החוק לא מתיר לפטר עובדת בהיריון המועסקת מעל חצי שנה אצל המעסיק מכל סיבה שהיא (עובדת עם וותק פחות מחצי שנה אסור לפטר עקב היותה בהריון), במקרה בו המעסיק רוצה לפטר עובדת בהריון ולא בגלל הסיבה שהיא בהריון כגון בגלל צמצום בכוח אדם וכד' הוא רשאי לפנות ולבקש היתר לפיטורים מאת הממונה על חוק עבודת נשים (לוקח בד"כ כחודשים עד השגת הדיון בבקשה ויש עוד 45 יום לערער על ההחלטה).
פיטורי עובדת בהיריון ללא היתר, בטלים מעיקרם והעובדת תהיה זכאית לכל זכויותיה כאילו לא פוטרה. על פי פסיקת בית הדין האזורי לעבודה, כשניתן היתר לפטר עובדת בהריון במועד עתידי, זכאית העובדת לתשלום שכרה עד למועד הפיטורים שקבוע בהיתר וכן לתמורת הודעת המוקדמת.
עובדת שפוטרה שלא כדין זכאית מלבד תביעת פיצויים להגיש תלונה נגד המעסיק ליחידת האכיפה של חוקי העבודה.
עולה השאלה האם עובדת שפוטרה במהלך הריונה בחודש מוקדמים זכאית לדמי לידה?
אם העובדת פוטרה במהלך הריונה (גם בחודש הראשון) וצברה תקופת אכשרה (דהיינו עבדה כשכירה ושילמה ביטוח לאומי עבור 10 חודשים מתוך 14 חודשים שלפני יום הפסקת העבודה או 15 חודשים מתוך 22 חודשים תהיי זכאית לדמי לידה מרביים עבור 15 שבועות ואם עבדה כשכירה שילמה ביטוח לאומי עבור 6 חודשים מתוך מתוך 14 חודשים שלפני יום הפסקת העבודה תהיי זכאית לדמי לידה חלקיים עבור 8 שבועות).
במועד יציאה לחופשת לידה (עד 7 שבועות לפני הלידה) או במועד הלידה לפי המוקדם תהיי העובדת זכאית לדמי לידה לפי השכר ב- 3 החודשים המלאים שקדמו להפסקת העבודה, לחלק ב-90 או השכר ב-6 החודשים המלאים שקדמו להפסקת העבודה, לחלק ב-180.
לסיכום עובדת שפוטרה נניח בחודש הראשון להריונה לא עבדה עד הלידה וצברה תקופת אכשרה עד מועד פיטוריה תהיי זכאית לדמי לידה לפי התלושים שיצאו לה לפני מועד הפסקת העבודה.
קבלת בונוס בתלוש שכר יכול להיכלל כשכר לצורך דמי הלידה ויכול להחשב כבונוס שנתי ולהתפרס על פני 12 חודשים מה שיקטין את דמי הלידה למרות שהבונוס נכלל בתלוש שמחשב את סך דמי הלידה הכל בכפוף לשיקול דעת המוסד לביטוח לאומי.
בטופס ממלא המעסיק את הבונוסים ושם עליו לסמן עבור איזה חודש הבונס התקבל המוסד לביטוח לאומי מפעיל שיקול דעת ובודק האם העובד קיבל בונוסים בעבר, עבור מה ניתן הבונוס ולפי זה מחליט האם לחשב את הבונוס בסך גובה הדמי לידה או לפרוס אותו ל- 12 חודשים.

אין באמור לעיל בכדי להוות משום יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, הכתוב לעיל מהווה תיאור כללי בלבד ובלתי מחייב.
  • תודה
Reactions: sara s1 ו-.Nathan