במסגרת כמה פרויקטים של עריכה תורנית שהשתתפתי בהם, היה נצרך לי מאוד לאיזו אפשרות של תצוגה של כמה זרמי הערות שוליים באותו העמוד, דוגמת כמה מפרשים על אותו הספר. מה שנקרא בעגה המקצועית "רב טקסט".
לא מדובר על צורך בתוכנת עימוד, אלא על צורך במעבד תמלילים שיוכל להציג את הטקסטים באופן אוטומטי כמו הערות השוליים הבסיסיות של וורד, בלי צורך בשימוש בתיבות טקסט.
מי שמכיר את הודעות שלי באשכולות בפורום הזה, יוכל לראות את מהלך החיפושים אחר התוכנה התואמת.
למתחילים שבינינו מעבד תמלילים פירושו תוכנת כתיבה. וורד של מייקרוסופט לדוגמה היא תוכנת מעבד תמלילים.
תוכנת מלל לעורכים תורניים, האם מתאימה או לא?
צדה את עיני תוכנה בשם "מלל", שהיא בעצם מיועדת למחשבי מק, אך פועלת את הפעולה המבוקשת, שיהיו כמה זרמי הערות באותו עמוד, דבר הנצרך מאוד לעורך התורני.
ובכן לאחר מאמצים רבים מאוד (ואני חייב להדגיש שאכן מדובר במחקר שלקח ממני מאמצים רבים) הצלחתי לבדוק את התוכנה, והנה לפניכם התוצאות.
במה נתמקד
המעלה העיקרית שנתמקד בה כרגע בתוכנה זו היא אפשרות ה"רב טקסט", שכן מעלות בתוכנה זו ובתוכנת וורד, אפשר למנות הרבה משל אחת על פני השניה, ולכן לא בהן נדון כרגע.
כמו כן, חשוב לשים לב, שהשאלה מה עושים ואיך עושים לא נתמקד בה כרגע, שכן הדברים מופיעים באתר של מלל, ושם ניתן לקבל תיעוד כיצד לבצע את זה.
התמודדויות עם התוכנה
ובכן, לפי הבדיקה שלי, כעורך תורני ותיק, בבדיקה ראשונית היה נראה לכאורה כי יהיה קשה בפועל לממש את החזון של התוכנה ולהשתמש בה לרב טקסט. אך תקראו עד הסוף.
בעיה ראשונה
ראשית כל, נדמה היה בתוכנה שאת הכיוון של הטקסט מימין לשמאל, יש לבצע בכל הערת שוליים בנפרד, דבר שכמעט לא יעלה על הדעת במסמך בן אלפי הערות שוליים המיובא מתג.
בעיה שניה
שנית, נראה היה כי לא ניתן לבחור את כל ההערות או כל זרם ההערות המסויים בפעם אחת, ולא ניתן לעבור בין הערות במקשי המקלדת.
בעיה שלישית
שלישית, לא ניתן לייבא זרמים של הערות שוליים מתג וכדומה, מלבד הערות השוליים והסיום של וורד שאותם ניתן לייבא, אך מתג - דבר זה מצריך בפועל להקליד את כל החומר בתוך מלל, דבר שלא שייך לביצוע בפועל כמובן.
אלו שלושת הבעיות שנפגשתי בהם בתוכנה, ובהם נתמקד בפתרון שמצאתי בעזרת הכונה ראשונית מאייל רדלר מנכ"ל מתל אביב, מנכ"ל ומפתח מלל.
בעיה בהפרדה חזותית בין זרמי הטקסטים
בעיה נוספת, לא ניתן לבצע הפרדה חזותית ויזואלית בין הזרמים של הערות שוליים, שלא לדבר על כותרות לזרמי ההערות שוליים (בכל עמוד) שאין בה כלל, מה שבעצם עושה שהתוכנה הזו מועילה ברמה מסויימת פחות מוורד.
בבעיה זו האחרונה לא נתמקד כרגע, וראה להלן מה שנכתוב בקשר לתיקון התוכנה בגרסה הבאה בקשר להערות שוליים רציפות שודאי אמורה להשפיע משהו גם לענין ההכרה בהפרדה בין הזרמים (לא ידוע לנו בינתים אם הבעיה הנוכחית תיפתר בפועל גם בגירסה הבאה).
בקשר לפתרונות של שלושת הבעיות דלעיל מצאתי את הפתרון דלהלן. שימו לב שהתוכנה דורשת שימוש בקוד, ויתכן שחלק מהמשתמשים יצטרכו לתרגל את השלבים על מנת להצליח.
הפתרונות
הפתרון מבוסס על העובדה כיצד תוכנת מלל פועלת.
תוכנת מלל פותחת את מסמך מלל, שהוא קובץ ZIP דחוס עם סיומת MELLEL, בקובץ הדחוס הפנימי יש קובץ XML שכתוב בשפת קוד, ואותו המלל פותח בתצוגה הסופית שלו שמושפע מהקוד.
ניתן בעצם לפתוח את הקובץ הדחוס בסיומת של מלל, בעזרת פותח קבצים הדחוסים של מק, לערוך את הקוד באמצעות עורך טקסט, לדחוס אותו בחזרה, לשנות את הסיומת, ולפתוח אותו במלל לפי הקוד העדכני.
פתרון לבעיה הראשונה
בזמן עריכת הקוד (לפי ההוראות הנ"ל) פשוט עושים חיפוש ltr ומחליפים הכל לrtl. כך כל המסמך חוזר להיות מימין לשמאל כולל כל הערות השוליים.
פתרון לבעיה השניה
פשוט בוחרים את כל הטקסט לאחר בחירת הקוד, ומשנים את הפרטים במסמך לפי קידוד, (מתאים למי שיש לו ידע בקידוד ואנגלית).
עדכון נוסף: אמורה להיות גם אפשרות בחיפוש והחלפה חפש כל דבר בהערות שוליים והחלף בפונט מסויים וכיו"ב. אין לי עדיין די מידע על היקף האפשרות.
פתרון לבעיה השלישית
הבעיה השלישית היתה דורשת מאמר בפני עצמו להסביר את כל התהליך של יבוא רב טקסט מתג למלל, אך ננסה לתמצת את הדברים, ולמי שיהיו שאלות ננסה יותר להרחיב בתגובות.
יש אפשרות לייבא מתג לוורד ומוורד למלל. זה מה שהכי פשוט בכל התהליך. השאלה איך לייבא הערות שוליים מתג לוורד. התשובה יש תוספים שעושים את זה חינם ופרמיום (אני אישית משתמש בשל רחמים יעקובוב), ולא נאריך כרגע בנקודה זו.
נניח שאתם יודעים איך לייבא הערות שוליים מתג לוורד, אז כיצד נייבא כמה זרמים של הערות שוליים?
התשובה בכל זרם שמייבאים, שומרים שכל ההערות יהיה בהתחלתם איזה קידוד מותאם אישית, נניח ארבעה סימני סולמית ####, ולאחר מכן ממירים את כולם להערות שוליים.
לאחר מכן מביאים עוד זרם, נותנים לו קידוד אחר, מעבירים את הזרם להערות סיום, וכך כל הזרמים.
לאחר מכן ממירים את המסמך למלל.
פותחים אותו בעורך הקוד, לפי ההוראות דלעיל, ממירים לפי הקידוד, זרם מסויים של הערות שוליים המבוקש לכם (לא נאריך כרגע בפרטי הקידוד של ההמרה, ותן לחכם ויחכם עוד, ומי שיצטרך שישאל בתגובות וננסה להסביר בלי נדר).
יש לכם שיטה יותר קלה?
נשמח למי שמכיר שיטה יותר קלה שיפרסם ע"ג במה זו בתגובות למאמר.
וירטואליזציה
לזכור כי התוכנה אינה תומכת במערכת ההפעלה חלונות, עם זאת, ניתן בעזרת אמולטור לבצע הדמייה של מק בתוכנה בחלונות וגם להתקין עליה את מלל.
תוכנת מלל ניתנת לתקופת ניסיון חינם.
תוכנה משודרגת
לדברי מפתח התוכנה, אייל רדלר מתל אביב, הם עובדים כרגע על גירסה חדשה למלל, גירסה 6, שתשדרג את האפשרויות, ביניהם שתהיה אפשרות לעשות הערות שוליים רציפות ולא כל אחת בשורה חדשה, מה שמדבר לעורכים תורניים יותר מכולם, ואנחנו ממתינים בכליון עינים לגירסה החדשה המיוחלת, ומקווים שתתן מענה גם לכל הנ"ל.
לא ידוע לי אם אמורה להיות תאימות נוספות ופונקציות שמתאימות לעורכים תורניים בגירסה החדשה, כמו מילת פתיח עם חלון, שורה אחרונה ממורכזת, כותרת לכל זרם הערה, טורים בהערות, ברך וכו'.
תוכנות חילופיות בפיתוח
ישנם עוד שני מפתחים המעוניינים ליצור תוכנה של רב טקסט, אחד מהם הוא של תא שמע, לפי המופיע באתר שלו הוא מעוניין ליצור תוכנה כזו.
וכן יש תוכנת המעמד שרחמים יעקובוב מעוניין להוציא לאור, אשר אמורה לתת מענה לרב טקסט כנ"ל.
שני מפתחים אלו הם מבאי הפורום כאן.
בשער תמונת משנה ברורה, מוצג כהשראה על הצורך שיש ברב טקסט.