התמודדות עם טראומה לאור היהדות

חלק ממה שעוזר להתמודד רגשית עם אירועים טראומטיים, היא ההבנה של מה שקורה בעולם הפנימי שלנו. במאמר העיוני המצורף, מופיע הסבר על התמודדות עם טראומה והפיכת הטראומה למקור צמיחה – מתוך מקורות חז"ל. המאמר מתמקד ביסודות פסיכולוגיים שמופיעים בדברי חכמים שהם פחות ידועים, וכמובן שבדברי חז"ל ישנם עוד הדרכות חשובות שהמאמר אינו עוסק בהן.

הדברים מיועדים להעשרה והגברת חוסן למול זוועות מלחמת שמחת תורה, לא כמענה למי שחווים טראומה וחרדה כעת.

טראומה היא כאוס - שבירה של הסדרים והרצפים שאנו רגילים אליהם.

המאמר מציג שני שלבים בהתמודדות:

  1. שלב ראשון הוא ההתמודדות עם המשבר עצמו. בתחילה האדם אינו בשל להתמודד עם הכרה בכאוס, ולכן עליו להסיח דעתו ולהתמקד בחלקים המעשיים של המציאות. אולם הכחשה ממושכת עלולה להכביד, ולכן בהמשך חשוב לשתף ולבטא רגשות.
  2. שלב שני הוא לצמוח מתוך המשבר. זאת על ידי הבנה שהסדר הוא ה"חידוש", והכאוס קיים תמיד. יש להכיר בכאוס כחלק מהחיים, אך לזכור שהוא מיעוט ולא הכלל. ולפתח ביטחון למרות חוסר הוודאות.

עיקרון מרכזי הוא שהמחשבה נמשכת לאירועים חריגים. לכן חשוב לזכור שהם אכן חריגים ולא המציאות הרגילה. המאמר מציג דרכים להפחית את ההתפעלות מהכאוס:

  • להבין שהסדר הוא החידוש, והכאוס קיים תמיד ברקע
  • לראות את הכאוס כחלק אינטגרלי מהמציאות ולא כמשהו מחוצה לה
  • לפתח גמישות מחשבתית להכיל את שני הקטבים - גם את יסוד הסדר וגם את יסוד הכאוס
  • להבין שהביטחון יכול להתקיים למרות חוסר הוודאות שבמציאות
המאמר מסכם שהמפגש עם הכאוס הוא הזדמנות לצמיחה, על ידי ויתור על אשליות שליטה ופיתוח ביטחון פנימי עמוק יותר.

מצורף המאמר המלא להורדה
  • טראומה.jpg
    טראומה.jpg
    KB 217.7 · צפיות: 2,076
על המחבר
ח
ד"ר חיים דיין, עו"ס קליני מטפל בילדים, נוער ומבוגרים ומדריך הורים 050-6219912
החלה הרשמה לתכנית "מצליחים אונליין" הרצאות + סדנאות

הכלה וסמכות הורית, כישורי חיים לילדים, דגש על אתגרי קשב וריכוז.
לפרטים והגשת מועמדות: https://lp.smoove.io/opx3

להצטרפות לרשימת התפוצה בלבד: https://lp.smoove.io/oxnj

תגובות

מאמר יפה, אבל בכנות גמורה המאמר לא מתבסס על עצות מהיהדות או מפנימיות התורה, אמונה בטחון או כל מה שרלוונטי לעניין, כך שלא הייתי מגדיר אותו התמודדות עם טראומה "לאור היהדות", אלא פתרונות פסיכולוגיים באופן כללי להתמודד עם טראומה.
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק ז

א שִׁגָּיוֹן לְדָוִד אֲשֶׁר שָׁר לַיהוָה עַל דִּבְרֵי כוּשׁ בֶּן יְמִינִי:ב יְהוָה אֱלֹהַי בְּךָ חָסִיתִי הוֹשִׁיעֵנִי מִכָּל רֹדְפַי וְהַצִּילֵנִי:ג פֶּן יִטְרֹף כְּאַרְיֵה נַפְשִׁי פֹּרֵק וְאֵין מַצִּיל:ד יְהוָה אֱלֹהַי אִם עָשִׂיתִי זֹאת אִם יֶשׁ עָוֶל בְּכַפָּי:ה אִם גָּמַלְתִּי שׁוֹלְמִי רָע וָאֲחַלְּצָה צוֹרְרִי רֵיקָם:ו יִרַדֹּף אוֹיֵב נַפְשִׁי וְיַשֵּׂג וְיִרְמֹס לָאָרֶץ חַיָּי וּכְבוֹדִי לֶעָפָר יַשְׁכֵּן סֶלָה:ז קוּמָה יְהוָה בְּאַפֶּךָ הִנָּשֵׂא בְּעַבְרוֹת צוֹרְרָי וְעוּרָה אֵלַי מִשְׁפָּט צִוִּיתָ:ח וַעֲדַת לְאֻמִּים תְּסוֹבְבֶךָּ וְעָלֶיהָ לַמָּרוֹם שׁוּבָה:ט יְהוָה יָדִין עַמִּים שָׁפְטֵנִי יְהוָה כְּצִדְקִי וּכְתֻמִּי עָלָי:י יִגְמָר נָא רַע רְשָׁעִים וּתְכוֹנֵן צַדִּיק וּבֹחֵן לִבּוֹת וּכְלָיוֹת אֱלֹהִים צַדִּיק:יא מָגִנִּי עַל אֱלֹהִים מוֹשִׁיעַ יִשְׁרֵי לֵב:יב אֱלֹהִים שׁוֹפֵט צַדִּיק וְאֵל זֹעֵם בְּכָל יוֹם:יג אִם לֹא יָשׁוּב חַרְבּוֹ יִלְטוֹשׁ קַשְׁתּוֹ דָרַךְ וַיְכוֹנְנֶהָ:יד וְלוֹ הֵכִין כְּלֵי מָוֶת חִצָּיו לְדֹלְקִים יִפְעָל:טו הִנֵּה יְחַבֶּל אָוֶן וְהָרָה עָמָל וְיָלַד שָׁקֶר:טז בּוֹר כָּרָה וַיַּחְפְּרֵהוּ וַיִּפֹּל בְּשַׁחַת יִפְעָל:יז יָשׁוּב עֲמָלוֹ בְרֹאשׁוֹ וְעַל קָדְקֳדוֹ חֲמָסוֹ יֵרֵד:יח אוֹדֶה יְהוָה כְּצִדְקוֹ וַאֲזַמְּרָה שֵׁם יְהוָה עֶלְיוֹן:
נקרא  3  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

More from חיים דיין -מכון הקשב

שתף את המאמר

למעלה