את המאמר הבא אני רוצה להקדיש לטובת אלו ששילמו מס בשנים האחרונות למס הכנסה.

נכחתי באירוע משפחתי ויצא לי לשוחח עם 'קרובה רחוקה' שעובדת כסייעת בגן, נקרא לה בשם חנה (שם בדוי).
חנה מכרה דירה וחבה בתשלום מס שבח מכובד, היא התאוננה בפני על גובה המס אך התנחמה בעובדה שגובה המס מעיד על הרווח שעשתה מהרכישה החכמה שלה טרום עליית המחירים החדה, למרות שלשלם רבע מהרווח זה סך מכובד לכל הדעות.
שאלתי אותה אם דרשה הוצאות , אם בדקה אפשרות של פריסת מס שבח והיא כמו שמעה זאת לראשונה.
חנה לא שמרה חשבוניות מההוצאות שהיו לה בקשר לדירה.
בשלב ראשון בקשתי מחנה שתשחזר את כל העלויות שהיו לה מאז רכישת הדירה (שמאי, עורך דין, תיווך, שיפוצים) תנסה לפנות לבעלי המקצוע ולבקש חשבונית מס.
אחרי עבודה השיגה חנה חלק מהחשבוניות הדרושות, שיפוצים בדירה עשו לה ערבים כמובן ללא חשבונית אך את עלות חומרי העבודה כן הצליחה להשיג מבתי העסק.
להוצאות הנ"ל הוספתי רביות משכנתא ששילמה במהלך התקופה.
הגשתי בקשה למס שבח לתיקון שומה לשמחתנו הבקשה אושרה המס פחת וההפרש חזר אליה לחשבון הבנק.
בשלב שני לקחתי את המש"ח העדכני ופרסתי לחנה את השבח על פני 4 שנים אחורה, בגלל הכנסתה הצנועה של חנה ובהתחשב בנקודות זכוי שלא מימשה נטל המס פחת בהרבה אך נותרה עוד חבות קטנה.
שאלתי את חנה האם היא תורמת לעמותות מוכרות לצרכי מס (סעיף 46), אמרה שמידי פעם תורמת אך לא שמרה קבלות, שוב בקשתי שתפנה לבקש קבלות על התרומות. בשיחת טלפון קצרה נשלח אליה מהעמותה קבלות על תרומות ב-4 שנים האחרונות.
מפה לשם חנה קיבלה החזר על מלוא המס ששילמה סך הקרוב ל - 100,000 ש"ח!!

נשים לב כי גם בעל דירה המוכר נכס לאחר שמלאו לו 60 שנים, זכאי ליהנות מחישוב מס המבוסס על מדרגת מס נמוכה יותר, כאשר מדרגות המס לזכאים בגיל זה מתחילות מ- 10%. הודות לכך פריסת מס השבח יכולה להיטיב עם אוכלוסייה זו באופן משמעותי מאוד ולחסוך מהם סכומי כסף משמעותיים.

בנוסף הצהרה על הפסדים גם היא מהווה דרך לגיטימית להפחתה בחבות מס השבח. את ההטבה הזו יכולים לנצל מי שסוחרים בשוק ההון והפסידו כספים.

מס הכנסה נתפס בעינינו כרשות השולחת יד לכיסנו ומרוקנת אותו מכספים, אך אם יודעים את הכללים ופועלים נכון משיבים את הכספים האבודים חזרה.
המאמר נוגע לכל מי ששילם מס ב-7 שנים האחרונות.
גם שכירים ששילמו מס יכולים להזדכות.
בעוד אנו נאנקים תחת יוקר המחיה יתכן ורשות המסים מחזיקה כספים השייכים לנו.
אני מזמינה אתכם לעצור רגע ולבדוק האם גם לכם מגיע החזר מרשויות המס.

אני כאן לרשותכם!

אביגיל כלאב עורכת דין ויועצת מס

אין באמור לעיל בכדי להוות משום יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, הכתוב לעיל מהווה תיאור כללי בלבד ובלתי מחייב.