מידע שימושי בעקבות הטרגדיה - איך ניצלים ממכת חום / מכת שמש / חוסר נוזלים ביום חם

ynf

משתמש פעיל
בעקבות הטרגדיה שנלקח לבית עולמו האברך היקר זצ''ל
באמצע הטיול יחד עם אבי ובניו

מעוניינים דרך אשכול זה להגביר את המודעות לדברים הנצרכים בטיול ביום חם
ובכלל ביציאה ביום חם ומרובה שמש

במידה ויש לכם מידע מקצועי וכדו' - בבקשה שתפו את שאר החברים כאן באשכול

בשורות טובות
 

אתי פרידלנדר

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
אני חושבת 1. קרם הגנה + כובעי שמש
2.מספיק מים שכל בקבוק חצי מים קפואים
3. טלפונים ניידים + מטען נייד - שלא יזדקקו אבל איך יתקשרו אם צריך
4. ברור על מוקדי חרום ותקשורת איתם כשאין קליטה- לפני היציאה
 

cheinhorn

משתמש צעיר
להכין את המסלול מראש באופן יסודי. לעבור על המפה ולהתענין אצל אנשים שעשו או ברשות שמורות הטבע אם יש מוקדי סכנה או קושי במסלול. להודיע לקרובים או חברים על פרטי המסלול כדי שברגע שירצו לחפש - ידעו בדיוק איפה. והכי חשוב כמו שנכתב למעלה - מים, מים, מים. מנסיון של מי שנתקעה בעבר במדבר יהודה וחולצה ע"י יחידת חילוץ...
 

beedebi

משתמש פעיל
מהאתר של כללית ממצה ומסביר.

על התייבשות ואפילו על מכת שמש כולנו שמענו מגיל הגן. אנחנו גם יודעים שצריך לשתות הרבה, בעיקר בקיץ, ואפילו שכדאי לחבוש כובע ולמרוח קרם הגנה.

אבל לסכנה נוספת, חמורה לא פחות ואולי אף יותר - מכת חום (Heat stroke) - נעשינו מודעים בעיקר בשנים האחרונות, בנסיבות עצובות: מוות של תינוקות שנשכחו במכוניות, מוות של רצים במרוצים רבי משתתפים ומוות של חיילים באימונים.

מוות או פגיעה גופנית קשה כתוצאה ממכת חום הם תאונות מיותרות שניתן למנוע.
מהי מכת חום (Heat Stroke)?

מכת חום היא עליית חום הגוף ליותר מ־40 מעלות - שאליה מתלווים שינויים במצב ההכרה או במצב המנטלי - כתוצאה מחשיפה לחום סביבה גבוה או למאמץ.

כתוצאה ממכת חום תיתכן פגיעה במוח, בכבד ובמערכות חיוניות נוספות.

מה מרגישים?
בחלק ניכר מהמקרים האדם שסובל ממכת חום מתמוטט בשלב מוקדם - לעיתים ללא סימנים מקדימים. לפני כן ייתכנו בלבול, כאבי ראש, חולשה, תחושת אי־יציבות, פרכוסים, ירידה בכושר התגובה ואובדן הכרה.

מה קורה במכת חום?

ניכרת פגיעה במערכות הגוף - פגיעה שכוללת שינוי במצב ההכרה, בלבול וחוסר אוריינטציה, פגיעה בכבד, שעלולה להתקדם לאי־ספיקת כבד, פגיעה בלב ושינויים ברישום האק"ג.

תיתכן גם פגיעה במערכת קרישת הדם, למשל קרישה מפושטת בתוך כלי הדם. זהו מצב חירום רפואי שבו הדם מתחיל להיקרש בכל חלקי הגוף.

נוסף על כך ייתכן פירוק מואץ של השרירים (רבדומיאליזיס, Rhabdomyolysis) - תהליך שעלול לפגוע בכליות. ייתכנו גם פגיעות נוספות.

הסכנה:
מוות ולפני כן פגיעה מיידית או פגיעה ארוכת טווח במוח, בכבד ובכליות.
סוגים של מכת חום

• מכת חום קלאסית (Classic Heatstroke) נגרמת כתוצאה מחשיפה לחום סביבה גבוה. למכת חום מהסוג הזה חשופים יותר מי שהם חסרי אונים, למשל תינוק שהושאר ברכב סגור, מי שמנגנוני ויסות החום וקירור הגוף שלהם פחות טובים, כלומר מבוגרים וקשישים, תינוקות, חולים כרוניים, אנשים שאינם ניידים, מטופלים בתרופות שונות, למשל נגד אלרגיה ונגד לחץ דם גבוה, וגם מי שאין ברשותם בימים של חום כבד מחסה הולם ואמצעי קירור כמו מזגן.

• מכת חום במאמץ (Exertional Heatstroke) נגרמת - כפי שמשתמע משמה - ממאמץ קשה, לרוב בסביבה חמה ולחה. המועדים להיפגע ממנה הם דווקא צעירים בריאים - מי שעוסקים בספורט וחיילים.

נוסף על תנאי הסביבה, גורמי הסיכון למכת חום במאמץ הם בעיקר מוטיבציה גבוהה, התייבשות וחוסר מודעות. אנשים שלא רגילים לפעילות בחום ושאינם מאוקלמים לחום מצויים בסיכון גבוה יותר. אנשים שסובלים מהשמנה מועדים יותר להיפגע וכן מי שנוטלים תרופות או סמים ממריצים. רבים מהנפגעים לא סבלו קודם לפגיעה מבעיה רפואית כלשהי.

במכת חום במאמץ מתפתח כישלון של המערכות לוויסות הטמפרטורה של הגוף, וכתוצאה מכך הגוף אינו מצליח להגיע לאיזון ולהיפטר מהחום שנוצר בעת המאמץ. עליית חום הגוף לערכים גבוהים מובילה לקריסת מערכות חיוניות בגוף, ואם אינה מטופלת בזמן, היא גורמת למוות.

יש לזכור: מכת חום פוגעת במצב ההכרה והיא מצב חירום רפואי שעלול להסתיים במוות בתוך זמן קצר!

כמו כן יש לזכור: דווקא אנשים צעירים ובריאים, שחיים לרוב בבתים ממוזגים ומתאמנים בחדרי כושר קרירים, חשופים למכת חום במאמץ.

לא צריך למרוח קרם הגנה בצל? עבדו עליכם!

13 מיתוסים על קיץ - והאמיתות שאולי יצילו לכם את החיים

אנשים רבים מתבלבלים בין מכת חום לבין התייבשות ותשישות חום, והגיע הזמן לעשות סדר במושגים האלה:
מהי התייבשות (Dehydration)?

זהו מצב של חוסר נוזלים בגוף בגלל שתייה לא מספקת, הזעה מרובה, שלשולים או הקאות חוזרות.

מה מרגישים?
צמא, תחושה של יובש בפה ובריריות, חוסר הזעה, יובש בעור, כאבי ראש ותשישות. ישנה הפרשה מועטה של שתן, והשתן המופרש הוא כהה. כמו כן ניתן לחוש בדפיקות לב מהירות.

מה קורה לי?
בגלל החוסר בנוזלים נמנע הגוף מלהפריש נוזלים בשתן ומפחית מאוד גם את הפרשת הזיעה.

הסכנות:
פגיעה בכליות, עלייה בצמיגות הדם, התעלפות. אם ההתייבשות אינה מטופלת כיאות, היא עלולה לגרום למכת חום ואף למוות.
מהי תשישות חום (Heat Exhaustion)?

עלייה בחום הגוף כתוצאה מחשיפה לחום סביבה גבוה או למאמץ.

מה מרגישים?
בחילות, כאבי ראש, חולשה, דופק מהיר, לעיתים הזעה מרובה, הנשימות מהירות, חום הגוף עולה עד 40 מעלות צלזיוס.

מה קורה לי?
במצב של תשישות חום אין עדיין פגיעה מנטלית או בלבול, אבל מי שסובל מכך כבר קרוב מאוד לפגיעה כזאת, והגוף מאותת על כך.

הסכנה:
אם תשישות חום אינה מטופלת כיאות, היא עלולה להתפתח למכת חום.
מהן הסיבות להתייבשות, לתשישות חום ולמכת חום?

כדי להבין כיצד נגרמות התייבשות, תשישות חום ומכת חום, יש להבין את מנגנון הוויסות של חום הגוף.

טווח הטמפרטורות שבו הגוף שלנו מתפקד באופן תקין הוא מוגבל מאוד (לרוב בין 36.5 ל־37 מעלות צלזיוס. עם זאת, חום הגוף הנורמלי עשוי להיות שונה במעט מאדם לאדם, והוא תלוי גם בשעת היממה). בעת פעילות קיימת תמיד עלייה בחום הגוף, והוא מתייצב על ערך מסויים לאחר כמה דקות מתחילת הפעילות.

חום הגוף נקבע ומווּסת באזור במוח שנקרא היפותלמוס. כדי לשמור על חום גוף קבוע מפעיל ההיפותלמוס מנגנונים שונים. כדי לחמם את הגוף גורם ההיפותלמוס לכיווץ של כלי הדם הקרובים לעור וכן לכיווץ או להרעדה של השרירים (מוכר לכל מי שאי פעם רעד מקור...). כדי להיפטר מחום גורם ההיפותלמוס להרחבה של כלי הדם שבקרבת העור, לעלייה בהפרשת הזיעה ולעלייה בקצב הנשימה.

התהליכים האלה אינם מודעים, והגוף שלנו עושה אותם באופן אוטומטי ולרוב בהצלחה רבה: טמפרטורת הגוף שלנו יציבה מאוד בדרך כלל.
האם יש תנאים שמעלים את רמת הסיכון?

כן!

הסיכון להיפגע ממכת חום עולה ככל שחום הסביבה והלחות גבוהים יותר. אך יש לדעת שגם בתנאי סביבה שאינם חמים במיוחד קיים סיכון למכת חום.
כיצד מונעים פגיעות חום?

כשהתחזית מזהירה מפני עומס חום כבד (שהוא שילוב של הטמפרטורה ושל הלחות באוויר) מומלץ לנקוט את הצעדים הבאים:

• שוהים בסביבה קרירה. את בתי המגורים ואת המשרדים ניתן לקרר באמצעות מאווררים ומזגנים. כדי להקל על קירור החללים מומלץ למנוע חדירה פנימה של קרינת שמש ישירה. ניתן לעשות זאת באמצעות תריסים, וילונות, סוככים ושתילת צמחייה. אם שוהים בסביבה לא ממוזגת ניתן לקרר את הגוף מדי פעם באמצעות רחצה במים קרירים. כמו כן רצוי ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים.

• נמנעים מלצאת החוצה בשעות החמות. כדאי להגביל את הפעילויות מחוץ לבית לשעות הבוקר המוקדמות או לשעות הערב.

• נמנעים ממאמץ פיזי. בשעות החום רצוי להפחית פעילות גופנית מאומצת בחוץ או בחללים לא ממוזגים. אם לא ניתן להימנע מפעילות גופנית בתנאי חום, יש להקפיד על שתייה מספקת במהלך הפעילות וכן על לבוש קל. יש להתגונן מפני קרינת השמש באמצעות כובע רחב שוליים, משקפי שמש וקרם הגנה. כמו כן מומלץ לנוח לעיתים קרובות במקום מוצל.

• אזהרה: אסור להישאר (או להשאיר אדם אחר) ברכב חונה שחלונותיו סגורים.

• אם סובלים ממחלה, יש להיזהר במיוחד. בזהירות כפולה ומכופלת מחויבים מי שסובלים ממחלות כמו מחלות של הלב ושל כלי הדם, השמנת־יתר, לחץ דם גבוה, מחלות נפש.

במצבי מחלה או דלקת ניכרת עלייה בחום הגוף כתוצאה משינוי ב"נקודת הסף" שנמצאת בהיפותלמוס. טמפרטורת הגוף משתנה במסגרת התגובה של הגוף או במסגרת המאבק בגורם הזיהום או בדלקת.

מרבית התרופות שאנחנו נוטלים להורדת חום - כמו אקמול, אדוויל, אספירין וכדומה - משפיעות על נקודת הסף שבמוח ועל ידי כך מביאות לירידה בחום הגוף.

התרופות האלה אינן מועילות במקרה של מכת חום ואף עלולות להזיק אם יינתנו בנסיבות כאלה. גם תרופות שמשפיעות על מערכת העצבים המרכזית (המוח), כמו תרופות להרגעה, לשינה, למחלת פרקינסון ולמחלות נפש מסוימות עלולות להגביר את הרגישות למכת חום.
טיפים למניעת מכת חום בילדים

• לא להשאיר ילדים במכונית סגורה, גם לא לדקה אחת.

• להימנע מאמבטיות חמות מאוד ו/או מסאונה בימים חמים. מים הם מוליך חום מצוין, וילדים רגישים יותר ממבוגרים.

• להקפיד על שתייה מרובה.

• ללבוש שכבת בגדים אחת בלבד ולהחליף בהקדם בגדים ספוגי זיעה.
טיפול במכת חום בילדים

• פתיחת נתיב אוויר וביצוע החייאה במידת הצורך.

• קירור מהיר ככל האפשר - באמבט מי קרח, במי ברז רבים, בשקיות קרח על הצוואר ובמפשעות. במקביל יש להזעיק עזרה רפואית ולפנות את הנפגע לטיפול רפואי.
ומה קורה בזמן מאמץ גופני?

בזמן מאמץ אין שינוי ב"נקודת הסף" שבמוח, אך בשל העלייה בפעילות השרירים נוצר חום רב, טמפרטורת הגוף עולה, ונכנסים לפעולה מנגנונים שתפקידם הוא לעזור לגוף להיפטר מעודפי חום.

במצב תקין העלייה בחום הגוף ניכרת אצל כל אדם בעת מאמץ, אך המנגנונים לסילוק החום מצליחים לשמור על טמפרטורת גוף בערכים שאינם מסכנים את האדם המתאמץ ושומרים על איזון.

בסביבה חמה ולחה קשה יותר לגוף להיפטר מהחום העודף, והסיבות לכך ברורות: אידוי הזיעה מואט, ועימו קצב ההיפטרות מחום. נוסף על כך, הפרש הטמפרטורות שבין הגוף לסביבה קטן יותר, ומעבר החום מהגוף לסביבה פחות יעיל.
מי מועד יותר לסבול ממכת חום במאמץ כמו ריצה?

גורמים התלויים באדם
• עוצמת המאמץ. ככל שהמאמץ קשה יותר (מהירות הריצה גבוהה יותר, המסלול בשיפוע תלול יותר) וככל שהמאמץ ממושך יותר, הסכנה גדולה יותר.

• רמת הכושר הגופני. אנשים שעושים מאמץ שחורג מרמת הכושר שבה הם מצויים מועדים יותר לפגיעות חום. במילים אחרות: עודף מוטיבציה עלול להיות מסוכן.

• מחלות חריפות - כמו מחלה ויראלית או מחלת חום, גם קלה - מעלות את הסיכון להיפגע.

מחלות כרוניות - כמו מחלות אנדוקריניות, מחלות נוירולוגיות או מחלות עור - עלולות לפגוע במערכת הקירור או במערכת לוויסות חום הגוף.

• אקלום לחום - בן אדם שחי ופעיל בסביבה חמה מועד פחות ללקות במכת חום בהשוואה למי שמגיע לסביבה חמה, אך רגיל לשהות ולפעול בתנאים ממוזגים או בקור. פגיעות חום, ובכללן מכת חום, שכיחות יותר בימים חמים לאחר תקופה קרה יחסית או אצל מי שחיים או מתאמנים בתנאים קרים יותר מהתנאים שבהם יתחרו. מי שמתעתד להתחרות או לרוץ במקום חם ולח ובשעות חמות מומלץ לו מאוד לאקלם את עצמו בהדרגה במשך 10 ימים עד שבועיים לפחות לפני האירוע.

• גורמים גופניים - אנשים שסובלים מהשמנה או מעודף משקל מצויים בסיכון גבוה יותר ללקות במכת חום.

• כמות המים בגוף - התייבשות מעלה את הסיכון למכת חום. אדם מיובש, שחסרים נוזלים בגופו, יזיע פחות ויתקשה להיפטר מהחום שנוצר בעת מאמץ.

• לבוש חם / לא מאוורר - מפריע לנידוף הזיעה ולהעברת חום מהגוף לסביבה ומונע קירור ישיר של הגוף.

• חוסר שינה, גיל מעל 40 ומצב תזונתי לקוי - מעלים גם הם את הסיכון לפתח מכת חום.

גורמי סיכון התלויים בסביבה
• טמפרטורת סביבה גבוהה.

• לחות גבוהה.

• קרינה ישירה ואוויר עומד (היעדר רוח).

ואם אני חייב לעשות פעילות גופנית גם כשממש חם?

פעילות גופנית היא דבר בריא מאוד באופן כללי, אך לא ב־13:00 בצהריים, באוגוסט, בחוף תל־אביב או בחוף אשקלון.

מי שחייבים לעסוק בפעילות גופנית מאומצת דווקא בשעות החמות או במקומות חמים ולחים, כדאי שיתאקלמו היטב (כלומר ישהו ויפעלו במקומות חמים ולחים) לפני שהם מתכוונים לצאת לתחרות או לביצוע המתוכנן.

במילים אחרות: אם יש לכם מרוץ בשעה 14:00 בחודש ספטמבר בעמק בית־שאן, אז במסגרת ההכנות אתם צריכים לערוך אימונים גם בשעות הצהריים במקום שבו שורר אקלים דומה.

מומלץ להסתגל לתנאים הקשים בהדרגה, להתאמן לא יותר מ־60 דקות ובעצימות תת־מרבית, לשתות במידה מספקת ולעקוב אחר חום הגוף.

נוסף על כך, אם הגעתם למקום חם יותר מאזור המגורים שלכם, הימנעו בשבוע הראשון ממאמצים קשים.

יש לשים לב: שתייה מספקת לא תמנע בהכרח את מכת החום, אך תקטין את הסבירות להתרחשותה.

מומלץ לשתות גם בזמן שמתאמצים. שתייה מספקת חשובה מאוד לא רק בעת תחרות אלא גם באימונים - בעיקר במאמצים שנמשכים יותר מ־40 דקות או בריצה של 10 קילומטרים או יותר. (נהוג להמליץ על שתיית חצי כוס מים בכל 20 דקות. לוויסות נוזלים טוב ומותאם אישית אפשר להגיע בעזרת שקילה לפני המאמץ ואחריו ובעזרת תרגול של הרגלי השתייה באימונים).

במאמצים ממושכים מומלץ לצרוך גם מלח נוסף על מים כדי לשמור על רמות מלחים תקינות בדם.

רצוי מאוד להימנע ממאמצים שהם מעבר ליכולת הגופנית הנתונה שלכם. עודף מוטיבציה או ניסיון לרוץ בקצב מהיר מזה שהתרגלתם אליו עלול להיות מסוכן. אם מדובר בסביבה חמה ולחה - פעילות גופנית מאומצת מסוכנת עוד יותר למי שלא נמצא בכושר גופני מתאים.

קרם הגנה מהשמש: הוראות הפעלה

אתם יודעים שזה חשוב, אבל אולי אתם עושים את זה לא נכון...
איך מטפלים במכת חום?

1. קודם כול קירור!
בכל מקרה של אדם שהתמוטט בעת פעילות מאומצת - למשל ריצה - במיוחד ביום חם, יש לחשוד שמדובר במכת חום ולהתחיל מייד לקרר אותו.

איך עושים זאת?

אם אפשר - מכניסים אותו לאמבט מי קרח. אם אין בנמצא, שופכים עליו כמות גדולה של מים קרים, מעבירים אותו לרכב ממוזג או למקום מוצל, מסירים ממנו בגדים חמים. אם מצוי מאוורר בהישג יד, מכוונים אותו לעברו, ובמידת האפשר שמים שקיות קרח בבתי השחי ובמפשעות שלו.

בהמשך ניתן גם לטפל בו בעזרת נוזלים מקוררים שמוכנסים לתוך מערכת הדם, לצינור העיכול או לחלל הבטן.

במרוצים רבים מוצבות אמבטיות קרח במוקדי הטיפול הרפואי. יש להעביר מייד כל נפגע לעמדת טיפול כזאת ולהכניסו מהר ככל הניתן לאמבטיית הקרח.

יש לקרר את הנפגע עד שמתחילות להופיע רעידות או עד לטמפרטורה שנעה בין 38.3 ל־38.9 מעלות צלזיוס.

מדידת החום האמינה היחידה היא מדידה רקטלית. מדידה בכל צורה אחרת היא חסרת משמעות.

2. להזעיק עזרה רפואית

חשוב מאוד לקרוא לעזרה רפואית (מספר החירום של מגן־דוד־אדום בכל הארץ הוא 101) ולפנות את הנפגע לחדר המיון הקרוב מהר ככל האפשר - רצוי ברכב ממוזג וכשהוא רטוב ומכוסה בקרח, אם זה אפשרי.

אם קיימים תנאים לקירור הנפגע בשטח, ייעשה הפינוי למיון רק לאחר קירור הנפגע.

אם אין רכב ממוזג, יש להקפיד שהחלונות יהיו פתוחים, ויש להמשיך להרטיב את הנפגע. נוסף על כך, עד להגעתה של עזרה רפואית מוסמכת יש לנקוט כמה צעדים שעשויים להציל חיים:
א. החייאה

אם הכרתו של הנפגע מידרדרת או אובדת, יש להתחיל בפעולות החייאה.

ב. מתן מים
אם חושדים שהנפגע סובל לא רק ממכת חום אלא גם מהתייבשות, והוא בהכרה, ניתן להשקותו במים. בשום מקרה אסור לתת לו אלכוהול (גם לא בירה קרה!) או קפה. הם עלולים להחמיר את הפגיעה.

ג. מתן תרופות
אסור לתת אקמול או כל כדור מוריד חום אחר (כמו אדוויל, אופטלגין, נורופן ודומיהם). במקרה של מכת חום הם לא יורידו את החום, ואף עלולים להחמיר את הפגיעה בחלק מאיברי הגוף!

הטיפול במי שסובלים מתשישות חום
אדם שסובל מתשישות חום - שבאה לידי ביטוי בתסמינים כמו הקאות, בלבול, אי־שקט, ישנוניות, קוצר נשימה, כאבים בחזה, כאבי בטן וחום גוף שמעל 40 מעלות - זקוק לקירור ולפינוי לחדר מיון.

אם הסימנים האלה מופיעים כשנמצאים במרחק רב מבית החולים הקרוב, יש לחזור ולהדגיש אותם בפני מוקדני מגן־דוד־אדום. ייתכן שנחוץ חילוץ מוטס.

ההתנהגות אחרי החלמה ממכת חום
אדם שנפגע ממכת חום ומחלים ממנה צריך להישאר במקום קריר ומוצל ולהימנע מחשיפה לחום בשבוע שלאחר הפגיעה. אשר להמשך הפעילות, עליו להתייעץ עם הרופא המטפל. יש לדעת שלאחר מכת חום יש נטייה לסבול מאי־יציבות של חום הגוף במשך כמה ימים ולעיתים אף במשך כמה שבועות.

ד"ר דליה נבות מינצר היא מומחית לרפואת משפחה בכללית, רופאת ספורט במכון וינגייט ויועצת של המלון ההיפוקסי באוניברסיטת ת"א. היא מייעצת לספורטאים בתחום האימונים בתנאי גובה והיפוקסיה, למטפסי הרים, למטיילים ולחולים כרוניים שרוצים לטייל בגבהים
 

גרעין

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יש כובע עם שוליים + בד לצוואר לגברים - פנטסטי ביותר למניעת חום מכל איזור הראש- פנים -צוואר. אם אשה מעיזה ללבוש כובע עם שוליים אז גם מומלץ.
 
  • תודה
Reactions: ynf

ynf

משתמש פעיל
מהאתר של כללית ממצה ומסביר.

על התייבשות ואפילו על מכת שמש כולנו שמענו מגיל הגן. אנחנו גם יודעים שצריך לשתות הרבה, בעיקר בקיץ, ואפילו שכדאי לחבוש כובע ולמרוח קרם הגנה.

אבל לסכנה נוספת, חמורה לא פחות ואולי אף יותר - מכת חום (Heat stroke) - נעשינו מודעים בעיקר בשנים האחרונות, בנסיבות עצובות: מוות של תינוקות שנשכחו במכוניות, מוות של רצים במרוצים רבי משתתפים ומוות של חיילים באימונים.

מוות או פגיעה גופנית קשה כתוצאה ממכת חום הם תאונות מיותרות שניתן למנוע.
מהי מכת חום (Heat Stroke)?

מכת חום היא עליית חום הגוף ליותר מ־40 מעלות - שאליה מתלווים שינויים במצב ההכרה או במצב המנטלי - כתוצאה מחשיפה לחום סביבה גבוה או למאמץ.

כתוצאה ממכת חום תיתכן פגיעה במוח, בכבד ובמערכות חיוניות נוספות.

מה מרגישים?
בחלק ניכר מהמקרים האדם שסובל ממכת חום מתמוטט בשלב מוקדם - לעיתים ללא סימנים מקדימים. לפני כן ייתכנו בלבול, כאבי ראש, חולשה, תחושת אי־יציבות, פרכוסים, ירידה בכושר התגובה ואובדן הכרה.

מה קורה במכת חום?

ניכרת פגיעה במערכות הגוף - פגיעה שכוללת שינוי במצב ההכרה, בלבול וחוסר אוריינטציה, פגיעה בכבד, שעלולה להתקדם לאי־ספיקת כבד, פגיעה בלב ושינויים ברישום האק"ג.

תיתכן גם פגיעה במערכת קרישת הדם, למשל קרישה מפושטת בתוך כלי הדם. זהו מצב חירום רפואי שבו הדם מתחיל להיקרש בכל חלקי הגוף.

נוסף על כך ייתכן פירוק מואץ של השרירים (רבדומיאליזיס, Rhabdomyolysis) - תהליך שעלול לפגוע בכליות. ייתכנו גם פגיעות נוספות.

הסכנה:
מוות ולפני כן פגיעה מיידית או פגיעה ארוכת טווח במוח, בכבד ובכליות.
סוגים של מכת חום

• מכת חום קלאסית (Classic Heatstroke) נגרמת כתוצאה מחשיפה לחום סביבה גבוה. למכת חום מהסוג הזה חשופים יותר מי שהם חסרי אונים, למשל תינוק שהושאר ברכב סגור, מי שמנגנוני ויסות החום וקירור הגוף שלהם פחות טובים, כלומר מבוגרים וקשישים, תינוקות, חולים כרוניים, אנשים שאינם ניידים, מטופלים בתרופות שונות, למשל נגד אלרגיה ונגד לחץ דם גבוה, וגם מי שאין ברשותם בימים של חום כבד מחסה הולם ואמצעי קירור כמו מזגן.

• מכת חום במאמץ (Exertional Heatstroke) נגרמת - כפי שמשתמע משמה - ממאמץ קשה, לרוב בסביבה חמה ולחה. המועדים להיפגע ממנה הם דווקא צעירים בריאים - מי שעוסקים בספורט וחיילים.

נוסף על תנאי הסביבה, גורמי הסיכון למכת חום במאמץ הם בעיקר מוטיבציה גבוהה, התייבשות וחוסר מודעות. אנשים שלא רגילים לפעילות בחום ושאינם מאוקלמים לחום מצויים בסיכון גבוה יותר. אנשים שסובלים מהשמנה מועדים יותר להיפגע וכן מי שנוטלים תרופות או סמים ממריצים. רבים מהנפגעים לא סבלו קודם לפגיעה מבעיה רפואית כלשהי.

במכת חום במאמץ מתפתח כישלון של המערכות לוויסות הטמפרטורה של הגוף, וכתוצאה מכך הגוף אינו מצליח להגיע לאיזון ולהיפטר מהחום שנוצר בעת המאמץ. עליית חום הגוף לערכים גבוהים מובילה לקריסת מערכות חיוניות בגוף, ואם אינה מטופלת בזמן, היא גורמת למוות.

יש לזכור: מכת חום פוגעת במצב ההכרה והיא מצב חירום רפואי שעלול להסתיים במוות בתוך זמן קצר!

כמו כן יש לזכור: דווקא אנשים צעירים ובריאים, שחיים לרוב בבתים ממוזגים ומתאמנים בחדרי כושר קרירים, חשופים למכת חום במאמץ.

לא צריך למרוח קרם הגנה בצל? עבדו עליכם!

13 מיתוסים על קיץ - והאמיתות שאולי יצילו לכם את החיים

אנשים רבים מתבלבלים בין מכת חום לבין התייבשות ותשישות חום, והגיע הזמן לעשות סדר במושגים האלה:
מהי התייבשות (Dehydration)?

זהו מצב של חוסר נוזלים בגוף בגלל שתייה לא מספקת, הזעה מרובה, שלשולים או הקאות חוזרות.

מה מרגישים?
צמא, תחושה של יובש בפה ובריריות, חוסר הזעה, יובש בעור, כאבי ראש ותשישות. ישנה הפרשה מועטה של שתן, והשתן המופרש הוא כהה. כמו כן ניתן לחוש בדפיקות לב מהירות.

מה קורה לי?
בגלל החוסר בנוזלים נמנע הגוף מלהפריש נוזלים בשתן ומפחית מאוד גם את הפרשת הזיעה.

הסכנות:
פגיעה בכליות, עלייה בצמיגות הדם, התעלפות. אם ההתייבשות אינה מטופלת כיאות, היא עלולה לגרום למכת חום ואף למוות.
מהי תשישות חום (Heat Exhaustion)?

עלייה בחום הגוף כתוצאה מחשיפה לחום סביבה גבוה או למאמץ.

מה מרגישים?
בחילות, כאבי ראש, חולשה, דופק מהיר, לעיתים הזעה מרובה, הנשימות מהירות, חום הגוף עולה עד 40 מעלות צלזיוס.

מה קורה לי?
במצב של תשישות חום אין עדיין פגיעה מנטלית או בלבול, אבל מי שסובל מכך כבר קרוב מאוד לפגיעה כזאת, והגוף מאותת על כך.

הסכנה:
אם תשישות חום אינה מטופלת כיאות, היא עלולה להתפתח למכת חום.
מהן הסיבות להתייבשות, לתשישות חום ולמכת חום?

כדי להבין כיצד נגרמות התייבשות, תשישות חום ומכת חום, יש להבין את מנגנון הוויסות של חום הגוף.

טווח הטמפרטורות שבו הגוף שלנו מתפקד באופן תקין הוא מוגבל מאוד (לרוב בין 36.5 ל־37 מעלות צלזיוס. עם זאת, חום הגוף הנורמלי עשוי להיות שונה במעט מאדם לאדם, והוא תלוי גם בשעת היממה). בעת פעילות קיימת תמיד עלייה בחום הגוף, והוא מתייצב על ערך מסויים לאחר כמה דקות מתחילת הפעילות.

חום הגוף נקבע ומווּסת באזור במוח שנקרא היפותלמוס. כדי לשמור על חום גוף קבוע מפעיל ההיפותלמוס מנגנונים שונים. כדי לחמם את הגוף גורם ההיפותלמוס לכיווץ של כלי הדם הקרובים לעור וכן לכיווץ או להרעדה של השרירים (מוכר לכל מי שאי פעם רעד מקור...). כדי להיפטר מחום גורם ההיפותלמוס להרחבה של כלי הדם שבקרבת העור, לעלייה בהפרשת הזיעה ולעלייה בקצב הנשימה.

התהליכים האלה אינם מודעים, והגוף שלנו עושה אותם באופן אוטומטי ולרוב בהצלחה רבה: טמפרטורת הגוף שלנו יציבה מאוד בדרך כלל.
האם יש תנאים שמעלים את רמת הסיכון?

כן!

הסיכון להיפגע ממכת חום עולה ככל שחום הסביבה והלחות גבוהים יותר. אך יש לדעת שגם בתנאי סביבה שאינם חמים במיוחד קיים סיכון למכת חום.
כיצד מונעים פגיעות חום?

כשהתחזית מזהירה מפני עומס חום כבד (שהוא שילוב של הטמפרטורה ושל הלחות באוויר) מומלץ לנקוט את הצעדים הבאים:

• שוהים בסביבה קרירה. את בתי המגורים ואת המשרדים ניתן לקרר באמצעות מאווררים ומזגנים. כדי להקל על קירור החללים מומלץ למנוע חדירה פנימה של קרינת שמש ישירה. ניתן לעשות זאת באמצעות תריסים, וילונות, סוככים ושתילת צמחייה. אם שוהים בסביבה לא ממוזגת ניתן לקרר את הגוף מדי פעם באמצעות רחצה במים קרירים. כמו כן רצוי ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים.

• נמנעים מלצאת החוצה בשעות החמות. כדאי להגביל את הפעילויות מחוץ לבית לשעות הבוקר המוקדמות או לשעות הערב.

• נמנעים ממאמץ פיזי. בשעות החום רצוי להפחית פעילות גופנית מאומצת בחוץ או בחללים לא ממוזגים. אם לא ניתן להימנע מפעילות גופנית בתנאי חום, יש להקפיד על שתייה מספקת במהלך הפעילות וכן על לבוש קל. יש להתגונן מפני קרינת השמש באמצעות כובע רחב שוליים, משקפי שמש וקרם הגנה. כמו כן מומלץ לנוח לעיתים קרובות במקום מוצל.

• אזהרה: אסור להישאר (או להשאיר אדם אחר) ברכב חונה שחלונותיו סגורים.

• אם סובלים ממחלה, יש להיזהר במיוחד. בזהירות כפולה ומכופלת מחויבים מי שסובלים ממחלות כמו מחלות של הלב ושל כלי הדם, השמנת־יתר, לחץ דם גבוה, מחלות נפש.

במצבי מחלה או דלקת ניכרת עלייה בחום הגוף כתוצאה משינוי ב"נקודת הסף" שנמצאת בהיפותלמוס. טמפרטורת הגוף משתנה במסגרת התגובה של הגוף או במסגרת המאבק בגורם הזיהום או בדלקת.

מרבית התרופות שאנחנו נוטלים להורדת חום - כמו אקמול, אדוויל, אספירין וכדומה - משפיעות על נקודת הסף שבמוח ועל ידי כך מביאות לירידה בחום הגוף.

התרופות האלה אינן מועילות במקרה של מכת חום ואף עלולות להזיק אם יינתנו בנסיבות כאלה. גם תרופות שמשפיעות על מערכת העצבים המרכזית (המוח), כמו תרופות להרגעה, לשינה, למחלת פרקינסון ולמחלות נפש מסוימות עלולות להגביר את הרגישות למכת חום.
טיפים למניעת מכת חום בילדים

• לא להשאיר ילדים במכונית סגורה, גם לא לדקה אחת.

• להימנע מאמבטיות חמות מאוד ו/או מסאונה בימים חמים. מים הם מוליך חום מצוין, וילדים רגישים יותר ממבוגרים.

• להקפיד על שתייה מרובה.

• ללבוש שכבת בגדים אחת בלבד ולהחליף בהקדם בגדים ספוגי זיעה.
טיפול במכת חום בילדים

• פתיחת נתיב אוויר וביצוע החייאה במידת הצורך.

• קירור מהיר ככל האפשר - באמבט מי קרח, במי ברז רבים, בשקיות קרח על הצוואר ובמפשעות. במקביל יש להזעיק עזרה רפואית ולפנות את הנפגע לטיפול רפואי.
ומה קורה בזמן מאמץ גופני?

בזמן מאמץ אין שינוי ב"נקודת הסף" שבמוח, אך בשל העלייה בפעילות השרירים נוצר חום רב, טמפרטורת הגוף עולה, ונכנסים לפעולה מנגנונים שתפקידם הוא לעזור לגוף להיפטר מעודפי חום.

במצב תקין העלייה בחום הגוף ניכרת אצל כל אדם בעת מאמץ, אך המנגנונים לסילוק החום מצליחים לשמור על טמפרטורת גוף בערכים שאינם מסכנים את האדם המתאמץ ושומרים על איזון.

בסביבה חמה ולחה קשה יותר לגוף להיפטר מהחום העודף, והסיבות לכך ברורות: אידוי הזיעה מואט, ועימו קצב ההיפטרות מחום. נוסף על כך, הפרש הטמפרטורות שבין הגוף לסביבה קטן יותר, ומעבר החום מהגוף לסביבה פחות יעיל.
מי מועד יותר לסבול ממכת חום במאמץ כמו ריצה?

גורמים התלויים באדם
• עוצמת המאמץ. ככל שהמאמץ קשה יותר (מהירות הריצה גבוהה יותר, המסלול בשיפוע תלול יותר) וככל שהמאמץ ממושך יותר, הסכנה גדולה יותר.

• רמת הכושר הגופני. אנשים שעושים מאמץ שחורג מרמת הכושר שבה הם מצויים מועדים יותר לפגיעות חום. במילים אחרות: עודף מוטיבציה עלול להיות מסוכן.

• מחלות חריפות - כמו מחלה ויראלית או מחלת חום, גם קלה - מעלות את הסיכון להיפגע.

מחלות כרוניות - כמו מחלות אנדוקריניות, מחלות נוירולוגיות או מחלות עור - עלולות לפגוע במערכת הקירור או במערכת לוויסות חום הגוף.

• אקלום לחום - בן אדם שחי ופעיל בסביבה חמה מועד פחות ללקות במכת חום בהשוואה למי שמגיע לסביבה חמה, אך רגיל לשהות ולפעול בתנאים ממוזגים או בקור. פגיעות חום, ובכללן מכת חום, שכיחות יותר בימים חמים לאחר תקופה קרה יחסית או אצל מי שחיים או מתאמנים בתנאים קרים יותר מהתנאים שבהם יתחרו. מי שמתעתד להתחרות או לרוץ במקום חם ולח ובשעות חמות מומלץ לו מאוד לאקלם את עצמו בהדרגה במשך 10 ימים עד שבועיים לפחות לפני האירוע.

• גורמים גופניים - אנשים שסובלים מהשמנה או מעודף משקל מצויים בסיכון גבוה יותר ללקות במכת חום.

• כמות המים בגוף - התייבשות מעלה את הסיכון למכת חום. אדם מיובש, שחסרים נוזלים בגופו, יזיע פחות ויתקשה להיפטר מהחום שנוצר בעת מאמץ.

• לבוש חם / לא מאוורר - מפריע לנידוף הזיעה ולהעברת חום מהגוף לסביבה ומונע קירור ישיר של הגוף.

• חוסר שינה, גיל מעל 40 ומצב תזונתי לקוי - מעלים גם הם את הסיכון לפתח מכת חום.

גורמי סיכון התלויים בסביבה
• טמפרטורת סביבה גבוהה.

• לחות גבוהה.

• קרינה ישירה ואוויר עומד (היעדר רוח).

ואם אני חייב לעשות פעילות גופנית גם כשממש חם?

פעילות גופנית היא דבר בריא מאוד באופן כללי, אך לא ב־13:00 בצהריים, באוגוסט, בחוף תל־אביב או בחוף אשקלון.

מי שחייבים לעסוק בפעילות גופנית מאומצת דווקא בשעות החמות או במקומות חמים ולחים, כדאי שיתאקלמו היטב (כלומר ישהו ויפעלו במקומות חמים ולחים) לפני שהם מתכוונים לצאת לתחרות או לביצוע המתוכנן.

במילים אחרות: אם יש לכם מרוץ בשעה 14:00 בחודש ספטמבר בעמק בית־שאן, אז במסגרת ההכנות אתם צריכים לערוך אימונים גם בשעות הצהריים במקום שבו שורר אקלים דומה.

מומלץ להסתגל לתנאים הקשים בהדרגה, להתאמן לא יותר מ־60 דקות ובעצימות תת־מרבית, לשתות במידה מספקת ולעקוב אחר חום הגוף.

נוסף על כך, אם הגעתם למקום חם יותר מאזור המגורים שלכם, הימנעו בשבוע הראשון ממאמצים קשים.

יש לשים לב: שתייה מספקת לא תמנע בהכרח את מכת החום, אך תקטין את הסבירות להתרחשותה.

מומלץ לשתות גם בזמן שמתאמצים. שתייה מספקת חשובה מאוד לא רק בעת תחרות אלא גם באימונים - בעיקר במאמצים שנמשכים יותר מ־40 דקות או בריצה של 10 קילומטרים או יותר. (נהוג להמליץ על שתיית חצי כוס מים בכל 20 דקות. לוויסות נוזלים טוב ומותאם אישית אפשר להגיע בעזרת שקילה לפני המאמץ ואחריו ובעזרת תרגול של הרגלי השתייה באימונים).

במאמצים ממושכים מומלץ לצרוך גם מלח נוסף על מים כדי לשמור על רמות מלחים תקינות בדם.

רצוי מאוד להימנע ממאמצים שהם מעבר ליכולת הגופנית הנתונה שלכם. עודף מוטיבציה או ניסיון לרוץ בקצב מהיר מזה שהתרגלתם אליו עלול להיות מסוכן. אם מדובר בסביבה חמה ולחה - פעילות גופנית מאומצת מסוכנת עוד יותר למי שלא נמצא בכושר גופני מתאים.

קרם הגנה מהשמש: הוראות הפעלה

אתם יודעים שזה חשוב, אבל אולי אתם עושים את זה לא נכון...
איך מטפלים במכת חום?

1. קודם כול קירור!
בכל מקרה של אדם שהתמוטט בעת פעילות מאומצת - למשל ריצה - במיוחד ביום חם, יש לחשוד שמדובר במכת חום ולהתחיל מייד לקרר אותו.

איך עושים זאת?

אם אפשר - מכניסים אותו לאמבט מי קרח. אם אין בנמצא, שופכים עליו כמות גדולה של מים קרים, מעבירים אותו לרכב ממוזג או למקום מוצל, מסירים ממנו בגדים חמים. אם מצוי מאוורר בהישג יד, מכוונים אותו לעברו, ובמידת האפשר שמים שקיות קרח בבתי השחי ובמפשעות שלו.

בהמשך ניתן גם לטפל בו בעזרת נוזלים מקוררים שמוכנסים לתוך מערכת הדם, לצינור העיכול או לחלל הבטן.

במרוצים רבים מוצבות אמבטיות קרח במוקדי הטיפול הרפואי. יש להעביר מייד כל נפגע לעמדת טיפול כזאת ולהכניסו מהר ככל הניתן לאמבטיית הקרח.

יש לקרר את הנפגע עד שמתחילות להופיע רעידות או עד לטמפרטורה שנעה בין 38.3 ל־38.9 מעלות צלזיוס.

מדידת החום האמינה היחידה היא מדידה רקטלית. מדידה בכל צורה אחרת היא חסרת משמעות.

2. להזעיק עזרה רפואית

חשוב מאוד לקרוא לעזרה רפואית (מספר החירום של מגן־דוד־אדום בכל הארץ הוא 101) ולפנות את הנפגע לחדר המיון הקרוב מהר ככל האפשר - רצוי ברכב ממוזג וכשהוא רטוב ומכוסה בקרח, אם זה אפשרי.

אם קיימים תנאים לקירור הנפגע בשטח, ייעשה הפינוי למיון רק לאחר קירור הנפגע.

אם אין רכב ממוזג, יש להקפיד שהחלונות יהיו פתוחים, ויש להמשיך להרטיב את הנפגע. נוסף על כך, עד להגעתה של עזרה רפואית מוסמכת יש לנקוט כמה צעדים שעשויים להציל חיים:
א. החייאה

אם הכרתו של הנפגע מידרדרת או אובדת, יש להתחיל בפעולות החייאה.

ב. מתן מים
אם חושדים שהנפגע סובל לא רק ממכת חום אלא גם מהתייבשות, והוא בהכרה, ניתן להשקותו במים. בשום מקרה אסור לתת לו אלכוהול (גם לא בירה קרה!) או קפה. הם עלולים להחמיר את הפגיעה.

ג. מתן תרופות
אסור לתת אקמול או כל כדור מוריד חום אחר (כמו אדוויל, אופטלגין, נורופן ודומיהם). במקרה של מכת חום הם לא יורידו את החום, ואף עלולים להחמיר את הפגיעה בחלק מאיברי הגוף!

הטיפול במי שסובלים מתשישות חום
אדם שסובל מתשישות חום - שבאה לידי ביטוי בתסמינים כמו הקאות, בלבול, אי־שקט, ישנוניות, קוצר נשימה, כאבים בחזה, כאבי בטן וחום גוף שמעל 40 מעלות - זקוק לקירור ולפינוי לחדר מיון.

אם הסימנים האלה מופיעים כשנמצאים במרחק רב מבית החולים הקרוב, יש לחזור ולהדגיש אותם בפני מוקדני מגן־דוד־אדום. ייתכן שנחוץ חילוץ מוטס.

ההתנהגות אחרי החלמה ממכת חום
אדם שנפגע ממכת חום ומחלים ממנה צריך להישאר במקום קריר ומוצל ולהימנע מחשיפה לחום בשבוע שלאחר הפגיעה. אשר להמשך הפעילות, עליו להתייעץ עם הרופא המטפל. יש לדעת שלאחר מכת חום יש נטייה לסבול מאי־יציבות של חום הגוף במשך כמה ימים ולעיתים אף במשך כמה שבועות.

ד"ר דליה נבות מינצר היא מומחית לרפואת משפחה בכללית, רופאת ספורט במכון וינגייט ויועצת של המלון ההיפוקסי באוניברסיטת ת"א. היא מייעצת לספורטאים בתחום האימונים בתנאי גובה והיפוקסיה, למטפסי הרים, למטיילים ולחולים כרוניים שרוצים לטייל בגבהים
וואו
מדהים ביותר
 

ynf

משתמש פעיל
והכי חשוב כמו שנכתב למעלה - מים, מים, מים. מנסיון של מי שנתקעה בעבר במדבר יהודה וחולצה ע"י יחידת חילוץ...
אמנם הארתי בענין לא שייכת למסלולי הליכה
אבל שייכת לעיר כמו בני ברק שהיא בד"כ חמה והרבה לחות בימות הקיץ

בנוגע למים - תנצלו את המכונות מים קרים הפזורות ברחבי העיר ע"י אנשים יקרים שמתמסרים לכך

וראוי להעתיק לשאר רחבי הארץ היכן שניתן

דבר מבורך ביותר ובמיוחד בימי הקיץ הלוהטים
 
נערך לאחרונה ב:

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מים (5 ליטר ליממה לנפש) , בגדים מלאים וקלים, כובע שמש.
מים קרים זה יותר נעים, אבל בשביל להנצל מהתייבשות אפשר גם מים פושרים.
 
  • תודה
Reactions: ynf

אחת111

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
נראה לי מוגזם
אולי מתאים לאנשים יותר מלאים,
אני יודעת ש3 ליטר
זה נכון ליום רגיל בלי מאמץ
מזג אויר חם כמו בימים אלו + פעילות גופנית מאומצת
גורמים להתאיידות מהירה של נוזלים מהגוף ולכן צריך הרבה יותר מים
חמישה ליטרים של מים לאנשים שמטיילים בימים אלו הם הכמות המומלצת
 
נערך לאחרונה ב:

פיר

משתמש סופר מקצוען
מהאתר של כללית ממצה ומסביר.

על התייבשות ואפילו על מכת שמש כולנו שמענו מגיל הגן. אנחנו גם יודעים שצריך לשתות הרבה, בעיקר בקיץ, ואפילו שכדאי לחבוש כובע ולמרוח קרם הגנה.

אבל לסכנה נוספת, חמורה לא פחות ואולי אף יותר - מכת חום (Heat stroke) - נעשינו מודעים בעיקר בשנים האחרונות, בנסיבות עצובות: מוות של תינוקות שנשכחו במכוניות, מוות של רצים במרוצים רבי משתתפים ומוות של חיילים באימונים.

מוות או פגיעה גופנית קשה כתוצאה ממכת חום הם תאונות מיותרות שניתן למנוע.
מהי מכת חום (Heat Stroke)?

מכת חום היא עליית חום הגוף ליותר מ־40 מעלות - שאליה מתלווים שינויים במצב ההכרה או במצב המנטלי - כתוצאה מחשיפה לחום סביבה גבוה או למאמץ.

כתוצאה ממכת חום תיתכן פגיעה במוח, בכבד ובמערכות חיוניות נוספות.

מה מרגישים?
בחלק ניכר מהמקרים האדם שסובל ממכת חום מתמוטט בשלב מוקדם - לעיתים ללא סימנים מקדימים. לפני כן ייתכנו בלבול, כאבי ראש, חולשה, תחושת אי־יציבות, פרכוסים, ירידה בכושר התגובה ואובדן הכרה.

מה קורה במכת חום?

ניכרת פגיעה במערכות הגוף - פגיעה שכוללת שינוי במצב ההכרה, בלבול וחוסר אוריינטציה, פגיעה בכבד, שעלולה להתקדם לאי־ספיקת כבד, פגיעה בלב ושינויים ברישום האק"ג.

תיתכן גם פגיעה במערכת קרישת הדם, למשל קרישה מפושטת בתוך כלי הדם. זהו מצב חירום רפואי שבו הדם מתחיל להיקרש בכל חלקי הגוף.

נוסף על כך ייתכן פירוק מואץ של השרירים (רבדומיאליזיס, Rhabdomyolysis) - תהליך שעלול לפגוע בכליות. ייתכנו גם פגיעות נוספות.

הסכנה:
מוות ולפני כן פגיעה מיידית או פגיעה ארוכת טווח במוח, בכבד ובכליות.
סוגים של מכת חום

• מכת חום קלאסית (Classic Heatstroke) נגרמת כתוצאה מחשיפה לחום סביבה גבוה. למכת חום מהסוג הזה חשופים יותר מי שהם חסרי אונים, למשל תינוק שהושאר ברכב סגור, מי שמנגנוני ויסות החום וקירור הגוף שלהם פחות טובים, כלומר מבוגרים וקשישים, תינוקות, חולים כרוניים, אנשים שאינם ניידים, מטופלים בתרופות שונות, למשל נגד אלרגיה ונגד לחץ דם גבוה, וגם מי שאין ברשותם בימים של חום כבד מחסה הולם ואמצעי קירור כמו מזגן.

• מכת חום במאמץ (Exertional Heatstroke) נגרמת - כפי שמשתמע משמה - ממאמץ קשה, לרוב בסביבה חמה ולחה. המועדים להיפגע ממנה הם דווקא צעירים בריאים - מי שעוסקים בספורט וחיילים.

נוסף על תנאי הסביבה, גורמי הסיכון למכת חום במאמץ הם בעיקר מוטיבציה גבוהה, התייבשות וחוסר מודעות. אנשים שלא רגילים לפעילות בחום ושאינם מאוקלמים לחום מצויים בסיכון גבוה יותר. אנשים שסובלים מהשמנה מועדים יותר להיפגע וכן מי שנוטלים תרופות או סמים ממריצים. רבים מהנפגעים לא סבלו קודם לפגיעה מבעיה רפואית כלשהי.

במכת חום במאמץ מתפתח כישלון של המערכות לוויסות הטמפרטורה של הגוף, וכתוצאה מכך הגוף אינו מצליח להגיע לאיזון ולהיפטר מהחום שנוצר בעת המאמץ. עליית חום הגוף לערכים גבוהים מובילה לקריסת מערכות חיוניות בגוף, ואם אינה מטופלת בזמן, היא גורמת למוות.

יש לזכור: מכת חום פוגעת במצב ההכרה והיא מצב חירום רפואי שעלול להסתיים במוות בתוך זמן קצר!

כמו כן יש לזכור: דווקא אנשים צעירים ובריאים, שחיים לרוב בבתים ממוזגים ומתאמנים בחדרי כושר קרירים, חשופים למכת חום במאמץ.

לא צריך למרוח קרם הגנה בצל? עבדו עליכם!

13 מיתוסים על קיץ - והאמיתות שאולי יצילו לכם את החיים

אנשים רבים מתבלבלים בין מכת חום לבין התייבשות ותשישות חום, והגיע הזמן לעשות סדר במושגים האלה:
מהי התייבשות (Dehydration)?

זהו מצב של חוסר נוזלים בגוף בגלל שתייה לא מספקת, הזעה מרובה, שלשולים או הקאות חוזרות.

מה מרגישים?
צמא, תחושה של יובש בפה ובריריות, חוסר הזעה, יובש בעור, כאבי ראש ותשישות. ישנה הפרשה מועטה של שתן, והשתן המופרש הוא כהה. כמו כן ניתן לחוש בדפיקות לב מהירות.

מה קורה לי?
בגלל החוסר בנוזלים נמנע הגוף מלהפריש נוזלים בשתן ומפחית מאוד גם את הפרשת הזיעה.

הסכנות:
פגיעה בכליות, עלייה בצמיגות הדם, התעלפות. אם ההתייבשות אינה מטופלת כיאות, היא עלולה לגרום למכת חום ואף למוות.
מהי תשישות חום (Heat Exhaustion)?

עלייה בחום הגוף כתוצאה מחשיפה לחום סביבה גבוה או למאמץ.

מה מרגישים?
בחילות, כאבי ראש, חולשה, דופק מהיר, לעיתים הזעה מרובה, הנשימות מהירות, חום הגוף עולה עד 40 מעלות צלזיוס.

מה קורה לי?
במצב של תשישות חום אין עדיין פגיעה מנטלית או בלבול, אבל מי שסובל מכך כבר קרוב מאוד לפגיעה כזאת, והגוף מאותת על כך.

הסכנה:
אם תשישות חום אינה מטופלת כיאות, היא עלולה להתפתח למכת חום.
מהן הסיבות להתייבשות, לתשישות חום ולמכת חום?

כדי להבין כיצד נגרמות התייבשות, תשישות חום ומכת חום, יש להבין את מנגנון הוויסות של חום הגוף.

טווח הטמפרטורות שבו הגוף שלנו מתפקד באופן תקין הוא מוגבל מאוד (לרוב בין 36.5 ל־37 מעלות צלזיוס. עם זאת, חום הגוף הנורמלי עשוי להיות שונה במעט מאדם לאדם, והוא תלוי גם בשעת היממה). בעת פעילות קיימת תמיד עלייה בחום הגוף, והוא מתייצב על ערך מסויים לאחר כמה דקות מתחילת הפעילות.

חום הגוף נקבע ומווּסת באזור במוח שנקרא היפותלמוס. כדי לשמור על חום גוף קבוע מפעיל ההיפותלמוס מנגנונים שונים. כדי לחמם את הגוף גורם ההיפותלמוס לכיווץ של כלי הדם הקרובים לעור וכן לכיווץ או להרעדה של השרירים (מוכר לכל מי שאי פעם רעד מקור...). כדי להיפטר מחום גורם ההיפותלמוס להרחבה של כלי הדם שבקרבת העור, לעלייה בהפרשת הזיעה ולעלייה בקצב הנשימה.

התהליכים האלה אינם מודעים, והגוף שלנו עושה אותם באופן אוטומטי ולרוב בהצלחה רבה: טמפרטורת הגוף שלנו יציבה מאוד בדרך כלל.
האם יש תנאים שמעלים את רמת הסיכון?

כן!

הסיכון להיפגע ממכת חום עולה ככל שחום הסביבה והלחות גבוהים יותר. אך יש לדעת שגם בתנאי סביבה שאינם חמים במיוחד קיים סיכון למכת חום.
כיצד מונעים פגיעות חום?

כשהתחזית מזהירה מפני עומס חום כבד (שהוא שילוב של הטמפרטורה ושל הלחות באוויר) מומלץ לנקוט את הצעדים הבאים:

• שוהים בסביבה קרירה. את בתי המגורים ואת המשרדים ניתן לקרר באמצעות מאווררים ומזגנים. כדי להקל על קירור החללים מומלץ למנוע חדירה פנימה של קרינת שמש ישירה. ניתן לעשות זאת באמצעות תריסים, וילונות, סוככים ושתילת צמחייה. אם שוהים בסביבה לא ממוזגת ניתן לקרר את הגוף מדי פעם באמצעות רחצה במים קרירים. כמו כן רצוי ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים.

• נמנעים מלצאת החוצה בשעות החמות. כדאי להגביל את הפעילויות מחוץ לבית לשעות הבוקר המוקדמות או לשעות הערב.

• נמנעים ממאמץ פיזי. בשעות החום רצוי להפחית פעילות גופנית מאומצת בחוץ או בחללים לא ממוזגים. אם לא ניתן להימנע מפעילות גופנית בתנאי חום, יש להקפיד על שתייה מספקת במהלך הפעילות וכן על לבוש קל. יש להתגונן מפני קרינת השמש באמצעות כובע רחב שוליים, משקפי שמש וקרם הגנה. כמו כן מומלץ לנוח לעיתים קרובות במקום מוצל.

• אזהרה: אסור להישאר (או להשאיר אדם אחר) ברכב חונה שחלונותיו סגורים.

• אם סובלים ממחלה, יש להיזהר במיוחד. בזהירות כפולה ומכופלת מחויבים מי שסובלים ממחלות כמו מחלות של הלב ושל כלי הדם, השמנת־יתר, לחץ דם גבוה, מחלות נפש.

במצבי מחלה או דלקת ניכרת עלייה בחום הגוף כתוצאה משינוי ב"נקודת הסף" שנמצאת בהיפותלמוס. טמפרטורת הגוף משתנה במסגרת התגובה של הגוף או במסגרת המאבק בגורם הזיהום או בדלקת.

מרבית התרופות שאנחנו נוטלים להורדת חום - כמו אקמול, אדוויל, אספירין וכדומה - משפיעות על נקודת הסף שבמוח ועל ידי כך מביאות לירידה בחום הגוף.

התרופות האלה אינן מועילות במקרה של מכת חום ואף עלולות להזיק אם יינתנו בנסיבות כאלה. גם תרופות שמשפיעות על מערכת העצבים המרכזית (המוח), כמו תרופות להרגעה, לשינה, למחלת פרקינסון ולמחלות נפש מסוימות עלולות להגביר את הרגישות למכת חום.
טיפים למניעת מכת חום בילדים

• לא להשאיר ילדים במכונית סגורה, גם לא לדקה אחת.

• להימנע מאמבטיות חמות מאוד ו/או מסאונה בימים חמים. מים הם מוליך חום מצוין, וילדים רגישים יותר ממבוגרים.

• להקפיד על שתייה מרובה.

• ללבוש שכבת בגדים אחת בלבד ולהחליף בהקדם בגדים ספוגי זיעה.
טיפול במכת חום בילדים

• פתיחת נתיב אוויר וביצוע החייאה במידת הצורך.

• קירור מהיר ככל האפשר - באמבט מי קרח, במי ברז רבים, בשקיות קרח על הצוואר ובמפשעות. במקביל יש להזעיק עזרה רפואית ולפנות את הנפגע לטיפול רפואי.
ומה קורה בזמן מאמץ גופני?

בזמן מאמץ אין שינוי ב"נקודת הסף" שבמוח, אך בשל העלייה בפעילות השרירים נוצר חום רב, טמפרטורת הגוף עולה, ונכנסים לפעולה מנגנונים שתפקידם הוא לעזור לגוף להיפטר מעודפי חום.

במצב תקין העלייה בחום הגוף ניכרת אצל כל אדם בעת מאמץ, אך המנגנונים לסילוק החום מצליחים לשמור על טמפרטורת גוף בערכים שאינם מסכנים את האדם המתאמץ ושומרים על איזון.

בסביבה חמה ולחה קשה יותר לגוף להיפטר מהחום העודף, והסיבות לכך ברורות: אידוי הזיעה מואט, ועימו קצב ההיפטרות מחום. נוסף על כך, הפרש הטמפרטורות שבין הגוף לסביבה קטן יותר, ומעבר החום מהגוף לסביבה פחות יעיל.
מי מועד יותר לסבול ממכת חום במאמץ כמו ריצה?

גורמים התלויים באדם
• עוצמת המאמץ. ככל שהמאמץ קשה יותר (מהירות הריצה גבוהה יותר, המסלול בשיפוע תלול יותר) וככל שהמאמץ ממושך יותר, הסכנה גדולה יותר.

• רמת הכושר הגופני. אנשים שעושים מאמץ שחורג מרמת הכושר שבה הם מצויים מועדים יותר לפגיעות חום. במילים אחרות: עודף מוטיבציה עלול להיות מסוכן.

• מחלות חריפות - כמו מחלה ויראלית או מחלת חום, גם קלה - מעלות את הסיכון להיפגע.

מחלות כרוניות - כמו מחלות אנדוקריניות, מחלות נוירולוגיות או מחלות עור - עלולות לפגוע במערכת הקירור או במערכת לוויסות חום הגוף.

• אקלום לחום - בן אדם שחי ופעיל בסביבה חמה מועד פחות ללקות במכת חום בהשוואה למי שמגיע לסביבה חמה, אך רגיל לשהות ולפעול בתנאים ממוזגים או בקור. פגיעות חום, ובכללן מכת חום, שכיחות יותר בימים חמים לאחר תקופה קרה יחסית או אצל מי שחיים או מתאמנים בתנאים קרים יותר מהתנאים שבהם יתחרו. מי שמתעתד להתחרות או לרוץ במקום חם ולח ובשעות חמות מומלץ לו מאוד לאקלם את עצמו בהדרגה במשך 10 ימים עד שבועיים לפחות לפני האירוע.

• גורמים גופניים - אנשים שסובלים מהשמנה או מעודף משקל מצויים בסיכון גבוה יותר ללקות במכת חום.

• כמות המים בגוף - התייבשות מעלה את הסיכון למכת חום. אדם מיובש, שחסרים נוזלים בגופו, יזיע פחות ויתקשה להיפטר מהחום שנוצר בעת מאמץ.

• לבוש חם / לא מאוורר - מפריע לנידוף הזיעה ולהעברת חום מהגוף לסביבה ומונע קירור ישיר של הגוף.

• חוסר שינה, גיל מעל 40 ומצב תזונתי לקוי - מעלים גם הם את הסיכון לפתח מכת חום.

גורמי סיכון התלויים בסביבה
• טמפרטורת סביבה גבוהה.

• לחות גבוהה.

• קרינה ישירה ואוויר עומד (היעדר רוח).

ואם אני חייב לעשות פעילות גופנית גם כשממש חם?

פעילות גופנית היא דבר בריא מאוד באופן כללי, אך לא ב־13:00 בצהריים, באוגוסט, בחוף תל־אביב או בחוף אשקלון.

מי שחייבים לעסוק בפעילות גופנית מאומצת דווקא בשעות החמות או במקומות חמים ולחים, כדאי שיתאקלמו היטב (כלומר ישהו ויפעלו במקומות חמים ולחים) לפני שהם מתכוונים לצאת לתחרות או לביצוע המתוכנן.

במילים אחרות: אם יש לכם מרוץ בשעה 14:00 בחודש ספטמבר בעמק בית־שאן, אז במסגרת ההכנות אתם צריכים לערוך אימונים גם בשעות הצהריים במקום שבו שורר אקלים דומה.

מומלץ להסתגל לתנאים הקשים בהדרגה, להתאמן לא יותר מ־60 דקות ובעצימות תת־מרבית, לשתות במידה מספקת ולעקוב אחר חום הגוף.

נוסף על כך, אם הגעתם למקום חם יותר מאזור המגורים שלכם, הימנעו בשבוע הראשון ממאמצים קשים.

יש לשים לב: שתייה מספקת לא תמנע בהכרח את מכת החום, אך תקטין את הסבירות להתרחשותה.

מומלץ לשתות גם בזמן שמתאמצים. שתייה מספקת חשובה מאוד לא רק בעת תחרות אלא גם באימונים - בעיקר במאמצים שנמשכים יותר מ־40 דקות או בריצה של 10 קילומטרים או יותר. (נהוג להמליץ על שתיית חצי כוס מים בכל 20 דקות. לוויסות נוזלים טוב ומותאם אישית אפשר להגיע בעזרת שקילה לפני המאמץ ואחריו ובעזרת תרגול של הרגלי השתייה באימונים).

במאמצים ממושכים מומלץ לצרוך גם מלח נוסף על מים כדי לשמור על רמות מלחים תקינות בדם.

רצוי מאוד להימנע ממאמצים שהם מעבר ליכולת הגופנית הנתונה שלכם. עודף מוטיבציה או ניסיון לרוץ בקצב מהיר מזה שהתרגלתם אליו עלול להיות מסוכן. אם מדובר בסביבה חמה ולחה - פעילות גופנית מאומצת מסוכנת עוד יותר למי שלא נמצא בכושר גופני מתאים.

קרם הגנה מהשמש: הוראות הפעלה

אתם יודעים שזה חשוב, אבל אולי אתם עושים את זה לא נכון...
איך מטפלים במכת חום?

1. קודם כול קירור!
בכל מקרה של אדם שהתמוטט בעת פעילות מאומצת - למשל ריצה - במיוחד ביום חם, יש לחשוד שמדובר במכת חום ולהתחיל מייד לקרר אותו.

איך עושים זאת?

אם אפשר - מכניסים אותו לאמבט מי קרח. אם אין בנמצא, שופכים עליו כמות גדולה של מים קרים, מעבירים אותו לרכב ממוזג או למקום מוצל, מסירים ממנו בגדים חמים. אם מצוי מאוורר בהישג יד, מכוונים אותו לעברו, ובמידת האפשר שמים שקיות קרח בבתי השחי ובמפשעות שלו.

בהמשך ניתן גם לטפל בו בעזרת נוזלים מקוררים שמוכנסים לתוך מערכת הדם, לצינור העיכול או לחלל הבטן.

במרוצים רבים מוצבות אמבטיות קרח במוקדי הטיפול הרפואי. יש להעביר מייד כל נפגע לעמדת טיפול כזאת ולהכניסו מהר ככל הניתן לאמבטיית הקרח.

יש לקרר את הנפגע עד שמתחילות להופיע רעידות או עד לטמפרטורה שנעה בין 38.3 ל־38.9 מעלות צלזיוס.

מדידת החום האמינה היחידה היא מדידה רקטלית. מדידה בכל צורה אחרת היא חסרת משמעות.

2. להזעיק עזרה רפואית

חשוב מאוד לקרוא לעזרה רפואית (מספר החירום של מגן־דוד־אדום בכל הארץ הוא 101) ולפנות את הנפגע לחדר המיון הקרוב מהר ככל האפשר - רצוי ברכב ממוזג וכשהוא רטוב ומכוסה בקרח, אם זה אפשרי.

אם קיימים תנאים לקירור הנפגע בשטח, ייעשה הפינוי למיון רק לאחר קירור הנפגע.

אם אין רכב ממוזג, יש להקפיד שהחלונות יהיו פתוחים, ויש להמשיך להרטיב את הנפגע. נוסף על כך, עד להגעתה של עזרה רפואית מוסמכת יש לנקוט כמה צעדים שעשויים להציל חיים:
א. החייאה

אם הכרתו של הנפגע מידרדרת או אובדת, יש להתחיל בפעולות החייאה.

ב. מתן מים
אם חושדים שהנפגע סובל לא רק ממכת חום אלא גם מהתייבשות, והוא בהכרה, ניתן להשקותו במים. בשום מקרה אסור לתת לו אלכוהול (גם לא בירה קרה!) או קפה. הם עלולים להחמיר את הפגיעה.

ג. מתן תרופות
אסור לתת אקמול או כל כדור מוריד חום אחר (כמו אדוויל, אופטלגין, נורופן ודומיהם). במקרה של מכת חום הם לא יורידו את החום, ואף עלולים להחמיר את הפגיעה בחלק מאיברי הגוף!

הטיפול במי שסובלים מתשישות חום
אדם שסובל מתשישות חום - שבאה לידי ביטוי בתסמינים כמו הקאות, בלבול, אי־שקט, ישנוניות, קוצר נשימה, כאבים בחזה, כאבי בטן וחום גוף שמעל 40 מעלות - זקוק לקירור ולפינוי לחדר מיון.

אם הסימנים האלה מופיעים כשנמצאים במרחק רב מבית החולים הקרוב, יש לחזור ולהדגיש אותם בפני מוקדני מגן־דוד־אדום. ייתכן שנחוץ חילוץ מוטס.

ההתנהגות אחרי החלמה ממכת חום
אדם שנפגע ממכת חום ומחלים ממנה צריך להישאר במקום קריר ומוצל ולהימנע מחשיפה לחום בשבוע שלאחר הפגיעה. אשר להמשך הפעילות, עליו להתייעץ עם הרופא המטפל. יש לדעת שלאחר מכת חום יש נטייה לסבול מאי־יציבות של חום הגוף במשך כמה ימים ולעיתים אף במשך כמה שבועות.

ד"ר דליה נבות מינצר היא מומחית לרפואת משפחה בכללית, רופאת ספורט במכון וינגייט ויועצת של המלון ההיפוקסי באוניברסיטת ת"א. היא מייעצת לספורטאים בתחום האימונים בתנאי גובה והיפוקסיה, למטפסי הרים, למטיילים ולחולים כרוניים שרוצים לטייל בגבהים
ישר כח גדול.
מה שרציתי להוסיף שכל ישר אין סיבה לצאת לטיולים בימים שהטמפרטורה מרקיעה שחקים ביחוד לאזורים שמועדים לחום מוגזם.
אני מבינה שיצר הטיולים גדול בין הזמנים אבל החיים יקרים מדי.
ונשמרתם לנפשותיכם.
 

לורנס

משתמש מקצוען
יש להבדיל בין התייבשות למכת שמש.
התייבשות - כל העצות שפירטתם, נכונות. קרם הגנה, הרבה מים וכובע שמש.
מכת חום - כל הנ"ל לא עוזר. רק להימנע משמש וממאמץ. לחפש מקום מוצל, לשכב, להרטיב את הגוף ולהוריד מעלות חום.
 

נני5

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
קראתי בפורום אחר:
אנשים שלא רגילים לעשות הליכה רצינית או פעילות גופנית - כל יום[!].
כשהם יוצאים למסלול הליכה, הם נמצאים בסיכון גבוה יותר, היות והגוף שלהם לא רגיל לפעילות כזאת.
ולכן, אם ידוע שהמסלול לוקח כ 3 שעות. צריך לקחת בחשבון שזה ייקח יותר זמן, ולהצטייד בהתאם:
לקחת מים ליותר שעות, וכן, לחשב שהמסלול יסתיים בשעה מאוחרת יותר מהמתוכנן - שלא יתקעו בחושך.
 

פיר

משתמש סופר מקצוען
ןהשתדלות לא לצאת למרחביםפתוחים בשעות החום.
לשתות הרבה כובע רחב שולים ועוד
 
  • תודה
Reactions: ynf

קיטי

משתמש רשום
לשתות לשתות לשתות
אצלנו היו אומרים-
מי שלא שותה בת' שוטה בט'
מי שלא שותה בפה שותה בווריד
 
  • וואו!
Reactions: ynf

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמט

א הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:ב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם:ג יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ לוֹ:ד כִּי רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:ה יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:ו רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:ז לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים:ח לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:ט לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ:
נקרא  7  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה