מהו המקור שיהודה זרק את הגביע?

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מהו המקור למדרש המעניין שמביא הגרי"ח סופר שליט"א בקונטרס תורת יעקב (מילואים והוספות אות י"ד) מפי קדשו של
הגאון רבי יעקב מוצפי זצ"ל?​
וזה לשון המדרש:

בשעה שמצאו אנשי יוסף את הגביע אצל בנימין, אמר להם יהודה הראו לי הגביע, והביאו לו, נטלו יהודה וזרקו בכל כחו לאפסי ולקצוי ארץ ונעלם הגביע, ואמר להם יהודה אין לכם שום ראיה שהגביע נמצא אצלנו, אבל עוד הם מדברים בא מלאך והחזירו שוב לגביע לאמתחת בנימין, והיינו דכתיב וימצא הגביע, אין אומרים וימצא אלא לדבר האבוד ונמצא.​

אמנם זכר לדבר יש בספר נחל אשכול להרב חיד"א ז"ל על מגילת אסתר (ב, כג):

ויבוקש הדבר וימצא, פירשו ז"ל (מדרש פנים אחרים, מובא בילקו"ש אסתר רמז תתרנג) דהגם דעשו כמה טצדקי שלא יתברר הדבר, עם כל זה וימצא דרך מציאה. וכן פירשו וימצא הגביע באמתחת בנימין, דהלא כולם גבורים, כמו רגע יכולים להשליכו דרך המדבר למרחוק, אמנם וימצא דרך מציאה.​

 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אין מדרש כזה!
ועיין עוד פרדס יוסף השלם (מקץ שם)
אין לי פרדס יוסף השלם.
אם יש אפשרות להעלות לכאן את הקטע הנבחר אשמח מאוד.
יש הרבה מדרשים שנאבדו לנו, ומקורם "בעל פה איש מפי איש"
בשביל לומר "אין מדרש כזה", צריך להיות נביא.
 

נסיך אוסטרי

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אין לי פרדס יוסף השלם.
אם יש אפשרות להעלות לכאן את הקטע הנבחר אשמח מאוד.
מצ"ב בשמחה.
יש הרבה מדרשים שנאבדו לנו, ומקורם "בעל פה איש מפי איש"
בשביל לומר "אין מדרש כזה", צריך להיות נביא
יש גם הרבה מדרשים שהומצאו בלי להתייחס למקרה דנן. עיין מאמרו של הרב יצחק ישעיה וויס [ברכת אלישע/ישורון] 'מדרש חז"ל או מדרס ע"ה'.
 

קבצים מצורפים

  • פרדס יוסף השלם - מקץ.docx
    KB 117.8 · צפיות: 7

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מצ"ב בשמחה. יש גם הרבה מדרשים שהומצאו בלי להתייחס למקרה דנן. עיין מאמרו של הרב יצחק ישעיה ווייס [ברכת אלישע/ישורון] 'מדרש חז"ל או מדרס ע"ה'.​
תודה רבה על הפרדס יוסף השלם.
כעת אני רואה שזה נמצא בפרדס יוסף הרגיל בהוספות ומילואים לבראשית (בסוף ספר שמות).
עדיין לא הבנתי מנין לך שאין כזה מדרש.
כמובן שיש מדרשים שהומצאו, אבל רק כאשר יש הוכחה שאכן הומצאו.​
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמז

א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  17  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה