עזרה ההבדל בין ״גמול״ ל״תגמול״

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
האם יש הבדל בין ״גמול״ ל״תגמול״?

חשבתי על שלושה הבדלים אפשריים, אבל אינני בטוח בהם כלל, וגם אין לי במה לעגן אותם...
  • ״גמול״ מתמקד בתוצאה טבעית של המעשה. ״תגמול״ מתמקד בתגובה למעשה. (כויה היא גמול לנגיעה במשטח חם. קנס הוא תגמול לנהיגה במהירות).
  • ״גמול״ משמש כביטוי רוחני. ״תגמול״ משמש כביטוי גשמי. (שכר בעולם הבא הוא גמול. שכר בעולם הזה (שכר כספי למשל) הוא תגמול).
  • ״גמול״ הוא בין לטוב ובין לרע. ״תגמול״ משמש בעיקר לטוב. (הצדיק קיבל את גמולו הטוב והרשע קיבל את גמולו הרע. הילד קיבל פרס כתגמול על התנהגותו הטובה (ולא הילד קיבל עונש כתגמול על התנהגותו הרעה)).
אשמח לעזרתכם.
 

shevi123

מהמשתמשים המובילים!
מנהל קבוצה
כתיבה ספרותית
״גמול״ הוא בין לטוב ובין לרע. ״תגמול״ משמש בעיקר לטוב. (הצדיק קיבל את גמולו הטוב והרשע קיבל את גמולו הרע. הילד קיבל פרס כתגמול על התנהגותו הטובה (ולא הילד קיבל עונש כתגמול על התנהגותו הרעה)).
לפי האקדמיה - המילים תַּגְמוּל, גְּמוּל משמשות שתיהן גם לטוב וגם לרע.

 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה