בריאות תסמונת הרגל העצבנית- כן יש כזה דבר!

דוציל

משתמש צעיר
תופעה שסובלים ממנה אנשים עם רמות נמוכות בדופמין או אנמיה ונשים בהריון בשליש האחרון של ההריון ברמה שא"א להרדם.

אני לפני לידה וסובלת מכך ממש

האם ידוע לכם על התופעה וכיצד אפשר להקל עליה הדבר יעזור לי מאד
 

#מולטי#

משתמש מקצוען
תופעה שסובלים ממנה אנשים עם רמות נמוכות בדופמין או אנמיה ונשים בהריון בשליש האחרון של ההריון ברמה שא"א להרדם.

אני לפני לידה וסובלת מכך ממש

האם ידוע לכם על התופעה וכיצד אפשר להקל עליה הדבר יעזור לי מאד
דיקור סיני מקל ממש.
 

The student

משתמש רשום
ואוו,
אני סבלתי מזה ב-2 הריונות האחרים והפלתי את זה על עומס וכובד.
טוב לדעת שיש לזה שם ועוד אפשרויות טיפול.
שאני אדע בהריון הבא 😃

ועוד משהו- גם היום, אחרי הלידה זה יכול לקפוץ לי מידי פעם, אבל לא ברמה שאני לא נרדמת\ מתעוררת
אלא לפני השינה אני קצת זזה בחוסר נוחות
 

למח

משתמש פעיל
יש לעבור אבחון על מנת להתאים את הטיפול המיטבי, אם הגורם לתסמונת הוא מחלה יש לטפל בבעיה הבריאותית, למשל טיפול באנמיה באמצעות תוסף ברזל. בהיעדר מחלה הטיפול המומלץ הוא טיפול תרופתי בשילוב שינוי באורח החיים. יש להימנע מגורמים מעוררים, לעסות את הרגליים, והרופא יכול להמליץ על תרופות כמו לבודופה, אגוניסטים של דופמין, חמצן בזמן השינה (מחולל חמצן או מכשיר CPAP וניתן לשלב גם טכניקות להרפיה לפני השינה.
 

למח

משתמש פעיל
תרופה נוספת שאישר ה-FDA ב-2011 ספציפית לטיפול ברגליים לא שקטות, היא נוגד הפרכוסים gabapentin enacarbil (שם מותג Horizant), המומלצת בדרך כלל לאלה הסובלים מהתסמונת של רגליים לא שקטות שתרופות דופאמין כבר אינן עוזרות להם. תכשיר זה הוא למעשה קודמן (precursor) של התכשיר gabapentin. תגובות הלוואי שעלולים לחוות כוללים טשטוש, עייפות, ישנוניות וקשיים בהליכה.





מבחר גדול של תרופות אחרות אושרו לשימוש במצבים קליניים אחרים, אך נמצאו עם הזמן מועילים גם לטיפול בתסמונת הרגליים הלא שקטות. בקבוצות תרופות



ה-off label האחרונות ניתן למצוא את אלה: ממשפחת הבנזודיאזפינים diazepam (Valium), clonazepam (Cloniopin) ו-temazepam (Restoril), הטובים לתסמינים מתונים או מזדמנים, אך צריך להישמר מנטייה להתמכרות קלה לתכשירים אלה, ואין להפסיק צריכתם בחטף כדי למנוע תסמיני גמילה. לאלה יש לעתים תופעות לוואי כאיטיות, טשטוש, עליצות שאינה במקומה, נמנום בשעות היום, וכאבי ראש.





בקבוצת תכשירי הדופאמין ניתן לכלול גם את cabergoline (Dosinex) ואת levodopa-carbidopa (שם מותג Sinemet). מקבוצת התכשירים המרגיעים/מהפנטים הניתנים בעיקר כטיפול לסובלים מנדודי שינה, אך עשויים לסייע בעיקר לאלה עם תסמיני רגליים לא שקטות באופן מזדמן, נזכיר אתzaleplon (Sonata) ואת zolpidem (Ambien).





מבין התכשירים האופיואידים, oxycodone (OxyContin) ו-tramadol (Ultram), יכולים לסייע למטופלים עם תסמיני רגליים לא שקטות קשים, שלא נושעו מתכשירי הדופאמין או מבנזודיאזפינים. בין תופעות לוואי אפשריות ניתן להזכיר דיכוי קל של הנשימה והצירקולציה, טשטוש וצהלת, נטייה להירדמות ביום שאחר הטיפול, עצירות, בחילה והקאות.





בין התכשירים נוגדי הפרכוסים,gabapentin (Neurontin)ׂו-pregabalin (Lyrica) עשויים לסייע במקרים בהם תכשירי דופאמין כבר אינם עוזרים. כאן ייתכנו תופעות לוואי כטשטוש, עייפות, רדימות, קשיי הליכה.





מעבר לטיפולים התרופתיים ישנן גישות נוספות בניסיון להקל על התסמינים. תמיד מומלץ לנסות לפתור או לשפר תחלואות שונות כגון אנמיה או מחלת ורידים, ויש הטוענים שורידי רגליים בולטים בנוסח דליות, כרוכים בצורה כלשי לתסמיני רגליים לא שקטות. יש הטוענים שגם בעיות בלוטת התריס משפיעות לרעה.



בתחום הטיפולים הפיזיים יש הממליצים על עיסוי הרגליים או סדרת לחיצות על השוקיים לפני ההליכה לישון בשעות הערב, כמו גם גרביונים חמים או השריית הרגליים במים חמים, מסייעים. יש המצדדים בטיפול פוטותרפי על ידי הארה/חשיפה של הרגליים לאור מונוכרומטי באורך גל קרוב לזה של אולטרה-אדום כשטיפול זה נמשך לאורך 4 שבועות. יש הגורסים שמתיחת שרירי הרגליים טובה, ויש מצדדים בהליכות לאורך היום, או בשחייה הטובות לשרירי הרגליים ומצמצמות את תסמיני הרגל הלא שקטה.





אחד התרגולים המומלצים הוא "מתיחת שרירי הסובך של השוק" או ה-Calf stretch.



יש לעמוד במרחק של 60 עד 90 ס"מ מקיר. יש להושיט רגל אחת קדימה עם ברך כפופה, כאשר הרגל הנותרת מאחור עמורה להיות ישרה לחלוטין. יש להניח את כפות הידיים על הקיר לתמיכה, ויש לדחוף את האגן קדימה במידת האפשר תוך שמירה על העקב של הרגל הנותרת מאחור צמודה במלואה לרצפה. יש להתמיד בתנוחה זו 10 עד 20 שניות, ואח"כ לחזור על הפעולה תוך החלפת הרגליים ותנוחתם. מומלץ לחזור על תרגיל זה 5-10 פעמים בכל צד.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צח

א מִזְמוֹר שִׁירוּ לַיי שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ:ב הוֹדִיעַ יי יְשׁוּעָתוֹ לְעֵינֵי הַגּוֹיִם גִּלָּה צִדְקָתוֹ:ג זָכַר חַסְדּוֹ וֶאֱמוּנָתוֹ לְבֵית יִשְׂרָאֵל רָאוּ כָל אַפְסֵי אָרֶץ אֵת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ:ד הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ פִּצְחוּ וְרַנְּנוּ וְזַמֵּרוּ:ה זַמְּרוּ לַיי בְּכִנּוֹר בְּכִנּוֹר וְקוֹל זִמְרָה:ו בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ יי:ז יִרְעַם הַיָּם וּמְלֹאוֹ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ:ח נְהָרוֹת יִמְחֲאוּ כָף יַחַד הָרִים יְרַנֵּנוּ:ט לִפְנֵי יי כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק וְעַמִּים בְּמֵישָׁרִים:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

ותשובה ותפילה וצדקה • אתגר 111

לוח מודעות

למעלה