מה אומר החוק כאשר עובדת מתפטרת בתקופה שלאחר לידה, ולאחר לחץ המעסיק חותמת כי היא מוותרת על פיצויים נוספים?


שאלה:

מוכרת בחנות החליטה להתפטר לאחר לידה כדי שתוכל לטפל בתינוקה. כשפנתה למעסיק בבקשה לקבל את הפיצויים המגיעים לה לפי החוק (1) דרש ממנה המעסיק כתנאי לקבלת הפיצויים שתחתום לו על מסמך בו היא מתחייבת שלא לתבוע בעתיד תביעות נוספות.

על אף שלעובדת ישנן תביעות נוספות כלפי המעסיק (כדוגמת הפרשות לדמי הבראה, פדיון חופשה ועוד), היא לא רוצה לדרוש זאת כעת כי ברור לה שזה יגרום לוויכוחים ואף לדיון בדין תורה ויעבור זמן רב עד שתראה את הכסף. אך על דמי הפיצויים אין כל ויכוח שזה מגיע לה בדין.

מאחר והיא זקוקה מאוד לדמי הפיצויים, היא שואלת האם חתימה על מסמך העדר התביעות ימנע ממנה לתבוע בעתיד את הזכויות שלדעתה מגיעים לה או לא.
לשאלתה ענו עו"ד מומחים לדיני עבודה, כי גם אם תחתום היא תוכל אחר כך לתבוע את הכספים, משום שחוקי העבודה הינם חוקים קוגנטיים שאי אפשר לוותר או להתנות עליהם.
כעת שאלתה היא, מהי עמדת ההלכה בעניין.


signature-2003808_1920 (1).jpg



תשובה:

שאלה זו נשאלת בוואריאציות שונות ומגוונות, והנה יש להבדיל בין המקרים.

במקרה של העובדת שאין עוררין שמגיע לה פיצויים והמעסיק מנצל את הסיטואציה ודורש ממנה חתימה על העדר תביעות (שהיא מוחלת על האפשרות לתבוע העתיד) כדי לבטח עצמו מפני העתיד לבוא, כי אז גם אם תחתום על מסמך העדר תביעות תוכל בבוא היום לתבוע את שאר תביעותיה בבית הדין, וככל שבית הדין יתרשם שאכן מגיעים לה הסעדים שתובעת היא תזכה בדין. אלא שיש צורך להחתים שני עדים שהיא חותמת למעסיק באונס רק כדי שתוכל לקבל את הפיצויים המגיעים לה ובדעתה לתבוע בעתיד, מה שנקרא בהלכה 'מסירת מודעה'.

אבל במקרה של עובד שהתפטר בטענה להרעת תנאים אך כלל לא ברור שאכן היה הרעת תנאים ולכן לא בטוח בכלל שמגיע לו פיצויים לפי חוק , ולמרות זאת המעסיק שרוצה לסיים אתו ללא מריבות מוכן להתפשר ולשלם לעובד פיצויים גם אם הוא סבור שלא מגע לו, אך מנגד מבקש לוודא שאלו הם דרישותיו הסופיות, במקרה כזה אם יחתום על העדר תביעות לא יוכל לתבוע שוב ואם יתבע יפסיד.

נימוקי התשובה
להבנת העניין יש להקדים שיש הבדל בין אדם שמוכר חפץ באונס שאינו יכול לחזור בו מהמכירה [2] משום שאומרים ש'אגב אונסיה וזוזיה גמר ומקנה' (כלומר, מאחר שקיבל תמורת המכר מעות אמדו חז"ל שהסכים למכר גם אם בדיעבד), לבין אדם שנותן מתנה באונס, שיכול לחזור בו מהמתנה.

ההלכה היא שפשרה דינה כמכר [3] כלומר, שני צדדים שמתפשרים רואים זאת כאילו כל צד קיבל תמורה לוויתור שלו, ולכן פשרה שנעשתה באונס קיימת ועומדת. לכן במקרה של עובד שדורש דרישות שלא בטוח שמגיעים לו, והמעביד מתפשר אתו רק כדי לא לריב, ומנגד דורש חתימה על מסמך העדר תביעות, הרי שיש כאן פשרה באונס, ודינה כמכר ומכר באונס קיים כאמור.

אך מחילה דינה כמתנה [4] כלומר, אדם שמוחל לחברו ללא שום תמורה למחילה זה דומה לנותן מתנה, ומחילה באונס בטלה כאמור, משום שהמוחל לא קיבל תמורה למחילתו. לכן בתביעת פיצויי פיטורין בהתפטרות לאחר לידה, כשאין כל סיבה שלא תקבל פיצויים, הרי שהדרישה לחתום על העדר תביעות מוגדרת כאונס מצד המעביד, שמשתמש בכספים המגיעים לה כדי ליצור לחץ עליה, ובתמורה לחתימה לא קיבלה העובדת שום דבר שאינו מגיע לה בדין, לכן תוכל לתבוע למרות שחתמה על העדר תביעות.



אין לראות באמור ייעוץ משפטי או תחליף ליעוץ משפטי או הצעה לנקיטת פעולה משפטית כל שהיא ועל כל מקרה ומקרה יש להתייעץ בנפרד


[1] סעיף 7 א לחוק פיצויי פיטורין תשכ"ג
[2] חו"מ סי' ר"ה.
[3] שם סעיף ג'.
[4] שם