שיתוף I "רשת בלי דגים" I עלילה מסתורין ופסיכותרפיה I פרק 2

גרפולוג

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
< לפרק הקודם


2

שטיבלאך איצקוביץ'. בני ברק, ישראל. חורף תשע"ו (2016)

כוס הברד הגדולה שנרכשה באחת המכונות ממול השטיבלאך הסואן, הזיעה בכפות ידיו של מוטי בן העשרים. אמור היה לשהות כעת בהיכל הישיבה ללימוד משותף עם החברותא של סדר שני, ככל בחורי החמד בישיבה. אבל האקשן של איצקוביץ' תמיד יותר מרתק.

התקהלות ספונטאנית קורצת לו להסתופף בצילה. שומט הוא את הכוס הנעלבת בעוד חציה מלא, חוצה את הכביש בליווי צרמוניית צופרי נהגים ממהרים כמותו, וחיש מוצא עצמו נדחק בינות למתקהלים הרבים. במרכז עומד לו קבצן צעקני ובפנים אדמוניות מכעס, מנסה לסלק את פקח העירייה שההין להחרים את מזרונו הפרוס על שולי המדרכה צמוד לשולחנות הספרים העומדים למכירה.

הוויכוח מתעצם, הטונים עולים, מוטי חש בהתרגשות הגואה בו. פרפרי האקשן כמו יצאו במחול בקרבו, ועיניו להוטות לראות כבר את ניידת המשטרה מוזמנת אחר כבוד ל'מצווה טאנץ' בחתונת הקבצן ופקח העירייה. הנה כבר עומד לו ליד החנות של לייבלה אופנולנס של 'הצלה' מוכן לכל תרחיש. וואו, לכזה שטייגען הוא לא ציפה דווקא היום.

כשהקרב נראה עולה לשלב המכריע ובעוד רגע יצאו הקבצן ופקח העירייה במחול החרבות, העניינים יוצאים מכלל שליטה. אברך עבדקן מפלס לו דרך למרכז זירת ההתגוששות המעותדת, לוחש כמה מילים באוזנו של הקבצן וטופח לו על שכמו.

הפקח נועץ עיניים זועמות במצטרף החדש לזירה, ועוד לפני שמתחיל להגיב באיומים משלו, שומע הוא לפתע מכיוונו של הקבצן – "טוב, קח את המזרון הזה, ותחלקו אותו בעירייה בין הפקחים שמחפשים מזרונים" – הקבצן רוטן עוד כמה אמירות עסיסיות באידיש מטובלת בערבית, ונעלם מן הזירה אל תוככי מבואותיו של השטיבלאך כמו לא עסק עד עתה במלחמת חורמה על כל הונו ורכושו.

הפקח ההמום נוטל את המזרון ומנסה לפלס לו דרך בין המתקהלים המתפזרים, בהבינם כי הסתיימה הצגת הצהרים.

עיניו של מוטי קרועות בתדהמה, איך ייתכן שה'אקשן' חמק לו ככה בין האצבעות? ומוטי בחור נמרץ, שמנסה לראות איך בכל זאת ניתן יהיה לממש את מחול החרבות. ומיד נפנה אל חדרי השטיבלאך תר בעיניו אחר הקבצן הצעקני. בזווית היציאה מהמדרגות מתנגש מוטי בקבצן האוחז בידו קופה כמעשה זקן ורגיל.

"היי, הוא לקח לך את המזרון שלך" – זועק לעברו מוטי, מנסה להדליק את השלהבת – "איפה תישן הלילה? בוא מהר לפני שהפקח נוסע עם המזרון על האופנוע שלו. תגיד לו גם שאסור לו להעמיס על אופנוע מטען חורג שכזה. נו, בוא כבר!"

"קינדער יא עזיזי" – עונה לו הקבצן בכינוי המטבל מזרח ומערב – "טוב מאוד שהפקח לוקח את המזרון. זה היה מזרון ספוג, ומישהו הבטיח לי שהוא יביא לי עוד היום מזרון סנדוויץ' שהוא מוציא מהבית שלו, הבנת? אז תשתוק ואל תפריע לי עכשיו". את המילים האחרונות מסיים הקבצן בטון מעט גבוה, מה שגורם לעוברים לעצור לרגע במסדרון ולהרים גבה.

מוטי המבויש והמאוכזב, מסתלק במהירות מהכניסה הצדדית, ופונה בעיקוף לצומת חזון איש פינת רבי עקיבה. 'אוף, גם הפסדתי אקשן רציני, וגם הקבצן ההוא צעק עלי כאילו אני גם איזה פקח של העירייה', הרהר ממורמר.

עשרים דקות לפני סוף סדר ב' דורכות רגליו במסדרונות הישיבה, עודנו מתלבט אם עדיף להשתחל להיכל הישיבה 'להעביר כרטיס' עם החברותא, או להיות מן הזריזים מקדימים לקיום מצוות נטילת ידים לארוחת הערב. בחור מוועד חמישי החולף על פניו נעצר ומביט בו, כמו נזכר במשהו.

"מוטי, המשגיח היה בביס'מדרש בתחילת הסדר וחיפש אותך. אחר כך ביקש למסור לך שתיגש אליו בהקדם' פולט הבחור בנשימה אחת 'אז הריני מקיים את החזקה 'שליח עושה שליחותו', ומודיעך." מסיים הבחור כמו מקריא הוא קטע מהתרת נדרים וקללות.

ומוטי מוצא עצמו חושב שבאמת לא יזיק לו עכשיו איזו 'התרה'. "תודה על מסירת המודעה" – משיב מוטי לעבר גבו המתרחק של הבחור מועד חמישי.

עכשיו הספק כבר הותר לו. 'להעביר כרטיס' אין טעם, אם המשגיח כבר יודע שהוא לא היה היום בסדר שני. ולהיות היום מן הזריזים מקדימים למצוות נטילת ידיים גם לא נראה היום באופק, אחרי שעליו לשרך את רגליו לכיוון הדלת המיושנת של חדר המשגיח.

* * *
נקישותיו המאולצות של מוטי מהדהדות במסדרון משרדי הישיבה האפלולי מחוסר תקציב, ומוטי משער את תוכן הבעת פניו של המשגיח.

הדלת נפתחת בחריקה, ומבע פניו חמור הסבר של המשגיח מזמינו אל כיסא העץ שבחדר. 'ניחשתי נכון את מבע הפנים של המשגיח', מרוצה מוטי מהתגשמות חזיונו והשערתו.

המשגיח לא נותן למוטי זמן להרהר בהישגו האחרון, ופונה אליו באותו המבט ובטון החלטי.

"אתה יודע מוטי" - פותח המשגיח במיני הרצאה – "ישיבה נועדה לעלייה בתורה ויראת שמים מתוך דיבוק חברים. כבר שנתיים ימים שאתה מהמתמידים של הפנימייה וחדר האוכל, אך מהמבקרים הנדירים בבית המדרש. ומאחר ואינני רואה כל כיוון לשינוי והתקדמות מצדך, אני נאלץ להזהיר אותך על המשך שהותך בישיבה. הואיל ואין עונשין אלא אם כן מזהירין, הרי זו היא הזהרתך."

מבט פניו של המשגיח ושפתותיו הקפוצות, מראים על שסיים את אשר רצה למסור לו, ושבזו תמה לה הפגישה. מוטי קם בתחושת מנוצח שלא נתנה לו הזכות לנצח אפילו פעם אחת, ויוצא מהחדר ללא אומר.

'בסך הכל אני מחפש קצת 'אקשן', למה המשגיח עצבני כל כך'. מנסה לרדת מוטי לסוף דעתו של המשגיח ולא מצליח. 'המשגיח סתם מחפש להתעלל בי', מגיע מוטי למסקנה המניחה את דעתו לרגע, אולם מתסכלת אותו כפליים כעבור עוד רגע.

חדר האוכל העזוב מלמד על שתמה לה פרוסת הלחם האחרונה מגיגית פרוסות הלחם, ושטיפת החלב האחרונה בוודאי כבר נחלבה מחמשת שקיות החלב העומדות הכן מידי ערב לחליבת כלל בני הישיבה. מוטי פונה לחדרו מדוכדך מהפסד האקשן באיצקוביץ', פגוע ומתוסכל מדברי המשגיח, ובעיקר רעב מאוד.

אחרי ארוחת הערב המאולתרת, חש מוטי מחנק ולחץ לעלות לבית המדרש לסדר שלישי. דווקא האמירה של המשגיח מלחיצה אותו מאוד וגורמת לו לחוש משותק. כמו כבלו את ידיו יותר מלהכנס בתוככי היכל הישיבה.

מוטי יוצא את שערי הישיבה, אולי ברחוב רבי עקיבה יחוש מעט רוגע לנפשו הסוערת. 'ואם המשגיח החליט להתעלל בי סתם, אז גם אם אני אעלה לבית המדרש, יהיו סיבות אחרות להעיף אותי'. משתיק מוטי את מצפונו המתלבט בצדקת דרכו.

* * *

הרחוב הסואן מקבל את פניו בשעטות האוטובוסים במעלה רבי עקיבה. האווירה הסואנת נוסכת בו רוח רעננה. בצומת הקרובה נעצר מוטי ליד קבוצת צעירים שיושבים ושקועים במסכים מרצדים.

מבע פניהם נראה כמו שקוע בעיצומה של חוויה, עיניהם בורקות למול מסכי האייפונים. 'אילו היה לי מכשיר כזה' מהרהר מוטי בליבו.

בתחילה דוחה הוא את המחשבה, אולם כשהרמזור במעבר החצייה מתחלף לירוק וצעדיו ממהרים לחלוף את הצומת, חש הוא שוב באותו הרהור. וכעת מצטרפת לזה גם סקרנותו. הריגוש הזה, שאולי יהיה לו מכשיר מעניין שכזה נוסך בדמו אדרנלין ותחושת האקשן מתווספת לבליל תחושותיו.

כשחולף על פני חנות הפלאפונים הראשונה רגליו מושכות אותו, ולפתע מוצא מוטי את עצמו למול דלפק שמעברו בחור צעיר שאולי מלאו לו שבעה עשר חורפים, וכולו נלהב לשתף בחור ישיבה תמים בפלאי הטכנולוגיה.

"תבין אחי" – מסביר לו הצעיר ששמו אבי – "המכשיר הזה מאפשר לך להיות חלק מהמציאות החדשה של העולם. רוצה לעוף קדימה? אז חבל'ך על הזמן, כאן ה'אקשן' האמתי של החיים. בדוק אותי. מילה של אבי!" להוגיו של אבי נופלים על אוזנו הכרויה של מוטי. מלאכת השכנוע בנחיצות המכשיר מוצאת לה הבנה, בלב מלא התשוקה לעוד אקשן חדש של מוטי. רעבונו הגדול וצימאונו לריגוש מביאים אותו למסקנה, והוא מחליט לרכוש את האקשן המעניין שנגלה לפתחו.

השקית השחורה תחובה לו תחת בית שחיו, וכעת האטרקציה החדשה בוערת לו בתחושה שהרבה זמן לא חש. ראשית, עליו להכיר את נבכי האקשן הטמונים בו. במקביל לשמור את הדבר בסוד מוחלט.

מחשבתו נודדת לעבר בית הוריו. אביו ר' גדליה הויסמכן תלמיד חכם חשוב ומגיד שיעור בעמיו, אמו מחנכת דגולה באחד הסמינרים הגדולים, העמידו דור פאר של אחיו ואחיותיו המצליחים לשבת וללמוד, לעומתו שבמקום להיות חלק מהפאר, מרגיש הוא יותר 'פטר'.

אבל המכשיר החדיש שתחתיו מסלק ממנו כל הרהורי דיכאון שכאלו, הוא פונה לכיוון פארק חמד התוחם את גבול בני ברק בואכה רמת גן. בין שיחי הפארק מוצא הוא ספסל צדדי נסתר מן העין, מתיישב בו ופותח לראשונה את המכשיר החדשני שבידו.

גל של קור מרעיד את גוו, פניו שקועות במסך המדווח ללא הרף על אקשנים המתרחשים בזמן אמת, ואינו שם לב לשעות החולפות. כעבור שעתיים וחצי ננער לפתע כאשר המכשיר דמם. הבטרייה נגמרה ---

מציץ בשעונו נדהם לראות איך ישב בהתמדה עד לשעה 12:45 בלילה. הפארק השומם והחשוך נראה לפתע מאיים במקצת, הוא קם מספסלו וממהר את צעדיו לכיוון בניין הפנימייה של הישיבה.

לכשנכנס לחדרו שמיטותיו מאוכלסות בחברי חדרו הנמים כבר את שנתם, תר אחרי חוט מאריך שיוכל להכניסו לארונו, להטעין את מכשירו באין רואים. אחר שמצא את מבוקשו והמכשיר החל להתמלא בינות לזוגות הגרביים המכודררים בידה האמונות של אמו, נכנס אף הוא למיטתו.

'אילו ידעה אמא לאיזה מסתור משמשים זוגות הגרביים ששלחה לי, ייתכן ובפעם הבאה הייתי נשלח ללא גרביים' – מהרהר בלבו שעה שאשמורות עיניו נעצמות.

כשפוקח את עיניו בבוקר שלמחרת, השקט שבפנימייה מלמדו ששוב קם בעיצומו של סדר א'. כהרגלו מיטיב את שמיכתו להמשך שנת הבוקר הערבה עליו, וכשבשנייה הבאה נזכר במכשיר החדש שבארונו כל עייפותו מתפוגגת. במהירות שלא הייתה מביישת איש קומנדו, מתיישב על מיטתו.

מוטי מניף את שמיכתו הכבדה בקלילות, אך נעצר בבהלה למשמע נשימות כבדות מקצה חדרו ליד הארון.

לבו לא בישר לו טובות. ליד הארון מגלה הוא את פניו חמורות הסבר של המשגיח. הדלת הפתוחה של ארונו, וחוט המאריך שבידי המשגיח לא מותירים לו ספיקות.

"מרדכי הוייסמכן" – פונה אליו המשגיח בקול שקט ומתכתי – "ארוז את חפציך ברגע זה, אין לך מה לחפש כאן יותר."

מוטי השפיל את עיניו באלם. אמנם הרהר פעם את הרגע שבו יועף מן הישיבה, אך מעולם לא דמיין שמעמד זה יתקיים כאשר הוא בפיג'מה.

את אותו הבוקר בו שוטט מוטי ברחובות ערי המרכז עם מזוודה גדולה ואפורה, כשפרקי ידיו מאדימים מאחיזת תנור הספירלה שלו. בטנו המקרקרת מרעב, וארנק שהתרוקן על רכישת המכשיר מכל פרוטה. לא ישכח מוטי זמן רב.


---
'רשת בלי דגים' I עלילה, מסתורין, ופסיכותרפיה I סיפורת על התמודדות והתחלה I קישור לפרק הבא (אם יופיע בעזהי"ת) בהמשך האשכול
© כל הזכויות שמורות. אין להעתיק, לצלם, להפיץ, וכו' (השלם את החסר....) ושארית ישראל לא יעשו עוולה.
אלי
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
העלילה הנטווית, מרתקת!!

המון עושר ניואנסי...
 

קייקס

עוגות ויטרינה לכל אירוע
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
הפקות ואירועים
מתחמם היטב...
חן חן!

באמת מתאים שזה קורה מיד ביום הראשון,
שהמשגיח תופס את החוט מאריך שהושאר בטיפשות רבה חשוף לכל רואה.
ביום השני והלאה, התמימות כבר נעלמת, וכל החיים הם תחפושת אחת גדולה.
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
הו, זה הרבה יותר טוב, ואני חושב שאני יודע למה
כי תיארת סביבה שאתה מכיר מצויין, השתמשת בביטויים הנכונים והמדוייקים ולא הלכת למקומות זרים שצריכים "תוספת פירוט".
תמשיך כך.
 

גרפולוג

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
העלילה הנטווית, מרתקת!!

המון עושר ניואנסי...
תודה רבה.

מתחמם היטב...
חן חן!

באמת מתאים שזה קורה מיד ביום הראשון,
שהמשגיח תופס את החוט מאריך שהושאר בטיפשות רבה חשוף לכל רואה.
ביום השני והלאה, התמימות כבר נעלמת, וכל החיים הם תחפושת אחת גדולה.
תודה.
אכן, אבחנה מדוייקת. אכן כן, לצערנו.
תודה רבה.

הו, זה הרבה יותר טוב, ואני חושב שאני יודע למה
כי תיארת סביבה שאתה מכיר מצויין, השתמשת בביטויים הנכונים והמדוייקים ולא הלכת למקומות זרים שצריכים "תוספת פירוט".
תמשיך כך.
שמח שניכרת עבודה תודה בתוצאותיה...
תודה רבה על הביקורת הבונ'ה!
 

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
אהבתי יותר את הקטע הראשון. ולא בגלל סביבת העלילה אלא עצם הכתיבה.
בקטע א' התרכזת יותר בתיאור ההתרחשויות ופחות בתחושות ומחשבות. וכאן המקום להעיר, בהנחה שהרבה בקוראיך לא טיילו ברידינג שעת לילה, טוב עשית שתיארת הכל לפרוטרוט ובכך הקורא מרגיש שהוא היטב בתוך הסצנה.
לעומת הקטע הנ"ל שבחלק התיאורי לא נזקקת להרבה אלמנטים כי כולנו בתוך זה. אבל הכנסת במקום, יותר מדי הרהורים שחלקם מיותרים וחלקם יכלו לעבור לקורא דרך סצנה משודרגת יותר. אם תרצה, בעז"ה אולי אוכל בהמשך לתת דוגמא.
והכל בבחינת אין מזרזין... כי למעשה תשתית העלילה והכתיבה מוצלחים מאד. מחכה לפרק נוסף.
 

גרפולוג

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
אהבתי יותר את הקטע הראשון. ולא בגלל סביבת העלילה אלא עצם הכתיבה.
בקטע א' התרכזת יותר בתיאור ההתרחשויות ופחות בתחושות ומחשבות. וכאן המקום להעיר, בהנחה שהרבה בקוראיך לא טיילו ברידינג שעת לילה, טוב עשית שתיארת הכל לפרוטרוט ובכך הקורא מרגיש שהוא היטב בתוך הסצנה.
לעומת הקטע הנ"ל שבחלק התיאורי לא נזקקת להרבה אלמנטים כי כולנו בתוך זה. אבל הכנסת במקום, יותר מדי הרהורים שחלקם מיותרים וחלקם יכלו לעבור לקורא דרך סצנה משודרגת יותר. אם תרצה, בעז"ה אולי אוכל בהמשך לתת דוגמא.
והכל בבחינת אין מזרזין... כי למעשה תשתית העלילה והכתיבה מוצלחים מאד. מחכה לפרק נוסף.
תודה רבה על הביקורת.

נכון. בפרק הזה ניסיתי לגעת בתיאור ההתרחשויות במוחו של הנער, לשקף את תהלוכת מעשיו מתוך הלך רוחו הסוער, אשר אינו נובע בהכרח מסיבות שליליות יסודיות, כמו שמקובל לחשוב.
אין מדובר כאן בבחור 'פושטק' שמחפש עבירות לתיאבון. אלא בבחור עם נפש סוערת הצמאה לריגושים.

לעומת הקטע הנ"ל שבחלק התיאורי לא נזקקת להרבה אלמנטים כי כולנו בתוך זה. אבל הכנסת במקום, יותר מדי הרהורים שחלקם מיותרים וחלקם יכלו לעבור לקורא דרך סצנה משודרגת יותר. אם תרצה, בעז"ה אולי אוכל בהמשך לתת דוגמא.
כן. אשמח מאוד לקבל איזו דוגמא.
תודה.
סצנה משודרגת? - חיפשתי מאורעות הכי סטנדרטיים שניתן. משהו שכל בחור עלול להתקל בו. והנקודה, שבשביל כל בחור זה מאורע סתמי ללא עניין מיוחד... אבל אצל הנער שלנו, זה פשוט ממלא לו את סף הריגושים העוצמתי שלו.
אבל אשמח לשמוע למה התכוונת.

ושוב תודה על הפידבקים.
 

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
תודה רבה על הביקורת.

נכון. בפרק הזה ניסיתי לגעת בתיאור ההתרחשויות במוחו של הנער, לשקף את תהלוכת מעשיו מתוך הלך רוחו הסוער, אשר אינו נובע בהכרח מסיבות שליליות יסודיות, כמו שמקובל לחשוב.
אין מדובר כאן בבחור 'פושטק' שמחפש עבירות לתיאבון. אלא בבחור עם נפש סוערת הצמאה לריגושים.


כן. אשמח מאוד לקבל איזו דוגמא.
תודה.
סצנה משודרגת? - חיפשתי מאורעות הכי סטנדרטיים שניתן. משהו שכל בחור עלול להתקל בו. והנקודה, שבשביל כל בחור זה מאורע סתמי ללא עניין מיוחד... אבל אצל הנער שלנו, זה פשוט ממלא לו את סף הריגושים העוצמתי שלו.
אבל אשמח לשמוע למה התכוונת.

ושוב תודה על הפידבקים.

לא הבנתני נכונה. אנסה לבאר בקצרה מבלי להלאות.
בכתיבת סיפור יש לך כמה צורות להעביר את המסר. אקח את הדוגמא הכי פשוטה. למשל,
כשאתה מגיע לקטע בו הגיבור עובר משהו שמרגיז אותו, אפשר לכתוב עובדה פשוטה "אלי התעצבן", ואפשר לכתוב תיאור "גבותיו של אלי התכווצו וזוויות פיו רטטו". כמובן, שהענין תלוי במידה, איפה לכתוב ומה.
מכל מקום, כשברצונך לתאר בחור מתבגר שהגיל גורם לו לחפש התנסויות מעבר לגבול ולא שבאבניק מצוי, יש לך כמה אפשרויות להעביר את המסר:
או שתחפור לנו עם כל ההרהורים והמחשבות שלו לאורך הסיפור. ואני אישית קורא לזה חפירה מחמת והדבר מכביד עלי.
או שתתאר את הסצנות באופן כזה שיובן ממהלך הדברים את רוחו של גיבור הסיפור. כלומר, תבנה את הסצנות בצורה שתשקף את האישיות של הגיבור כבחור טוב שמתנסה בגיל הבגרות ולא כנער רחוב. זה הרבה יותר קשה, וגם אי אפשר להימנע בכלל מכתיבת מחשבות, אבל ספרים שריבו בזה, הלאו אותי עד כדי סגירת הספר.

עד כאן קפיש?
או שאמשיך לחפור?
 

גרפולוג

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
@גדי ישראלי קפיש פקיש!
קודם תעלה את הטור... השמועות אומרות שאמתחתך בוערת;)...

לא הבנתני נכונה. אנסה לבאר בקצרה מבלי להלאות.
בכתיבת סיפור יש לך כמה צורות להעביר את המסר. אקח את הדוגמא הכי פשוטה. למשל,
כשאתה מגיע לקטע בו הגיבור עובר משהו שמרגיז אותו, אפשר לכתוב עובדה פשוטה "אלי התעצבן", ואפשר לכתוב תיאור "גבותיו של אלי התכווצו וזוויות פיו רטטו". כמובן, שהענין תלוי במידה, איפה לכתוב ומה.
מכל מקום, כשברצונך לתאר בחור מתבגר שהגיל גורם לו לחפש התנסויות מעבר לגבול ולא שבאבניק מצוי, יש לך כמה אפשרויות להעביר את המסר:
או שתחפור לנו עם כל ההרהורים והמחשבות שלו לאורך הסיפור. ואני אישית קורא לזה חפירה מחמת והדבר מכביד עלי.
או שתתאר את הסצנות באופן כזה שיובן ממהלך הדברים את רוחו של גיבור הסיפור. כלומר, תבנה את הסצנות בצורה שתשקף את האישיות של הגיבור כבחור טוב שמתנסה בגיל הבגרות ולא כנער רחוב. זה הרבה יותר קשה, וגם אי אפשר להימנע בכלל מכתיבת מחשבות,
ברור ומדוייק. נכון יש כאן גם חפירות שאי אפשר להימנע מהם. אבל יש לנו גם את יענקי שהוא מהזן היותר בעייתי מפרק 1. (אגב למשולש עלילה מסתורין ופסיכותרפיה, טבעי שיהיו ניתוחים למיניהם. האתגר הוא לא להלאות את הקורא, ואקווה שאצליח לעמוד בזה).

רק שאלה, למה הדוגמה על אלי??? רומז משהו???;)...

אבל ספרים שריבו בזה, הלאו אותי עד כדי סגירת הספר
לא ארבה בזה. אוקיי. רק תמשיך לקרוא ולבקר. קפיש?
או שגם אני אתחיל לחפור?
זה מתחיל למצוא חן בעיני, החתימה של ההודעה הזו...
להמשיך? לחפור?

תודה רבה על כל הביקורת!!!
אלי.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
טוב, אז רק כעת קראתי את 2 הפרקים.
מה אומר, @גרפולוג, התחלה מבטיחה למותחן סוער מרוקן מדפים. לא מכיר בחור ישיבה אחד שלא יקרא את זה.
העלילה בנויה לתפארת, קולחת וזורמת, מסתורית ומבטיחה ועם זאת, מוכרת עד כדי כאב.

עכשיו להערות, וזה הולך לכאוב...

1. לא אוהב את שרבוב הנימה המקראית לעתים. כמו "הולך הוא" במקום "הוא הולך" ועוד הרבה כאלה, אם זה סיפור עכשווי, תן לו לקלוח בסגנונו הוא.
2. לא יודע אם התחברתי להערתו של יואל או של גדי שהקצינו מן הקצה אל הקצה. משהו הפריע לי בתיאורים הללו. באמת שאנ'לא יודע אם הפרזת או המעטת. משהו בהם קצת לא קולח לי. יתכן שאתה צריך לכתוב אותם, אך לתמצת אותם יותר, להטמיע אותם יותר בתוך הטקסט. כרגע הם מפריעים לזרימה וכתובים קצת בצורה בולטת, כאילו נתפרו בגסות. מקווה שהובנתי.
3. שגיאות כתיב - בקטנה. עקיבא ולא עקיבה. ועוד כמה זוטות.
4. יש כאן התרחשויות שמחייבות מטבע הדברים התחבטות קלה. רכישת האייפון. איפה שני הצדדים? ככה בקלות, בחור ישיבה רואה אייפון ברחוב, הולך, רוצה כזה, קונה וזהו. מלחמת שני היצרים, ההתחבטויות לפה ולשם, אייהם? ככה הוא הובס בקלות וללא קרב? לא פיר. הארכת שם, אך לא בכיוון הנכון. כנ"ל ההעפה מהישיבה. הוצאת את המשגיח אטום לב, אין שום דרמה בתיאור, שום עיניים מיוסרות, שום מבט של ייאוש, של חוסר אונים. וכאלה.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
4. יש כאן התרחשויות שמחייבות מטבע הדברים התחבטות קלה. רכישת האייפון. איפה שני הצדדים? ככה בקלות, בחור ישיבה רואה אייפון ברחוב, הולך, רוצה כזה, קונה וזהו. מלחמת שני היצרים, ההתחבטויות לפה ולשם, אייהם? ככה הוא הובס בקלות וללא קרב? לא פיר. הארכת שם, אך לא בכיוון הנכון. כנ"ל ההעפה מהישיבה. הוצאת את המשגיח אטום לב, אין שום דרמה בתיאור, שום עיניים מיוסרות, שום מבט של ייאוש, של חוסר אונים. וכאלה.
אני מצטרף לחלק הזה
אולי מה קדם להחלטה לצעד הקיצוני, מלחמות היצרים חסרים לי גם.
אלא אם זה לא קיצוני, רק משובה, ואז זה גם צריך להיות בולט, בעיקר למחנכים, שתיתכן כזו תופעה (בערך כמו שבגילנו.. המשובה היתה לקנות רדיו...)
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
עכשיו להערות, וזה הולך לכאוב...
הערות יפות ובונות.

וכעת להארות...
עקיבא ולא עקיבה
יש על זה דיון בפוסקים (בעיקר לגבי גיטין כמדומני), וסוף דבר העלו שהשם המקורי הוא דווקא 'עקיבה' (קראתי לאחרונה בספר 'רבנו', שנכתב ע"י משמשו של הגר"ע יוסף זצ"ל, שציטט מאחד הראשונים - שסופי תיבות הפסוק: "אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה" - הם עקיבה, בה"א). אמנם זה לא שייך לכתיבה, ודווקא השגור בפי ובעט העולם הוא עם אל"ף, אבל הרה"מ יצא יד"ח...

כאן התרחשויות שמחייבות מטבע הדברים התחבטות קלה. רכישת האייפון. איפה שני הצדדים? ככה בקלות, בחור ישיבה רואה אייפון ברחוב, הולך, רוצה כזה, קונה וזהו
יפה הערת. ואותי דגדג: מאיפה לבחור ישיבה להוציא מהכיס סכום רב על אייפון (אין לי מושג כמה עולה, אבל אני משער ש'לא פחות מאלף'...), ככה, מיד, בלי לשבור כמה חסכונות...

לפני הכל ואחרי הכל - כתיבה משובחת ומבטיחה!
מחכים להמשך!
 

גרפולוג

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
טוב, אז רק כעת קראתי את 2 הפרקים.
מה אומר, @גרפולוג, התחלה מבטיחה למותחן סוער מרוקן מדפים. לא מכיר בחור ישיבה אחד שלא יקרא את זה.
העלילה בנויה לתפארת, קולחת וזורמת, מסתורית ומבטיחה ועם זאת, מוכרת עד כדי כאב.
תודה, זו מחמאה מחייבת מאוד!

עכשיו לחלק המעניין, הערות:
עכשיו להערות, וזה הולך לכאוב...

1. לא אוהב את שרבוב הנימה המקראית לעתים. כמו "הולך הוא" במקום "הוא הולך" ועוד הרבה כאלה, אם זה סיפור עכשווי, תן לו לקלוח בסגנונו הוא.
צודק. זו נטייה מובנת במערכת... עובד על זה.

2. לא יודע אם התחברתי להערתו של יואל או של גדי שהקצינו מן הקצה אל הקצה. משהו הפריע לי בתיאורים הללו. באמת שאנ'לא יודע אם הפרזת או המעטת. משהו בהם קצת לא קולח לי. יתכן שאתה צריך לכתוב אותם, אך לתמצת אותם יותר, להטמיע אותם יותר בתוך הטקסט. כרגע הם מפריעים לזרימה וכתובים קצת בצורה בולטת, כאילו נתפרו בגסות. מקווה שהובנתי.
תפירה גסה? הכאבת;)... אכן, היה כאן את שני צידי המקל, אנסה ללכת בין הטיפות.

3. שגיאות כתיב - בקטנה. עקיבא ולא עקיבה. ועוד כמה זוטות.
אז קודם כל תודה לך על העירנות. ותודה ל @אהוב על הסנגוריה!
לגופו של עניין. אכן אמנם ישנם רחובות שרבי עקיבה מוזכר בה' בעיר לוד ובביתר. (עכ"פ לדברי רבאי וויז), אבל בבני ברק - השם של הרחוב הוא רבי עקיבא! תודה.

על ההערה הרביעית בהודעה הבאה:).

@עדיאל תודה רבה על כל ההערות המחכימות.
הועלת לי מאוד!
(מחכה לעוד בפרקים הבאים...)
 

גרפולוג

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
עכשיו לנושא שהטריד לא מעט בסצנה של רכישת האייפון על ידי מיודענו מוטי.

נתחיל בביקורות המעולות:
4. יש כאן התרחשויות שמחייבות מטבע הדברים התחבטות קלה. רכישת האייפון. איפה שני הצדדים? ככה בקלות, בחור ישיבה רואה אייפון ברחוב, הולך, רוצה כזה, קונה וזהו. מלחמת שני היצרים, ההתחבטויות לפה ולשם, אייהם? ככה הוא הובס בקלות וללא קרב? לא פיר. הארכת שם, אך לא בכיוון הנכון. כנ"ל ההעפה מהישיבה. הוצאת את המשגיח אטום לב, אין שום דרמה בתיאור, שום עיניים מיוסרות, שום מבט של ייאוש, של חוסר אונים. וכאלה.
אני מצטרף לחלק הזה
אולי מה קדם להחלטה לצעד הקיצוני, מלחמות היצרים חסרים לי גם.
אלא אם זה לא קיצוני, רק משובה, ואז זה גם צריך להיות בולט, בעיקר למחנכים, שתיתכן כזו תופעה (בערך כמו שבגילנו.. המשובה היתה לקנות רדיו...)
יפה הערת. ואותי דגדג: מאיפה לבחור ישיבה להוציא מהכיס סכום רב על אייפון (אין לי מושג כמה עולה, אבל אני משער ש'לא פחות מאלף'...), ככה, מיד, בלי לשבור כמה חסכונות...
אז ככה,
היו לי לבטים רבים (ועוד ישנם...) בדרך להציג את הנושא בצורה עדינה ותועלתית. גם אם זה יבוא על חשבון העלילה. אין ספק כי בנושאים כאלו יש להלך על ביצים...

לגופם של דברים.
היעדר מלחמת היצרים - מכיוון והחומר הזה יכול להיות מוגש גם לבחור ישיבה רגיל. הרי שהצגת צד כלשהו המצדיק את המעשה, הוא מסוכן בעליל בהשלכותיו. גם אם זה על דרך השלילה. לכן בחרתי להציג את השלב הזה כביכול בצורה בוסרית. כדי שבחור ישיבה ובת סמינר שיקראו את הסיטואציה, יאמרו בדיוק את מה שאמרתם: 'מדוע הוא קנה את זה? זה לא נורמלי!!!' העדפתי להציג את הצד המצדד על ידי מישהו זר, במקרה שלנו - אבי המוכר בדוכן, שהוא ברור שאין מה באמת להשתכנע ממנו... ולא על ידי בחור ישיבה - שובב ככל שיהיה.
מבחינתי לטפל בנקודה שהבחור כבר נמצא שם. בשלב הזה אין תועלת לתאר את הדרך לשם, בלי לפרק ולסקל את הדרך. הפרק עסק בתיאור העובדות ולא בשפיטתם, וזה מנע את הרחבת העניין.

מה בחור פתאום קונה אייפון? ראה ברחוב מסכים וזהו? - כמה שזה ישמע כואב. אכן, מבוסס על... (מתוך שיחות בנושא עם בחורים שעברו שלב כזה בחייהם. פעמים רבות הם בעצמם לא מבינים מדוע הם רכשו את המכשיר הזה. בלי ששכנעו אותם, בלי שהתלבטו וכו' - וכן, ישנו גורם 'הסקרנות' כאשר זהו החלק הדומיננטי באישיות הנער, הוא עלול למעשים שהוא עצמו אינו חולם על התוצאות שלהם. ולו בגלל סקרנותו וחיפוש הריגושים. (במובן הזה, זה דומה למשובת הדור הקודם במכשירי הרדיו...)
אין ספק כי תעמולת הפרסום על מוצרי הדיגיטל הללו, בשילוט חוצות, ובתרבות סביבתית ברחוב של משמשי המכשירים (גם המוגנים), מעלה את הסקרנות ומשפיעה. כך שנראה שלא מתבשל כלום, אבל בתת מודע זה צומח וגדל.
וכן, נדרשת העמקת מודעות בקרב המחנכים על מניעים כאלו ברכישת מכשיר כזה ע"י בחור, לציבור המחנכים. לבדיקה של כל בחור במניעיו למעשה. וזה בהחלט גם מניע. (אנשי חינוך המכירים את הנושא, יוכלו להסכים עם העניין).

למה המשגיח יוצא כזה אטום לב? - זו בדיוק הנקודה שבאנו לחדד. אילו מדובר בבחור פרחח, אז הגישה הזו מובנת. בבחינת הצלת יתר בני החבורה. אך כאן באנו לשים דגש על בחור שלא נמצא בבית המדרש, מה שמונע מהמשגיח לרדת לנבכי נפשו ולרות את ההתנהלות שלו המלאה. ומכאן הוא מגיע למסקנא הקלאסית שהבחור, פרחח.
ואגב, זו אינה אטימות, אלא תחושת מחנק של פיקוח כלל נפשות הבחורים בישיבה. ניתן לדייק את זה כ'חוסר אונים'.

מהיכן לבחור כסף לקנות את המכשיר - קאשייע אוף אמעיישע... לצערנו הזמינות של המכשירים מוזילה את מחירי ה'יד שנייה', וכן מכשירים חדשים מדגמים ישנים, במחירים הנמוכים בהרבה מאלף שקלים.

ולשאלה האחרונה...

למה אין שום דרמה בתיאור, שום עיניים מיוסרות, שום מבט של ייאוש, של חוסר אונים. וכאלה. - כן. אכן אין. זהו רגע בו הרגשות קופאות. צבועות במסך שחור, טכנוקרטי. מבדיקת העובדות בשטח, מבחורים רבים שתיארו לי את חוויית השלב של 'שילוח הקן'...

זהו. חפרתי אובר. אבל היה חשוב לי להבהיר את הנקודות הללו.
@עדיאל , @אשר שרבר , @אהוב תודה רבה על העלאת הנושא והצפתו.
כלשון החבר'ה, הרמתם לי להנחתה... ההערות במקום! (והאמת, חיכיתי להם:)...)

וכיף לי לסיים עם המחמאה הזו
לפני הכל ואחרי הכל - כתיבה משובחת ומבטיחה!
מעריך את ההערכה שלך. שימחת אותי.

תודה רבה!
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
היעדר מלחמת היצרים - מכיוון והחומר הזה יכול להיות מוגש גם לבחור ישיבה רגיל. הרי שהצגת צד כלשהו המצדיק את המעשה, הוא מסוכן בעליל בהשלכותיו. גם אם זה על דרך השלילה. לכן בחרתי להציג את השלב הזה כביכול בצורה בוסרית. כדי שבחור ישיבה ובת סמינר שיקראו את הסיטואציה, יאמרו בדיוק את מה שאמרתם: 'מדוע הוא קנה את זה? זה לא נורמלי!!!' העדפתי להציג את הצד המצדד על ידי מישהו זר, במקרה שלנו - אבי המוכר בדוכן, שהוא ברור שאין מה באמת להשתכנע ממנו... ולא על ידי בחור ישיבה - שובב ככל שיהיה.
אני מבין לגמרי את החשיבה, היא מעניינת, למרות שיש בי קצת חשש שהקלות הזו, לא גורמת להם להגיד 'זה לא נורמלי' אלא וואלה, אולי גם אני, כי אם זה כמו שאמרתי סוג של משובה, זה נותן את התחושה שזו משובה חביבה, ו'לי זה לא יקרה' אני אשרוד את זה, אני בחור חזק, ו.. מהמשגיח אני אדע להחביא.
לעומת זאת אם תכניס לו קצת מלחמת יצרים, ו/או להסביר כמה זו משובה, אבל משובה מסוכנת, אולי, איזו התרסה, או משהו כזה, תוכל ליצור רתיעה מוקדמת לצעד כזה.

בכל מקרה אלו שאלות פסיכולוגיות מרתקות, מה גורם למה, מה מכשיר את מה.
הפסיכולוגים למשל טוענים שהצפת נושא ההתאבדויות לא גורמת לחיקוי שלה, (אני מסופק, אבל זה לטענתם, אולי זה דבר שבאוטומט מרתיע, לא יודע)

תודה בכל מקרה על הדיון
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  17  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה