אז לאחר שוך הסערה בנושא... אני מנסה לפתוח כאן דיון ותרגיל
ע"מ לסגור כמה פינות בכל הקשור לHDR
אני לא הולך להמציא פה שום דבר חדש
וגם לא הולך להתחיל לכתוב כאן על המתמטיקה שעומדת מאחורי הטכניקה
אני כן שואף להראות כיצד מצלמים זאת נכון וכיצד ניגשים לעיבוד
משם... השמיים פתוחים לכל הסגנונות והשגעונות.
הדיון/תרגיל הזה מיועד לכל הצלמים אך רק לכאלו בעלי מצלמות בהן ניתן לשלוט באופן ידני מלא - מצב M.
אז... נתחיל?
למה בכלל צריך את הטכניקה הזאת?
HDR בא לעזור לנו לגשר על חוסרת היכולת של החיישן הדיגיטלי לקלוט בו זמנית
מרחב אור גדול מדי.
דמיינו את עצמכם פוסעים ברחוב ביום שמש חמים, בשעות הצהריים... מהרחוב הסואן אתם נכנסים ישר אל תוך חנות ספרים אפלה והופ.. לרגע הכל חשוך ואתם לא רואים כלום. נכון... החיישן שלכם (המוח) לא הצליח לכייל את עצמו בין החושך שבפנים לעוצמת האור שבחוץ. מהר מאוד המוח מתכייל מחדש ומאפשר לכם לראות בבירור את החדר אליו נכנסתם.
את השניה הזאת, אתם צריכים לזכור! כי זה רגע הצילום וזה הרגע בו צריך להחליט מה יותר חשוב כמות הפריטים בלבן או כמות הפרטים בשחור.
המוח האנושי מסוגל לראות 24 סטופים שלמים החיישן שלנו קצת פחות (4-10).
וכאן בעצם הכל מתחיל!
שתי התמונות הבאות לא צולמו בטכניקה זאת, ועדיין הטווח הדינאמי שלהן גדול מאוד בזכות התאורה, הזווית של השמש והציוד. לצערנו בשמש אנחנו לא שולטים
ולא תמיד אפשר לסמוך על תנאי תאורה אופטימאלים לצילומי חוץ.
פריחה ביער בן שמן
צפה בקובץ המצורף 152557
עמק החולה
צפה בקובץ המצורף 152558
מתי משתמשים בHDR?
שאלה טובה... לטעמי (האישי בלבד) שימוש בHDR נכון לצילום דוממים, נופים, פנים של מבנים ורצוי להשתמש בטכניקה זאת רק כשהפרשי התאורה לא קיצוניים מדי, דבר שיגרום לעיבוד קיצוני וזרחני מדי.
אדריכלות ועיצוב פנים - צלמים בתחום זה עושים שימוש נרחב בתאורה קיימת ובתאורה משלימה וגם בHDR, ע"מ לשמור על האווירה של פנים המבנים אותם הם מצלמים.
טבע ונוף - בהחלט
בנוסף לפילטרים שעושים את חלק מעבודת הגישור (NDG)
זאת טכניקה שמאוד עוזרת בצילומי נופים... גם שם לא כדאי להשתגע עם זה יותר מדי.
אנשים - לא ושוב לא!
ברשותכם ארחיב על זה בחלק הבא...
ועכשיו... לטכניקה היבשה
בכדי לצלם HDR צריך מספר דברים פשוטים מאוד
מצלמה+עדשה (דא!)
חצובה (לא, לא מצלמים HDR מהיד...)
כבל משחרר / שלט - רצוי... לא חובה.
באילו נתונים מצלמים HDR?
בכדי לצלם HDR עלינו לשנות את החשיפה מספר פעמים ע"מ שהחיישן יוכל לקלוט בכל פעם כמות פרטים מקסימלית מהאיזורים הבהירים ביותר ומהכהים ביותר.
ולכן כל מה שמשתנה מתמונה לתמונה זה רק מהירות הצילום/תריס.
לא משנים את הISO ובטח שלא משנים את הצמצם בין תמונה לתמונה.
אז קודם כל תבחרו סצנה, תקמפזו אותה ותקבעו ערכי צמצם וISO.
מדידת האור - מומלץ לבצע במצב A/AV
חפשו את הנקודה הבהירה ביותר בפריים (שמש לא נחשבת)
ורשמו לפניכם את מהירות התריס שנרשמה (1600 לדוגמה)
ואז חפשו את הנקודה הכהה ביותר בתמונה (200 לדוגמה)
והנה מצאנו שיש לנו כאן הבדל של שלושה סטופים/תחנות אור
בין הכהה לבהיר.
מעבירים את המצלמה למצב M ומתחילים לצלם
(כן ,כן... אתם לא רוצים שינויים בחשיפה כתוצאה מענן שזז בגלל שצילמתם במצב חצי אוטומטי)
מצלמים תמונה אחת במהירות 1/1600
תמונה אחת במהירות 1/640 (על הנקודה הזאת ארחיב בהמשך)
ותמונה אחת במהירות 1/200
וכאן מסתיים לו שלב הצילום!
מומלץ תמיד להקפיד על קפיצות שוות בין התחנות ורק מסיבה אחת
יש תוכנות שבכדי לחבר את הHDR כמו שצריך
הן קוראות את הEXIF ומסרבות לחבר תמונות שלא צולמו "כהלכה"
אין צורך לצלם HDR במקרה והפרשי החשיפה הם של סטופ או קצת יותר....
צפה בקובץ המצורף 152546
נעבור לרגע על שלושת התמונות המצורפות:
שימו לב לאיזור הקטן שמוקף בירוק.
התמונה המרכזית איננה גרועה אך ניתן בקלות להרוויח עוד קצת "עומק" בתמונה
אם החלק הירוק יהיה חשוף כמו שצריך. ולא רק החלק הזה, גם החלק העליון של הקשתות שבכניסה יהיה חשוף טוב יותר.
דוגמה נוספת
צפה בקובץ המצורף 152551
גם כאן ניתן לראות בצורה ברורה את הבדלים באיזורי הביניים (תחתית הסככה והחומה הרחוקה)
למה לא אנשים?
בגלל שאנו מצלמים במהירויות שונות ושלוש או יותר תמונות ברצף
רוב הסיכויים שאנשים ודברים שאינם דוממים (מכוניות ועננים* - *פחות קריטי)
לא יתחברו לנו כמו שצריך בשלב העיבוד בגלל השינוי במקום.
האם חייבים שלוש תמונות בשביל HDR?
לא, אפשר יותר... 2 זה המינימום שלטעמי אם שתי תמונות מספיקות... תצלמו תמונה אחת קצת כהה ותפתחו את הכהים בעיבוד.
מה לגבי איזורי הביניים בחשיפה?
מכיוון שאנו קובעים את הקצוות לפי המדידה יש משקל רב להיכן נמקם את נקודת האמצע שלנו. היא לא באמת חייבת להיות בדיוק המספר בין 1600 ל200.
אם הסצנה שלכם יש בה יותר איזורים כהים מבהירים הזיזו את נקודת האמצע שלכם כלפי מעלה בשליש וגם להיפך.
ומה לגבי עיבוד?
כיום העסק מאוד פשוט, יש מלא מלא תוכנות שעושות את העבודה עבורנו ואין צורך לעבוד עם מסיכות ורעשנים בפוטושופ.
כאן יש רשימה של 10 תוכנות
עיבוד רגיל
צפה בקובץ המצורף 152555
עיבוד אגרסיבי
צפה בקובץ המצורף 152589
צפה בקובץ המצורף 152556
ואיך אפשר בלי כמה מילים על פנורמות....
כדי לצלם פנורמה שהיא גם HDR צריך לשים לב לעוד פרמטר מעניין
לא מצלמים שלוש פנורמה בחשיפה שונה בכל פעם
מצלמים כל תמונה 3 פעמים ורק אז מזיזים את החצובה ל"חלק" הבא בפנורמה.
זה ממש על קצה המזלג!
מקווה שזה עזר לאחד או שניים
אשמח לראות את הניסיונות שלכם ממש כאן באשכול הזה!
בהצלחה
ע"מ לסגור כמה פינות בכל הקשור לHDR
אני לא הולך להמציא פה שום דבר חדש
וגם לא הולך להתחיל לכתוב כאן על המתמטיקה שעומדת מאחורי הטכניקה
אני כן שואף להראות כיצד מצלמים זאת נכון וכיצד ניגשים לעיבוד
משם... השמיים פתוחים לכל הסגנונות והשגעונות.
הדיון/תרגיל הזה מיועד לכל הצלמים אך רק לכאלו בעלי מצלמות בהן ניתן לשלוט באופן ידני מלא - מצב M.
אז... נתחיל?
למה בכלל צריך את הטכניקה הזאת?
HDR בא לעזור לנו לגשר על חוסרת היכולת של החיישן הדיגיטלי לקלוט בו זמנית
מרחב אור גדול מדי.
דמיינו את עצמכם פוסעים ברחוב ביום שמש חמים, בשעות הצהריים... מהרחוב הסואן אתם נכנסים ישר אל תוך חנות ספרים אפלה והופ.. לרגע הכל חשוך ואתם לא רואים כלום. נכון... החיישן שלכם (המוח) לא הצליח לכייל את עצמו בין החושך שבפנים לעוצמת האור שבחוץ. מהר מאוד המוח מתכייל מחדש ומאפשר לכם לראות בבירור את החדר אליו נכנסתם.
את השניה הזאת, אתם צריכים לזכור! כי זה רגע הצילום וזה הרגע בו צריך להחליט מה יותר חשוב כמות הפריטים בלבן או כמות הפרטים בשחור.
המוח האנושי מסוגל לראות 24 סטופים שלמים החיישן שלנו קצת פחות (4-10).
וכאן בעצם הכל מתחיל!
שתי התמונות הבאות לא צולמו בטכניקה זאת, ועדיין הטווח הדינאמי שלהן גדול מאוד בזכות התאורה, הזווית של השמש והציוד. לצערנו בשמש אנחנו לא שולטים
ולא תמיד אפשר לסמוך על תנאי תאורה אופטימאלים לצילומי חוץ.
פריחה ביער בן שמן
צפה בקובץ המצורף 152557
עמק החולה
צפה בקובץ המצורף 152558
מתי משתמשים בHDR?
שאלה טובה... לטעמי (האישי בלבד) שימוש בHDR נכון לצילום דוממים, נופים, פנים של מבנים ורצוי להשתמש בטכניקה זאת רק כשהפרשי התאורה לא קיצוניים מדי, דבר שיגרום לעיבוד קיצוני וזרחני מדי.
אדריכלות ועיצוב פנים - צלמים בתחום זה עושים שימוש נרחב בתאורה קיימת ובתאורה משלימה וגם בHDR, ע"מ לשמור על האווירה של פנים המבנים אותם הם מצלמים.
טבע ונוף - בהחלט
בנוסף לפילטרים שעושים את חלק מעבודת הגישור (NDG)
זאת טכניקה שמאוד עוזרת בצילומי נופים... גם שם לא כדאי להשתגע עם זה יותר מדי.
אנשים - לא ושוב לא!
ברשותכם ארחיב על זה בחלק הבא...
ועכשיו... לטכניקה היבשה
בכדי לצלם HDR צריך מספר דברים פשוטים מאוד
מצלמה+עדשה (דא!)
חצובה (לא, לא מצלמים HDR מהיד...)
כבל משחרר / שלט - רצוי... לא חובה.
באילו נתונים מצלמים HDR?
בכדי לצלם HDR עלינו לשנות את החשיפה מספר פעמים ע"מ שהחיישן יוכל לקלוט בכל פעם כמות פרטים מקסימלית מהאיזורים הבהירים ביותר ומהכהים ביותר.
ולכן כל מה שמשתנה מתמונה לתמונה זה רק מהירות הצילום/תריס.
לא משנים את הISO ובטח שלא משנים את הצמצם בין תמונה לתמונה.
אז קודם כל תבחרו סצנה, תקמפזו אותה ותקבעו ערכי צמצם וISO.
מדידת האור - מומלץ לבצע במצב A/AV
חפשו את הנקודה הבהירה ביותר בפריים (שמש לא נחשבת)
ורשמו לפניכם את מהירות התריס שנרשמה (1600 לדוגמה)
ואז חפשו את הנקודה הכהה ביותר בתמונה (200 לדוגמה)
והנה מצאנו שיש לנו כאן הבדל של שלושה סטופים/תחנות אור
בין הכהה לבהיר.
מעבירים את המצלמה למצב M ומתחילים לצלם
(כן ,כן... אתם לא רוצים שינויים בחשיפה כתוצאה מענן שזז בגלל שצילמתם במצב חצי אוטומטי)
מצלמים תמונה אחת במהירות 1/1600
תמונה אחת במהירות 1/640 (על הנקודה הזאת ארחיב בהמשך)
ותמונה אחת במהירות 1/200
וכאן מסתיים לו שלב הצילום!
מומלץ תמיד להקפיד על קפיצות שוות בין התחנות ורק מסיבה אחת
יש תוכנות שבכדי לחבר את הHDR כמו שצריך
הן קוראות את הEXIF ומסרבות לחבר תמונות שלא צולמו "כהלכה"
אין צורך לצלם HDR במקרה והפרשי החשיפה הם של סטופ או קצת יותר....
צפה בקובץ המצורף 152546
נעבור לרגע על שלושת התמונות המצורפות:
שימו לב לאיזור הקטן שמוקף בירוק.
התמונה המרכזית איננה גרועה אך ניתן בקלות להרוויח עוד קצת "עומק" בתמונה
אם החלק הירוק יהיה חשוף כמו שצריך. ולא רק החלק הזה, גם החלק העליון של הקשתות שבכניסה יהיה חשוף טוב יותר.
דוגמה נוספת
צפה בקובץ המצורף 152551
גם כאן ניתן לראות בצורה ברורה את הבדלים באיזורי הביניים (תחתית הסככה והחומה הרחוקה)
למה לא אנשים?
בגלל שאנו מצלמים במהירויות שונות ושלוש או יותר תמונות ברצף
רוב הסיכויים שאנשים ודברים שאינם דוממים (מכוניות ועננים* - *פחות קריטי)
לא יתחברו לנו כמו שצריך בשלב העיבוד בגלל השינוי במקום.
האם חייבים שלוש תמונות בשביל HDR?
לא, אפשר יותר... 2 זה המינימום שלטעמי אם שתי תמונות מספיקות... תצלמו תמונה אחת קצת כהה ותפתחו את הכהים בעיבוד.
מה לגבי איזורי הביניים בחשיפה?
מכיוון שאנו קובעים את הקצוות לפי המדידה יש משקל רב להיכן נמקם את נקודת האמצע שלנו. היא לא באמת חייבת להיות בדיוק המספר בין 1600 ל200.
אם הסצנה שלכם יש בה יותר איזורים כהים מבהירים הזיזו את נקודת האמצע שלכם כלפי מעלה בשליש וגם להיפך.
ומה לגבי עיבוד?
כיום העסק מאוד פשוט, יש מלא מלא תוכנות שעושות את העבודה עבורנו ואין צורך לעבוד עם מסיכות ורעשנים בפוטושופ.
כאן יש רשימה של 10 תוכנות
עיבוד רגיל
צפה בקובץ המצורף 152555
עיבוד אגרסיבי
צפה בקובץ המצורף 152589
צפה בקובץ המצורף 152556
ואיך אפשר בלי כמה מילים על פנורמות....
כדי לצלם פנורמה שהיא גם HDR צריך לשים לב לעוד פרמטר מעניין
לא מצלמים שלוש פנורמה בחשיפה שונה בכל פעם
מצלמים כל תמונה 3 פעמים ורק אז מזיזים את החצובה ל"חלק" הבא בפנורמה.
זה ממש על קצה המזלג!
מקווה שזה עזר לאחד או שניים
אשמח לראות את הניסיונות שלכם ממש כאן באשכול הזה!
בהצלחה