מידע שימושי 40 יום צניעות כאן בפרוג ממשיכים

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 20

רוחב החצאית - המשך

ולפי שבאופן טבעי החצאית נצמדת מלפנים או מאחור
במצב של הליכה, עליה במדרגות וכו'
על כן יש להקפיד מאוד על מידות הרחבת החצאית.
ניתן להרחיב את החצאית ע"י קפלים עמוקים, מקום תחילת הקפלים בחלק העליון של הרגל.
התחלת החצאית צריכה להיות בשקע שמעל עצם הירך,
חצאית המתחילה גבוה או נמוך יותר גורמת להיצמדות יתירה.

חצאיות רבות המצויות כיום בחנויות, גזרתן מעוצבת באופן שאין רוחב מספק באזור הירכיים.
בחצאיות אלו, כדי להגיע למצב שבו תעמוד החצאית במותן וגם תהיה את ההרחבה הנדרשת
יש לרכוש חצאית במידה גדולה יותר, ולהצר במותן
ויש לשים לב שלאחר התיקון ישאר אורך החצאית כתיקונו.
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 21
אורך הגרב

"שוק באשה ערווה" -
נחלקו גדולי האחרונים, האם מדובר על החלק העליון המסתיים בנקודה הנמוכה ביותר של הברך
או שהוא כולל גם את הפרק שלמטה מן הברך
ורבו מאוד הפוסקים הסוברים שזהו הפרק שלמטה מן הברך עד הקרסול.

במקום בו נהגו בנות ישראל הכשרות ללבוש גרביים,
הרי דין כל הרגל כערווה משום טפח באישה לכל הדעות
ולכן בזמנינו אסור ללכת בלי גרביים.
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 22

אורך הגרב - המשך

אין ללבוש גרביים המגיעות רק עד מתחת לברך
היות ועלול להתגלות מקום הטעון כיסוי.
גרבי ירך - ירכונים, כשרים, ויש להיזהר שלא יתגלגלו וירדו אל מתחת לברך
(ישנם ירכונים בעלי סיומת סיליקון והם מתגלגלים פחות)
המהדרות לובשות גרביונים כדי להימנע לגמרי מהמכשולות המצויים.

החזו"א: במקומות שדרך הגברים ללבוש גרביים ולהתבייש ללכת יחפים
גם אם הנשים הולכות ללא גרביים או בגרביים שלא אטומות כראוי,
אין הדבר מוגדר כמנהג לגלות, שהרי זהו מצד יצר הרע, והרי הוא פריצות
ולדרכי הפריצות אין יכולים לומר שזהו דרך בני המקום.
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 23

עובי הגרב
גרביים שקופות אסורות לכל הדעות, לפי שהרגליים נשקפות מתוכן
ולא עוד, אלא שהן מבליטות את הרגל, מייפות אותה וגורמות למשיכת הלב.

אופן הבדיקה היא ע"י מבט כללי לאחר הלבישה
אם לא נראה דרכה צבע העור, השערות או הורידים.

ויש לציין שאין לסמוך על מספר הדנייר מכמה סיבות:
1. הדבר תלוי גם באופן האריגה / שקיפות החוט / עובי החוט / צפיפותו / כמות החוט בגרב.
2. תוך כדי שימוש נעשות הגרביים דקות יותר.
3. במתיחה חזקה שקיפות הגרב גדלה, ממילא תלוי הדבר בממדי הלובשת, גובהה וכו'.
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 24

צבע הגרב

הצבעים שחור, כחול, אפור, חום כהה
וכל שאר הצבעים הפשוטים שאינם בולטים
כשרים לכתחילה.

גרביים עם ברק וכל אופן אחר המושך את העין, אסורות משום שתנודותיה התמידיות של הגרב גורמות להבלטה יותר מבגדים אחרים.

חובה להקפיד שהמראה הכללי של הגרב ייתן תחושה ברורה של כיסוי.

הרבנים מחזקים את ידי הנשים הלובשות גרביים שחורות, שכיום הניסיון עם גרבי הרגל גדול מאוד,
ויש להקפיד שהן תהיינה אטומות לגמרי.
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 25

צבע הבגד

צבע אדום אסור בלבישה (שולחן ערוך)
האיסור הוא גם כאשר הרבה מהבגד אדום ולא כולו.
צבע בורדו הנוטה לאדום אסור ללובשן, והנוטה לחום מותר.

פוסקי דורנו: כל צבע המזדקר לעין נוגד את הצניעות
ובכלל זה כתום, ורוד, צהוב וירוק בגווניהם העזים, וכן צבעי זהב וכסף בולטים.
אך בגוונים עדינים ושקטים, או כאשר אין זה הרבה מהבגד - מותרים.
בגדים זורחים או מבריקים אסורים בכל הגוונים
ובכלל זה נעליים בצבעים רועשים ובולטים

עוד כתבו: יש להיזהר מדוגמאות המושכות את העין, אף אם צבעי הבגד שקטים
כגון: חצי בגד באורך/ברוחב/באלכסון בשני צבעים שונים
או משבצות גדולות של צבעים הבולטים בניגודם וכדו'

חולצת בסיס בגווני שמנת, ורוד בהיר וכו'
שיכולה להטעות מרחוק כאילו אין לה חולצה, אסורה
משום שעצם הדמיון לגוף מכשיל כראיית הגוף.
אלא אם יש עליה קישוט כלשהו הנותן תחושה ברורה לרואה מרחוק שיש כאן בגד - מותר.
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 26

הלכות שקיפות
בגד שקוף אסור בלבישה, וגם אסור לומר דברים שבקדושה כנגדו.
והורו שאסור שהבגד יהיה שקוף אפילו במעט, גם לא כנגד אור השמש.

הגדרת בגד שקוף:
1. בגד שגוון העור משתקף דרכו
2. שצורת הגוף או בגד פנימי שאינו כשר נראית בעדו
המכשול מצוי במיוחד בבגדי הקיץ ובבגדים בהירים

יש לבדוק ולעקוב הן בשעת הקניה, והן בהמשך
לפי שעובי הבגד נשחק מריבוי כביסות ושימוש ממושך.
בחצאיות שיפון יש לבדוק שגם הבטנה תהיה רחבה וארוכה בהתאם.
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 27

אביזרים
ישנם פריטי לבוש נוספים הגורמים להיצמדות הבגד.


חגורות:
1. חגורה במותניים רחבה מעל 5 ס"מ גורמת בד"כ להידוק הבגד.
2. מיקום החגורה - לא נמוך מהמותן על החצאית באזור הירכיים, ולא מעליה במותן העליונה.
3. על החגורה להיות רפויה ולא מהודקת.
4. יש להקפיד על חגורה בצבע עדין ושקט, ואינו נוגד את צבע הבגד
וללא אבזמים גדולים נוצצים או פריטים אחרים המקשטים את החגורה באופן המושך את העין
5. מרכז החלק הקדמי במקום האבזם - לא יהיה שמוט כלפי מטה,

תיק שרצועתו מונחת בצורה אלכסונית מן הכתף אל המותן שכנגדה,
גורמת להיצמדות הבגד
וכל כיוצא בזה.
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 28


מידת הבגד
מלבד ההקפדה ההלכתית הנדרשת בגזרת הבגד,
יש להקפיד על 3 אופנים נוספים הגורמים להיצמדות הבגד
ואלו הם: מידת הבגד, סוג הבד וגורמים חיצוניים.

מידת הבגד:
יש לבדוק היטב את הבגד בשעת הקניה, האם הוא מתאים למידת הלובשת.
אין לסמוך על התווית המורה על מידת הבגד,
יש למדוד ולוודא שהבגד אכן רחב דיו.
הבעיה נפוצה בחולצות מכופתרות
יש לשים לב לכך שכפתורי הבגד נרכסים בקלות.

קיימים סוגי בגדים המתכווצים בכביסה
וגם אם בזמן הקניה הוא מתאים לכתחילה, יש לבדוק ולעקוב שהוא מתאים גם בהמשך.

כמו כן, לפעמים מידת הלובשת משתנה
ומיד כשהבגד נכנס לכלל צמוד יש לעבור לבגדים רחבים יותר
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 29
סוג הבד

בגד המיוצר מסוגי בדים הנמתחים ונצמדים מטבעם
גורם להבלטת הגוף ע"י תנועות ותנוחות שונות
גם כאשר הבגד רחב, ואפילו רחב מאוד.
ולכן - חולצות, חצאיות, סודרים וסריגי קיץ
העשויים מבדי טריקו, לייקרה, סטרץ', סימפוניה או כל כיוצא בזה
אסורים בלבישה לדעת כל גדולי ישראל.

באופן כללי ניתן לומר כי ככל שהבגד עבה יותר הוא יציב יותר ופחות בעייתי.
לדוג' בבד הג'רסי ישנם מידות עובי שונות, ודרושה לכך שימת לב מיוחדת.
והמסקנה היא שכל בגד, לכל מצב או לכל שלב צריך בדיקה מחודשת.
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 30

בגדי אופנה
"ובחוקותיהם לא תלכו" -
כל הנהגה או תלבושת שיש בה נדנוד של פריצות, אף שאין בה איסור ברור של פריצות
וכן כל הנהגה או תלבושת אשר יש בה סממן גויי,
אסורה בלבישה. (הרמב"ם והשולחן ערוך)
האיסור הוא גם כשרבים מבני ישראל התרגלו להנהגה זו.

דוגמאות:
1. בגד אדום. (בורדו הנוטה לאדום - אסור, ובורדו הנוטה לחום - מותר)
2. בגדי ג'ינס או דמוי ג'ינס - כך הורו כל הפוסקים בדורנו.
3. חולצה או עליונית בעלת מחשוף עמוק או מחשוף רחב הכולל כתפיים
גם כשהוא נלבש כתוספת על בגד כשר. (ודווקא כאשר המחשוף עמוק או רחב)
4. חולצה או עליונית בעלת כתף אחת או כתפיה דקה
5. רוכסן זהב על בגד כהה, ובמיוחד אם הוא תפור מחוץ לבגד.
6. עליונית בעלת שסע לאורך הגב.

דברי בית דין משמר התורה:
"חובה על כל בת ישראל ללבוש בגדים כדרך בנות ישראל הכשרות
ויש להתרחק בתכלית הריחוק מכל האופנות הבאות מרוח הרחוב המשתנות מזמן לזמן".
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 31

כיסוי הראש

מחובת הנשואה לכסות את ראשה ושערותיה מן התורה.
עיקר מצוות הכיסוי היא ברשות הרבים
וזאת בכדי להסתיר מעיני זרים את הנוי המתווסף ע"י השיער.
אמנם, לדברי הזוהר הקדוש גילוי השערות אף בחדרי חדרים גורם לסכנה.
וכתב המגן אברהם שכן ראוי לנהוג, ורבים מאוד הפוסקים הסוברים שזהו איסור מדינא.

הכיסוי צריך להיות בשלמות, באופן שלא יצאו השערות החוצה
כך הורו כל פוסקי דורנו.
אמנם אם עדיין מבצבצות כמה שערות בודדות, מעט שבמעט
מהשערות הקצרות היוצאות מחוץ לצמתן - יצאה ידי חובתה
אך ראוי להקפיד אפילו בשערה אחת.
אף שיער של נערות חייב להיות אסוף במידה הוא עובר את גובה הכתפיים.
שבט הלוי: עצם ההליכה בשערות סתורות הוא פריצות שאין כמוהו ונלקח מהירודים שבאנושות, והלב יודע ומכיר שפריצות הוא.
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 32


כיסוי הראש - המשך
כל כיסוי ראש הגורם למשיכת העין אינו נחשב לכיסוי
וכיום ישנן פאות ומטפחות הגורמות למשיכת הלב, והרי הן אסורות בלבישה.
רבים מהפוסקים מתירים לקיים את המצווה בפאה נכרית
ובלבד שלא תהא שווה ביופייה לשיער פנויה, וודאי שלא יפה ממנה.
וכן יש להיזהר שלא יבצבצו שערות מהראש.

בית דין משמר התורה:
הנוהגות לחבוש פאה צריכות להקפיד:
א. להימנע מכל דבר שמטרתו לשוות לפאה מראה טבעי
כגון שביל לבן או צבע הרשת כחיקוי לצבע הקרקפת, תסרוקות כדרך הנערות ועוד.
ב. שלא תראה הפאה פרועה וכן לא ארוכה, שעל כגון דא התבטאו גדולי הדור שזה פריצות.
מאחור - האורך המקסימלי לא יותר מכיסוי הצוואר, ובשום אופן לא יעבור את קו הכתף.
מצד הפנים השערות לא תכסינה את הלחיים.

ויש לדעת שדיני אורך הפאה הם דין המפורש כבר בגמרא בכתובות,
ונלמד מהפסוק "ופרע את ראש האישה": מכאן אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפריעת הראש.
והכוונה אינה רק שאיננו מכוסה, אלא "ראשה פרוע" פירושו - ששערותיה על כתפיה.
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 33

תלבושת מכובדת
הנהגת בת ישראל צריכה להיות מכובדת ולא מרושלת
והאוכל בשוק דומה לכלב, והאוכלת בשוק תצא בלא כתובה.

הנהגה בזויה ומרושלת היא אחת מדרכי הפריצות,
הנהגה זו גורמת להסרת המחיצות המגינות על בנות ישראל
ובכלל זה סגנון לבוש זרוק ורחובי.

רבות טועות וסבורות שעיקר עניין הצניעות היא תלבושת מכובדת
אמנם כאמור, תלבושת בזויה ומרושלת היא אחת מדרכי הפריצות,
ועיקר הפריצות היא - תלבושת המושכת את העין.
וישנם כמה וכמה בגדי איסור הנחשבים בעיני רבות כמכובד, ואיסורם חמור מאוד.

כמו כן יש לדעת כי ההגדרה מהו בגד מכובד אינה נקבעת לפי החלטת הרחוב, אלא לפי דעת תורה
ובגד שאינו גורם למשיכת העין - הוא המכובד
וכדברי הירושלמי "כבוד הוא לבנות ישראל שלא יסתכלו בהן האנשים".
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 34

הלכות הנעליים
הבעיות הנפוצות בנעליים:

1. נעליים בצבעים שקטים אך חריגים, או נעליים בצבעים רועשים
כגון צבע זהב, כסף, ורוד וכו' - אסורים
ואף אם יהיו נפוצים ביותר, כך פסקו.
ויש המקילים בצבעי זהב וכסף כאשר הנעליים אינן מבריקות כלל, אלא בצבע מט פשוט ולא בולט.

2. נעליים מרעישות שקולם נשמע בהליכה.
כיום יש אפשרות להתקין אצל סנדלר תוספת גומי לעקב הבולם רעשים.

3. נעליים בעלות עקב גבוה במיוחד, הגורמות להליכה משונה ומתנועעת.
יש לשמור על גובה עקב סביר שאינו בולט, ושאינו משפיע על צורת ההליכה.

4. נעלים בסגנון בולט או משונה, המושכות תשומת לב בגלל מראיהן.
כגון: עקב בצורת מסמר, חוד קטוע מאוד, חוד ארוך וכדו'

והתנבא ישעיהו לפני החורבן: "ברגליהן תעכסנה" - הכוונה לנעליים מצוירות המושכות את העין, ולנעליים מרעישות או נעליים גבוהות במיוחד.
רואים עד כמה חשובה ההקפדה על כשרות הנעליים.

5. נעליים בלתי מכובדות, כגון נעלי ספורט, אינן מתאימות לבת ישראל.
במקום הצורך יש להקל, ויש להשתדל במידת האפשר שהמראה הכללי יהיה עדין ולא בולט.
קיימות נעליים נוחות ובריאות, כדוגמת נעלי ספורט, בעיצוב ובצבעים מעודנים, לא לבן.
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 35
איפור ובושם
האיפור מותר מעיקר הדין באופן שנראה לרואה שהצבע נובע מעצמה.
איפור, אודם וכוחל - כשהוא בולט - אסור.
איפור עיניים בזמנינו הוא בד"כ הבלטה מוגזמת
ולכן אסור כמעט בכל אופן. (כל זה בהוראת הרב אלישיב והרב וואזנר)
כשנשאל הרב אלישיב ע"כ ענה באופן נחרץ כי ישעיהו הנביא כבר זעק על צביעת העיניים.
ולגבי צבעים טבעיים בעת הצורך תעשה כל אחת שאלת חכם.
אבל איפור לכסות פצעונים, נמשים, צלקות או להסתיר חיוורון, בלי תוספת אודם וכו' מותר לכתחילה.

בשמים של אישה, אסור לאיש להריח בהם, ואפילו כשהם מונחים על השולחן.
האיסור הוא גם כשאינו מתכוון להריח.
היוצאת מבושמת לרשות הרבים עלולה מאוד להכשיל בני אדם
ואין די מילים לתאר את גודל הנזק הטמון בכך.

כל דבר העשוי להפיץ ריח נעים, כגון קרם ידיים בעל ריח ניכר
יש להשתמש בו זמן מה (כרבע שעה) לפני היציאה מהבית
וק"ו שאין להשתמש בו בקרבת זרים
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 36

מעלת ההידור
הידורים שונים הונהגו בקרב בנות ישראל בנוסף על גדרי ההלכה, הידורים רבים אף הוזכרו במשנה ובגמרא
והמפורסמת שבהם היא מעלת קמחית, שמעולם לא ראו קורות ביתה שערות ראשה
ובזכות זה זכתה לראות את שבעת בניה משמשים בכהונה גדולה.

אין לבנות לזוז ממנהג אימותיהן,
ומן הראוי לבת ישראל לא לרדוף ולחפש אחרי כל ההמצאות החדשות,
אף באופן שאין בהן בעיה הלכתית.
הנהגה זו מורה על קיום הצניעות בעוז, בגאון ובשמחה
להיראות כבת ישראל כשרה.

דברי בית דין משמר התורה: קהילות שקיבלו על עצמם הנהגות נוספות
כגון שאינן חובשות כלל פאה אלא רק מטפחת או כובע,
וכן הנוהגות לחבוש מטפחת או כובע מעל הפאה,
צווארון סגור המכסה את כל הצוואר, שרוולים ארוכים עד כף היד וכו'
מחויבות להנהגות אלו, ואסור להן לשנות ממנהגן, ועל זה נא' "אל תיטוש תורת אימך".

ר' מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל: אנו חיים בתקופה של הידרדרות,
וכמעט כולם נגררים לשנות ולחדש בדברים שלא נהגו בהם מימי קדם, מחמת הרוח שברחוב.
ומחובתינו לעשות גדרים וסייגים
שלא ניפול גם אנחנו בתוך הפרצה הגדולה של הרחוב.
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 37

הצניעות בבית

על אישה להיות צנועה גם בביתה.
בנוכחות בניה ואחיה הדבר חמור יותר
וקל וחומר בנוכחות זרים.
וחלילה לצאת למרפסת או לפתוח את הדלת לאדם זר בלבוש בלתי הולם.

גם בנוכחות הבעל יש להתלבש בצניעות (רמב"ם)
ההתקשטות בבית תהא בדרך צנועה ומכובדת וכדרך בנות ישראל הכשרות
בגדים צבעוניים, תכשיטים, איפור, בושם וכו'
כלומר - תוספת יופי, ולא חוסר צניעות.

לבישת גרביים בבית:
יש הפוסקים שחובה להקפיד (מלבד באופן ארעי כגון סמוך למיטה וכו')
ויש אומרים שזוהי רק בגדר מעלה טובה ולא חיוב.

כאשר החלוק אינו באורך מלא וממילא מתגלה הפרק שמעל הקרסול - הדבר חמור יותר.
ולכן גם הנוהגות כדעת המקילים ואינן מקפידות לגרוב גרביים בבית,
ישתדלו ללבוש חלוק או כותונת שאורכן עד הקרסול.

כאשר יש זרים בבית כגיסים, בני דודים, וכדו'
חובה מן הדין ללבוש גרביים ולהתלבש בצניעות מושלמת לכל הדעות.
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 38

חינוך הבנות
מצוות חינוך הבנות מוטלת בין על האב ובין על האם.
יש להשריש ולהאהיב בלב הבנות את מידת הצניעות
וללמדן את הלכות כשרות הלבוש בצורה ברורה ומסודרת
והכל מתוך אהבה ושמחה, קירוב לבבות וחיזוק ביטחונן העצמי.

ככל שמחנכים את הבנות בגיל צעיר יותר, כך ההרגל נעשה טבע
ותחושת הצניעות חודרת לליבן בלא שירגישו בדבר מטרד או טורח.
והורה החזו"א שיש להלביש ילדות מגיל 3 כגדולות מדין חינוך
ולדעת המשנה ברורה, כבר מגיל זה אסור להגיד כנגדה דברים שבקדושה אם אינה מכוסה בשלמות.

הורים המקדישים מחשבה וזמן כיצד לחנך את בנותיהם
עליהם נאמרה הבטחת שלמה המלך: "חנוך לנער על פי דרכו, גם כי יזקין לא יסור ממנה".
 

אושר עד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
היום ה 39

הקונה בגד שאינו כשר, אסור לומר לה שום שבח ומחמאה על הבגד,
משום האיסור החמור של חנופה.
ובמעמד הבנות או התלמידות האחריות גדולה במיוחד.

שערי תשובה: "...גם נותן מכשול לחוטא משני פנים
האחד כי איננו ניחם על רעתו,
והשני כי ישנה באיוולתו ליום מחר..."
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  58  פעמים

לוח מודעות

למעלה