האמת שלא צפיתי את הצלחת הפוסט הקודם בכלל. חשבתי שעדיף לחזור לכתוב על טיפוגרפיה, אבל התגובות והתודות הפתיעו אותי. הן מבין חברי פרוג והן מבין חובבי התחבורה הציבורית שבחוץ.

לכן החלטתי להמשיך לכתוב גם על הנראות החיצונית של האוטובוסים לא רק ברמת הצורה, אלא ברמת הצבע.
1599429498375.png

אוטובוס "דודג'" של אגד, צביעת המנדט הבריטי: גג לבן, צדדים אפורים, כתקנות המנדט הבריטי. מתאים לאקלים בארץ ישראל. ייצור: תש"ד, 1944 (תמונה: פיקוויקי ישראל) | תודו שגם שהוא לא החליט אם הוא משולש, ריבוע או עיגול - הוא מאוד מרשים.

הדימוי של התחבורה הציבורית הוא החשוב ביותר, בפרט לאור התחרות מול הרכב הפרטי ומשרדי הפרסום שלו. בדקו כמה פרסומות למאזדה ראיתם השנה לעומת כמה פרסומות ראיתם לרב קו.

בניגוד לתדמית הכלי הכבד והמזהם, האוטובוס הוא אחד הכלים הגמישים, היעילים והזולים שיש לתחבורה הציבורית. מחיר קרון רכבת (קלה או כבדה) בעל נפח נוסעים דומה לאוטובוס הוא פי שלושה ויותר; אוטובוס יכול לנוע על כבישים ואפילו על דרכי עפר; די בקלות ניתן להביא אותו לשכונה חדשה הנבנית בקצה העיר או לאזור תעשיה. באוטובוס יש נהג אחד על כ-50 נוסעים או מעל 100 נוסעים במפרקית, ושטח התפעול שלו קטן משמעותית משטח הרכבת.

רק מה? האוטובוס נראה מסיבי וגדול. על אף שהוא תופס מקום בכביש של שלוש מכוניות (ומסיע פי 3 עד פי 20 מהן), וגם (בעיקר בעבר) מרעיש ומזהם. כאן נכנס הצבע לתמונה, ויש הרבה צבע באוטובוסים.

בשנת תשס"ב (2002), פורסמה הודעהבפורום תקשורת חזותית בתפוז בה חברת האוטובוסים "דן" פרסמה תחרות עיצוב למיניבוסים/אוטובוסים החדשים שהיא הזמינה אז. האוטובוסים היו חדשניים בשני דברים: ראשית, זיהום האוויר שלהם היה מופחת משמעותית מהדורות שקדמו להם, ושנית - הם היו נמוכי רצפה - כלומר, הכניסה לאוטובוס היא כמעט בגובה המדרכה. דן רצתה לפרסם את השינוי הזה ולהדגיש אותו. לדעתי, זהו הבריף היחיד ברשת הישראלית שמסביר מה היה חשוב לחברת "דן" בצביעת אוטובוס, לפני כ-20 שנה.

וכך כותבים בחברת דן לחברי פורום תקשורת חזותית בתפוז:
המטרה: עיצוב צבע חדש לדגם החדש ובהמשך יושלך גם על הישן כך שנגיע לאחידות.
יש לשדר ידידותיות, אינטימיות ורכות
להקטין גודל נתפס ולבדל לעומת האוטובוס.
מבודל מהתדמית הכבדה של שאר האוטובוסים: א. כלפי הסביבה החיצונית- עליו לשדר ידידותיות. ב. כלפי נוסעים פוטנציאליים חדשים: לנסות לשבור את מחסום "אני לא נוסע באוטובוסים" ולהיות משהו אחר מבחינת תדמית הנוסע בעיני עצמו (יש אנשים שנוסעים במוניות שירות אך לא מוכנים לנסוע באוטובוס). ג. כלפי הנוסעים הרגילים שהם שמרנים - לשדר שירות מן המניין (לאור הנסיון עם המיניבוסים העטופים, בו שינוי בעיצוב הרתיע נוסעים אשר חשבו כי מדובר במשהו מיוחד שאינו קשור אליהם ולא עלו לאוטובוס).
שיוך ל"דן": בכל מקרה יהיה ברור מאוד לנוסע שמדובר ב"דן", כולל הצגת לוגו מקורי היות וכאמור ומדובר בקו שירות מן המניין.
התאמת הצבעים ללכלוך: לזכור שהאוטובוס נוסע בסביבה עירונית וחלקו התחתון מתלכלך מבוץ ופיח.
יש לשמור על קלות תחזוקת צבע (יוסבר בשטח).
יש לזכור כי בעקרון יהיה עליו פירסום מאחור (ואולי גם בצדדים אך פחות סביר).
התאמה לגו´נגל הסביבתי: יש להתאים את העיצוב לסביבה בה ייראה.
יש לקחת בחשבון אורך חיים עד 10 שנים לעיצוב זה !
יש לקחת בחשבון שהמיניבוס לא ייסע תמיד באותו קו ועשוי להראות במקומות שונים.

בשרשור ב"תפוז" ישנם מספר עיצובים, שלא זמינים היום במרשתת כי אתר תפוז בשיפוצים.

העיצוב שנבחר לזכרוני, הוא האוטובוסים התוכים של קו 5 בתל אביב:
1599430190101.png

צילום: אורן הירש.
1599489626322.png

צילום: שמואל וולף

בעוד שבמרכז תל אביב העירונית קו 5 מקבל צבעים עזים (אך עדיין קשורים לכחול של דן), במקביל קווים 2 ו- 27, שנסע אז בשכונות צפון תל אביב שלא רצו שיראו בהן את האטובוס, מקבל מדים לבנבנים בצבע לבן פנינה.
WhatsApp Image 2020-09-06 at 23.04.36 (3).jpeg

צביעת התוכי ננטשה שכן גם אם אוטובוס פועל בשעה מסוימת בקו מסוים, הרי שבהמשך היום הוא נוסע בקווים אחרים, ובוודאי שבהמשך חייו (אוטובוס עובד שתי משמרות כשהוא חדש, ורק משמרת אחת כאוטובוס ישן, על מנת להפחית זיהום ותקלות) - הוא עובר בין הרבה קווים. לכן הרעיון של צביעה ייחודית לקו ננטש די מהר. גם הקו המקדים של הרכבת הקלה בגוש דן - קו 1 מפתח תקווה לבת ים (את המפרקית שלו סקרנו בכתבה הקודמת)- כבר לא מופעל במטרוניות בלבד.

כמו שאנחנו רואים, הדרכים לפתרון בעיית המסיביות של האוטובוס באות ל-2 פתרונות מנוגדים: אוטובוס ש'שקוף' לסביבה שלו ואוטובוס שהוא צבעוני ושמח.

אבל יש גם אפשרות שלישית - אפקט "המהיר יותר".
איך עושה מהירות? אז את זה ידעו לעשות כבר בתשי"ב (1952), עם הגעת הטייגרים לאגד:

1599430627125.png

אוטובוס לילנד מארק 2, עלה לכביש בתשי"ב (1952) צילום: מוזיאון הרכב ההיסטורי של אגד בחולון

הצילום הזה, שהוא כמעט מזווית הנוסע -הוא מרשים מאוד ואופייני לאז. בתי גלגלים בולטים, עם משיכת הצבע מהגלגלים אחורה שמשדרת מהירות כמו ציפור או כנף מטוס. גם מקדימה, הצביעה מנסה לחלק את החזית ל-2 על מנת להקטין אותה, ולהפוך את פגוש המתכת הכבד לאלמנט מעוצב על ידי צביעתו בכחול

גם כאן, יש קצוות עגולים לחלונות הצדדים (אבל זה כבר קשור למאמר הקודם).

את הגישה שלו אימצו גם המפרקיות החדשות בקווי אגד ודן:
WhatsApp Image 2020-09-06 at 23.08.27.jpeg

WhatsApp Image 2020-09-06 at 23.08.26.jpeg

צילומים: אברהם שטרן (מפרקיות מתוצרת מ.א.ן. בהרכבה של מרכבים, בהפעלת אגד ודן)
צבעים זורמים בחיתוכים משולשים, לצורך אווירת תנועה ונסיעה, ובמקביל אפקט הגעה מרשים (לפחות כמו והמזגן המקפיא שבפנים).

ונחזור כמה עשרות שנים אחורנית, לגילגולי צביעת דן.

ראשית, דן בדומה לתאגידים אחרים דאז היה קואפורטיב- חברה בבעלות עובדיה. כיוון שעל מנת להתפרנס מחברת תח"צ צריך להפעיל קווים סדירים (ליפו, לפתח תקווה ולמושבות המתפתחות), הסדירו הנהגים ביניהם שכל אחד מהם מביא הון לאוטובוס בודד, והם מתחלקים בשעות ההפעלה על מנת לאפשר לאנשים לנסוע בכל השעות באמצעות כרטיסי נסיעה.

בעת הקמת דן בתש"ה (1945) היו לה כ-250 אוטובוסים וכ-500 עובדים. סקירה זו לא תתייחס לצביעות של דן בראשיתה, שכן המידע על כך מועט יחסית (לדן אין מוזיאון כמו לאגד), והסיקור בכתבה זו הוא מהתקופה עליה ניתן להשיג תמונות במרשתת יחסית בקלות - מתש"ל (1970) ואילך.

1599431146804.png

לילנד של "דן". צולם בחניון דן מתישהו בין תש"מ לתש"נ. (1980-1990) מהלילנדים האחרונים בשירות. צילום: לא אותר

החל ממתישהו בתקופת הלילנדים - תחילת שנות התש"י/1950 (או מלפני זה. אני לא באמת יודע כי דן לא מתעדת את ההיסטוריה שלה כמו אגד), "דן" מעדיף צבעים ממלכתיים ורשמיים: הרבה כחול ומעט אדום, עם לבן או בז' - ממש כמו דגל המנדט הבריטי, ששלט פה בעת הקמת דן.

בהמשך, הלבן התחלף לבז' כי הבז' הוא צבע יותר פרקטי והלכלוך נראה עליו פחות מאשר על לבן חלק.

הרבה לפני שהומצא המושג "מדינת תל אביב". השילוב צבעים הזה נפוץ בכל גוש דן לפחות במשך שלושים שנה, ונעלם סופית רק לפני בתשע"ד, עם היעלמותן של המפרקיות הישנות האחרונות, כמו זו: (צולמה בראשל"צ בתשס"ז - 2007)
1599432096212.png

MathKnight צילום:, ויקפדיה העברית.

בהמשך, דן החליפה מספר צביעות, ולבסוף ויתרה על האדום כליל.
WhatsApp Image 2020-09-06 at 23.06.14.jpeg

צביעה של דן על מ.א.ן. EL, צילום: אברהם שטרן

בהמשך, ב'דן' לא היו מרוצים מהירוק צהוב, ולאחר שאגד הכריזה על עצמה כירוקה, דן רצו להכריז על עצמם כאדומים. המהלך קרה גם מסיבות פוליטיות פנימיות, ולכן באותה מהירוות בה קרה הוא גם נמחק.
WhatsApp Image 2020-09-06 at 23.04.36 (2).jpeg

וכך, נצבעו מאות אוטובוסים בדן לצביעה האדומה, ודן החליפה גם את הלוגו והשאירה טיפוגרפיה בלבד (משמאל) ובצבע אדום (לא מצאתי במרשתת). בשנים האחרונות חזר הגלגל ללוגו דן:


1599432710973.png

לוגו "דן". / חיפוש בגוגל
1599489393851.png

כרטיסיית "דן" עם הלוגו האדום | צילום: אברהם שטרן

1599432838826.png

דן כחול לבן | צילום: אברהם שטרן

במקביל לצביעה העירונית הרשמית בבינעירוני לדן הייתה צביעה אחרת - אדומה, שמנסה לסמל את מהירות ההגעה של האוטובוס:
(צילום: ישראל הרמתי, מתוך האתר The Israel Motor Industry )
Untitled-4.jpg

הצביעה היא ירושה מחברת ההסעות "יונייטד טורס" שהתאחדה עם דן, וגם לאחר האיחוד חלק מהאוטובוסים של דן המשיכו לשמור על צביעת יונייטד טורס.
ובצבעוני (צילום: אורי ברץ):
1599432323273.png

שבהמשך הומרה לצביעה הזו, המוכרת גם לירושלמים בזכות קו 400 ו-402 בעשור הקודם:
1599432398753.png
צילום: אברהם שטרן

אז מה היה לנו? צביעה אחת שמטרתה להרשים ולהגיד הגעתי (אדום לבן), צביעה אחת שמטרתה ליצור בידול מותגי באמצעות צבע בודד (אדום), אפיזודות מעניינות לכל מיני כיוונים (ירוק צהוב, לבן לקו למסוים, ותוכי לקו הדגל - קו 5), וגם - צביעה אחת שמטרתה לחלק את העומס- על ידי חלוקת האוטובוס לפס אפור, פס לבן קטן, פס אדום ופס חלונות.

וברוב השנים - צביעה ממלכתית ורשמי, כאילו הסעה של גוף ממשלתי. לאורך השנים הלבן התחלף בגוונים של בז', אבל האווירה נשארה.

ומה העתיד בדן? כרגע מרבית הכלים, למעט המפרקיות, נצבעים בכחול לבן הרגיל. באוטובוסים החשמליים דן משתמשת בצבעים נוספים. בכתום, לחשמליים הוותיקים:
1599433190745.png


בכחול וכתום לחשמליות אחרות (צילום: אברהם שטרן)
1599474013658.jpeg

ובשבועות האחרונים היא הביאה לארץ חשמלי דווקא בצבע תכלת, שנעשה יותר ויותר מקובל לסימון של איכות הסביבה:
1599433088131.png

אוטובס חשמלי של דן. חזרנו לצביעה בכחול בהיר, ירוק ולבן על מנת להגיד "אני מהיר"?
1599433115737.png

צילומים: מתוך קבוצת הנהגים "אוטובוסים ורק אוטובוסים". העלה: אלדר וסקר.

אז מה העתיד צופן לצביעת דן? אנחנו לא יודעים. כיום דן מפעילה כ-1,300 אוטובוסים ברחבי גוש דן, וקרוב ל-800 נוספים באמצעות חברות בנות אוטובוסים בחיפה (המטרונית), בבאר שבע ובאזור צפון הנגב (דן בדרום, דן באר שבע). דן גם מתמודדת על מכרזי רכבת קלה, נתיבים מהירים ותשתיות, ויש לה גם אחזקות בחברות הקשורות לחשמול האוטובסים.

אגב, כבר היום, לפני עידן החשמול - כל 1,300 האוטובוסים של דן פולטים פחות זיהום מ-40 מפרקיות כמו זו הישנה (בצביעת אדום-כחול-לבן) המצולמת פה בראשון לציון. האוטובוס הוא בפירוש כלי תחבורה ירוק יחסית.

בפוסטים הבאים, בלי נדר, על חברות התחבורה הציבורית האחרות - אגד, ובפוסט אחר -על קווים,סופרבוס, נתיב אקספרס, אגד תעבורה, מטרופולין, מטרודן וכל השאר.

הערה: התמונות קובצו לפה על בסיס מה שמצאתי במרשתת, ובהנחה שאני משתמש בהן שימוש סביר והוגן ללא תמורה. אם מישהו מוצא את עצמו נפגע מהשימוש בתמונות, אסיר אותן ואחפש אחרות.

תודה לאברהם שטרן ולבלוגר הרוכב לאוטובוסים על העזרה בפוסט הזה.

1599490988759.png