כולם מכירים את הלמינציה ואת הקפסולציה. אין מי שלא מכיר את ההטבעה וההבלטה, את הפויל ואת הצבע החמישי. את הלכה הסלקטיבית ואת הצבעים שמשדרגים כל עבודה לדרגה מלכותית. אבל ישנן עוד השבחות שממעטים להשתמש בהן. הוסיפו לכם שתיים כאלו אותן תוכלו להציע ללקוח שרוצה שהעבודה שלו תבלוט יותר מעל העבודות האחרות | הפרק החמשה־עשר

רבות נכתב פה במהלך הזמן על השבחות שניתן לעשות לנייר ולעבודת הדפוס אחרי ולפני ההדפסה. אך היו אי אילו השבחות שנשמטו אם בשל העובדה שמעטים משתמשים בהם ואם בשל העובדה שעלותן גבוהה. כאלו הן שתי ההשבחות הבאות

• הבלטה טרמית

לרוב, כשאתם עושים עבודה יוקרתית, תעשו שימוש בלמינציה מט, בלכה UV סלקטיבית, בנייר עבה, בצבע מלכותי דוגמת כחול רויאל, במשחקי קונטרסט וטיפוגרפיה ואפילו בחיתוכים צורניים באמצעות שטנץ (מבלט לפי האקדמיה). אבל ישנה עוד אפשרות השבחה שייתכן שלא חשבתם עליה. זו היא ההבלטה הטרמית. בהשבחה זו עושים שימוש בחום כדי ליצור על עבודת ההדפסה מעין אלמנטים תלת־ממדיים הבולטים מעל פני השטח של העבודה אך לא משפיעים כלל על הצד השני של העבודה כמו הטבעה והבלטה שנעשים בנייר עצמו.

איך עושים את זה ולמה זה טוב?

עושים את זה באמצעות חומר שרגיש לחום. החומר הזה שדורש פלטה משלו (בדומה לפלטות שמכינים עבור לכה UV סלקטיבית) מונח במקום אותו תרצו להבליט. בלוגו, בכותרת, במסגרת, והוא מוכנס לתנור. החומר מגיב לחום ומתרחב כך שהוא בולט על־גבי העבודה והופך את העבודה לתלת ממדית.

הבלטה טרמית אידיאלית לעבודות כגון הזמנות יוקרתיות, כרטיסי ביקור של הביוקר ואפילו מעטפות ייעודיות שצריכות למשוך תשומת לב. אפשר למצוא אותה גם על פולדרים וכריכות קטלוגים של לקוחות שחושבים מחוץ לסטנדרט.

• חיתוך צורני

אין גרפיקאית שלמדה הבאה לדפוס ולא מכירה את הגיליוטינה, אותו סיכון חיתוך במכונה האימתנית שחותכת את עבודות ההדפסה. אבל יש מי שאינה מכירה את החיתוך באמצעות מבלט, באמצעות שטנץ. חיתוך כזה שאינו ישר אלא חותך את העבודה בהתאם לצורה מסוימת הוא חיתוך צורני. מאידך, נדמה שאין מי שאינו יודע מה הן פינות עגולות. יצירת "עיגולי פינות" היא חלק בלתי נפרד מכל תוכנת עיצוב קיימת.

לעגל פינות אפשר גם בחיתוך ופינות עגולות נחשבות לאחת ההשבחות הקלות ביותר לביצוע. זה אמנם דורש "סכין", כלומר תבנית חיתוך שמולבשת על הסכין הרגיל אבל קל מאוד למצוא אותה בבתי דפוס, במיוחד בעבודות גנריות דוגמת כרטיסי ביקור, כך שאפילו לא צריך להזמין אותה אצל המבלט ואפילו אין צורך לבנות אותה על המחשב.

גם פינות עגולות משביחות את המוצר הסופי ומעניקות לו בולטות על פני מוצרי דפוס אחרים. בעידן בו התחרות על תשומת הלב של הצופה רק הולכת וגואה, כל השבחה יכולה לתת את תרומתה ללקוח. כמובן בגבול הטעם הטוב משום שכבר לימדונו חז"ל השבחת מרובה לא השבחת.

אגב, אפשר לחתוך פינות עגולות בקלות באמצעות CNC (מכונת כרסום) וזה גם חוסך את עלות השטנץ אם עליכם להכין אחת כזאת. אבל לרוב הדפוסים אין מכונה כזאת והם מוציאים את העבודה לגורם שלישי. כך שלא בטוח שהדבר יביא לחיסכון גדול בעלויות.

אם כבר הזכרנו מכונת כרסום הרי שהיא יכולה להיות אידיאלית למגוון עצום של חיתוכים צורניים כיד הדמיון הטובה. אם כי, חייבים להדגיש, שהיא מתאימה לכמויות קטנות. בכמויות גדולות מומלץ לחזור לשטנץ המוכר.

IMG-20220921- WA0036.jpg


אז איך תדעו איזו השבחה מתאימה לעבודת הדפוס שלכם ומה כדאי להציע ללקוח? תשאלו. כי אם לא שואלים, לא יודעים. את מי לשאול? את המומחים שלנו בגיל פרינט שתמיד עומדים לרשותכם בכל עניין. לחצו כאן ותראו השבחה.​