להוציא מן האדם את הטוב שבו - שלושה סיפורים מה"חזון איש"

פעמים רבות הילדים מאתגרים אותנו, הם "מראים" לנו את הצד השלילי שבהתנהגותם
אנחנו יכולים להמשיך להחזיק את הצדדים החיוביים וכך למשוך אותם להתנהגות חיובית

היום ט"ו בחשוון ימלאו 70 שנה לפטירתו של רבי אברהם ישעיהו קרליץ, בעל ספר "חזון איש".
לפניכם שלושה עדויות מהדרכותיו, המכוונות את ההורים והמחנכים לסבלנות והתמקדות בחיובי.


סיפר הגאון רבי ראובן אלבז: "מספרים כי החזון איש שוחח פעם עם מנהל רוחני של ישיבה ואמר: תמיד רגילים לדבר על החסרונות המצויים באדם. ואמנם, לפעמים, באמצעות דיבורים אלו מעוררים את המידות הטובות שבאדם, והוא משתפר. אולם קיימת דרך נוספת: כאשר מחשיבים אותו לטוב יותר ממה שהוא באמת! כאשר חודרת לתודעת האדם ההכרה שהוא באמת טוב, הוא משתדל להיות באותה רמה, ועל ידי כך הוא הולך ומשתפר. תן לתלמיד שם טוב, והוא ישתדל להצדיקו".

סיפר הגאון רבי אליעזר טורק: "במניין שבבית החזון איש, אדם אחד הגיע עם בנו להתפלל ובאמצע תפילת שמונה-עשרה הילד דיבר. האב כעס מאוד, ובלי לחשוב פעמיים נתן לו סטירה. לאחר התפילה פנה החזון איש לאב ואמר לו: "לא ידעתי שאתה איש חינוך". האב התרגש מהמחמאה, אך בעודו נמצא תחת רושם המחמאה הוסיף החזון איש: "היודע אתה כי במעשה שעשית חינכת את בנך לשני דברים: חינכת אותו שאסור לדבר באמצע התפילה, ובנוסף חינכת אותו להיות כעסן. איזה משני אלה השפיע יותר? הדבר השני! ומדוע? כיוון שחז"ל לימדונו ש'גדול שימושה יותר מלימודה'. את האיסור לדבר הוא אמנם הבין, אבל הכעס שהרגיש היה בבחינת 'שימושה'.".

סיפר הגאון רבי גרשון אדלשטיין: "מעשה שהיה אצל החזון איש, אני מכיר את בעלי המעשה, בבחור צעיר שיצא לתרבות רעה, עד שנעשה מחלל שבת, רח"ל. הוא המשיך להיות בקשר עם הוריו, ופעם אחת פנה לאביו וביקש ממנו שיקנה לו כלי רכב. האב היה בעל אמצעים, אך חשש שייסע ברכב בשבת, וביקש להתנות עימו שלא ייסע בשבת. האב שאל את החזו"א, ואמר לו שייתן לבן את הרכב בלי שום תנאים. חזר האב לביתו, וסיפר לאשתו את הוראת החזו"א. היא לא האמינה ואמרה כי בודאי לא הבין נכון את ההוראה, והכריחה אותו לעשות תנאי עם הבן. הסוף היה שהתקלקל והתרחק מהם יותר. ילד שנתקלקל, העצה היא לנהוג עימו בידידות, ולקרב אותו, ואז יש סיכויים שיחזור בתשובה. כי הוא בעצמו יודע שאינו מתנהג כשורה, ומבין שאין זה ראוי לעשות נגד ההורים. אלא שהוא אנוס, מפני שהיצר הרע שולט עליו. ואם נוהגים איתו בכבוד ובדרך ידידות, זה נותן לו כוחות, ואז יש תקווה שיחזור למוטב. אבל אם מרחיקים אותו, הרי זה רק גורם שיהיה יותר גרוע". (הסיפור מופיע גם בספר במחיצת החזון איש, 321). כמובן שעיקרון זה נכון גם לקשיים רגילים.



העקרונות העולים משלושת הסיפורים:

  • לדבר על החיובי באדם ולתת לו שם טוב - זה מעורר את הטוב שבו.
  • מעשים מחנכים יותר מדיבורים - ילד לומד מההתנהגות כלפיו, לא רק המילים.
  • עדיף לחנך בלי כעס ובושה כי אלו פוגעים ומרחיקים.
  • יש לנהוג בסבלנות ואהבה עם ילד שסרח - זו הדרך לקרבו, לא להענישו.
  • חשוב לתת בלי תנאים ולהראות אמון - זה נותן לילד כוחות פנימיים להשתפר.
  • עיקרון מנחה: להוציא מן האדם את הטוב שבו, לא להלחם ברע שבו.
  • חזון איש.jpg
    חזון איש.jpg
    KB 42.9 · צפיות: 1,909
על המחבר
ח
ד"ר חיים דיין, עו"ס קליני מטפל בילדים, נוער ומבוגרים ומדריך הורים 050-6219912
החלה הרשמה לתכנית "מצליחים אונליין" הרצאות + סדנאות

הכלה וסמכות הורית, כישורי חיים לילדים, דגש על אתגרי קשב וריכוז.
לפרטים והגשת מועמדות: https://lp.smoove.io/opx3

להצטרפות לרשימת התפוצה בלבד: https://lp.smoove.io/oxnj

תגובות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמז

א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  21  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

More from חיים דיין -מכון הקשב

שתף את המאמר

למעלה