אחים אנחנו. מכבדים אנחנו.

_בני_ברק.jpg



ימי ספירת העומר.

כותרת אחת, אומרת המון.

אילו אסוציאציות עולות לכם כשאתם קוראים את שלישיית המילים הללו?



יהיו כאלה שיחשבו על קרבת אלוקים שתכף מגיע, על חג השבועות, מתן תורה.

אך יהיו גם כאלה שיכעסו שהימים הללו הגיעו.

הרי כל כך הרבה דברים אסורים בימים אלה. חתונות, שירים, דברים משמחים.

ימי אבל.

אבל על עשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא, שנפטרו בימים אלה,

ולמה?

כי לא נהגו כבוד זה בזה.

כמה פשוט.

הם לא דרשו בשלומם של חבריהם, לא קמו לכבודם כשנכנסו לבית המדרש.

הם. בדרגתם, נידונו על דבר כל כך קטן ופשוט.

אנחנו, בימים אלה, מצווים על כיבוד האחר, כבוד האחר, כמה שיותר, כמה שאפשר.

גם אם זה מאוד קשה.

גם אם יש לאחר דעה שונה בתכלית מאיתנו.

אם לא הם אותנו, לפחות אנחנו אותם.

והלבבות יימשכו אחר האמת.


_ויש_גם_כאלה.JPG



אחים אנחנו.

מכבדים אנחנו.



ושבעזרת ה', נזכה לראות, כולנו באחדות, את בניין בית המקדש במהרה בימנו, אמן.
על המחבר
ל
קצת עלי -
צלמת, סופרת, עורכת ותחקירנית.
עוסקת בכתיבת תוכן וסיפורת.

וכן בעריכת תוכן, עריכת ספרות ותחקיר.






המאמרים שלי < ממש כאן:love:






להשתמע ---
מצב
הנושא נעול.

תגובות

אני חושבת שהרוב הגדול שלהם כן רוצה לדעת יותר על יהדות, לא כולם פורקי עול להכעיס.
 
בהחלט לא.
תלמידי רבי עקיבא נדונו על שלא נהגו כבוד זה בזה.
ולא על שלא נהגו כבוד וידידות בפורקי עול אוכלי נו"ט מחללי שבתות וימים טובים.
וואו. כאילו, אין לי מילים.
@אור אורות ? קשור לברסלב? לא בטוח שזה מה שחשב גם רבי נחמן… לכזו תגובה לא ציפיתי.

אהבת חינם- רק כי הוא יהודי ויש לו חלק אלוה ממעל. בדיוק כמוך. בלי לחכות לכל תמורה. פשוט לאהוב. כן, לזה התכוון רבי עקיבא.
 
אהבת חינם- רק כי הוא יהודי ויש לו חלק אלוה ממעל. בדיוק כמוך. בלי לחכות לכל תמורה. פשוט לאהוב. כן, לזה התכוון רבי עקיבא.
אהבת חינם הוא מושג די חדש שלא מופיע בספרות היהודית של עד לפני 100 שנה - כולל ספרי רבי נחמן.

ולאהוב את השני זה קודם כל רק אם הוא מאמין בה', ו"עושה מעשה עמך" (מתנהג כיהודי).
 
משנה תורה - ספר שופטים הלכות אבל פרק שלישי

י
כָּל הַפּוֹרְשִׁין מִדַּרְכֵי צִבּוּר וְהֵם הָאֲנָשִׁים שֶׁפָּרְקוּ עֹל הַמִּצְוֹת מֵעַל צַוָּארָן וְאֵין נִכְלָלִין בִּכְלַל יִשְׂרָאֵל בַּעֲשִׂיַּת הַמִּצְוֹת וּבִכְבוֹד הַמּוֹעֲדוֹת וִישִׁיבַת בָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת אֶלָּא הֲרֵי הֵן כִּבְנֵי חוֹרִין לְעַצְמָן [כִּשְׁאָר הָאֻמּוֹת] וְכֵן הָאֶפִּיקוֹרוֹסִין [וְהַמּוּמָרִים] וְהַמּוֹסְרִין כָּל אֵלּוּ אֵין מִתְאַבְּלִין עֲלֵיהֶן. אֶלָּא אֲחֵיהֶם וּשְׁאָר קְרוֹבֵיהֶם לוֹבְשִׁין לְבָנִים וּמִתְעַטְּפִים לְבָנִים וְאוֹכְלִים וְשׁוֹתִים וּשְׂמֵחִים שֶׁהֲרֵי אָבְדוּ שׂוֹנְאָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. וַעֲלֵיהֶם הַכָּתוּב אוֹמֵר: 'הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ ה' אֶשְׂנָא':
 
סליחה, איני רגיל להשיב כאן בפורום.
אבל זה שני ענינים נפרדים, זה שהם תינוקות שנשבו (לאותם הסוברים שכך דינם, כהחזו"א. אבל דעת הגרי"ש אלישיב והרב עובדיה ועוד, שאינם תינוקות שנשבו) זה אומר שמותר לנו להציל אותם, ושאין בהם דין של "מורידין ולא מעלין", ראה יו"ד קנח,ב
אבל לענין עצם המציאות שהם עוברי עבירות וכו' ושאר דברי הרמב"ם, אין הבדל בזה כלל.
 
משנה תורה - ספר שופטים הלכות אבל פרק שלישי

י
כָּל הַפּוֹרְשִׁין מִדַּרְכֵי צִבּוּר וְהֵם הָאֲנָשִׁים שֶׁפָּרְקוּ עֹל הַמִּצְוֹת מֵעַל צַוָּארָן וְאֵין נִכְלָלִין בִּכְלַל יִשְׂרָאֵל בַּעֲשִׂיַּת הַמִּצְוֹת וּבִכְבוֹד הַמּוֹעֲדוֹת וִישִׁיבַת בָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת אֶלָּא הֲרֵי הֵן כִּבְנֵי חוֹרִין לְעַצְמָן [כִּשְׁאָר הָאֻמּוֹת] וְכֵן הָאֶפִּיקוֹרוֹסִין [וְהַמּוּמָרִים] וְהַמּוֹסְרִין כָּל אֵלּוּ אֵין מִתְאַבְּלִין עֲלֵיהֶן. אֶלָּא אֲחֵיהֶם וּשְׁאָר קְרוֹבֵיהֶם לוֹבְשִׁין לְבָנִים וּמִתְעַטְּפִים לְבָנִים וְאוֹכְלִים וְשׁוֹתִים וּשְׂמֵחִים שֶׁהֲרֵי אָבְדוּ שׂוֹנְאָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. וַעֲלֵיהֶם הַכָּתוּב אוֹמֵר: 'הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ ה' אֶשְׂנָא':
נראה לי זו הייתה בעית תלמידי רבי עקיבא, למדנים היו… ושכחו מהעיקר.
כל טוב!

כשם שמצוה על אדם להוכיח את חברו ולומר לו דבר שהוא עשוי לקבלו, כך מצוה שלא לומר לו דבר שאינו עשוי לקבלו. טעיתי. אדע להבא.
 
נראה לי זו הייתה בעית תלמידי רבי עקיבא, למדנים היו… ושכחו מהעיקר.
ולי נראה שזו הבעיה שלכם.
שיש לכם את החוצפה לדבר על תלמידי ר' עקיבא ולנסות לנחש מה היו ה'בעיות' שלהם...

אם אתם חושבים שיש לכם מה להגיד אתם מוזמנים ללמוד היטב את הסוגיא ואחר כך להחליט מה מותר או אסור לומר עליהם
 
ישנם מוסכמויות רבות שחדרו למחנינו בשנים האחרונות בנוגע ל'אהבת חינם' ו'אהבת ישראל' (שלא לדבר על מושגים חדשים שהומצאו כמו 'הכלת האחר' 'השונה' וכו' שיסודתם במקומות רחוקים מאוד מאיתנו וד"ל)
רבים מהם נכונים וישרים, אך רבים מהם הומצאו על ידי אנשים למיניהם שהמטרה שלהם אינה בדווקא להרבות כבוד שמיים.
אין כאן המקום לדון יותר מדי בכל הנושא על מכלוליו הרבים.
אבל כשבא בן אדם ומביא ציטוט מגדול הפוסקים בלי להוסיף שום פרשנות מעצמו, ויש מישהו שמעז לזלזל בו?
אדרבה, מי שחושב שיש לו את הזכות להתעלם מפסקו המפורש של הרמב"ם מוזמן להביא אסמכתאות לשיטתו, ונדון לגופו של עניין.

ואגב, האם חובבי השלום למיניהם מסכימים עם הטקסט הבא?


"אם הוא עומד במקום שיש אפיקורסים המתקוממים על התורה ורוצים לעשות איזה תקנות בעניני העיר ועי"ז יעבירו את העם מרצון ה' ופתח בשלום ולא נשמעו דבריו, בכגון זה מצוה:
לשנאתם
ולהתקוטט עמהם
ולהפר עצתם בכל מה שיוכל

ודוד המלך עליו השלום אמר הלא:
משנאיך ד' אשנא
ובתקוממיך אתקוטט
תכלית שנאה שנאתים
לאויבים היו לי"
 
ב"ה

תניא פרק ל"ב

וּמַה שֶּׁכָּתוּב בַּגְּמָרָא שֶׁמִּי שֶׁרוֹאֶה בַּחֲבֵרוֹ שֶׁחָטָא, מִצְוָה לִשְׂנֹאתוֹ וְגַם לוֹמַר לְרַבּוֹ שֶׁיִּשְׂנָאֵהוּ, הַיְנוּ בַּחֲבֵרוֹ בְּתוֹרָה וּמִצְוֹת וּכְבָר קִיֵּם בּוֹ מִצְוַת "הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ", עַם שֶׁאִתְּךָ בַּתּוֹרָה וּבַמִּצְוֹת, וְאַף עַל פִּי כֵן לֹא שָׁב מֵחֶטְאוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב בְּסֵפֶר חֲרֵדִים.

אֲבָל מִי שֶׁאֵינוֹ חֲבֵרוֹ וְאֵינוֹ מְקֹרָב אֶצְלוֹ, הִנֵּה עַל זֶה אָמַר הִלֵּל הַזָּקֵן: הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְכו', אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה. לוֹמַר שֶׁאַף הָרְחוֹקִים מִתּוֹרַת ה' וַעֲבוֹדָתוֹ, וְלָכֵן נִקְרָאִים בְּשֵׁם "בְּרִיּוֹת" בְּעָלְמָא, צָרִיךְ לְמָשְׁכָן בְּחַבְלֵי עֲבוֹתוֹת אַהֲבָה, וְכֻלֵּי הַאי וְאוּלַי יוּכַל לְקָרְבָן לְתוֹרָה וַעֲבוֹדַת ה'; וְהֵן לֹא, לֹא הִפְסִיד שְׂכַר מִצְוַת אַהֲבַת רֵעִים.
 
ולאהוב את השני זה קודם כל רק אם הוא מאמין בה', ו"עושה מעשה עמך" (מתנהג כיהודי).
וכמה יש כאלו מאמינים, שמי אנחנו הפשוטים שיכולים לדון אותם?
וכמה לב חם ליהדות יש בהם,
וכמה מחפשים מהם קרבת אלוקים חיים?

ובמילים של שפיטה אותם, בעצם מרחיקים אותם ודנים אותם.

לא חבל?!

אולי לשם כך נועדו ימי ספירת העומר?

נקודה למחשבה.
 
ב"ה

תניא פרק ל"ב

וּמַה שֶּׁכָּתוּב בַּגְּמָרָא שֶׁמִּי שֶׁרוֹאֶה בַּחֲבֵרוֹ שֶׁחָטָא, מִצְוָה לִשְׂנֹאתוֹ וְגַם לוֹמַר לְרַבּוֹ שֶׁיִּשְׂנָאֵהוּ, הַיְנוּ בַּחֲבֵרוֹ בְּתוֹרָה וּמִצְוֹת וּכְבָר קִיֵּם בּוֹ מִצְוַת "הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ", עַם שֶׁאִתְּךָ בַּתּוֹרָה וּבַמִּצְוֹת, וְאַף עַל פִּי כֵן לֹא שָׁב מֵחֶטְאוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב בְּסֵפֶר חֲרֵדִים.

אֲבָל מִי שֶׁאֵינוֹ חֲבֵרוֹ וְאֵינוֹ מְקֹרָב אֶצְלוֹ, הִנֵּה עַל זֶה אָמַר הִלֵּל הַזָּקֵן: הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְכו', אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה. לוֹמַר שֶׁאַף הָרְחוֹקִים מִתּוֹרַת ה' וַעֲבוֹדָתוֹ, וְלָכֵן נִקְרָאִים בְּשֵׁם "בְּרִיּוֹת" בְּעָלְמָא, צָרִיךְ לְמָשְׁכָן בְּחַבְלֵי עֲבוֹתוֹת אַהֲבָה, וְכֻלֵּי הַאי וְאוּלַי יוּכַל לְקָרְבָן לְתוֹרָה וַעֲבוֹדַת ה'; וְהֵן לֹא, לֹא הִפְסִיד שְׂכַר מִצְוַת אַהֲבַת רֵעִים.
רציתי לצטט והקדמת אותי ;)
לפי התניא גם האנשים שכתוב עליהם שמצווה לשנוא אותם, זה לא סותר שמצווה לאהוב אותם.
לשנוא את הרע שבהם ולאהוב את ניצוץ הטוב שבהם שמחייה את הנשמה שלהם.
ועל מי שכתוב שמצווה לשנוא אותו? זה רק מי שבדרגה שלך בתורה ומצוות וחטא וכבר קיימת בו את מצוות הוכח תוכיח ועדיין הוא לא חזר מהחטא שלו.
אלו שלא בדרגתך בתורה ומצוות- אז צריך לקרב אותם וח"ו לשנוא אותם.
גם אם קשה לאהוב אותם בגלל המעשים שלהם, אז צריך לזכור שלקיים מצוות זה לא תמיד קל ו"ואהבת לרעך כמוך" זאת מצווה.
 
משנה תורה - ספר שופטים הלכות אבל פרק שלישי

י
כָּל הַפּוֹרְשִׁין מִדַּרְכֵי צִבּוּר וְהֵם הָאֲנָשִׁים שֶׁפָּרְקוּ עֹל הַמִּצְוֹת מֵעַל צַוָּארָן וְאֵין נִכְלָלִין בִּכְלַל יִשְׂרָאֵל בַּעֲשִׂיַּת הַמִּצְוֹת וּבִכְבוֹד הַמּוֹעֲדוֹת וִישִׁיבַת בָּתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת אֶלָּא הֲרֵי הֵן כִּבְנֵי חוֹרִין לְעַצְמָן [כִּשְׁאָר הָאֻמּוֹת] וְכֵן הָאֶפִּיקוֹרוֹסִין [וְהַמּוּמָרִים] וְהַמּוֹסְרִין כָּל אֵלּוּ אֵין מִתְאַבְּלִין עֲלֵיהֶן. אֶלָּא אֲחֵיהֶם וּשְׁאָר קְרוֹבֵיהֶם לוֹבְשִׁין לְבָנִים וּמִתְעַטְּפִים לְבָנִים וְאוֹכְלִים וְשׁוֹתִים וּשְׂמֵחִים שֶׁהֲרֵי אָבְדוּ שׂוֹנְאָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. וַעֲלֵיהֶם הַכָּתוּב אוֹמֵר: 'הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ ה' אֶשְׂנָא':
הלוואי שככה את/ה מקפיד/ה על כל המצוות בתורה...
 
אם היתה זו הפגנה של קנאים/הפלג, גם הייתם יוצאים עם כיבוד ושלטים "אנשים אחים אנחנו"?!
יש "אחים" מרשימים יותר ויש פחות
לפי מי שרוצים למצוא חן, רואים את מי מעריכים....
א. יכול להיות שדווקא כן, אם הם היו מארגנים הפגנה ענקית איפשהו...

ב. וגם אם לא, אולי זה בגלל שחרדים מבינים זה את זה ולא צריכים הסברה כלפי הצד השני, כאן יש הסתה מכמה קצוות בצד השני ולכן -אולי- רצו להראות להם את האמת, להפריך את מה שאומרים עלינו, ולא להראות להם בכוונה שזה נכון מה שהם טוענים על החרדים.
 
תגידו,
שמתם לב על ההתנצחויות המיותרות המועלות כאן ?

כן, כן, אם כולנו יחד נגרום לאחדות גדולה,
ולא משנה הפלג או ליטאים, חסידים או ספרדים,
חרדים יר"ש, או כאלו שנוח להם לכנות עצמם חרדים וכו...

אולי מתוך המצב של האחדות ירחם ה' עלינו ויגאלנו?

הדור הזה צריך זכויות מעל הטבע ,
ואחדות שהיא התעלות מעל עצמינו ולמרות כל הפערים להתאחד ולאהוב,
עשוי להיות סנגור רק לטובתינו.

למה לא ?!
 
אחדות בין חרדים צריך, חייבים!
השאלה פה היא על אחדות בין חרדים לחילונים, בין יראי ה' לבוזי שמו.
יש בהם חלק אלו-קה?
יש בהם ניצוץ יהודי?
האם יתכן מצב בו הם ישובו בתשובה ויחזרו להיות יראי ה'?

כנראה שכן...

אז אמנם הם הולכים בדרך תועה, ולא מקיימים את מצוות ה' כהלכתם,
ויתכן שמקיימים חלק, אבל לא הכל,

אבל אין לך יהודי שאין לו רגע שיכול לשוב לאבינו שבשמים,
ולכן לחרוץ את גורלם ולהדירם מתוך העם? ואף לשנוא אותם כולם?

השבוע קבלנו סרטון ש-2 דייגים מסורתיים ישבו לדוג בראפטינג נהר הירדן ,
ביום בו שהו בחורי הישיבות בשייט שם, הם התרגשו מאד מהשירה שלהם: "הנשמה לך" .... והסריטו אותם.

מי שאין בו רגש ליהדות ולבורא עולם, לא יכול להתרגש משירה כזו של בחורי ישיבה ,
זה אפילו לא מרשים אותו,
מי שאינו טבוע באהבה לחיי היהדות, ואין לו שום הבנה מהו עם ישראל,
אינו מניד עפעף לשירת בחורי ישיבות וזה לא מזיז לו מאומה .
 
כן, כן, אם כולנו יחד נגרום לאחדות גדולה,
ולא משנה הפלג או ליטאים, חסידים או ספרדים,
חרדים יר"ש, או כאלו שנוח להם לכנות עצמם חרדים וכו...

אולי מתוך המצב של האחדות ירחם ה' עלינו ויגאלנו?
הלוואי, בקרוב!
הדור הזה צריך זכויות מעל הטבע ,
ואחדות שהיא התעלות מעל עצמינו ולמרות כל הפערים להתאחד ולאהוב,
עשוי להיות סנגור רק לטובתינו.
חותמת על כל מילה!
 
ואגב, האם חובבי השלום למיניהם מסכימים עם הטקסט הבא?
"אם הוא עומד במקום שיש אפיקורסים המתקוממים על התורה ורוצים לעשות איזה תקנות בעניני העיר ועי"ז יעבירו את העם מרצון ה' ופתח בשלום ולא נשמעו דבריו, בכגון זה מצוה:
לשנאתם
ולהתקוטט עמהם
ולהפר עצתם בכל מה שיוכל
א. אלו שמנסים להעביר אותנו מעבודת ה' אלו הקודקודים, והמון המפגינים כמעט ורק מצטטים ומשולהבים, ואם תדבר איתם מלב אל לב ודע מה שתשיב תגלה לב של אח אובד שכמהה למעט חום וערכים!!
ב. גם עם אלו האפיקורסים, בודאי שיש לנהוג בחכמה, היינו: דורון ותפילה, ורק אז מלחמה.
ועכ"פ אלו הנסחפים, וכן! רובם ככולם נסחפים, ברור שאם היו הופכים את הטענות הם היו קמים ורצים אחרי התקשורת לכיוון השני.. והם לא באמת 'למדו' את הסוגיא לדקה וחצי, וסליחה על הזלזול, לא שאינם חכמים, אלא מידי מאמינים להוגי הדיעות ולא בודקים נתונים...
 
ב. וגם אם לא, אולי זה בגלל שחרדים מבינים זה את זה ולא צריכים הסברה כלפי הצד השני, כאן יש הסתה מכמה קצוות בצד השני ולכן -אולי- רצו להראות להם את האמת, להפריך את מה שאומרים עלינו, ולא להראות להם בכוונה שזה נכון מה שהם טוענים על החרדים.
מה אנחנו שקרנים??????
אם זה מה שאנחנו קרי: אוהבים את - התורה, נותנה, לומדיה ונוטריה,
ושונאים את - אויביה, מחלליה, בוזיה ורודפיה,
אז מה,
אנחנו נתחפש למשהו אחר? כדי לגנוב את דעתם???
נשקר אותם שאנחנו מכילים את האחר גם אם הוא רע?
שאנחנו מכבדים דעות שונות גם אם הוא ערבי תומך דאע״ש? או ח״ו יהודי שתומך בעקירת הדת ובחינוך והסתה לאטאיזם, הכחשת דת, גילוי עריות וחילולי שבת?????
 
מה אנחנו שקרנים??????
אם זה מה שאנחנו קרי: אוהבים את - התורה, נותנה, לומדיה ונוטריה,
ושונאים את - אויביה, מחלליה, בוזיה ורודפיה,
אז מה,
אנחנו נתחפש למשהו אחר? כדי לגנוב את דעתם???
נשקר אותם שאנחנו מכילים את האחר גם אם הוא רע?
שאנחנו מכבדים דעות שונות גם אם הוא ערבי תומך דאע״ש? או ח״ו יהודי שתומך בעקירת הדת ובחינוך והסתה לאטאיזם, הכחשת דת, גילוי עריות וחילולי שבת?????
לא. אנחנו לא שקרנים, אבל לא כל מי שבא למחאה, אם זה בבני ברק, ואם זה בכל מקום אחר, הוא אויב תורה שונא אותה או מחלל אותה.
לא כולם רעים.
הם נגררים.
יש כאלה תינוקות שנשבו, שלא באמת יודעים על מה הם מפגינים.
לא כולם שם רשעים עד כדי כך.
נכון, הם חילונים,
לא מקיימים תורה ומצוות בשלמותן.
אבל הם יהודים.
אחים שלנו.

וברור שלא ביקשתי שתאהב את מי שמסית ומדיח.
מי שמתנהג באופן שלא אמורים להתנהג בו, אבל שוב, זה לא כולם.

וההפגנה בבני ברק - תעיד!
 
מצב
הנושא נעול.

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

More from לוטם

שתף את המאמר

למעלה