לכאורה אלמלֹא צריך להינקד הלמ"ד בחול"ם היות שמשמעותו לֹאלא, ניקודן זהה.
צודק. מה התשובה?שאל את אותה השאלה על 'לולא'...
מה אם כן ההבדל בין לולי לבין לולא, הרי ידועה שיטת המלבי"ם שאין סתם כפילויות בתנ"ך?*חלוקת התוס' לא תקפה על המילים המקראיות לולי-לולא (לולא התמהמהנו, לולי תורתך).
לענין הניקוד - למה זה צריך להיות עם חולם? וכי האלטרנטיבה תואמת את תיבת 'כן' עד כדי שאלמלא צריכה לתאום לחלוטין לתיבת 'לא' כאילו היא הדבק?!
ודאי שלא החלוקה בין 'אם כן' ל'אם לא' כמו שמסביר התוס' במגילה לגבי אלמלא ואלמלי.מה אם כן ההבדל בין לולי לבין לולא, הרי ידועה שיטת המלבי"ם שאין סתם כפילויות בתנ"ך?
לא הבנתי את ההקשר בין 'כן' לבין 'לא'
נראה שהבנת מדברי התוס' ש'אלמלא' הוא צירוף כלשהו הכולל את המילה 'לא' ולכן צריך להינקד בחולם. ולא היא, כשם ש'אלמלי' משמעותו 'אם כן' בלי רמיזה למילה 'כן' בתוכה, כך 'אלמלא'-'אם לא' אינה בהכרח כוללת את המילה 'לא'. וממילא אין סיבה לנקד אלמלא בחולם.לכאורה אלמלֹא צריך להינקד הלמ"ד בחול"ם היות שמשמעותו לֹא
'כן' - אמת.אגב, 'כן' ו'אכן' זה אותו משמעות?
איך יכול להיות 'אם לא' שאינה כוללת את המילה 'לא', זה הרי תרתי דסתרינראה שהבנת מדברי התוס' ש'אלמלא' הוא צירוף כלשהו הכולל את המילה 'לא' ולכן צריך להינקד בחולם. ולא היא, כשם ש'אלמלי' משמעותו 'אם כן' בלי רמיזה למילה 'כן' בתוכה, כך 'אלמלא'-'אם לא' אינה בהכרח כוללת את המילה 'לא'. וממילא אין סיבה לנקד אלמלא בחולם.
צודק.איך יכול להיות 'אם לא' שאינה כוללת את המילה 'לא', זה הרי תרתי דסתרי
מלשונו של תוס' שכותב: אלמלא רוצה לומר אילו לא, אלמלי רוצה לומר אילו היה
ואינו כותב אילו כן, משמע שהבין שהיו"ד של אלמלי זה היו"ד של היה, והאל"ף של אלמלא זה האל"ף של לא.
אם לא.לולי - ?
לולא - ?
ליתר דיוק, 'כן' - ככה. וגם הרשב"ם שם לכך נתכוין. 'כן' נעשה ההפך מ'לא' בתקופה הרבה יותר מאוחרת, קרוב לזמננו. רבותינו מהמשנה ועד לפני כמה דורות משתמשים ב'הן' הארמי. ובתנ"ך? בתנ"ך כשצריך לענות תשובה חיובית חוזרים על עיקר השאלה. "הידעתם את לבן בן נחור? ידענו. השלום לו? שלום". "היסגירו בעלי קעילה אותי? יסגירו".'כן' - אמת.
אז מה ההבדל בין אלמלא לולי ולולא?אם לא.
לולא (-אם לא) התמהמהנו ועתה שבנו זה פעמיים.
לולי (-אם לא) תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי.
המ"ם לא נכלל בין ב'אלמלא' - אילו לא, ובין ב'אלמלי' - אילו היהאבל איך תפרנס את המ'?
לא לפי שיטת המלבי"םלולא, לולי - לשון מקרא. (ולמה שתי צורות ללשון מקרא? לא קשיא, יש כמה וכמה מלים שמופיעות פעם כך ופעם כך, וחילופין בין אותיות אהו"י שכיחים במקרא.)
היא הנותנת שאין קשר בין פירוש המילה לאותיות המרכיבות אותה.המ"ם לא נכלל בין ב'אלמלא' - אילו לא, ובין ב'אלמלי' - אילו היה
אם כוונתך לדבריו שאין מילים נרדפות בשביל המליצה אלא הכל מכוון - כאן לא מדובר במילים נרדפות אלא בשתי צורות כתיבה של אותה מילה באותו ניקוד ובאותה הגייה. וכמו שדבריו לא נאמרו כלפי חולם מלא וחסר.לא לפי שיטת המלבי"ם
וכיצד נפרש את 'כן דברת', 'כן מטה יוסף דוברים', ו'כן בנות צלפחד דוברות'?ליתר דיוק, 'כן' - ככה. וגם הרשב"ם שם לכך נתכוין. 'כן' נעשה ההפך מ'לא' בתקופה הרבה יותר מאוחרת, קרוב לזמננו.
זה בדיוק מה שאני שואל איך יכול להיות 'אם לא' שאינה כוללת את המילה 'לא'היא הנותנת שאין קשר בין פירוש המילה לאותיות המרכיבות אותה.
(ולמה שתי צורות ללשון מקרא? לא קשיא, יש כמה וכמה מלים שמופיעות פעם כך ופעם כך, וחילופין בין אותיות אהו"י שכיחים במקרא.)
לשוחרי הדיוק, אפשר אולי להציע הצעה, יותר נכון לתת כיוון:לא לפי שיטת המלבי"ם
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
4.06
כ"ז אייר
קורס משולב בינה מלאכותית
קורס פיתוח ובניית אתרים
קריירה מתקדמת, ביקוש עצום, וממוצע משכורות גבוה במיוחד!
מלגות גבוהות ומשתלמות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
4.06
כ"ז אייר
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
הכירו את טווינמושן
עם גל אקסלרוד
עולם מטורף משל הדמיות! ממשק חדשני שמאפשר לבצע הדמיה כמעט כמו משחק מחשב
לתלמידים ובוגרים בלבד!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קנ
א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ אֵל בְּקָדְשׁוֹ הַלְלוּהוּ בִּרְקִיעַ עֻזּוֹ:ב הַלְלוּהוּ בִגְבוּרֹתָיו הַלְלוּהוּ כְּרֹב גֻּדְלוֹ:ג הַלְלוּהוּ בְּתֵקַע שׁוֹפָר הַלְלוּהוּ בְּנֵבֶל וְכִנּוֹר:ד הַלְלוּהוּ בְתֹף וּמָחוֹל הַלְלוּהוּ בְּמִנִּים וְעוּגָב:ה הַלְלוּהוּ בְצִלְצְלֵי שָׁמַע הַלְלוּהוּ בְּצִלְצְלֵי תְרוּעָה:ו כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ הַלְלוּיָהּ: