המאמר נכתב בשיתוף פעולה ועל בסיס רעיון של ר' איתיאל אטלו הי"ו.
1675237609663.png

בואו נדבר רגע על יוטיוב, האתר השני הנצפה ביותר באינטרנט ברחבי העולם. הפלטפורמה הזאת היא ענקית, ויש אנשים שפשוט מתפרנסים ממנה- יוטיוברים. יוטיוברים רוצים כמה שיותר זמן צפייה (יותר זמן צפייה שווה יותר פרסומות שאפשר לדחוף, שזה כמובן יותר כסף). איך עושים את זה? פשוט מאוד – רואים מה עובד ועושים כמה שיותר ממנו. זה ככה פשוט.

יוצרי התוכן ביוטיוב מתחיל ברמה הכי פשוטה בבחירת קונספט לסרטון, עובר דרך סגנון הדיבור של המגיש, ממשיך בעריכה, ועובר כמובן גם באריזה הגרפית שמקבל ביטוי משמעותי גדול יותר ויותר ככל שהשנים עוברות כי הוא מבדל אותך מיוצרים אחרים.
mrbeast-font-1024x576.jpg

היוטיובר המשפיע ביותר על הפלטפורמה הוא ג'ימי דונלדסון – מיסטר ביסט, בחור בן 24 שמחזיק בתואר היוטיובר העצמאי עם הכי הרבה מנויים בעולם (129,000,000 מנויים רק בערוץ הראשי שלו) ועם 21,803,232,700 צפיות נכון לרגע זה. כל הערוצים שלו משתמשים (פחות או יותר) באותה האריזה גרפית – וכחלק מזה – באותו פונט - Obelix Pro.

מיסטר ביסט עלה על משהו, זה פשוט עובד לו. אז, כמו שאמרנו, אנשים עושים כל מה שהם יכולים כדי לאמץ את מה שעובד. והפונט? אפשר להגיד שהוא הפך להיות פונט ברירת המחדל של הז'אנר שקרוב למיסטר ביסט ביוטיוב, לפחות באנגלית. אז יצאנו לבדוק מה בסט אצל מיסטר ביסט, או ליתר דיוק - מה מיוחד ב-Obelix pro?
קודם כל - האות לא יושבת ישר על השורה, לא למעלה ולא למטה. כל הצורות מורכבות מקווים לא ישרים לגמריי אלא עם בטן, והכל עולה-יורד- עולה-יורד.

עם זאת, עובי הקו יחסית קבוע (למעט באות E, שהיא דומה מהבחינה הזו לש' בעברית שנדרשים לה פתרונות יצירתיים), ויש יחס של 1:1 בין קווי הרוחב לקווי הגובה, בדומה לסאנס-סריפים סטנדרטיים לקריאה במסך. זה מייצר פונט שמצד אחד מאוד קריא, ומצד שני - מוזר מעט ומושך את העין.
עם זאת, אין באות מאפיינים "פרועים" נוספים - הגימורים של קצות ה קווים אינם עגולים, ואין שום קישוט - וכך הכתב יותר קריא.
גיימינג ואחרים5.jpg
קטלוג פונטביט 2023 מביא איתו גרסה עברית לאותו הגופן - גופן 'גיימינג'. יש שיחלקו ושיגידו שדווקא 'אנימטור' הוא העברי של Obliex Pro, אבל תכף נשווה.

נדב עזרא, המעצב הראשי של קטלוג פונטביט - בשנים האחרונות מנסה - לתחושתי הרבה יותר מבעבר - להכניס משולשמוטיבים משולשים בפונטים שלו. כך בשנים האחרונות יצאו אלינו קוהרנטי, מטריצה, ארכימדס, טוארין, ופורמליסט - כולם עם שילוב ניכר של משולשים וצורת אלכסוניות באותיות. גם בשאר השוק המשולש תופס מקום - אסיסטנט, שאף היא בצורתה בסיסית משולש, ופונטים נוספים של בן נתן ושל אחרים. גם בקטלוג של פונטימונים יש את 'קריספר' ו'אנומליה', שהם מוצלחים ביותר, ואת מוטלה שמשמש דברים מעניינים רבים. גם בפונשטוק יש את 'טאלנט', שלאחרונה תופס תאוצה ואני רואה אותו יותר הן אצל מעצבים פה בפרוג והן במקומות אחרים.

אז בואו נראה את 'גיימינג' מהקטלוג החדש, ובכוונה בחרתי במשקל השובב -המשקל המוגזם של 'גיימינג'. בכללי, משקלים מוגזמים מוסיפים לאותיות הרבה חן, וגם ממקסמים את תשומת הלב שלה.
יש כאן (יחסית לבסיס המרובע של פונטביט) גם הרבה עיגולים, גם הרבה נטיות, בפרט בגבול התחתון של הפס העליון של הפונט (מסומן בה', פ', ס' וכו'), וזה מייצר את העניין הדרוש.
גיימינג ואחרים6.jpg
הפונט 'גיימינג' של פונטביט לוקח השראות מכמה מקורות - קודם כל, מהפונטים הריבועיים ה'רגילים' של פונטביט - הצורה הבסיסית עליהם בנויים ספייסר, טיפוגרף, רפורמה ואחרים. השנה (קטלוג 2023). הבסיס הזה כל כך טוב שנדב בונה עליו - בערך - עשרות פונטים, מובחנים זה מזה, קריאים מאוד ומזוהים עם רוב המותגים בישראל, וכל שנה הוא מצליח להפתיע אותי מחדש עם עיבודים לבסיס הזה. רק השנה, הוא הפתיע עם אבסולוטיקה ושנים שעברו עם טיוביק, צועני - ואפשר לרדת כל שנה אחורה ולראות.

לפונט 4 משקלים, 4 רגילים, אחד שובב (בתמונות פה) ו-2 של קו חיצוני.

אז לקחתי כמה פונטים והנחנו אותם באריחים זה לצד זה -בדומה לאיך שסרטונים מסודרים ביוטיוב (או בכל שירות VOD אחר או אפילו בחנות האפליקציות - ותכף נרחיב על זה), ובדקנו מה עובד:
1675237170025.png

כאן, "גיימינג" בולט (לדעתי) יותר מכל שאר האחרים - וזה מה שגורם לנו "ללחוץ" על הבאנר - וזה מה שחיפש מיסטר ביסט.

אגב, השם 'גיימינג' אני מניח, נבחר כי היסטוריית הפונטים לגיימינג ארוכה כמעט כמו ההיסטוריה של המחשב. חלק ניכר מההשקעה במשחקים (והיום גם בסדרות( הוא באריזה הגרפית - צריך לשכנע אותי לבזבז את הזמן.
למעשה, כבר במשחקי מחשב יחסית מוקדמים היתה טיפוגרפיה ייחודית - לרוב בפיקסל ארט, ובשנים מאוחרות יותר- כמעט בכל סגנון טיפוגרפי שקיים.


pop1title_complete.png

הנסיך הפרסי, לטרינג פיקסל-ארט עברי לגרסת תרגום מהשנים האחרונות למשחק (שהוא חלק מסדרת משחקים שיצאה החל מ-1989...). צילום מתוך קבוצת הפייסבוק 'הרפתקאה בעברית' שמתרגמת את המשחקים הנ"ל.

נעבור לעוד פונט מהקטלוג החדש, שגם בו אני מוצא בשורה חדשה - 'אנימטור'. אנימטור גם הוא דומה לפונט אחר, של משחק מצליח אחר- פרוטנייט.

Untitled-2.png

פורטנייט, העברית נוצרה בכמה דקות להראות כמה זה יושב על אותו דבר.

גם כאן, יש מאפיינים דומים: סנסריפים, חוסר יציבות מובנה שמשתדל לא לפגוע בקריאות. גם כאן, יש משקל אחד (בגיימינג יש 3) שהוא מיוחד ונועד לקבל עוד יותר צומי - משקל גראנג' שנקרא מחוספס.

אנימטור מגיע ב-2 צורות, אנימטור רגיל (5 משקלים, אחד מהם מחסופס) ואנימטור רחב (4 משקלים, אחד מהם רחב).

מבחינתי, כמשתמש בפונטים התאכזבתי שהפונטים הם לא משתנים - כלומר, שלא ניתן לשחק עם רוחב האות של אנימטור מהצר לרחב וכל מה שבביניים (Obelix למשל צר במעט, והייית שמח לעשות את ההצרה באמצעות מנגנון שיצר יוצר הפונט ולא באמצעות התוכנה), וגם כדי לדחוס לפעמים עוד קצת טקסט, להגדיל טקסט מסוים, או ליצור אופי ייחודי.
1675200039311.png
ככל שהמשקל עולה, יותר בולט האופי של הפונט, מה שמאפשר להשתמש בו גם בכתוביות לסרטונים. כאן כבר ניכר פחות השלד המצוין של פונטביט, ואפשר לראות משולשים רבים (א', י, ט', מ' ל' ואותיות נוספות)


גיימינג ואחרים9.jpg
אנימטור צר - פונטים צרים נעשים חובה מאז שאנחנו מצלמים בסמארטפון גם לגובה. מה שחבל זה שהמשקל אינו משתנה (Variable Font)
אז כן, גם השנה פונטביט מפתיעים, גם השנה - במקביל לטרנדים נוספים כמו הסלאב-סריף והקשר לבהוהאוס (טיוביק, תל אביב ועוד כמה), אז השנה יש לנו טרנד חדש ומיובא: פונטים בהשפעת האפליקציות וה-VOD, שמטרתם לבלוט בין ים האפליקציות ב-Store או ים הסרטים ב-VOD. אישית, יש לי כבר FOMO מהנושא, ובכנות - זו בדיוק המטרה: לגרום לתחושה ש'את התוכן הזה כולם עומדים לראות'.

Untitled-2.png