HDR / Tone Mapping

tamiro

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
אז לאחר שוך הסערה בנושא... אני מנסה לפתוח כאן דיון ותרגיל
ע"מ לסגור כמה פינות בכל הקשור לHDR

אני לא הולך להמציא פה שום דבר חדש
וגם לא הולך להתחיל לכתוב כאן על המתמטיקה שעומדת מאחורי הטכניקה
אני כן שואף להראות כיצד מצלמים זאת נכון וכיצד ניגשים לעיבוד
משם... השמיים פתוחים לכל הסגנונות והשגעונות.
הדיון/תרגיל הזה מיועד לכל הצלמים אך רק לכאלו בעלי מצלמות בהן ניתן לשלוט באופן ידני מלא - מצב M.

אז... נתחיל?

למה בכלל צריך את הטכניקה הזאת?

HDR בא לעזור לנו לגשר על חוסרת היכולת של החיישן הדיגיטלי לקלוט בו זמנית
מרחב אור גדול מדי.
דמיינו את עצמכם פוסעים ברחוב ביום שמש חמים, בשעות הצהריים... מהרחוב הסואן אתם נכנסים ישר אל תוך חנות ספרים אפלה והופ.. לרגע הכל חשוך ואתם לא רואים כלום. נכון... החיישן שלכם (המוח) לא הצליח לכייל את עצמו בין החושך שבפנים לעוצמת האור שבחוץ. מהר מאוד המוח מתכייל מחדש ומאפשר לכם לראות בבירור את החדר אליו נכנסתם.

את השניה הזאת, אתם צריכים לזכור! כי זה רגע הצילום וזה הרגע בו צריך להחליט מה יותר חשוב כמות הפריטים בלבן או כמות הפרטים בשחור.
המוח האנושי מסוגל לראות 24 סטופים שלמים החיישן שלנו קצת פחות (4-10).

וכאן בעצם הכל מתחיל!

שתי התמונות הבאות לא צולמו בטכניקה זאת, ועדיין הטווח הדינאמי שלהן גדול מאוד בזכות התאורה, הזווית של השמש והציוד. לצערנו בשמש אנחנו לא שולטים
ולא תמיד אפשר לסמוך על תנאי תאורה אופטימאלים לצילומי חוץ.

פריחה ביער בן שמן
צפה בקובץ המצורף 152557

עמק החולה
צפה בקובץ המצורף 152558

מתי משתמשים בHDR?

שאלה טובה... לטעמי (האישי בלבד) שימוש בHDR נכון לצילום דוממים, נופים, פנים של מבנים ורצוי להשתמש בטכניקה זאת רק כשהפרשי התאורה לא קיצוניים מדי, דבר שיגרום לעיבוד קיצוני וזרחני מדי.

אדריכלות ועיצוב פנים - צלמים בתחום זה עושים שימוש נרחב בתאורה קיימת ובתאורה משלימה וגם בHDR, ע"מ לשמור על האווירה של פנים המבנים אותם הם מצלמים.

טבע ונוף - בהחלט
בנוסף לפילטרים שעושים את חלק מעבודת הגישור (NDG)
זאת טכניקה שמאוד עוזרת בצילומי נופים... גם שם לא כדאי להשתגע עם זה יותר מדי.

אנשים - לא ושוב לא!
ברשותכם ארחיב על זה בחלק הבא...

ועכשיו... לטכניקה היבשה

בכדי לצלם HDR צריך מספר דברים פשוטים מאוד

מצלמה+עדשה (דא!)
חצובה (לא, לא מצלמים HDR מהיד...)
כבל משחרר / שלט - רצוי... לא חובה.

באילו נתונים מצלמים HDR?
בכדי לצלם HDR עלינו לשנות את החשיפה מספר פעמים ע"מ שהחיישן יוכל לקלוט בכל פעם כמות פרטים מקסימלית מהאיזורים הבהירים ביותר ומהכהים ביותר.
ולכן כל מה שמשתנה מתמונה לתמונה זה רק מהירות הצילום/תריס.
לא משנים את הISO ובטח שלא משנים את הצמצם בין תמונה לתמונה.

אז קודם כל תבחרו סצנה, תקמפזו אותה ותקבעו ערכי צמצם וISO.

מדידת האור - מומלץ לבצע במצב A/AV
חפשו את הנקודה הבהירה ביותר בפריים (שמש לא נחשבת)
ורשמו לפניכם את מהירות התריס שנרשמה (1600 לדוגמה)
ואז חפשו את הנקודה הכהה ביותר בתמונה (200 לדוגמה)

והנה מצאנו שיש לנו כאן הבדל של שלושה סטופים/תחנות אור
בין הכהה לבהיר.

מעבירים את המצלמה למצב M ומתחילים לצלם
(כן ,כן... אתם לא רוצים שינויים בחשיפה כתוצאה מענן שזז בגלל שצילמתם במצב חצי אוטומטי)

מצלמים תמונה אחת במהירות 1/1600
תמונה אחת במהירות 1/640 (על הנקודה הזאת ארחיב בהמשך)
ותמונה אחת במהירות 1/200

וכאן מסתיים לו שלב הצילום!

מומלץ תמיד להקפיד על קפיצות שוות בין התחנות ורק מסיבה אחת
יש תוכנות שבכדי לחבר את הHDR כמו שצריך
הן קוראות את הEXIF ומסרבות לחבר תמונות שלא צולמו "כהלכה"

אין צורך לצלם HDR במקרה והפרשי החשיפה הם של סטופ או קצת יותר....


צפה בקובץ המצורף 152546

נעבור לרגע על שלושת התמונות המצורפות:
שימו לב לאיזור הקטן שמוקף בירוק.
התמונה המרכזית איננה גרועה אך ניתן בקלות להרוויח עוד קצת "עומק" בתמונה
אם החלק הירוק יהיה חשוף כמו שצריך. ולא רק החלק הזה, גם החלק העליון של הקשתות שבכניסה יהיה חשוף טוב יותר.

דוגמה נוספת
צפה בקובץ המצורף 152551
גם כאן ניתן לראות בצורה ברורה את הבדלים באיזורי הביניים (תחתית הסככה והחומה הרחוקה)

למה לא אנשים?
בגלל שאנו מצלמים במהירויות שונות ושלוש או יותר תמונות ברצף
רוב הסיכויים שאנשים ודברים שאינם דוממים (מכוניות ועננים* - *פחות קריטי)
לא יתחברו לנו כמו שצריך בשלב העיבוד בגלל השינוי במקום.

האם חייבים שלוש תמונות בשביל HDR?
לא, אפשר יותר... 2 זה המינימום שלטעמי אם שתי תמונות מספיקות... תצלמו תמונה אחת קצת כהה ותפתחו את הכהים בעיבוד.

מה לגבי איזורי הביניים בחשיפה?
מכיוון שאנו קובעים את הקצוות לפי המדידה יש משקל רב להיכן נמקם את נקודת האמצע שלנו. היא לא באמת חייבת להיות בדיוק המספר בין 1600 ל200.
אם הסצנה שלכם יש בה יותר איזורים כהים מבהירים הזיזו את נקודת האמצע שלכם כלפי מעלה בשליש וגם להיפך.

ומה לגבי עיבוד?
כיום העסק מאוד פשוט, יש מלא מלא תוכנות שעושות את העבודה עבורנו ואין צורך לעבוד עם מסיכות ורעשנים בפוטושופ.

כאן יש רשימה של 10 תוכנות

עיבוד רגיל
צפה בקובץ המצורף 152555

עיבוד אגרסיבי
צפה בקובץ המצורף 152589

צפה בקובץ המצורף 152556


ואיך אפשר בלי כמה מילים על פנורמות....

כדי לצלם פנורמה שהיא גם HDR צריך לשים לב לעוד פרמטר מעניין
לא מצלמים שלוש פנורמה בחשיפה שונה בכל פעם
מצלמים כל תמונה 3 פעמים ורק אז מזיזים את החצובה ל"חלק" הבא בפנורמה.


זה ממש על קצה המזלג!
מקווה שזה עזר לאחד או שניים

אשמח לראות את הניסיונות שלכם ממש כאן באשכול הזה!
בהצלחה
 

קבצים מצורפים

  • DSC_4282.JPG
    KB 579.6 · צפיות: 16
  • DSC_0375.JPG
    KB 560.2 · צפיות: 15
  • DSC_4280_1_2_hrd.jpg
    KB 327.1 · צפיות: 15
  • DSC_0373_4_5_hdr.jpg
    KB 293.3 · צפיות: 14
  • benshemen2.jpg
    KB 408.5 · צפיות: 15
  • DSC_9744.jpg
    KB 209.2 · צפיות: 14
  • tonemapped1.jpg
    KB 602.9 · צפיות: 18

רבקה.

משתמש מקצוען
תודה על המדריך ועל ההסברים הברורים. אני חושבת שכדאי להדגים גם מהו עיבוד מאסיבי לעומת עיבוד לא מאסיבי. (לדוגמא: צרף גם עיבוד מאסיבי של התמונה של השערים, אותה העלית בעיבוד לא מאסיבי. שיהיה אפשר להסתכל על שתי הגירסאות ולהבין ממה רצוי להיזהר כשמעבדים HDR...)
 

rosmarin

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
ראיתי המון מדריכים של HDR ועד היום לא הצלחתי לרדת לסוף הענין מרב מלל.
המדריך הזה פשוט קצר וקולע, ושווה לכל נפש!

והעצה של התמונות הפנורמיות חשובה ושימושית לי במיוחד..
 

P360

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
כל הכבוד על ההשקעה הרבה ..
 

*לאה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
ישר כוח על ההשקעה!!! מדריך נהדר.
בל"נ, אנסה ואעלה לכאן כשאהי'ה קצת יותר פנוי'ה מהעיסוקים האחרים.
תודה על השיתוף (תמיר במיטבו) :)
 

אמיש

משתמש צעיר
צילום מקצועי
תודה רבה על ההשקעה הרבה. מעולה.

רק תיקון טעות קטנה: מה שמאפשר לנו לראות בחדר חשוך אחרי שנכנסנו מרחוב מואר הוא לא התכיילות של המוח, אלא פתיחת האישונים ופעולת הקנים והמדוכים ברשתית העין. (המדוכים הם החיישנים ה'רגילים'. הקנים רגישים יותר לאור, אבל במחיר של פחות פרטים וצבע וההסתגלות לשינויים בעוצמת האור ארוכה יותר (לכן לוקח לנו זמן 'להתרגל' לחושך)). (כמובן שזה גם קורה בפיקוח המוח, אבל בכל זאת). אבל זו סתם היתה הערה בשביל הידע הכללי. סקירה מעולה ועבודה נהדרת.
 

tamiro

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
נכתב ע"י אמיש;943441:
תודה רבה על ההשקעה הרבה. מעולה.

רק תיקון טעות קטנה: מה שמאפשר לנו לראות בחדר חשוך אחרי שנכנסנו מרחוב מואר הוא לא התכיילות של המוח, אלא פתיחת האישונים ופעולת הקנים והמדוכים ברשתית העין. (המדוכים הם החיישנים ה'רגילים'. הקנים רגישים יותר לאור, אבל במחיר של פחות פרטים וצבע וההסתגלות לשינויים בעוצמת האור ארוכה יותר (לכן לוקח לנו זמן 'להתרגל' לחושך)). (כמובן שזה גם קורה בפיקוח המוח, אבל בכל זאת). אבל זו סתם היתה הערה בשביל הידע הכללי. סקירה מעולה ועבודה נהדרת.

נכון,
אבל עדיין החיישן/המעבד הוא זה שאחראי על הפקודה
תודה
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
טרחני,;)
אך משתלם לקרוא.

עכשיו אפשר לעשות ע"ז אתגר...
 

album

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
D I G I T A L
שופט/ת באתגר דריבל
תודה על הפוסט המושקע!
ועל הידע שמועבר בצורה כ"כ ברורה!
 

צברית

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אני ישמח להבין מה פרוש קפיצה של סטופ/תחנת אור?
[סליחה על הבורות]
 

רבקה.

משתמש מקצוען
נכתב ע"י צברית;943575:
אני ישמח להבין מה פרוש קפיצה של סטופ/תחנת אור?
[סליחה על הבורות]

כאשר תמונה א' מצולמת בחשיפה כלשהי (שילוב של צמצם, מהירות ורגישות) ותמונה ב' מצולמת באותם תנאי תאורה בדיוק אבל בסטופ מעל תמונה א' (נניח פתיחה של הצמצם בסטופ) - בתמונה ב' תהיה בדיוק פי 2 תאורה מאשר בתמונה א'.
כלומר פתיחה של הצמצם בסטופ אחד מאפשרת כניסה של פי 2 אור לחיישן.
העלאת הרגישות בסטופ אחד מאפשרת ספיגה של פי 2 אור בחיישן.
הורדת מהירות הצילום (מהירות התריס) בסטופ אחד מאפשרת כניסה של פי 2 אור-מתמשך לחיישן (כתבתי אור מתמשך כי המהירות לא משפיעה על הבזקי פלאש. אז אם מצלמים עם פלאש ורוצים להשפיע רק על התאורה הסביבתית - משנים את המהירות. אם רוצים להשפיע גם על הפלאש - משנים את הצמצם או הרגישות).

בגלגלות שבמצלמות המקצועיות כל הזזה של הגלגלת מעלה/מורידה שליש סטופ. במצלמות הכניסה כל הזזה מעלה/מורידה סטופ שלם.
למשל ברגישות הסטופים הם:
100 > 200 > 400 > 800 > 1600
ובשלישי סטופ:
100 > 125 > 160 > 200 > 250 > 320 > 400 > 500> 640 > 800 > 1000 > 1250 > 1600
 

tamiro

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
נכתב ע"י שלמה;943569:
המורה!
למה 640 ולא 800?

יש לי שם טעות הקלדה... המדידות הן... 200 - 1600
ולכן האמצע הוא 640..

אבל בהרחבה על חשיפת האמצע מוסבר בצורה רחבה יותר מה לעשות
 

צברית

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
נכתב ע"י רבקה.;943588:
כאשר תמונה א' מצולמת בחשיפה כלשהי (שילוב של צמצם, מהירות ורגישות) ותמונה ב' מצולמת באותם תנאי תאורה בדיוק אבל בסטופ מעל תמונה א' (נניח פתיחה של הצמצם בסטופ) - בתמונה ב' תהיה בדיוק פי 2 תאורה מאשר בתמונה א'.
כלומר פתיחה של הצמצם בסטופ אחד מאפשרת כניסה של פי 2 אור לחיישן.
העלאת הרגישות בסטופ אחד מאפשרת ספיגה של פי 2 אור בחיישן.
הורדת מהירות הצילום (מהירות התריס) בסטופ אחד מאפשרת כניסה של פי 2 אור-מתמשך לחיישן (כתבתי אור מתמשך כי המהירות לא משפיעה על הבזקי פלאש. אז אם מצלמים עם פלאש ורוצים להשפיע רק על התאורה הסביבתית - משנים את המהירות. אם רוצים להשפיע גם על הפלאש - משנים את הצמצם או הרגישות).

בגלגלות שבמצלמות המקצועיות כל הזזה של הגלגלת מעלה/מורידה שליש סטופ. במצלמות הכניסה כל הזזה מעלה/מורידה סטופ שלם.
למשל ברגישות הסטופים הם:
100 > 200 > 400 > 800 > 1600
ובשלישי סטופ:
100 > 125 > 160 > 200 > 250 > 320 > 400 > 500> 640 > 800 > 1000 > 1250 > 1600

וואי, תודה.
את ממש טובה בהפשטת מושגים :)
 

דוד דנברג

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
תמיר, תודה רבה על המדריך המושקע, כמו שאמרו לפני, כתוב פשוט קצר וקולע בלי יותר מידי מלל ...
יצאתי מקודם לצלם את הקליק הראשון במצלמה עבור התרגול הזה, צלמתי ארבעה חשיפות וערכתי בתוכנת photomatix שעליה קראתי פעם מדריך בבלוג של תומר והנה התוצאה :

(לא הייתה הקפדה על קומפוזיציה. הרעידות בעמודי התאורה נובעות כתוצאה מהרוח. החתימה היא של התוכנה - הלא קנויה).
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
נכתב ע"י דוד דנברג;943685:
תמיר, תודה רבה על המדריך המושקע, כמו שאמרו לפני, כתוב פשוט קצר וקולע בלי יותר מידי מלל ...
יצאתי מקודם לצלם את הקליק הראשון במצלמה עבור התרגול הזה, צלמתי ארבעה חשיפות וערכתי בתוכנת photomatix שעליה קראתי פעם מדריך בבלוג של תומר והנה התוצאה :

(לא הייתה הקפדה על קומפוזיציה. הרעידות בעמודי התאורה נובעות כתוצאה מהרוח. החתימה היא של התוכנה - הלא קנויה).

להשתמש בכזו טכניקה מורכבת רק בשביל שהאשפה תראה על רקע צבעי השקיעה?:):):)
 

rosmarin

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
מה לעשות. העיר הזאת מקבלת כל שנה 5 כוכבי יופי. :)
 

מיכאל דב

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
אשכול מבורך בהחלט.

אולי כדאי שהזוכה הבאה תעלה אתגר של HDR.. ? או שזה מסובך מידי?
 

רבקה.

משתמש מקצוען
נכתב ע"י מיכאל דב;944697:
אשכול מבורך בהחלט.

אולי כדאי שהזוכה הבאה תעלה אתגר של HDR.. ? או שזה מסובך מידי?

זה משעמם מדי. וטכני מדי.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה