אם אתם קוראים את הכתבה הזו אתם כנראה אמנים או יוצרים שנמצאים בנקודת הגראונד זירו
אל תדאגו, כולנו היינו שם! אפילו פיקאסו היה צריך להתחיל איפשהו..


הייתי שם מהצד היוצר והייתי שם מהצד של ניהול והפקת התערוכה. אני יודעת. זה מפחיד. בהתחלה נראה שהכל גדול עליכם, שמישהו זרק אתכם למים ושאין סיכוי גדול שמישהו בכלל יבחין בכם. אתם בטח משוכנעים שאין לכם בכלל מה לכתוב על עצמכם או להגיש לגורמים מקצועיים אבל תאמינו לי, אם תתמידו ותאמינו בעצמכם, לאט לאט תוכלו לעבות את קורות החיים שלכם, לבנות לעצמכם שם ומוניטין ולצמוח אישית ומקצועית, עד שפתאום תגלו שאתם שוחים במים העמוקים ללא בעיה.

***

אם אתם מתחילים כעת לכתוב קורות חיים מקצועיים המסע שלכם רק מתחיל. במהלך הדרך, ייתכן שתחפשו הזדמנויות וקולות קוראים להגשת הפרויקטים או היצירות שלכם, תוכניות לשהות אמן, הגשות לגלריות בקשות למענקים או אפילו לעבודה חדשה שתעזור לכם להתברג בתעשיית האמנות ולהתחיל קריירה שתסייע לכם לחזק את ה"אני" האמנותי שלכם. לא משנה כל כך באיזה שלב בדרך אתם נמצאים, או מה מתוך כל אלה אתם מחפשים, במוקדם או במאוחר תתבקשו להציג קורות חיים מקצועיים. בשביל זה פתחתם את המאמר הזה, אז בואו נתחיל.

קורות חיים מקצועיים זה משהו שאמנים או יוצרים (מתחילים ומתקדמים) חייבים שיהיה להם. תעשיית האמנות לא שונה מכל תעשייה אחרת. ולכן, כמו בכל עבודה אחרת, מעסיקים שישכרו את השירותים שלכם לעבודה ירצו לדעת מי אתם, מאיפה באתם ומה הספקתם לעשות במהלך השנים. הם ירצו לדעת על הישגים משמעותיים שהיו לכם ועל הכישורים שלכם, והם בדרך כלל גם ירצו להתרשם מהנוכחות הדיגיטלית שלכם (אם ישנה) ברשת ולכן יבדקו את האתר שלכם, את חשבונות המדיה החברתית שלכם ואת תיק העבודות שלכם.

בעידן הדיגיטל הכל מאוד נגיש ופשוט והמידע הזה יעזור להם להחליט האם לזמן אתכם לראיון או לקבל את ההגשה שלכם.

אבל איך כותבים קורות חיים או פסקת ביוגרפיה מקצועיים גם כשאין לעם הרבה ניסיון?

מה ההבדל בין קורות חיים לפסקת ביוגרפיה?


נתחיל עם ההבדלים שבין פסקת ביוגרפיה לקורות חיים מקצועיים. כאמנים אתם תצטרכו את שניהם. בעוד שקורות חיים הם למעשה רשימה של ההישגים והניסיון המקצועי שלכם בתחום שבו אתם מתמחים, פסקת ביוגרפיה מתארת יותר בכלליות מי אתם, את ההשכלה שלכם ואולי כמה נקודות עיקריות או הישגים שהצלחתם להגיע אליהם במהלך הקריירה האמנותית שלכם.

ההמלצה שלי היא – תכתבו לעצמכם גם קורות חיים מקצועיים וגם פסקת ביוגרפיה משום שבוודאות תתבקשו להגיש אחד מהם ולעתים גם את שניהם בהגשת מועמדות להזדמנויות רלוונטיות שיכולות לקדם את הקריירה המקצועית שלכם כאמנים כמו תערוכות, מענקים, פרסים או שהות אמן.

מסמך קורות חיים מקצועיים של אמן הוא בדיוק כמו מסמך קורות חיים סטנדרטי הנדרש להגשת מועמדות לסוגים אחרים של עבודות בתעשייה, אלא שבמסמך קורות חיים מקצועיים של אמן, במקום או לצד רשימה של מקומות עבודה שהיו לכם וההשכלה שרכשתם, תצטרכו להוסיף מענקים שקבלתם או תערוכות שהשתתפתם בהם.

תמיד תוכלו להדפיס את המסמך אם תצטרכו אבל רוב הסיכויים שתתבקשו להעלות אותו למערכת מקוונת או לשלוח אותו במייל
ולכן יספיק לכם מסמך דיגיטלי על המחשב.


איך לכתוב קורות חיים של אמן כשאתם רק מתחילים?

קודם כל, כשאתם כותבים את קורות החיים המקצועיים שלכם כאמנים חדשים, חשוב שתגרמו להם להיראות טוב! המסמך צריך להיות קריא, מסודר וברור לעין. ההמלצה היא תמיד להחזיק גרסת WORD שתוכלו לערוך או להוסיף עליה מידע במידת הצורך ובנוסף גרסת PDF. כמובן שאופציה נוספת היא גרסה מקוונת כעמוד באתר האינטרנט שלכם אם ישנו.

קורות חיים שבנויים טוב ונראים נהדר יכולים לגרום לאנשי מקצוע ממש "להבחין" בכם ובייחודיות שלכם לעומת שאר המתמודדים.
כשאתם רוצים להתקדם בקריירה האמנותית שלכם ושולחים קורות חיים למשרות אופציונאליות זיכרו שאתם מתמודדים על התפקיד מול אמנים נוספים ולכן נסו לעשות כל מה שאתם יכולים כדי שקורות החיים שלכם יבלטו.

אבל מה אם אתם ממש בשלב ההתחלתי של הקריירה המקצועיתשלכם ואתם לא יכולים למלא את כל הסעיפים או לכתוב קורות חיים שירשימו מעסיקים לדעתכם? אל תדאגו - אתם עדיין יכולים ליצור רושם. גם אם יש לכם מעט מאוד או אפילו שום ניסיון בכלל.
בכתיבת קורות החיים תוכלו לשים דגש על מה שיש לכם בו ניסיון ולהתמקד בניסוחים אינטיליגנטיים של המיומנויות הרלוונטיות שלכם.
תוכלו ולהוסיף חוויות שצברתם באמצעות עבודות בתשלום או התנדבות שיכולות להיות רלוונטיות למשרה שאליה אתם מגישים מועמדות, תוכלו להוסיף קורסים או תכניות שעברתם או כל דבר אחר שעשוי להועיל לכם ולמעסיק בזמן שאתם בעבודה.

אמנים ששואפים לקריירה בתחום האמנות תמיד יכולים להתחיל איפשהו, ואז לאט ובשיטתיות לעלות בסולם הדרגות ולרכוש מיומנויות, ניסיון והשכלה. לדוגמא אם אתם עוסקים בעיצוב, תוכלו לחפש מעצבים מוכרים וללמוד מהם איך הגיעו לאן שהגיעו. הרבה מהם מפרסמים את קורות החיים שלהם באינטרנט ולכן לא יהיה לכם קשה פשוט להיכנס להתרשם ממה שכתבו על עצמם ולקבל השראה.


מה עליכם לשלב במסמך קורות החיים המקצועיים שלכם?

זיכרו שלא תוכלו לשלב את כל הפרטים ברשימה מטה אם אתם עדיין בשלב ההתחלתי של הקריירה שלכם אבל בהחלט תוכלו לשאוף לשלב את הדברים הללו בעתיד. קראו את הרשימה הזו והביטו עליה כמו על מעין מפת דרכים שמראה לכם את הכיוונים שאליהם תוכלו לשאוף בקריירה האמנותית שלכם.
  • פרטים אישיים
  • פרופיל / ביוגרפיה
  • פרטי התקשרות
  • השכלה וקורסים
  • תערוכות
  • פרסומים
  • אוספים
  • פרסים
  • היסטוריית עבודה
  • הוֹרָאָה
  • אוצרות
  • שהויות אמן

כיצד עליכם לעצב את קורות החיים המקצעויים שלכם?

כאמנים בוודאי תסכימו איתי שאסתטיקה היא קריטית תמיד ובכל שלב. איך קורות החיים שלכם נראים עשוי להיות הדבר הראשון שהמעסיק יבחין בו ויזכור כשהוא יקבל את תההחלטה של האם להעסיק אתכם או לא. בזמן שבו אנו חיים, הרושם הראשוני של המעסיק מכם יהיה על פי רוב לא הרגע שבו פגש בכם פנים מול פנים אלה עוד לפני כן – כשמסמך קורות החיים שלכם הונח על השולחן שלו. בינינו, זה לא ממש משנה עד כמה הכישורים והניסיון שלכם מעולים לתפקיד, אם קורות החיים שלכם יראו מבולגנים או יהיו כתובים בשפה לא רהוטה או בשפה שאינה תקנית הם פשוט לא יהיו אטרקטיביים עבור שום מעסיק. נקודה.


הקפידו שמסמך קורות החיים יהיה כולו על עמוד אחד

עמוד אחד של A4 (אפילו דו צדדי אם אתם מוכרחים) זה די והותר. אם אתם שולחים את המסמך באופן דיגיטלי, תוכלו לבחור בין שליחה כקובץ PDF או כקובץ WORD (פורמט וורד בדרך כלל מספיק טוב אבל אם יש לכם בקובץ פונטים מיוחדים ו/או התמונות ועיצוב מסוים שבחרתם שאתם רוצים שישאר תעדיפו PDF). בעולם הדיגיטלי של היום גם תוכלו להתשתמש בטמפלייטים של מייקרוסופט או של תכנות ואתרים אחרים. יש המון - כל מה שאתם צריכים זה מישהו שמכיר את העסק ויודע להתנהל עם התוכנות.


הקפידו לשמור על בהירות במסרים


וודאו שהמידע שאתם כותבים או מציינים במסמך קורות החיים המקצועיים שלכם יהיה ברור, זורם וקל לקריאה. אל תוסיפו מילים כשאין בכל צורך - אין צורך שתסבירו דברים לעייפה או תרדו לפרטי פרטים. זיכרו לשמור על הפשטות. אל תסבכו את המסמך או את מה שכתוב בו עם יותר מידי מידע. יש הרבה מעסיקים שגם ככה עוברים על קורות החיים שלכם ברפרוף כי הזמן שלהם קצר גם ככה, אז אל תגרמו להם לרצות "להיפטר" מכם עוד לפני שבכלל נפגשתם.


השתמשו בפונטים קריאים

יש המון פונטים שתוכלו לבחור מהם את זה שנראה לכם הכי טוב אבל זיכרו שחשוב לבחור פונטים קריאים, פשוטים ומקצועיים.
בחרו פונט שלמעסיק יהיה קל לקרוא – בחרו בגודל פונט של בין 11-15. אם אתם צריכים או רוצים להדגיש משהו עדיף שתעשו זאת על ידי שימוש בפונקציית הבולד או בקו תחתון אבל אל תגזימו. אל תדגישו דברים על ידי הגדלה מופקרת של הפונט או על ידי פונקציית ההדגשה הצבעונית.בבקשה. אל.


עיצוב מינימליסטי תמיד מנצח

שימרו על העיצוב של המסמך שלכם מינימליסטי ופשוט. הפרידו בין השורות במרווחים שווים, הפרידו בין הנושאים והפרידו בין הפסקאות כך שיהיה קל לקרוא את מה שכתבתם. תמיד תחשבו מינימליזם בעיצוב קורות החיים המקצועיים שלכם. אותו כנ"ל במצגות אגב, אבל זה כבר למאמר אחר.


שמרו על סדר כרונולוגי וארגון

מסמך קורות החיים שלכם חייב להיות מאורגן בסדר כרונולוגי. חישבו על הסדר.
בעת כתיבת קורות החיים - חישבו על מה יהיה הכי חשוב למעסיק שלכם לראות
זיכרו שפרטים אישיים, ניסיון תעסוקתי, השכלה, פרטי התקשרות וכו' הם חובה.
זיכרו שכשאתם כותבים את החלק של הניסיון התעסוקתי וההשכלה שרכשתם
הקפידו לשמור על סדר כרונולוגי – להתחיל מההווה ולהמשיך אל העבר.


בידקו את התחביר שלכם

בידקו את התחביר שלכם שוב ושוב, ולאחר מכן פעם נוספת (אין לי דרך יותר אינטיליגנטית להעביר לכם את החשיבות שבמסר הזה).
בדקו את התחביר ואת האיות במסמך קורות החיים שאתם שולחים - לפני שאתם שולחים אותו - תמיד!

אני יכולה לומר לכם כמעט בוודאות, שגם ואפילו אם רכשתם ניסיון רב-שנים והשכלה מפוארת, טעויות תחביריות לא מתקבלות בעין יפה ויבטיחו שהמעסיק לא יעביר אתכם לשלב הבא.

זהו. חוץ מזה, אל תשכחו שאתם תמיד יכולים לבקש עזרה בכתיבה ובעיצוב של מסמך קורות חיים מקצועיים מגורם בעל ניסיון.