איך לעזור לילדים עם הפרעת קשב וריכוז לשפר יחסים חברתיים

הילד סובל מקשיים חברתיים? אולי זה קשור להפרעת קשב

🔑
נקודות מפתח:
* ההפרעה משפיעה על 4 תחומים: ריכוז, ארגון, איפוק וויסות תנועתי - כל תחום משפיע על התפקוד החברתי בדרכים שונות
* אצל ילדים עם הפרעת קשב פעמים רבות הקשיים החברתיים הם סמויים ומתגלים בדיעבד אחרי שנים של סבל
* חשוב להבין את החוויה הייחודית של הילד עם ההפרעה, לא רק את הקשיים שלו
* איזון בין "נטייה עגולה" (חירות) ו"נטייה מרובעת" (סדר) יכול לעזור בשיפור בתחומים שונים, גם בתפקוד החברתי
* המטרה: ללמד את הילד לשלב בין הנטיות באופן מאוזן בעזרת פעולות דרך הגוף ודרך הנפש

💡
להרחבה, קראו במאמר המצורף

מאת: ד"ר חיים דיין, עו"ס קליני, יו"ר מכון הקשב

קשיים חברתיים יכולים להוות מקור לכאבי לב גדולים עבור הילד. ההורים, בנוסף, גם דואגים מהנזקים לטווח הארוך שקשיים אלה יכולים ליצור. לפעמים להורים בכלל לא מודעים לקשיים החברתיים של הילד – דבר שמצוי אצל ילדים עם הפרעת קשב (ADHD) שנראים כלפי חוץ יותר חברותיים. בשורות הבאות נתאר את הקשיים החברתיים הייחודיים לילדים עם תסמיני קשב וכיצד טיפול בהפרעה מסייע גם לתפקוד חברתי.

הקשיים הנפוצים

ילדים עם הפרעת קשב עלולים להתקשות במגוון היבטים של אינטראקציה חברתית, אשר יכולים להתבטא במגוון קשיים כמו קושי ביצירת קשר ראשוני עם ילדים, קושי בהשתלבות במשחקים או בשיחות קבוצתיות, קושי בטיפוח קשרים חברתיים עמוקים או בשמירה על קשרים לאורך זמן. ייתכנו מצבים של ריבים ו"פיצוצים" רבים, חוסר אימון, שעמום מהיר, התקרבות והתרחקות קיצוניות, "התנתקויות" פתאומיות ועוד.

כיצד הפרעת קשב משפיעה על התפקוד החברתי?

הפרעת קשב מורכבת מההיבטים הבאים: חוסר ריכוז, חוסר ארגון, חוסר איפוק וחוסר ויסות תנועתי. כל אחד מהם יכול להשפיע על התפקוד החברתי של האדם.

השפעות של חוסר ריכוז: חוסר ריכוז יכול לגרום לילד לפספס רמזים חברתיים עדינים, כמו שפת גוף או טון דיבור. למשל, לפספס תחושת אי-נוחות של חבר שמרגיש שבדיחה מעליבה אותו, או להתקרב פיזית לחבר בלי לשים לב שמקובל לעמוד במרחק גדול יותר. רמת מוסחות גבוהה יכולה לגרום לילד לאבד את חוט המחשבה באמצע שיחה או משחק – מצב זה עלול להקשות על התקשורת או אפילו להיתפס אצל החבר כחוסר עניין בו. מצב זה יכול לגרום גם לעיכוב בלמידה והפנמה של הכללים הלא-כתובים של החברה.

השפעות של חוסר ארגון: חוסר ארגון יכול להתבטא במעבר מנושא לנושא - צורת שיח עגולה ובלתי ממוקדת שיכולה להיתפס כלא ברורה או כמתישה. חוסר הארגון יכול להתבטא גם בניהול הזמן החברתי, כמו להישאר זמן רב מדי אצל חברים מבלי לשים לב למשך הזמן, או לשכוח להגיע לפעילויות חברתיות שנקבעו עם חברים. כאשר מעורבים מספר ילדים או כאשר יש כללים מורכבים במשחק, הילד עלול לחוש שהוא "הולך לאיבוד" וכתוצאה להימנע מפעילות חברתית, או "לדחוף את עצמו" בצורה בולטת. לפעמים הילד חש שהסיטואציה החברתית "בורחת לו" והוא מנסה למנוע את חוסר האונים על ידי שתלטנות.

השפעות של חוסר איפוק: יכול להתבטא בהתפרצות לדברי אחרים, אמירת דברים לא מתאימים או פוגעניים בלי לחשוב, קושי להפסיד בכבוד או ווכחנות ועקשנות. היבט נוסף הוא תגבתיות-יתר לגירויים שמתבטא בתגובות רגשיות דרמטיות (מה שלפעמים מזמין הצקות). הילד מצפה שהעולם יתאים את עצמו אליו והוא מתקשה לראות או להכיר בנקודת המבט של הזולת. הוא מרגיש "צודק נצחי", מקופח או מתוסכל.

השלכות של חוסר ויסות תנועתי: תנועתיות מרובה עלולה להקשות על היכולת לנהל את הגוף בצורה יעילה, וכך הילד יכול למצוא את עצמו נוגע/פוגע בטעות בחבר או בחפצים שלו, מפריע בפעילויות שקטות ולא עדין או מנומס. היבט נוסף, דיבור רב או מהיר עלול להתיש חברים או להקשות עליהם לעקוב אחרי השיחה.

השלכות של קשיים חברתיים

קושי חברתי, ובמיוחד בתקופה שבה האדם בונה את זהותו, עלול לגרום לנזקים רגשיים: עצב, כעס, תסכול, בדידות, דחייה, אכזבה, חרדה, תחושת פגימות או חריגות. עלולות להתפתח תפיסות של חוסר אימון בזולת, הערכה עצמית נמוכה, פסימיות. אלו יכולים לגרום להימנעות מיצירת קשרים חברתיים, קושי בקבלת סמכות המבוגרים, ניתוק מהחברה הנוכחית וחיפוש חברה אחרת (נשירה), קשיים בזוגיות ובתעסוקה.

דרכי התמודדות

חשוב לזכור שלא כל ילד שיש לו קושי חברתי, אכן יפתח את כל הנזקים האמורים. רוב הילדים מסתדרים לבסוף ודווקא הרוגע של ההורים יכול מאוד לסייע. עם זאת, חשוב להיות מודעים לאתגרים ולא להתעלם מאותות מצוקה, גם אם הם עמומים. ככל שנקדים לטפל, נוכל לסייע לילד לרכוש מיומנויות וחברים.

כאשר מדובר בילד עם הפרעת קשב, יש לבדוק שאכן הגורם לקושי הוא הפרעת קשב ולא הפרעה אחרת. בנוסף, חשוב להבין שטיפול בהפרעה אינו מסתכם בנטילת תרופה, ויש צורך ברכישת מיומנות ייחודית של ההורה והילד שילמדו איך עובד הראש של הילד ומה דרכי ההתמודדות הייחודיות לו - כדי להתמודד בהצלחה עם ההפרעה. בשורות הבאות אציג בקצרה את האסטרטגיה הטיפולית – שילוב של גוף ונפש.

עד עכשיו הצגתי את ההפרעה על דרך השלילה (חוסר ב...), אבל כדי לעזור לילד יש לפתח יכולת להבין את הילד על דרך החיוב: לדעת כיצד הילד חווה או תופס את הדברים, ולא רק מה הוא אינו מבין או אינו עושה. להבנה חיובית נחשוב על שני נטיות הנעות על רצף בין שני קטבים: הנטייה העגולה מייצגת את הצורך בחירות, אותנטיות וביטוי עצמי. זהו הצד היצירתי, הספונטני והייחודי של האדם. הנטייה המרובעת מייצגת את הצורך בסדר, כללים וביטחון. זהו הצד המאורגן, הממושמע והמשתלב כשווה בין שווים. תפקוד חברתי תקין משקף יכולת להשתמש בשתי הנטיות – כמו גאז וברקס, מבלי להגזים לאחד מהצדדים.

בנטייה העגולה קיים הרצון והיכולת לאהוב, להיטיב ולהעניק לזולת: להתחבר לאחרים, להזדהות ולחוש את רגשותיהם. לגלות גמישות, לסלוח, להיות יצירתי ועם חוש הומור. כאשר העיגול "גדול מידי" אדם שוקע בבועה של עצמו ועלול לחוות את עצם האינטראקציה עם הזולת כפולשנית ומאיימת. עיגול גדול מידי יכול לגרום לאדם להיות מרוכז מידי בעצמו ולא לראות את האחר. היבט נוסף הוא קושי להבחין בין רצונו לבין רצונותיהם של אחרים, מה שמוביל לפגיעה בפרטיות של הזולת, או להתמסרות יתר, נדיבות-יתר, ריצוי, וקושי לעמוד על שלו ולהציב גבולות. כשהקשר נשען רק על עיגול, הוא תלוי רק בחווית הרגע, בריגוש שבחידוש. הילד עלול לחוות שעמום מהיר ולעבור לחפש קשרים חדשים.

בנטייה המרובעת קיים הרצון לכבד את הזולת ולשמור על הכללים. להכיר בכך שהזולת הוא מישהו אחר ממני וייתכן שיש לו צרכים אחרים משלי. הבנה זו מעודדת הסתכלות החוצה ושימת לב מה החבר רוצה או צריך ברגע נתון. היא גם מסייעת ללמוד ולהתחבר לכללים החברתיים בכלל זה לכבד גם את הצרכים של עצמו בלי להרגיש "לא נעים" או "מה יאמרו". בנטייה זו קיים הכח להתאפק ולהכיל, לעצור ולחשוב לפני שמגיבים. הריבוע מדגיש את הצד שבו אדם דומה לזולת, שהוא חלק מהכלל שיכול להשתלב ולהיות כמו כולם. הריבוע מאפשר ליצור מצבים צפויים ובטוחים, לפתור קונפליקטים באמצעות כללים מוסכמים. כאשר הריבוע גדול מידי (לפעמים בתגובה וכנסיון לשלוט בעיגול גדול מידי), יכולה להיווצר נוקשות וחוסר גמישות או קושי ולחץ סביב מצבים חברתיים עמומים. שקיעה בריבוע עלולה ליצור ילד מרוחק, צונן ולא זורם.

איזון הנטיות - תפקוד חברתי תקין הוא כזה שמשלב את שני הקטבים – החירות והאותנטיות מצד אחד, והסדר והביטחון מצד שני. כאן נכנס האתגר של אנשים עם הפרעת קשב. בהפרעה יש שני מצבים:

  • מצב תקין – עיגול קצת יותר גדול משל שאר האנשים, וזו תכונה ייחודית ורצוייה שיש לטפח.
  • מצב לא תקין – עיגול גדול מאוד או חוסר איזון ותנועות קיצוניות בין עיגול גדול לריבוע גדול.
הטיפול בתסמיני הפרעת קשב מצריך הבנה עמוקה של הילד והחלטה מהם החלקים שאותם יש לקבל ולטפח – גם אם הילד לא "כמו כולם" ומהם החלקים שבהם הילד צריך ללמוד "להפעיל את הריבוע".

כיצד מאזנים את העיגול והריבוע?

העיגול והריבוע נוכחים גם בגוף וגם בנפש. יש מקרים שדי בתרגול שאותו ההורים יכולים לעשות עם הילד לצד שיפור תזונה ופעילות גופנית. ויש מקרים שצריך בנוסף גם להיעזר בתרופה. טיפול תרופתי להפרעת קשב הוא כמו קפה שחור לאדם עייף – התרופה עוזרת לאדם להפעיל בקלות רבה יותר את הריבוע, אבל אינה חוסכת את הצורך ללמוד איך לעשות זאת. השילוב של תרופה והדרכה נמצא כיעיל ביותר להתמודדות עם קשיים חברתיים בהפרעת קשב. בהדרכה רוכשים את הכלים לאזן בין העיגול לריבוע, מבלי לפגוע ולדכא אף אחד מהם. שיפור היכולת לעשות זאת, יכול לקדם במישרין ובעקיפין את התפקוד החברתי[1]. מעבר להפחתת הקשיים המפורטים לעיל, כאשר ילד מבין את צורת המחשבה של עצמו, יודע לקבל את עצמו למרות שהוא "עגול יותר" מאחרים – הוא מרגיש בטוח יותר, הוא שמח יותר בעצמו ובייחודיותו, הוא גם יודע לסנגר על עצמו. תרגול נכון יסייע לו לעבור ממוּלָך למוֹלֵך: לזהות מוקשים מבעוד מועד, לבחור בצורה מודעת יותר היכן להפעיל את הריבוע והיכן את העיגול – מה שמביא להצלחה בתחומים נוספים ומחזק את מעמדו.




[1] "תועלת הריפוי של מדה פרטית היא תועלת ריפוי לכולן, ועל ידי החלמת אבר אחד מתחזק כל הגוף". אמונה ובטחון, ד,ג.
  • שכוייח!
Reactions: יעקב ויצמן
על המחבר
ח
ד"ר חיים דיין, עו"ס קליני מטפל בילדים, נוער ומבוגרים ומדריך הורים 050-6219912
החלה הרשמה לתכנית "מצליחים אונליין" הרצאות + סדנאות

הכלה וסמכות הורית, כישורי חיים לילדים, דגש על אתגרי קשב וריכוז.
לפרטים והגשת מועמדות: https://lp.smoove.io/opx3

להצטרפות לרשימת התפוצה בלבד: https://lp.smoove.io/oxnj

תגובות

אין עדיין תגובות על התוכן

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קח

א שִׁיר מִזְמוֹר לְדָוִד:ב נָכוֹן לִבִּי אֱלֹהִים אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה אַף כְּבוֹדִי:ג עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר:ד אוֹדְךָ בָעַמִּים יי וַאֲזַמֶּרְךָ בַּלְאֻמִּים:ה כִּי גָדוֹל מֵעַל שָׁמַיִם חַסְדֶּךָ וְעַד שְׁחָקִים אֲמִתֶּךָ:ו רוּמָה עַל שָׁמַיִם אֱלֹהִים וְעַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ:ז לְמַעַן יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ וַעֲנֵנִי:ח אֱלֹהִים דִּבֶּר בְּקָדְשׁוֹ אֶעְלֹזָה אֲחַלְּקָה שְׁכֶם וְעֵמֶק סֻכּוֹת אֲמַדֵּד:ט לִי גִלְעָד לִי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם מָעוֹז רֹאשִׁי יְהוּדָה מְחֹקְקִי:י מוֹאָב סִיר רַחְצִי עַל אֱדוֹם אַשְׁלִיךְ נַעֲלִי עֲלֵי פְלֶשֶׁת אֶתְרוֹעָע:יא מִי יֹבִלֵנִי עִיר מִבְצָר מִי נָחַנִי עַד אֱדוֹם:יב הֲלֹא אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ וְלֹא תֵצֵא אֱלֹהִים בְּצִבְאֹתֵינוּ:יג הָבָה לָּנוּ עֶזְרָת מִצָּר וְשָׁוְא תְּשׁוּעַת אָדָם:יד בֵּאלֹהִים נַעֲשֶׂה חָיִל וְהוּא יָבוּס צָרֵינוּ:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

מלכות ה' • אתגר 119

לוח מודעות

More from חיים דיין -מכון הקשב

שתף את המאמר

למעלה