מי לא אוהב לנסוע בזמן?
אז תשמעו קטע ממסעות הזמן שלי:

אני ב 2013:
פעם פעם לפני שנים רבות, אי שם ב 2013,
טרום עידן מגפות ששינו את העולם, כשרובוטים היו רק צעצועי פלסטיק לילדים.
נתקלתי באקראי בפרסום מושך על "קורס עתידנות" ע"י ד"ר רועי צזנה, חוקר עתידים וכו'
הסקרנות הכתה בי... בראשי הוצת הדמיון לגבי העתיד הטכנולוגי המתפתח, והקרחונים הזזים במהירות.

שילוב פינקטי עם שלל נימוקים מקצועיים שבתור מנהל מכללה אני חייב להיות ערוך לעתיד כשאני בפועל מגשים את חלומם של הסטודנטים ומייצר להם בעצמם עתידים וכו', גרם לי להרשם במקום לקורס המרתק המדובר.

הקורס התקיים בתל אביב, כשנכנסתי להרצאה הראשונה מצאתי את עצמי באולם אצטדיון מלא מאות משתתפים צעירים, ומבוגרים מכל העדות. מצאתי את עצמי למרבה ההפתעה החרדי היחיד לגמרי שישב שם בקהל הרב. שחור לבן מלא בתוך המון צבעוני.

בקורס דובר רבות על פיתוחים טכנולוגיים, לאן העולם הולך. הרצאות על עתיד הסרטן, לצד מזון בדיוני מודפס,
שם לראשונה שמעתי על רכבים אוטונומיים, משהו שלאנשי העיר הרגילים היו אז רק אגדתא בעלמא,
כבר אז היו גם היו דיונים על קץ ההיסטוריה האנושית, ומאידך על חיי נצח נטולי מחלות וזקנה.

סוקרנתי מאד, התעניינתי. שאלתי שאלות, קבוע אחרי ההרצאות הייתי משתף את רועי צזנה בתובנות קיבלתי ממנו ספר עם הקדשה אישית.
בלעתי בשקיקה כל פירור מידע. לגמתי כל תובנה, דמיינתי אז ב 2014 איך ייראה העולם ב 2020... כשדמיינתי את 2020 כעולם מוזר, צבעוני, קריפי, משוכלל, מאיים, ומטורף עלתה בראשי תמונה הרבה יותר הזויה מאשר תכניסו את רצף המילים הקודמות ל GPT ומשם את פסקת הטסט למידג'ורני חחחחח...
אז בוודאי תבינו עד כמה...

באותו הקורס מה שלמדנו וראינו בהרצאות המרתקות, בתוך שלל ראיונות עם מומחים ומפתחים, מחקרים, סרטונים וכו' יצאנו עם מסקנות ברורות ביותר:
הנה הרכבים האוטונומיים כבר ינועו בהמוניהם בשלהי 2020, בשנת 2023 כל רכב חמישי יהיו אוטונומי.
חוקרי עתידים רבים, הזהירו מפני המהמפיכה התעשייתית הגדולה ביותר מאז ומעולם: מדפסות תלת מימד. ()

תחשבו על זה: מדפסת תלת מימד ביתית שאפשר להדפיס בה את כל הבית, חלקים למיקסר, ידיות לארונות, אגרטלים, כוסות וכו'
אפשר להעתיק מודלים, אפשר לצלם בטלפון עצמים ולהדפיס אותם. היית אצל חבר ראית שיש לו כלי הגשה יפה?
תצלם, לך הביתה תדפיס. תודה רבה.
האם זה אפשרי? כן. האם זה קרה? לא! האם ניבאו שזה יקרה? ועוד איך!


אני בשנת 2015:
הוזמנתי באותה תקופה כמה פעמים לתת הרצאה על עתידנות מקצועית, בנוגע להכשרות מקצועיות, בהתייחסות לאופק תעסוקתי עתידי.
בעקבות הקורס, הכנתי מצגת מהממת מעוצבת ומרשימה על כך שמחשבים עומדים להחליף אנשים במגוון מקצועות, הנהלת חשבונות, עורכי דין, כתבים, וכו', אך במיוחד נתתי משקל למהפיכה הזו של מדפסת התלת מימד.

הייתי עומד בהרצאה שכותרתה היתה "עתיד של תקווה ויאוש" ואומר, תחשבו על זה כמה עצוב יהיה אם חברות לא יצליחו לייצר מוצרי פלסטיק, כלי בית וכו' כי בני אנוש כבר ידפיסו וייצרו לבד. לא רק חברות ייצור יפשטו רגל, אלא גם חברות המשלוחים, וכל נותני השירותים הנלווים לייצור וכו' וכו'

האמנתי בכל ליבי שזה הולך להיות השוס. הדבר הבא. תוך כמה שנים לכל מחשב ביתי תחובר מדפסת תלת מימד זולה.
מורי ורבותי, הייתי אומר לקהל: חשבתם כמה נהגי אוטובוסים, נהגי מוניות, משלוחנים וכו' יפוטרו כאשר אוטוטו בעוד חמש שנים (2020) ינועו ברחובות רכבים אוטונומיים? והקהל היה מהנהן בכובד ראש כשהבעת תדהמה מצקצקת לא נסתרה מפניו.

111.jpeg

כנס מקצועי, ניר עציון. 2015

אני בשנת 2018:
בשנת 2018 עשינו בפרוג כנס ליוצרים מפגש מטורף ומרתק אליו הגיעו קרוב ל 5 אלף יוצרים ויוצרות בבנייני האומה בירושלים. לכנס קראו מעצבים את המחר. ואחת ההרצאות המרכזיות היו של ד"ר רועי צזנה, שנתן את ההרצאה בבנייני האומה כשהוא נמצא בכלל בלונדון.

להרצאה הוא הגיע באמצעות רובוט שהיה מעין טאבלט תלוי על סגווי הנשלט מרחוק, כחלק מהגימיק העתידני. והסביר שבעתיד אנשים לא יגיעו פיזית לפגישות הם ישתתפו אונליין. מוזר. זה פסיכי לגמרי! פגישות עסקים מכובדות מרחוק. מדע בדיוני כלשהו.

(אגב, בשנת 2020 הקורונה הכתה בעולם. הפיתוחים הטכנולוגיים שעל חלקם למדנו שם בהרצאות הביאו לכך שיכלו לייצר חיסונים תוך פחות משנה. הקורונה האיצה את עולמות האונליין והנגישות הטכנולוגית שנות דור. ומה שהיה נראה אז ב 2018 כמדע בדיוני קורה היום במציאות על ידי זום, בצורה הרבה יותר טבעית והגיונית מאיך ששם בבנייני האומר דמיינו לעצמנו שנשלח רובוט לפגישות פרונטליות)

222.jpeg

מעצבים את המחר 2018 הרצאה של רועי צזנה

333.jpeg



אני בשנת 2023
מביט לאחור, על כל המגמות שלא השתנו אפילו שכולם התכוננו אליהם, ומחייך.
מביט לאחור, על כל המגמות שהשתנו מבלי שאנחנו התכוננו אליהם, ומחייך.
ותכל'ס? נראים הכי הגיוניים וזמינים שיש.
מסתבר שעתידנות ומציאות אינם תמיד שזורים זה בזה לגמרי.

היום אני יודע להגדיר כי בגדול בני האנוש מתחלקים לשני סוגים: היוצרים והיושבים.

היוצרים הם אנשים שכשיוצא כלי חדש זמין וקל, זה יכול להיות בוט בינה מלאכותית, קנבה, פייבר, או אפילו מדפסת תלת מימד הם ינסו וישתמשו בה וירתמו אותה לצרכים האישים והמקצועיים.
היושבים הם אנשים שיש להם עסקים ועבודה, ונכון שאם היו נכנסים ומנסים את הכלים החדשים הם היו מצליחים לייצר במהירות מה שהם צריכים, אבל הם מעדיפים לשבת ולשלם לאנשי מקצוע ולהעביר אליהם את שרביט האחריות. ולקבל מהם תוצרים גמורים.

אז תשמעו משהו מנוסע בזמן :):
לעתים נדמה לכם שכולם סביבכם מתעסקים בבינה מלאכותית או בכלים קלים מאד, וזה זמין מידי ואולי יבוא על חשבונכם כיוצרים, כותבים, מעצבים או מאיירים.
אז תנו לי כנוסע בזמן להרגיע אתכם: זה לא הולך לקרות.

רוב האנשים הם מסוג היושבים, הם יעדיפו תמיד להעביר את שרביט האחריות הלאה למקצוענים. שאיש מקצוע ינהל את תיק ההפקה. שהוא יעשה עבורם את העבודה מול הבינה המלאכותית והאנושית, בדיוק כמו שהוא חיפש עבורם תמונות בשטרסטוק. וכו' ומבחינת היושבים זה שהעבודה מתקצרת ומשתבחת ליוצרים זה סבבה לגמרי.

אל חשש מהשכן הירקן שהחל משתעשע במידג'ורני או השכנה הטבחית המשתפתח מתכונים מ GPT. תפנימו: סחורה חדשה הגיעה לעיר, כולם רצים לבדוק אותה, למשש את הגימיק, להרגיש את החדשנות. הרבה יותר מהר ממה שאתם מדמיינים השכן יחזור לירקותיו, השכנה לבישוליה ואתם תמשיכו ללמוד, לחקור לנצל ולהשתמש בכלים הטובים ביותר לצרכים המקצועיים שלכם עבור לקוחותיכם.

קיצר, תמשיכו להיות מהיוצרים,
שבת שלום/שבוע טוב למי שיראה את זה בעתיד (אחרי שבת)

חיים דיקמן - מנהל מכללת בית פרוג