עזרה ראשונה! תגידו מה עושים?

הדס99

משתמש מקצוען
מאחלת לך שזה לא הורוס שתקף אותי שלשום... אחרי הבחילות שלשולים סחרחורות וחולשה.. מסתובב
 

מקצה הארץ-:)

משתמש מקצוען
בחילה (Nausea) היא תחושה של מחנק והיעדר נוחות בחלק העליון של חלל הבטן ולרוב בקיבה, המלווה בדחף להקיא.

ההקאה המתלווה לבחילות גורמת לפליטה מאולצת של תכולת הקיבה דרך הפה. תסמיני הבחילות כוללים לרוב הפרשה מוגברת של רוק וריר, תחושה של חולשה, סחרחורת וחיוורון. הבחילות אינן מלוות בהכרח בהקאות.

עם זאת, לרוב לאחר ההקאות ישנה תחושת הקלה והבחילות חולפות.

הגורמים לבחילות הם רבים ביותר ותלויים בנסיבות שונות, כאשר בחלק מהמקרים לא נמצאת סיבה מובהקת לבחילה ואנשים סובלים מבחילות מסיבות לא ברורות.

סיבות מוכרות​

בין הסיבות המוכרות לבחילות בקרב נשים וגברים ניתן למצוא:

  • בחילות כתוצאה ממחלת ים או תנועה מהירה במכונית ובמטוס
  • בחילות המתלוות לתחילת הריון ומופיעות לרוב בשעות הבוקר (Morning sickness)
  • בחילות כתוצאה מהרעלת מזון או אלרגיה למזון
  • בחילה המתלווה למיגרנה או לכאב חזק
  • בחילה כתוצאה מדלקת במערכת העיכול או מחסימת המעיים
  • חוסר איזון באוזן התיכונית
  • בחילה המתלווה לשתיית אלכוהול מופרזת
  • שימוש בתרופות שונות
  • תופעות לוואי של טיפולי כימותרפיה (Chemotherapy) או טיפולים אחרים
  • בחילות כתוצאה מזעזוע מוח או מגידול במוח
  • בחילות כתוצאה מהפרעות פסיכולוגיות כדוגמת: חרדה או בולימיה, ריח רע, מראות קשים וסיבות נוספות
    ועוד…
הופעתן של בחילות והקאות איננה מזיקה אך לעיתים היא מאותתת על קיומה של מחלה חמורה יותר. בנוסף לכך, בחילות והקאות ממושכות עלולות להוביל לסכנת התייבשות.

הטיפול בבחילות ובהקאות כולל לרוב הימנעות ממזון מוצק ושתייה מרובה.

דומפרידון היא אחת התרופות נגד הקאות היעילה לטיפול בבחילות ובהקאות הנגרמות כתוצאה ממחלות במערכת העיכול או כתוצאה מטיפולים תרופתיים, הקרנות וכימותרפיה.

בנוסף לכך, ישנן תרופות המיועדות למניעת בחילות הנגרמות כתוצאה משיט או מנסיעה ממושכת.

סובלת מבחילות – מה עושים?​

יש לי בחילות כמעט כל בוקר, כבר די הרבה זמן. אפשר להגיד שזה התחיל בהריון, רק שהילד עוד מעט בן שנתיים ואני לא בהריון מאז. הבחילות החמירו מאד בחצי השנה האחרונה.

בחילות ממש ממש קשות, אף פעם לא מובילות להקאה, יש פעמים שאני ממש מנסה בכוח להקיא רק כדי להעביר את ההרגשה הנוראית הזו, זה לא מצליח לי.

הבוקר התעוררתי מהבחילות ומזה שהפה שלי פשוט התמלא ברוק, בלעתי והזה המשיך בלי הפסקה בכמויות כאילו יש לי מים בפה.

הבחילות הקשות הפסיקו רק אחרי 10 דקות של נשימות. חלפו שעתיים ואני עדין עם בחילה אבל קלה.

זה בטוח לא קשור למה אכלתי בערב או היום כי מדובר על תקופה מאוד מאוד ארוכה ככה שבטוח אין מאכל או תבלין אחד משותף.

אני ממש לא מבינה מה יכול להיות הגורם לזה, לפעמים אני חושבת שזו בחילת רעב כי כשאני רעבה זה קיצוני בצורה של בחילות, אבל למה שאני אתעורר כל כך רעבה מוקדם בבוקר ועוד כל יום?

אני לא רגילה לאכול בשעות מוקדמות. יש לכם רעיון מה גורם לזה? יש פתרונות טבעיים? תה לא עוזר, באופן מוזר רק שתיה קרה מוגזת עוזרת לי.

האם צריך לפנות לגורם רפואי אז למי? רופא משפחה? גסטרו?

סיבות אפשריות לבחילות שלך​

לגבי רעב, באופן כללי יתכן בהחלט שתתעוררי רעבה בבוקר. זה קורה לחלק מהנשים והאנשים ומסיבות שונות.

באופן כללי ובלי להתייחס לעניינך האפשרות של בחילה בגלל רעב בבוקר הנה אכן אפשרות ריאלית ולא נכון לשלול אותה.

לגבי השאלה “לאן לפנות” לצורך בדיקות רפואיות, הרי שבבעיות כאלה ראוי לפנות דבר ראשון לרואפ המשפחה בקופת החולים. רופא המשפחה שלך ידע לאבחן ולשאול את השאלות שצריכות להשאל ובהתאם לכך, להפנות אותך לביצוע בדיקות דם ובדיקות רפואיות אחרות, כמו גם לרופאים מומחים בתחומים רלוונטיים.

שימי לב שאת מתארת בחילות שנמשכות כבר יותר משנתיים ולכן נראה שאין המדובר על עניין קריטי, למרות שלא ממש ברור למה לא פנית לרופא קופת חולים עד היום.

כמה כללים חשובים​

  • אל תנסי לעורר הקאה – ככלל אצבע זה אינו רעיון טוב ולא דבר שכדאי לעשות
  • נסי לשנות הרגלי תזונה – הפחיתי ומהמנעי ממאכלים חריפים, שמנים וקשים לעיכול.
  • נהלי יומן דיאטה – בצעי רישום של כל מה שאתה אוכלת ושותה, לפי שעות ביום, ויכול מאד להיות שתעלי על דפוס מסויים, הגורם לבחילות.

הרופא מסביר על בחילות​

מעטות התחושות שנעימות פחות מבחילה. אותו מאבק פנימי נגד הקאה הוא בהחלט אינו נעים, אך סביר שהוא התפתח דווקא כמנגנון הגנה.

בחילה מוגדרת כתחושה הלא נעימה הקודמת להקאה, אם כי היא יכולה להופיע גם בלי קשר אליה. באופן הפוך, אך נפוץ פחות, הקאה יכולה להופיע בלי בחילה.

על אף שרוב מקרי ההקאה מקושרים לסיבות קלות, חולפות ועל כאלה שאינן דורשות טיפול, מקרי הקאה חמורים, ארוכים או כאלה שמתלווים אליהם תסמינים אחרים, יכולים להצריך טיפול ואף בירור רפואי מעמיק.

בין מערכת החיסון והעיכול: הפיזיולוגיה שמאחורי ההקאה​

מערכת העיכול שלנו קשורה קשרים חזקים במיוחד למערכת העצבים, שמסייעת לשלוט גם בתנועתיות הקיבה. באופן רגיל, הקיבה, שמורכבת ברובה מרקמת שריר, מתכווצת כ-3 פעמים בדקה.

בזמן הבחילה, תנועתיות זו מופרעת. מחקרים רבים מצאו קשר בין חומרים שמסייעים להעביר אותות במערכת העצבים (נוירוטרנסמיטורים) לבין מנגנון הבחילה וההקאה.

כמה מהחומרים הבולטים האלה הם דופמין, היסטמין וסרטונין. נחזור אליהם כשנדבר על טיפול.

הקאה לעומת זאת, היא רפלקס ש’מתוכנת’ בנו על מנת להקיא רעלנים (מחיידקים למשל) או רעלים (ובהם חומרים מזיקים אחרים).

מספר אזורים שונים במח מקושרים עם חישת חומרים אלה ועידוד ההקאה. מאזורים אלה במח יוצאים עצבים שמגיעים אל הקיבה ואל שרירי הבטן, והם אלה שמוציאים לפועל את פעולת ההקאה, שיכולה להביא הקלה על הבחילה.



מווירוס למיגרנה ועד חסימת מעיים: עשרות סיבות לבחילה​

בחילות והקאות יכולות להתלוות לאין ספור מצבים רפואיים, חלקם קלים וחולפים וחלקם יכולים להיות חמורים. נביא כמה מהם, כאשר הם מחלוקים ל’קבוצות’ לצורך הנוחות.

זיהומים

הקאות נגרמות לרוב על ידי זיהום במערכת העיכול (גסטרואנטריטיס) שנגרם על ידי חיידקים או וירוסים שונים. ככל הנראה, הקאות הן נפוצות במיוחד בזיהומים בוירוס רוטה, וירוס אדנו, וירוס נורו והחיידק סטאף אאורוס.

עם זאת, גם זיהומים אחרים, ובהם דלקות אוזניים (אוטיטיס מדיה) יכולים לגרום לבחילות.

תרופות ורעלנים

קבוצה גדולה מאוד של תרופות יכולה לגרום לבחילות והקאות, לרבות תרופות נפוצות כגון אספירין. גם אנטיביוטיקות, תרופות אנטי-ויראליות, תרופות שונות ללב ואף תוספי תזונה יכולים לגרום לבחילות.

בין התרופות הידועות ביותר בזכות תכונותיהן מעודדות ההקאות הן הכימותרפיות, אם כי לא כל הכימותרפיות מעודדות בחילה והקאה באותה עוצמה וגם כשכן, בשנים האחרונות יש פרוטוקולים יעילים להפחתת תופעת לוואי זו.

הפרעות של מערכת העיכול והבטן

מצבים רבים של מערכת העיכול, גם חריפים וגם כרוניים, יכולים לעודד בחילות. הפרעה חסימתית של צינור העיכול במקומות שונים כמו במעי הדק או במוצא הקיבה, יכולה לגרום לבחילות, אך גם מעי רגיז, התפתחות של כיב, דלקת של הלבלב ושל הכבד ומצבים אחרים.

גם שיתוק חלקי של הקיבה (גסטרופרזיס) על רקע סוכרת למשל וגם רפלוקס (החזר ושטי) יכולים לגרום לתסמיני בחילה והקאה.

סיבות הקשורות למערכת העצבים

מכיוון שמערכת העצבים ומערכת העיכול קשורות בקשר קרוב, מצבים רבים במערכת העצבים יכולים לעודד בחילות והקאות ובין השאר: מיגרנה, זיהומים, לחץ מוגבר ואף תגובות רגשיות ומחלות פסיכיאטריות ובהן חרדה, דיכאון, תגובה לכאב ואנורקסיה.

סיבות מטבוליות ואנדוקרינולוגיות

סוכרת, פעילות מוגברת או פחותה של בלוטת יותרת התריס ופעילות יתר של בלוטת התריס, לצד הפרעות הורמונליות כמו לדוגמא מחלת אדיסון, יכולות כולן לגרום לבחילות ולהקאות.

סיבות אחרות


ביצוע ניתוחים, רעב, אוטם בשריר הלב, טיפולי קרינה, שימוש באלכוהול ובסמים לרבות קנאביס, הריון ומצבים רבים אחרים יכולים גם הם לגרום לבחילה ולהקאה.

בחילות במשך ימים או תקופה ארוכה? ההבדל חשוב​

בזמן שמי שסובל מבחילות ומהקאות במשך שעות עד ימים מגיע יותר לחדר המיון, אלה הסובלים מתסמינים כרוניים, המוגדרים מעל לחודש ולעיתים קרובות, נוטים להגיע יותר למרפאות בקהילה.

UpToDate ארגון שמנגיש מידע רפואי למטפלים, ממליץ שרופאים הנתקלים במקרי בחילות חדשים ישללו באופן מהיר מצבים מסכני חיים שיכולים להביא להקאה ובהם חסימת מעיים, פגיעה באספקת הדם למעי, דלקת חריפה של הלבלב ואוטם בשריר הלב המוכר בשם הנפוץ התקף לב.

בנוסף לאיתור הגורם לבחילות ולהקאות, יש לשקול את הסיבוכים שיכולים להתפתח מהן ולטפל בהם: התייבשות, הפרעות ברמות המלחים והפרעה במאזן הבסיס, חומצה בדם, שיכולים להיות מופרעים עקב הימנעות משתיה ותזונה או מההקאות עצמן.

בדרך כלל, תשאול רפואי ובדיקה גופנית מספיקים על מנת לאתר את הגורם הסביר לבחילה ואין צורך בבדיקות נוספות.

בחילות והקאות כרוניות ללא ממצא ברור?​

לאור הטווח הרחב של הגורמים האפשריים לבחילות והקאות, יתכן שיהיה צורך בבדיקות שונות על מנת לאתר המקור לתסמינים.

כמה מהבדיקות הנפוצות בהן נעשה שימוש לאבחון הגורם שעומד בבסיס בחילות כרוניות כוללות:

אנדוסקופיה

בדיקה זו מוחדרת מצלמה מיוחדת שמצלמת את הוושט, הקיבה ואת התריסריון על מנת לאתר בהם חסימה או הפרעות אחרות שיכולות להכווין לאבחנה ולטיפול הרצוי. עם זאת, יתכן בהחלט שבדיקה זו לא תצביע על מקור ברור להקאות.

הערכה של התרוקנות הקיבה

בדיקות שונות יכולות לסייע להעריך אם מתקיים עיכוב של התרוקנות הקיבה או שיתוק חלקי של הקיבה, שיכול לגרום לתסמינים.

תסמונות שונות של בחילות והקאות חוזרות או ארוכות יכולות להיות מאובחנות גם כאשר לא אותר להן גורם ברור.

כך למשל, תסמונת הבחילות הכרונית (Chronic nausea and Vomiting Syndrome) מוגדרת כאשר בחילה מתרחשת לפחות יום אחד בשבוע וכאשר אין גורם ברור לתסמינים.

גם תסמונת ההקאה המחזורית (Cyclic Vomiting Syndrome) בה יש תקופות חוזרות של הקאות עם בריאות שלמה ביניהן, נחשבת כמחלה אידיופתית, כזו שאין לה סיבה ידועה.

טיפול בבחילות ובהקאות​

הטיפול בבחילות ובהקאות תלוי במשך התסמינים, חומרתם והסיבה שיכולה לגרום להם.

ככל הנראה, הקאות מגיבות טוב יותר לטיפול מאשר בחילות. עם זאת, צריכה של כמויות קטנות של נוזלים צלולים מתוקים וארטיקים יכולים לסייע למנוע הקאה בזמן בחילה. גם מנוחה בתנוחת ישיבה והמנעות מריחות עזים יכולה להביא להקלה.

תרופות שונות להקלה על בחילות והקאות משפיעות לעיתים קרובות על החומרים העצביים הקשורים לפיזיולוגיה של התסמינים. כך, תרופות שפועלות נגד דופמין וסרטונין הן טיפולים נוגדי בחילה והקאה מומלצים בגורמים מסוימים של התסמינים.

במקרים נבחרים , יתכן שיהיה מקום גם לתרופות נוגדות דיכאון ואף לעירור חשמלי של הקיבה באמצעות אלקטרודות. באופן דומה, במקרים שנבחרו היטב, יתכן שיהיה מקום גם לטיפול ניתוחי מסוים.

בשנים האחרונות הוצעו טיפולים משלימים שונים עבור בחילות. מטרת טיפולים אלה היא לסייע בהרגעה, להשיב תחושת שליטה ולהפחית חרדה שיכולה להיות קשורה לבחילה.

כך למשל, מחקרים שונים מצאו שהדרכת הרגעה, מוזיקה, דיקור ואף עיסוי הפחיתו את הבחילות ו/או את ההקאות במטופלים שסבלו מהן לאור טיפול כימותרפי.

במקרים מסוימים, ייתכן שיומלץ ליטול תוספי תזונה כגון Q10 או L-creatinine, אם כי גם עודף של ויטמנים עלול לעורר בחילות.

אנחנו ממליצים לכל מי שסובל/ת מבחילות בתדירות גבוהה וללא סיבה רפואית, לרכוש לעצמו את הסוכריות המעולות האלו [מגיע במשלוח עד הבית] כי הן עושות קסמים – מונעות ומרגיעות בחילות במהירות רבה ולאורך זמן, בלי כימיקלים ובלי תרופות – רק על בסיס חומרים טבעיים.
 

אליש:)

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אני סובלת מבחילות נוראיות
יש למישהו רעיון מה לעשות? ניסיתי הכל
יש איזה משהו שמעסים בגוף ויכול להקל?
בחילות נוראיות!
אם יש למישהו רעיון S.0.S
 

אליש:)

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עדיין..
לא כמו אתמול
אבל בחילה שעולה מהגרון
נוראי..
 

אליש:)

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית

Yes it's me

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
קולה קפוא עם פרוסת לימון
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  16  פעמים

לוח מודעות

למעלה