אחרי כשנה של דיונים: בגור יקיימו חתונות ב’שטיבלא’ך’
גור: התקנות החדשות גובשו, זה המתווה המסתמן • חתונות בבתי התפילה של החסידים, עם מוזמנים מהמשפחה הקרובה ביותר, ללא בני דודים, חגיגות שבע ברכות בבתי החסידים • החיסכון המשוער לכל צד: 50,000 שקלים • ומי הוחרג מהתקנות המוצעות לגבאי כל קהילה בפני עצמה? • כל הפרטים
חיים שיף 04.05.2020 חתונה בבית משפחת האדמו''ר מגור | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
מזה כשנה שבחצר גור שוקדים על מתווה חתונות חדש וחסר תקדים להוזלה דרמטית בהוצאות הנישואין, במסגרתו יומלץ להעביר את עריכת החתונות אל בתי החסידים ולהזמין אליהן רק את המשפחה הקרובה ביותר, ללא בני דודים.
סך החיסכון המשוער לכל צד, כתוצאה מיישום המתווה, עומד על 50,000 שקלים. המטרה היא לחתוך את כל ההוצאות שאינן מתחייבות, ובכך לאפשר להורים לבצע תיעדוף מועיל יותר של הכספים, כמו סיוע לזוג הצעיר ברכישת דירה.
Box
התקנות אינן מיועדות למאיון העליון, וכהגדרת המאיון העליון בגור: מי שיכולים לתת דירות לילדיהם “בלי לקחת משכנתא”.
המתווה גובש על ידי וועדה מיוחדת שהוקמה לנושא, בראשות הרה”צ ישראל מנחם אלתר בן האדמו”ר מגור והגאון רבי אביגדור רובינשטיין שליט”א ראש ישיבת מאור ישראל בבני ברק. הוועדה בחנה מעל 1000 מכתבים מהחסידים (שהתבקשו להעלות הצעות) עם רעיונות מפורטים שהונחו על שולחנה והצד השווה שבהם היה ברצון הבוער לשינוי דרמטי והנמכת הוצאות החתונות.
הזרז העיקרי ליישום המתווה כבר עתה, עם היציאה לשגרה – הגיע בעקבות “חתונות הקרונה”. לדברי אחד העסקנים בחצר גור: “הציבור ראה שניתן לקיים חתונות במסגרת משפחתית בלבד, באווירה שמחה בהרבה, וכעת ניתן להטמיע את השינוי בפועל שיהיה כדבר נאה ומתקבל”.
אחד העסקנים הסביר באסיפה שנערכה השבוע לגבאים את הרציונל להעברת החתונות למתכונת משפחתית מצומצמת: “בליל הנישואין המחותנים מוציאים עשרות אלפי שקלים שאין בהם תועלת של ממש, וכפי שהרבי הפני מנחם (האדמו”ר הקודם מגור. ח”ש) היה חוזר ואומר: ‘בן לילה היה, ובן לילה אבד’. ההורים היו מעדיפים להשקיע את הכסף בדברים ממשיים יותר, כסיוע לזוג הצעיר ברכישת דירות”.
העסקן הוסיף ואמר: “הוצאת החתונות מהאולמות והעברתן לשטיבלא’ך, תאפשר שינוי חד של סגנון החתונות וחיסכון דרמטי בהוצאות, כאשר אווירת השמחה לא נפגעת כלל, אלא להיפך. חתונות הקורונה הוכיחו זאת היטב. בחתונות שכאלו אין צורך בבגדים מהשכרה, שעלותן מגיעה לסכומי עתק, שאין להם שום הצדקה. וכך עוד שלל הוצאות”.
בעניין שכירת הבגדים, מציעים אכן יוזמי המתווה, כי לא יישכרו בגדים כלל לליל החתונה עבור בני המשפחה. רכישת בגדים שניתן להשתמש בהן בהמשך – אפשרית. כמו כן, אין לערוך תסרוקות מקצועיות.
כאמור, הסעיף המשמעותי הנוסף הוא, צמצום הסעודה למינימום מוזמנים. המשפחה הקרובה, דודים של החתן והכלה ושל המחותנים (בגור בני דודים לא באים עם בגדי שבת). ללא מחותנים וללא חברים. הגבלה זו לא תחול על אורחים הבאים מחו”ל. החברים יבואו לחופה ולריקודים ללא השתתפות בסעודה. בהתאם להנ”ל, לא יודפסו כלל הזמנות לחתונה.
חגיגות ימי השבע ברכות אף הם יעבור שינויים מרחיקי לכת. על פי המתווה, השבע ברכות ייערכו רק בבתים. שבע ברכות אחד מרכזי ייערך עבור המחותנים כדי למנוע את הצורך להזמינם לחתונה, שכאמור, תיערך במתוכנת משפחתית בלבד.
שבת שבע ברכות תיערך עם 50 איש בלבד, לא כולל ילדים. סעודת האופריף למשפחת החתן בלבד. הקידוש באופריף ייערך במתכונת שונה לחלוטין. הציבור יאחל מזל טוב אך לא ייערכו שולחנות לקידוש, לא בגברים ולא בנשים.
בימים אלה מקיימים גבאי בתי החסידים של גור ברחבי הארץ דיונים נרחבים על המתווה. במידה והדברים יזכו להיענות רחבה בציבור החסידים, הצפי הוא כי בתוך שבועות מספר יברכו על המוגמר ויגבשו את המתווה באופן סופי.
עם זאת, הוחלט כי קבלת המתווה אינה תנאי לקבלת הלוואה מגמ”ח בית ישראל המסייע לחסידים בהוצאות החתונה בהלוואות ומענקים. ככלל, כל גיבושו של המתווה ויישומו יהיה על ידי הציבור והאווירה החברתית, ולא כהוראה או כהנחיה מחייבת.
Inner
סעיפים נוספים מתוך מתווה החתונות החדש בגור:
סגירת שידוך: מכיון ובמקרים רבים לא יודעים על סגירת השידוך עד הרגע האחרון וקשה להיערך מבלי להיגרר להוצאות רבות, הוחלט שה’לחיים’ ייערך באופן מצומצם ביותר. החתן והכלה והוריהם. באותו מעמד יקבעו על עריכת אירוע נוסף, למשפחה המורחבת יותר. גם הוא ייערך בבית ולא באולם.
כמו כן, בחורים עד גיל 18, לא יחלקו סוכריות לאחר אירוסיהם (בגור לא מחלקים סיגריות מזה שנים רבות), זאת לאחר שהורים רבים ביקשו לבטל את הנוהג, שלדבריהם גורם לבזבוז כספים מיותר ולזילות ערך הכסף. הגבלה זו לא תחול על מי שהתארסו מעל לגיל 18.
מתנות: תגובש רשימת מתנות לתקופה שבין השידוך לחתונה, והחידוש הוא שרשימה זו תכלול גם את מתנות הסבים והסבתות.
ויזיטא (-ביקורי המחותנים בחג) – מאות בקשות הוגשו לבטל את הנוהג, בטענה כי הדבר מכביד מאוד על המשפחות בימי חול המועד והפגישות נערכות ממילא בשמחות וכדומה. כרגע יוצע לקיים את הביקורים על כיבוד קל בלבד וללא סעודה.
אמרגנים ובעלי מקצוע: הוועד שיוקם בכל עיר ימליץ על רשימת אמרגנים במחיר של עד 1000 שקל, כאשר הם יהיו מחויבים להזמין בעלי מקצוע איכותיים (נגן, צלם וכו’) אך זולים.
חתונות בבתי החסידים: שטיבלך שיתארגנו כראוי, יקבלו אישור מיוחד מהוועדה לקיים חתונות אצלם בשטיבל. וכדאי להעביר את שיעורי התורה למקום אחר באותו לילה, עבור שמחת החתונות והתורה חסה על ממונם של ישראל. כדי לא להפריע לשכנים החתונות יתחילו ויסתיימו בשעה מוקדמת.
מצוה טאנץ: על ידי אחד מבני המשפחה, ללא גראמען (חרוזים), לא יארך יותר מרבע שעה.
תגיות: גור, האדמו"ר מגור, הרב אביגדור רובינשטיין, הרב ישראל מנחם אלתר, חתונות, חתונות הקורונה, צמצום הוצאות, קורונה, שטיבל, שמחות, תקנות
גור: התקנות החדשות גובשו, זה המתווה המסתמן • חתונות בבתי התפילה של החסידים, עם מוזמנים מהמשפחה הקרובה ביותר, ללא בני דודים, חגיגות שבע ברכות בבתי החסידים • החיסכון המשוער לכל צד: 50,000 שקלים • ומי הוחרג מהתקנות המוצעות לגבאי כל קהילה בפני עצמה? • כל הפרטים
חיים שיף 04.05.2020 חתונה בבית משפחת האדמו''ר מגור | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
מזה כשנה שבחצר גור שוקדים על מתווה חתונות חדש וחסר תקדים להוזלה דרמטית בהוצאות הנישואין, במסגרתו יומלץ להעביר את עריכת החתונות אל בתי החסידים ולהזמין אליהן רק את המשפחה הקרובה ביותר, ללא בני דודים.
סך החיסכון המשוער לכל צד, כתוצאה מיישום המתווה, עומד על 50,000 שקלים. המטרה היא לחתוך את כל ההוצאות שאינן מתחייבות, ובכך לאפשר להורים לבצע תיעדוף מועיל יותר של הכספים, כמו סיוע לזוג הצעיר ברכישת דירה.
Box
התקנות אינן מיועדות למאיון העליון, וכהגדרת המאיון העליון בגור: מי שיכולים לתת דירות לילדיהם “בלי לקחת משכנתא”.
המתווה גובש על ידי וועדה מיוחדת שהוקמה לנושא, בראשות הרה”צ ישראל מנחם אלתר בן האדמו”ר מגור והגאון רבי אביגדור רובינשטיין שליט”א ראש ישיבת מאור ישראל בבני ברק. הוועדה בחנה מעל 1000 מכתבים מהחסידים (שהתבקשו להעלות הצעות) עם רעיונות מפורטים שהונחו על שולחנה והצד השווה שבהם היה ברצון הבוער לשינוי דרמטי והנמכת הוצאות החתונות.
הזרז העיקרי ליישום המתווה כבר עתה, עם היציאה לשגרה – הגיע בעקבות “חתונות הקרונה”. לדברי אחד העסקנים בחצר גור: “הציבור ראה שניתן לקיים חתונות במסגרת משפחתית בלבד, באווירה שמחה בהרבה, וכעת ניתן להטמיע את השינוי בפועל שיהיה כדבר נאה ומתקבל”.
אחד העסקנים הסביר באסיפה שנערכה השבוע לגבאים את הרציונל להעברת החתונות למתכונת משפחתית מצומצמת: “בליל הנישואין המחותנים מוציאים עשרות אלפי שקלים שאין בהם תועלת של ממש, וכפי שהרבי הפני מנחם (האדמו”ר הקודם מגור. ח”ש) היה חוזר ואומר: ‘בן לילה היה, ובן לילה אבד’. ההורים היו מעדיפים להשקיע את הכסף בדברים ממשיים יותר, כסיוע לזוג הצעיר ברכישת דירות”.
העסקן הוסיף ואמר: “הוצאת החתונות מהאולמות והעברתן לשטיבלא’ך, תאפשר שינוי חד של סגנון החתונות וחיסכון דרמטי בהוצאות, כאשר אווירת השמחה לא נפגעת כלל, אלא להיפך. חתונות הקורונה הוכיחו זאת היטב. בחתונות שכאלו אין צורך בבגדים מהשכרה, שעלותן מגיעה לסכומי עתק, שאין להם שום הצדקה. וכך עוד שלל הוצאות”.
בעניין שכירת הבגדים, מציעים אכן יוזמי המתווה, כי לא יישכרו בגדים כלל לליל החתונה עבור בני המשפחה. רכישת בגדים שניתן להשתמש בהן בהמשך – אפשרית. כמו כן, אין לערוך תסרוקות מקצועיות.
כאמור, הסעיף המשמעותי הנוסף הוא, צמצום הסעודה למינימום מוזמנים. המשפחה הקרובה, דודים של החתן והכלה ושל המחותנים (בגור בני דודים לא באים עם בגדי שבת). ללא מחותנים וללא חברים. הגבלה זו לא תחול על אורחים הבאים מחו”ל. החברים יבואו לחופה ולריקודים ללא השתתפות בסעודה. בהתאם להנ”ל, לא יודפסו כלל הזמנות לחתונה.
חגיגות ימי השבע ברכות אף הם יעבור שינויים מרחיקי לכת. על פי המתווה, השבע ברכות ייערכו רק בבתים. שבע ברכות אחד מרכזי ייערך עבור המחותנים כדי למנוע את הצורך להזמינם לחתונה, שכאמור, תיערך במתוכנת משפחתית בלבד.
שבת שבע ברכות תיערך עם 50 איש בלבד, לא כולל ילדים. סעודת האופריף למשפחת החתן בלבד. הקידוש באופריף ייערך במתכונת שונה לחלוטין. הציבור יאחל מזל טוב אך לא ייערכו שולחנות לקידוש, לא בגברים ולא בנשים.
בימים אלה מקיימים גבאי בתי החסידים של גור ברחבי הארץ דיונים נרחבים על המתווה. במידה והדברים יזכו להיענות רחבה בציבור החסידים, הצפי הוא כי בתוך שבועות מספר יברכו על המוגמר ויגבשו את המתווה באופן סופי.
עם זאת, הוחלט כי קבלת המתווה אינה תנאי לקבלת הלוואה מגמ”ח בית ישראל המסייע לחסידים בהוצאות החתונה בהלוואות ומענקים. ככלל, כל גיבושו של המתווה ויישומו יהיה על ידי הציבור והאווירה החברתית, ולא כהוראה או כהנחיה מחייבת.
Inner
סעיפים נוספים מתוך מתווה החתונות החדש בגור:
סגירת שידוך: מכיון ובמקרים רבים לא יודעים על סגירת השידוך עד הרגע האחרון וקשה להיערך מבלי להיגרר להוצאות רבות, הוחלט שה’לחיים’ ייערך באופן מצומצם ביותר. החתן והכלה והוריהם. באותו מעמד יקבעו על עריכת אירוע נוסף, למשפחה המורחבת יותר. גם הוא ייערך בבית ולא באולם.
כמו כן, בחורים עד גיל 18, לא יחלקו סוכריות לאחר אירוסיהם (בגור לא מחלקים סיגריות מזה שנים רבות), זאת לאחר שהורים רבים ביקשו לבטל את הנוהג, שלדבריהם גורם לבזבוז כספים מיותר ולזילות ערך הכסף. הגבלה זו לא תחול על מי שהתארסו מעל לגיל 18.
מתנות: תגובש רשימת מתנות לתקופה שבין השידוך לחתונה, והחידוש הוא שרשימה זו תכלול גם את מתנות הסבים והסבתות.
ויזיטא (-ביקורי המחותנים בחג) – מאות בקשות הוגשו לבטל את הנוהג, בטענה כי הדבר מכביד מאוד על המשפחות בימי חול המועד והפגישות נערכות ממילא בשמחות וכדומה. כרגע יוצע לקיים את הביקורים על כיבוד קל בלבד וללא סעודה.
אמרגנים ובעלי מקצוע: הוועד שיוקם בכל עיר ימליץ על רשימת אמרגנים במחיר של עד 1000 שקל, כאשר הם יהיו מחויבים להזמין בעלי מקצוע איכותיים (נגן, צלם וכו’) אך זולים.
חתונות בבתי החסידים: שטיבלך שיתארגנו כראוי, יקבלו אישור מיוחד מהוועדה לקיים חתונות אצלם בשטיבל. וכדאי להעביר את שיעורי התורה למקום אחר באותו לילה, עבור שמחת החתונות והתורה חסה על ממונם של ישראל. כדי לא להפריע לשכנים החתונות יתחילו ויסתיימו בשעה מוקדמת.
מצוה טאנץ: על ידי אחד מבני המשפחה, ללא גראמען (חרוזים), לא יארך יותר מרבע שעה.
תגיות: גור, האדמו"ר מגור, הרב אביגדור רובינשטיין, הרב ישראל מנחם אלתר, חתונות, חתונות הקורונה, צמצום הוצאות, קורונה, שטיבל, שמחות, תקנות