מידע שימושי 23 טיפים לכתיבה מכותבים מצליחים במיוחד

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
במהלך חיפושי ברשת על חומר ללימוד כתיבה יצא לי לקרוא פוסט נחמד, מלא בציטוטים מסופרים מפורסמים. אומנם את רוב הספרים כאן לא קראתי, אבל כבר אמר מי שאמר "קבל את החוכמה ממי שאמרה", ויש כאן בהחלט כמה שראויים לאזכור.
מצרפת את הרשימה לחסומים. את המקור אפשר למצוא כאן.
אשמח לקרוא על עוד משפטים ששמעתם/קראתם או ניסחתם לבד...

  • “לכל אדם ששואף לקריירת כתיבה, אני ממליצה שלפני שהוא מפתח את כישרונו יפתח עור עבה במיוחד.” הרפר לי (“אל תיגע בזמיר”)

  • “אינך יכול לחכות להשראה. אתה מוכרח לרדוף אחריה עם מקל.” ג’ק לונדון (“פנג הלבן”)

  • "מניסיוני, כאשר מסיימים לכתוב סיפור, צריך למחוק ממנו את ההתחלה ואת הסוף. אלה הם המקומות בהם סופרים מכניסים את רוב השקרים.” אנטון צ’כוב (“השחף”, “הדוד וניה”, “פריחה שנתאחרה”)

  • “התחילו עם אדם, ועוד לפני שתרגישו, יצרתם טיפוס. התחילו עם טיפוס ותמצאו שלא יצרתם דבר.” פ. סקוט פיצג’רלד (“גטסבי הגדול”, “ענוג הוא הלילה”).

  • "זכרו: כאשר אנשים אומרים לכם שמשהו לא נכון או לא עובד עבורם, הם כמעט תמיד צודקים. כאשר הם אומרים בדיוק מה הם חושבים שלא נכון, ואיך לתקן את זה, הם כמעט תמיד טועים” ניל גיימן (“סאנדמן”, “אבק כוכבים”, “קורליין”)

  • “אל תאמר לי שהירח זורח; הראה לי הבהוב של קרן אור על זכוכית שבורה.” אנטון צ’כוב (“השחף”, “הדוד וניה”, “פריחה שנתאחרה”).

  • “כתיבת ספר דומה למאבק ארוך ומתיש, כמו התקף ארוך של מחלה מכאיבה. אף אחד לא היה לוקח על עצמו משימה כזו אם לא היה מרגיש שרודף אחריו שד שאינו יכול להתנגד לו או להבין אותו.” ג’ורג’ אורוול (“1984”, “חוות החיות”).

  • “אם אין לך זמן לקרוא, אין לך את הזמן – או את הכלים – לכתוב. פשוט כך.” סטיבן קינג (“קארי”, “בית קברות לחיות”, “מיזרי”, “על הכתיבה”).

  • “כאשר אני יושב לכתוב ספר, אני לא אומר לעצמי, ‘אני הולך להוציא תחת ידיי יצירת אמנות.’ אני כותב אותו כי יש שקר כלשהו שאני רוצה לחשוף, עובדה כלשהי שאני רוצה שיבחינו בה” ג’ורג’ אורוול (“1984”, “חוות החיות”)

  • “העובדה שמישהו עם חיבור לאינטרנט במקום עבודתו יכול להפיק פרוזה טובה מוטלת בספק” ג’ונת’ן פרנזן (“התיקונים”, “חירות”)

  • "כתבו כשאתם שתויים, ערכו כשאתם פיכחים.” ארנסט המינגוויי (“הזקן והים”, “למי צלצלו הפעמונים”)

  • “הגנו בקנאות על הזמן והמקום בהם אתם כותבים. הרחיקו מהם את כולם, גם את האנשים היקרים לכם ביותר.” זיידי סמית’ (“שיניים לבנות”).

  • “פרוזה היא ארכיטקטורה, לא עיצוב פנים.” ארנסט המינגוויי (“הזקן והים”, “למי צלצלו הפעמונים”)

  • "כדי ליצור סיפור מלא עוצמה, יש לבחור בנושא מלא עוצמה.” הרמן מלוויל (“מובי דיק”)

  • “הזמינו את התחביר, את האיות ואת הפיסוק אל חייכם! גם הבלגן מלא-החיים והנפלא ביותר חייב להפוך למשפטים” טרי פראצ’ט (סדרת “עולם הדיסק”)

  • “שלמות מושגת לא כאשר אין יותר מה להוסיף, אלא כאשר לא נותר דבר שאפשר למחוק” אנטואן דה סנט אקזופרי (“הנסיך הקטן”)

  • “הדרך אל הגיהינום מרוצפת בתארי-הפועל.” סטיבן קינג (“קארי”, “בית קברות לחיות”, “מיזרי”, “על הכתיבה”)

  • "אם אתה יכול לספר סיפורים, ליצור דמויות, להמציא אירועים, ויש בך כנות ותשוקה, זה לא משנה כהוא זה כיצד אתה כותב.” סומרסט מוהאם (“הלהבה הקדושה”, “הסחרחרה”, “הצעיף הצבעוני”)

  • “זנחו את הרעיון שאתם הולכים לסיים אי פעם. אל תחשבו על 400 העמודים, כתבו רק עמוד אחד ביום, זה עוזר. ואז, כשזה מסתיים, אתם תמיד מופתעים” ג’ון סטיינבק (“ענבי זעם”, “קדמת עדן”, “על עכברים ואנשים”)

  • “הקורא הוא חבר, לא אויב, לא צופה מן הצד” ג’ונת’ן פרנזן (“התיקונים”, “חירות”)

  • “אם אינך מספר את האמת על עצמך, אינך יכול לספר את האמת על אנשים אחרים.” וירג’יניה וולף (“חדר משלך”, “אורלנדו”)

  • “אם הכותב אינו דומע, הקורא אינו דומע. אם הכותב אינו מופתע, הקורא אינו מופתע.” רוברט פרוסט (“הדרך שלא נבחרה”)

  • “בכל פעם שאתם כותבים, שאלו את עצמכם: האם הסצנה הזאת הייתה יכולה להתרחש בכדור פורח? אם התשובה היא כן, כנראה ששם היא צריכה להתרחש.” הארוקי מורקמי (“יער נורבגי”, “קפקא על החוף”)
 

RPO

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
וואו מרתק.
חכם ומחכים
תודה על זה!
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
  • "כתיבת סיפור היא כמו בישול. סיפורים כבדים מתבשלים לאט. סיפורים קלילים מתבשלים מהר." אולגוטה וסילסקו ("דרך אל חזור")

  • "מחקת קטע, אל תחזיר. ככל הנראה הוא היה גרוע." אנריקו אסקלונה ("שחור ולבן זה לא אפור", "היום שאחרי האחרון")

  • "היום לא תהיה לך השראה. תתחיל לכתוב בלעדיה. התחלת לכתוב? חכה לה" קארין דה האוטמן ("לא ביקשתי")
 

~שפרה~

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
אהבתי את המשפט האחרון.
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
כל כך נכון!
משפטים שווים במיוחד!
“שלמות מושגת לא כאשר אין יותר מה להוסיף, אלא כאשר לא נותר דבר שאפשר למחוק”
“אם הכותב אינו דומע, הקורא אינו דומע. אם הכותב אינו מופתע, הקורא אינו מופתע.”

וזה:
“בכל פעם שאתם כותבים, שאלו את עצמכם: האם הסצנה הזאת הייתה יכולה להתרחש בכדור פורח? אם התשובה היא כן, כנראה ששם היא צריכה להתרחש.”
מזכיר את הטיפ שעלה באשכול המקביל על הפיל, אני אוהבת את החשיבה הזאת!
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
משפטים חזקים, אחד־אחד.
תרשו לי להפוך חלק מהאמירות ל"יהודיות" יותר?
“לכל אדם ששואף לקריירת כתיבה, אני ממליצה שלפני שהוא מפתח את כישרונו יפתח עור עבה במיוחד.”
"לכל אדם ששואף לקריירת כתיבה, אני ממליצה שלפני שהוא מפתח את כישרונו יפתח עור קולט במיוחד, שמוכן לקלוט לתוכו את הרשמים של סביבתו בלי גאווה.”
“אינך יכול לחכות להשראה. אתה מוכרח לרדוף אחריה עם מקל.”
"אינך יכול לחכות להשראה. אתה מוכרח לרדוף אחריה עם תפילה.”
“התחילו עם אדם, ועוד לפני שתרגישו, יצרתם טיפוס. התחילו עם טיפוס ותמצאו שלא יצרתם דבר.”
"התחילו עם אדם. אל תנסו ליצור מלאכים. זו מלאכתו של אלוקים בלבד.”
“כתיבת ספר דומה למאבק ארוך ומתיש, כמו התקף ארוך של מחלה מכאיבה. אף אחד לא היה לוקח על עצמו משימה כזו אם לא היה מרגיש שרודף אחריו שד שאינו יכול להתנגד לו או להבין אותו.”
"כתיבת ספר דומה למאבק ארוך ומתיש, כמו התקף ארוך של מחלה מכאיבה. אף אחד לא היה לוקח על עצמו משימה כזו אם לא היה מרגיש שיש לו שליחות בעולם בכתיבתו - פשוט מפני שבורא העולם נתן בו את הכישרון הזה.”
“כאשר אני יושב לכתוב ספר, אני לא אומר לעצמי, ‘אני הולך להוציא תחת ידיי יצירת אמנות.’ אני כותב אותו כי יש שקר כלשהו שאני רוצה לחשוף, עובדה כלשהי שאני רוצה שיבחינו בה”
"כאשר אני יושב לכתוב ספר, אני לא אומר לעצמי, ‘אני הולך להוציא תחת ידיי יצירת אמנות.’ אני כותב אותו כי יש מסר כלשהו שאני רוצה להעביר, עבודה עצמית כלשהי שאני רוצה שיבחינו בה.”
“העובדה שמישהו עם חיבור לאינטרנט במקום עבודתו יכול להפיק פרוזה טובה מוטלת בספק”
[עם האמירה הזו אני לגמרי מסכימה... לפעמים צריך להתנתק לזמן מה מהאינטרנט - לא רק כדי להיות סופר טוב יותר, אלא גם כדי להיות יהודי טוב יותר...]
"כתבו כשאתם שתויים, ערכו כשאתם פיכחים.”
"כתבו כשאתם פיכחים. היו שתויים רק בפורים.”
“הגנו בקנאות על הזמן והמקום בהם אתם כותבים. הרחיקו מהם את כולם, גם את האנשים היקרים לכם ביותר.”
"הגנו בקנאות על האנשים היקרים לכם ביותר. הם ייתנו לכם את ההשראה ואת הזמן ואת המקום, כי בשבילם אתם כותבים.”
“הדרך אל הגיהינום מרוצפת בתארי-הפועל.”
"הדרך אל גן העדן רצופה בתיאורים ובפעלים של רצון להיטיב.”
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
"התחילו עם אדם. אל תנסו ליצור מלאכים. זו מלאכתו של אלוקים בלבד.”
אהבתי מאד.
"כתבו כשאתם פיכחים. היו שתויים רק בפורים.”
הייתי הופכת את המשפט הזה כך:
"כתבו כשאתם שיכורים. מאושר, שמחה או עצב. ערכו כשאתם רציניים מדי בשביל להאמין למה שכתבתם".
 

נחמה גבאי

משתמש מקצוען
  • “זנחו את הרעיון שאתם הולכים לסיים אי פעם. אל תחשבו על 400 העמודים, כתבו רק עמוד אחד ביום, זה עוזר. ואז, כשזה מסתיים, אתם תמיד מופתעים” ג’ון סטיינבק (“ענבי זעם”, “קדמת עדן”, “על עכברים ואנשים”)
משפט מעודד.
מאמצת.
תודה על המשפטים - הם קולעים.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
כתבו כשאתם שיכורים. מאושר, שמחה או עצב. ערכו כשאתם רציניים מדי בשביל להאמין למה שכתבתם".
בהחלט משפט נכון.
בשינוי שאני עשיתי למשפט היה לי חשוב להדגיש שאיננו כגויים, שצריכים להשתכר בקביעות כדי להצליח במשימות שקבענו לעצמנו... (כמדומני שזה שכתב את המשפט הזה נהג לשתות הרבה, לפחות בסוף חייו...)
 

סמדר אלחנתי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
"כתבו כשאתם פיכחים. היו שתויים רק בפורים.”
המשפט המקורי מתייחס לשיטה בכתיבה שאומרת שמכיוון שיש שני צדדים במוח: הצד הימני- היצירתי והפרוע (שיכור), ואת הצד השמאלי - ההגיוני והשקול (פיקח), כותב צריך לכתוב מתוך הצד הפרוע - בלי להפריע ולבקר את עצמו- ואחר כך לעבור לצד הפיקח ולהשתמש בכל הידע שהוא צבר על כתיבה כדי לערוך את מה שהוא כתב.
מתי שכותבים - מתעלמים מכל הכללים ומכל מה שאנו יודעים על כתיבה, אחר כך משכתבים.
יש כאלה שקוראים לזה הליצן והעורך. לכתוב עם כובע של ליצן, אחר כך לחבוש את כובע העורך.
 

נחמה גבאי

משתמש מקצוען
משפט המקורי מתייחס לשיטה בכתיבה שאומרת שמכיוון שיש שני צדדים במוח: הצד הימני- היצירתי והפרוע (שיכור),
אני גם חושבת שהכוונה בשכרות היא אליגורית.
כתבו ללא בקרה, מהלב. במילים אחרות כנסו לסיטואציה ברמ"ח איברים , ואחר כך תיקראו אותה כמבקר וכעורך.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
"מחקת קטע, אל תחזיר. ככל הנראה הוא היה גרוע." אנריקו אסקלונה ("שחור ולבן זה לא אפור", "היום שאחרי האחרון")
תרשו לי להפוך חלק מהאמירות ל"יהודיות" יותר?
אני תמיד שואל את עצמי, אם מחקתי קטע בטעות, זה סימן משמים או שהשמים רוצים שאתאמץ לשחזר?
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
אני תמיד שואל את עצמי, אם מחקתי קטע בטעות, זה סימן משמים או שהשמים רוצים שאתאמץ לשחזר?
כל דבר אפשר לפרש כסימן משמים;)
אבל אני חושבת שאם כבר נמחק, כנראה היה חסר שם משהו שלא כתבתי וצריך להיכתב.
לאו דווקא בתור שחזור.
לפעמים כותבים קטע מדהים ומאד אוהבים אותו, מחוברים ממש. אבל חסר לו משהו. הוא מסורבל מידי, או שבכלל סטה מהסצנה כולה. וכמה שזה כואב, מחיקה 'אכזרית' יכולה לעזור מאד בכתיבת קטע חדש. מוצלח הרבה יותר.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אני תמיד שואל את עצמי, אם מחקתי קטע בטעות, זה סימן משמים או שהשמים רוצים שאתאמץ לשחזר?​
שאלה טובה...
לי אישית קשה מאוד עם קטעים שנמחקו בטעות... אני מרגישה שכאילו חלק מהאישיות שלי נמחק...
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

השתקפות מרהיבה • אתגר 137

לוח מודעות

למעלה