כלכלי תקציב 2024 - הקיצוצים והשינויים

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
ברגע האחרון: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ביקש להסיר היום (רביעי) מהצעת התקציב שני סעיפים שנוגעים להעלאת המס על סיגריה אלקטרונית, והשוואתו למיסוי המוטל על סיגריות וטבק לגלגול.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
אבל ימי הבראה של שכירים רגילים משולמים ע"י המעסיק
לפי תזכיר החוק, כל עובד שזכאי לדמי הבראה ב-2024, יפחית המעסיק מתשלום דמי ההבראה שלו – ובמקביל יוקפא מחירו של יום הבראה אחד. המעסיקים לא ישלמו את הסכום לעובדים, ויעבירו אותו למדינה באמצעות רשות המסים. עובד שדמי ההבראה כלולים בשכר שלו ולא משולמים בנפרד, ינוכה סכום של 470 שקל ממשכורת יוני שלו.
סעיף נוסף בחוק קובע כי חישוב שאר התשלומים – בהם פנסיה או פיצויי פיטורים – ייעשה כאילו דמי ההבראה שולמו במלואם. החוק יחול גם על משכורות חיילים.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית

הממשלה הניחה את תקציב 2024 לאישור הכנסת: 1.034 טריליון שקל​

אחרי עיכוב בלוחות הזמנים שהעמיד את הממשלה בהפרת חוק הונח תקציב 2024 המעודכן לאישור הכנסת • התקציב מורכב מ-724 מיליארד שקל ועוד 310 מיליארד שקל בהרשאה להתחייב והוצאה מותנת הכנסת • תקציב משרד הביטחון: 117.5 מיליארד שקל ועוד כ-125 מיליארד שקל בהרשאה להתחייב והוצאה מותנת הכנסה​


אחרי עיכוב ארוך הכולל הפרת חוק, הממשלה הניחה היום את תקציב 2024 המעודכן לצורכי המלחמה על שולחן הכנסת. התקציב מורכב מ-724 מיליארד שקלים, עוד 202 מיליארד שקל בהרשאה להתחייב ותוספת של 108 מיליארד שקל בהוצאה מותנית הכנסה. סך הכל מדובר בתקציב ענק של 1.034 טריליון (מאה מיליארד) שקל.

תקציב הביטחון ל-2024 הוגדל ל-117.5 מיליארד שקל בתוספת 77.5 מיליארד שקל בהרשאה להתחייב ועוד 50.6 מיליארד שקל בהוצאה מותנית הכנסה. סך הכל מדובר ב-245.6 מיליארד שקל.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
תקציב הישיבות ומוסדות תורניים: 1.7 מיליארד כמו בשנת 2023
ע"פ ההסכם הקואליציוני המקורי היה אמור לעלות בשנת 2024 בעוד חצי מיליארד, ס"ה 2.4 מיליארד, וביטלו את העליה
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
תיקון התקציב לשנת 2024 אושר בקריאה ראשונה
 

קבצים מצורפים

  • 25_ls1_4098953.pdf
    1 MB · צפיות: 17

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית

בגלל העיכובים: קיצוץ רוחבי אוטומטי בתקציב יכנס לתוקף מחר​

הקיצוץ של 67 מיליארד שקל יהיה בתוקף עד שיאושר תקציב חדש ל-2024, בגלל מנגנון ההתכנסות שקידם האוצר | התקציב המתוקן כולל הרחבה של כ-70 מיליארד שקלים לצרכי המלחמה, וקיצוץ של כ-10.5 מיליארד שקלים בסעיפים אחרים​


משרד האוצר צפוי להחיל מחר (שני) קיצוץ רוחבי אוטומטי בכל סעיפי תקציב המדינה, בהיעדר חלופה חוקית אחרת. לפי דו"ח ההפרשים שהגישה הממשלה בדצמבר, הקיצוץ הצפוי עומד על כ-67 מיליארד שקלים, וצפוי לחול משום שהממשלה ומשרד האוצר התעכבו בהגשת התקציב הנוסף לשנת 2024 לכנסת, שדרושים לה 30 ימים לאישורו.
אם התקציב הנוסף, הכולל הרחבה תקציבית של כ-70 מיליארד שקלים לצורכי המלחמה ועוד כ-10.5 מיליארד שקלים של קיצוצים אכן יאושר תוך זמן קצר, הקיצוץ התקציבי לא יורגש והוא יתבטא בהקפאת הוצאות שיופשרו במהרה. במקרה והכנסת לא תאשר את התקציב הנוסף, הממשלה תיכנס למחנק תקציבי של ממש.

הגישור על הפער בין התחזית לתקציב הפכה קשה יותר

החובה לבצע קיצוצים היא תולדה של תיקון לחוק יסוד משק המדינה שעבר לפני כשנה, שנועד כתשובה להתראת בטלות של בג"ץ על השיטה של תקציב דו-שנתי בישראל. בג"ץ קבע כי השימוש בהוראת שעה כדי לעקוף חוק יסוד שמחייב תקציב מדינה חד שנתי היא שיטה פסולה, וכתוצאה מכך הגיע התיקון לחוק שהגדיר מתי מותר להעביר תקציב בכנסת לשתי שנים עוקבות ביחד. עוד סעיף בחוק קבע מנגנון התכנסות, כשהתקציב עובר יותר מ-6 חודשים לפני כניסתו לתוקף – בדיוק מה שקרה במאי 2023 לגבי תקציב 2024. גם נגד תקציב זה ישנה עתירה לבג"ץ מחודש מאי, בה נטען, בין השאר, שהתחזיות לגבי 2024 שנעשו בחודש מרץ 2023, יתבררו כלא עדכניות עד כניסת התקציב לפועל. גם בתנועה לאיכות השלטון, שהגישה את העתירה, לא דמיינו כמה גדול יהיה הפער בין התחזיות למציאות בשל המלחמה שפרצה באוקטובר 2023.
מנגנון ההתכנסות החדש מבוסס על שמירת רזרבה, שהיא קיצוץ קטן בתקציב 2024, לטובת תיקון פערים של תוספת הוצאות או קיטון בהכנסות שמתבררים לקראת כניסת התקציב לתוקף. המנגנון נועד אך ורק לרסן את התקציב בעזרת קיצוצים או העלאת הכנסות והוא לא מאפשר לכנסת לאשר הגדלת הוצאות, במידה ומצב קופת המדינה השתפר בין מועד התחזית לבין חודש נובמבר ולפני כניסת התקציב לתוקף. הדרך היחידה לבצע זאת, היא הגשת תקציב נוסף, שיחליף את התקציב המאושר, ויעבור 3 קריאות בכנסת, כמו חוק תקציב רגיל.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
תקציב 2024 אושר בממשלה
מס הבריאות יעלה ב 0.15% משנת 2025
לפי ההצעה המקורית, השיעור המופחת של מס הבריאות עבור בעלי השכר הנמוך היה אמור לעלות מ-3.1% ל-3.25%; ועבור בעלי שכר של מעל 7,555 שקל - היה אמור לעלות מ-5% ל-5.15%.
אלא שברגע האחרון הוועדה אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעה מתוקנת שלפיה השיעור המופחת יעלה ב-0.135% מ-3.1% ל-3.235%; והשיעור הרגיל (עבור בעלי שכר של מעל 7,555 שקל) יעלה ל-5.165%.
 

אחג

משתמש מקצוען
׳ווינט׳ בפרסום ראשון: עכשיו זה סופי - שכר המינימום בישראל יעלה בעוד 20 ימים ב-309 שקלים. שר העבודה, יואב בן צור חתם היום על צו העלאת שכר המינימום, והחל מ-1 באפריל 2024 שכר המינימום לחודש יעמוד על סכום של 5,880.02 שקל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמז

א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  3  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה