה ניכנס תחום המדיה לניהול העסקי, וכמה גדול הסיכוי לקבל משרה טובה בתחום.

האם לדעתך יגיעה יום בו כל עסק יחזיק לפחות אשת מדיה אחת, שתהיה אחראית על הנושא כדי לקדם את העסק?

אסתי רושצקי: "וידאו בעסקים הוא כלי נהדר לדבר ישירות ללב של הלקוח. זה בעצם כביש 'עוקף מוח'..

"כשהלקוח שטוף כבר ממדיות שונות, רובו פרינט וסטטי כזה, הוא מתלהב לראות משהו שזז, והמשהו הזה מושך, מרתק, מדבר אליו בגובה העיניים, ממחיש לו כל מיני ומפתיע כל שנייה ו... הוא כבר באמת לא זוכר שלא תכנן לקנות היום, וחשב לחכות עם זה שבוע, שבועיים.. זהו, הוא בפנים, כאילו היד שלו בתוך הארנק והוא מוציא את האשראי.

"סרט זה כלי עוצמתי, כמובן כשמשתמשים בו לחיוב, ולצד היפה של החיים ;) הוא מדבר הרבה יותר עמוק משפה אחרת. לא בטוחה שכל עסק יחזיק אשת מדיה, כי יש בציבור שלנו המון עסקים קטנים שלא יעמדו בזה, אבל מי שממש משקיע בעסק שלו וחושב קדימה, יכניס משהו מהעולם הזה לעסק שלו, זה ישדרג אותו ברמות שלא דמיין".

עדינה הלפגוט:"אינני יודעת אם יגיע היום המיוחל עבורנו, אנשי הווידאו, בו כל עסק יחזיק לפחות אשת מדיה אחת... אבל התחום הזה התפתח בעשור האחרון בצורה שלא תיאמן: נפתחו אין ספור אפשרויות חדשות לעסוק בתחום, כל אירוע, מסיבה, דינר, הרצאה, תכנית- מלווה במדיה מוקרנת. הקהל למד להעריך איכות, לפני עשור הסתפקו בחיתוכי סרטים מ 'נשיונאל ג'יאוגרפיק' מלוות במילים הרואיות... זוכרים?

"כיום אנשים מוכנים להשקיע יחסית סכומים גדולים כדי להוציא תוצר איכותי. השוק הולך ומתרחב וחלונות הזדמנויות רבים מתחדשים כמעט מידי יום לעוסקים בתחום".

מירי קוסובר: "היום הזה כבר הגיע, ועסקים או ארגונים גדולים כבר מחזיקים באופן קבוע איש מדיה. אני עצמי משמשת במשרה חלקית, אשת מדיה של ארגון גדול כבר 13 שנה.

"דווקא משרדי הפרסום שהיו צריכים לעשות את זה ראשונים, מתמהמהים משום מה, איך אני יודעת? כי הם מעבירים עבודות החוצה כל הזמן. יותר קל מצד אחד לעבוד מול משרד פרסום שבונה בריף, ולפעמים תסריט ונותן לך רק לערוך. מצד שני הם לא מעריכים את איש המדיה כמישהו שיכול לחוות דעה באסטרטגיה של המוצר, לכן הם מתקשים לקבל מעורך הווידאו החיצוני הערות על התוכן, או על צורת ההגשה של הסרטון.

"ביום שבו ישלבו את עורך הווידאו בכל פרויקט, והוא יהיה מעורב בהחלטות האסטרטגיות של הקמפיין, התוצאות תהיינה משובחות הרבה יותר. דרך אגב, איש המדיה, צריך גם להיות אחראי על גיבוי ואחסון חומרי הווידאו וארכיון הארגון. כמובן מיפויו, ואולי אפילו תמלול, או לפחות סימון תגיות חשובות, כדי שבבוא העת יוכל לשלוף בקלות את חומרי הארכיון לשימוש הארגון".

גם שושי אלטמן סוברת שהעידן כבר כאן.

"אנחנו חיים בעידן בו פרסומות אינטרנטיות צצות מכל עבר. ברשתות חברתיות, ב- YouTube ובאתרים רבים נוספים. לכן, אני חושבת שזה ממש עניין של זמן עד שכל עסק יהיה חייב להעסיק אשת מדיה לקידום העסק.

"כבר עכשיו אני מרגישה איך יש התקדמות בנושא הדיגיטל גם בציבור שלנו. כאשר אפילו לקוחות בעלי עסקים לא גדולים מאד, מבקשים סרטי תדמית ופרסומות דיגיטליות".


פרק 2 של פאנל עורכות הווידאו יתפרסם בס"ד בהמשך.