שיתוף | שקר הח-ן

כתב ומכתב

משתמש מקצוען
שקר הח-ן

בשעה שנגזרה על אדם הראשון קללת טרחת הפרנסה, לא היו כל צאצאיו שותפים לבשורה. "בזעת אפך תאכל לחם" הָלְמָה בת־קול במוחם של מיליארדי צאצאים העתידים להביא לחמם בנפשם, אך במהירות הקול שב ההד "ובזעת אפם של אחרים תאכל לחמניות...".

וזה היה דבר הגזירה, מיום גוֹרש אדם מעֵדֶן ויצא לתור אחר לחמו, כיכר לעבד, כיכר לאדן. השלטונות התחלפו בצחצוחי חרבות, רוזנים ומושלים הומרו אלו באלו ובבניהם ובמורדיהם, אך הארץ לעולם עומדת ועובדת. האיכר הפשוט נדרש להמשיך במלאכתו המפרכת ולהעלות מיסים לרודן התורן. שושלות צבעוניות בעלות דם כחול השתרגו מעל היבשות השונות והכבידו עולם על נתיניהם למימון מסיבות הפאר ובזבוזי הראווה, והאדם הקטן, בקצה שרשרת המזון, הוסיף להשתעבד, שדותיו לעַבֵּד וממונו לאבד. נתינים ומלכים, תושבים וקיסרים, צמיתים ואדונים, הלכו לאורך השנים והמערכות הכלכליות המתחלפות, כמו בשני קווים מקבילים שלא ייפגשו לעולם.

אלפי שנים נותרה הברירה קבועה בידי הגורל, או באומץ ששטף את סב-סבי-סביו של המלך אשר כבש תחתיו את אבי-אבי-אביו של העממי והפשוט. בשׂוֹרת החופש ושוויון הזכויות המתינה לתורה ולדורה, ובהגיעה, כבשה בסערה את העולם המתקדם וחילקה את מזלה לכל נפח וזגג, סוחר, חקלאי או סתם בטלן.

מכאן ואילך שוב לא היתה משמעות לייחוס. קפיטליזם וקומוניזם, סוציאליזם וקורפורטיזם, החליפו בהדרגה ובהשתמרות מאזנת את כוחות השוק הדורסניים, וקבעו תכתיבים חדשים הנוגעים עד חשבון הבנק של כל אחד מאיתנו.

הקללה אותה קללה, וזיעת האפיים עדיין אינה מניבה מאום מלבד הלחם, אך הפלא ופלא, ללא ששמנו ליבנו לכך, לא אנו ולא אבותינו, במשך אלפי שנים התפתחה לה תעשיית טפילים ששברה את כל המוסכמות הכלכליות ופירנסה את אנשיה בהרחבה ובביטחון, ובשנים האחרונות אף עברה מוטציה דרמטית: אם עד כה היו אלה הכמרים הנוצרים שהיטיבו להלך בלוליינות על חבל הקרקס המתוח בין האצילים והאיכרים, הרי שעתה, לאחר אלפי שנות הצקות וגזירות, פיתחו לעצמם יהודים יחידים עמידות בפני הערבות הציבורית והעתיקו את משנתם מקוראי ה"אהבה והרחמים".

עולם שלם בנו לעצמם אותם אלו שבאו מפלנטה אחרת, "עולם החסד" הם קוראים לו. כן, כן. חסד, אהבה, נתינה, עזרה, צדקה. שום מושג אינו קדוש מידי מכדי להישחט ולהישחת על מזבח תאוות ההון שבקרבם. דפי הזהב עמוסים עד להתפקע באגודות וארגונים, ראשי קרנות ועמותות־זנב, לחולים ולבריאים, לילדים ולזקנים, למיוחדים ולרגילים, לקברי צדיקים ולאוהלי זיכרון.
הייתם מצפים שסאת הצרות תימחק ולו במעט, אך לא. צֶבֶר מזכי הרבים אינו עושה דבר כדי לקצר את רשימות הנזקקים.

וכאן המקום להבהיר בחדות. אין הכוונה בשום אופן לקופות הענק והארגונים הכלל ארציים אשר מקימיהם מסרו נפשם וחייהם למענם. לא ולא. אלו שזכו, פתחו ופיתחו רשתות־עד לחסד ולצדקה, ומאות אלפים נעזרו בהם לאורך השנים, הרי שצדקתם לעולם עומדת ואין כל מלאך ובריה יכולים לשער שכרם המופלג בעולם הבא.

אך דברתנו אמורה על אותם ששמים עיקר מגמתם על שכרם בעולם הזה: אגודות הזויות לחלוקת רוגאלך על ציון ה"בריח התיכון" זצ"ל, להזכרת שמות באוהל האיש השמן, לסיוע לחולי LHVN (לא היה ולא נברא), לשמח מצונני־מזגנים, ועוד מגוון יוזמות הזויות וקטנוניות שאולי מעלות חיוך קטן על פניו של חולה מיוסר שנאלץ להצטלם עם מנכ"ל הארגון תמורת הטרופית, אך ודאי מעלות חיוך רחב אצל המנהל, ה"מתנדבים", ושאר כלי הקודש החופנים שכרם משלם בכל חודש.

ישנם לא מעט ארגונים שהיקף פעילותם אינו עולה על הכנסת אורחים זוטא שעושה כל אדם בביתו, אך הם לעומתו, הקימו מנגנון משומן לגביית "תרומות" והנפקת קבלות, מערך יח"צ משוכלל שלא היה מבייש מדינה אפריקנית ממוצעת, וצוות לקקנים שיסדרו להם ביקורים בבתי רבנים, תמורת מעטפות לגבאים, אלא מה? הם מתנדבים?

מחזור הכספים של עמותות רקק אלו אינו עולה ביותר מכמה אלפים זעומים מעבר למשכורות "אנשי החסד" ולעיתים הם אף נאלצים "לגרור חודש" מחוסר ב"הכנסות". כל הגרשיים והמירכאות שבכל מקלדות העולם יִכלו, ואנו לא נספיק מלהטיל ולו "זרקור לפעילות הארגון".

חייב להיות היכן שהוא, למרגלות עמוד החסד המחזיק את הגלובוס הרוחש, איזשהו קנה־מידה ליחס עלות-תועלת גם כלפי ארגוני החסד. כל עמותה שאינה עומדת תחת פיקוח של רבני־מעש, יש לה סיבה טובה לכך, ושום דוח שקיפות מזויף לא יוכל לסלק את העננה השׁוֹרה על האנשים שמאחורי הצלילים. אה, וגם לא שורת גילויים אישיים שתיחשף במהלך ערב ההתרמה, הדינר היוקרתי, או כל שם אחר שיכונה לשוד הציבורי.
יישר כח על היוזמה ר' איד, אבל אם אינך מצליח לחולל שינוי משמעותי, אנא חסוך ממני את הטלתרום שלך.

-------
מאמר אילוסטרציה. אין לייחס את הדברים לארגון זה או אחר.
ביקורת עניינית ולשונית - בבקשה.
 
נערך לאחרונה ב:

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
כתוב מאד ברור ויפה.
רק קשה להתיחס לעטיפה ולהגשה כשבפנים מתקתק לו שעון עצר של פצצה קטלנית, החומר נפיץ מדאי ולכך הדעת מוסחת מן החוץ אל הפנים.
קשה, לי לפחות, להתיחס אוביקטיבית למאמר כזה...
 

כתב ומכתב

משתמש מקצוען
איזה ארגון עקץ אותך?
קשה להתיחס לעטיפה ולהגשה כשבפנים מתקתק לו שעון עצר של פצצה קטלנית, החומר נפיץ מדאי...

ב"ה אף ארגון לא עקץ אותי, אך נחשפתי לספרי חשבונות של עמותה ושניים, ונדהמתי לגלות שמאות אנשים מקמצים מפת לחמם הוראות קבע של 60-100 ש"ח כדי לסבסד נופש בחו"ל למנכ"ל הארגון וכו'.

פצצה, כן. נפיץ, כן. לא אני המחבל.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
חבר יש לי, בחור מבוגר.
אמו נפטרה - התייתם זה מכבר.

כשהתארס - היה זה מאוחר,
לפחות קיבל שידוך מובחר.

כחדשיים קודם חתונתו,
נפטר עליו גם אביו אוהבו.

יתום עגול הוא נשאר,
אבל בכך זה לא נגמר:

שמע צרתו לאוזני רבים הגיע,
ועליו קפצו ארגונים להושיע.

קופות חדשות נולדו בו ביום,
לעזור לחתן מסכן ואיום.

דירה לחתן יתום - זעקה המודעה,
הבו את כספכם בעלי המאה!

כספים הוזרמו לחשבון הקופה,
הן תכף החתן תחת החופה!

תמונות והסרטות לא נעדרו
הקלה בעינכם מצווה זו?

מכתבי תודות לכל התורמים,
נגידים חשובים כנראה תמימים...

פרותיהם קצרו בעלי הקופות,
לעצמם הכניסו הון תועפות.

בסוף האירוע ישבו לחגוג,
לעתידם כבר לא צריכים לדאוג.

דירות מסודרות לכולם,
הכנסה קלה - זה מושלם.

'חתן יתום - לא שכחנוך,
עוד מעט תראה את כספך'!

מלא הכרת הטוב,
מה כבר יכול לחשוב?

לא ידע כמה אספו על גבו,
שיתף פעולה בתום לבו.

בקושי קבל מעשר מן המעשר,
אסוף לחתן בשביל שתתעשר!

_____________
* מעשה שהיה, סיפור אמתי.
החתן התייאש, זו תחושתי.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

כל דבר צריך לאזן
ולצד השני להטות אוזן

ידיד היה לי, ולו בעיה
לחותנו המסור דרושה כליה
ישנם המסתדרים, אך אויה
בסקר השכר הוא אינו בעשיריה

אצו כל צאצאיו לעבור בשכונות
לחפש פה ושם תרומות הגונות
בצר לו החליט אליי לפנות
האם למטרה זו תוכל להיפנות?

מעולם לא עשיתי דבר דומה!
עד שליש השכר תקבל, כמדומה!
אינני חפץ ליטול מה שנתן לב הומה
אך טרוד הנני, אני לא מרמה!

זה מה שכולם לי אומרים
לא רוצים ליטול ובסוף לא עוזרים
ובעצלתיים מתנהל התזרים
וחמי עובר בכל יום ייסורים

****

צר לי שכאשר תיארת מתנהגים מקצת אחים
אך בלעדם מנין היה משיג החתן אולם ופרחים?
עצה טובה השמיענו שיעמדו רבנים מפקחים
ויהי רצון שנהיה תמיד מן הנותנים ולא מן הלוקחים.
 

כתב ומכתב

משתמש מקצוען
צר לי שכאשר תיארת מתנהגים מקצת אחים
אך בלעדם מנין היה משיג החתן אולם ופרחים?

אולי מבלי להתכוון - נגעת בנקודה.
ממתי חתן צריך פרחים?
וכמה עלה לציבור לסדר לו אולם? - כנראה כפול 4-5 מהמחירון.
ומה קיבלנו בתמורה? - רגש הרחמים הטבעי נשחק. כשהחברים באים לחתונה הם אינם מרגישים צביטה בלב, הם רואים סידור פרחים נאה, מנות ערוכות בצורה טובה, וליבם מתמלא בהרגשת סיפוק שבזכות תרומתם החתן היתום מרגיש כמו כולם!

וכשהוא חזר הביתה, היה לו מספיק נדוניה? היה ריהוט או מכשירי חשמל בסיסיים? לא.
כי הדוד בעל היכולת כבר תרם לנציג הארגון 2000 שקל לצלם (הוא לא יודע שהתרימו גם את דוד הכלה, וגם את ההוא שמצד הצלם).

וכשלמחרת ראה חברו של החתן את אחד מאברכי הכולל הולך בנעליים קרועות, הוא לא טרח לגשת לעסקן השכונתי ולהעביר דרכו בצנעה 2 אלתרמן, כי הרי אמש הוא שילם 2 פרנקלין לגראמער.

ומי חינך אותנו לתרום לדברים נוצצים במקום ללחם וחלב? - הוי אומר, העסקנים הנוסעים באאודי או בשברולט חדישה ואוכלים מעדני מלך לארוחת בוקר.
זה סימנך. פרצופה של הקופה - הוא פרצופה של נציגיה ושל העומדים בראשה.
לא סתם, קופת העיר היא מהבודדות שגדולי ישראל הינם חברי העמותה בעצמם ולא איזה עסקן זוטא
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
הנגיד של העיירה היה הרשל פישגרוס.
ותורם קבוע לישיבת וולוז'ין המעטירה. "אם הישיבות".
בכל שנה בעת הראויה, היה מגיע המשולח לייבל זילבערשווער.

על כוס תה צמחים קוביות סוכר, וכפית ריבה.
היו יושבים הרשל וכרסו המטופחת ולייבל המשולח.
מפטפטים על מה שהתחדש בעיר. מי נפטר בעיירה, מי התחתן ומי השתגע.

כך במשך שנים תרם הרשל סכומים הגונים לפרורי הלחם של התלמידים.

ויהי היום,

כוס התה מוגשת עם קוביות הסוכר. ואף ריבת שזיפים משובחת מצטרפת אל השולחן בקערית קריסטל צ'כי.

עידכונים אחרונים על הלידות והחתונות. על ליקו העגונה, ושמרל שעבר לעיר הגדולה. על הפרה של שימען שילדה עגל בעל חמש רגליים ועל לול התרנגולים של ברומק'ה הנפח.

דיבורים דיבורים.
וכסף אין.

והרשל חותם את פיו בחותם ולא מגלה מה נשתנתה שנה זו מכל השנים.
הכלה כספו, נשרפו יערותיו, עיסקה גדולה לפתחו.

לאחר פניות חוזרות ונשנות מצד ראש הישיבה בעצמו.

נענה הרשל פישגרוס ואמר:
מאז לידתי.
גדלתי על החזקת תורה וחסד.
יחד עם חלב אימי, ינקתי את תורת הנתינה, ללא גבולות, ללא תמורה.

התענוג הגדול ביותר שלי היה לתת לישיבתכם את התמיכה השנתית.
ולדמיין יום יום את הבחור יושב מעל צלחת מרק מהבילה, טובל בה את פת לחמו. מקנח את פיו בממחטת הבד המרוטה.
ו-קם ללמוד בכוחות ששאב מצלחת המרק.
אח.
מעין עולם הבא.

עד לשנה זו.

נו מה ארע.
בשנה זו הגיע לייבל זילבערשווער בצמד סוסים אבירים, כיאה לפריץ המחוז.
וצמד הסוסים קשור לעגלה חדישה ומהודרת.

לא.
לא לכך כוונתי בתיתי את התרומה.

הלסוסים התכוונתי, זעק מנהמת ליבו שותת הדמים.
הרשל התלהט, ופרצופו האדום נראה היה כי מתפקע הוא מכעס וצער גם יחד.

לעמלי התורה, ללומדיה, למנהיגיה התכוונתי.
לא לסוסים ומרכבות.

סוס ורוכב - ירה בים הוא שאג.

לאט לאט נרגע הרשל,
בראותו חיוך קטן ורציני בקצה שפתיו של ראש הישיבה.

ראש הישיבה פתח בדברי התורה בפרשת בניית המשכן:

(א) וַיְדַבֵּ֥ר ה' אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר:
(ב) רְאֵ֖ה קָרָ֣אתִֽי בְשֵׁ֑ם בְּצַלְאֵ֛ל בֶּן־אוּרִ֥י בֶן־ח֖וּר לְמַטֵּ֥ה יְהוּדָֽה:
(ג) וָאֲמַלֵּ֥א אֹת֖וֹ ר֣וּחַ אֱלֹקים בְּחָכְמָ֛ה וּבִתְבוּנָ֥ה וּבְדַ֖עַת וּבְכָל־מְלָאכָֽה:
(ד) לַחְשֹׁ֖ב מַחֲשָׁבֹ֑ת לַעֲשׂ֛וֹת בַּזָּהָ֥ב וּבַכֶּ֖סֶף וּבַנְּחֹֽשֶׁת:

שאל ראש הישיבה, מה הפירוש לחשוב מחשבות? וביאר, כי היו בעם ישראל אנשים שנתנו בכל מיני כוונות. היו כאלו שליבם היה טהור לשמים. והיו כאלו שמעמדם הכלכלי או החברתי, חייב אותם לתת סכומים מעבר למה שליבם רצה לתת.

בצלאל בן אורי התמלא רוח אלוקים, לחשוב מה היו מחשבות התורם של הזהב, הכסף או הנחושת, ולפי זה עשה עם התרומה. אלו שליבם היה טהור, תרומותיהם הונחו בקודש הקדשים, וככל שהיה ליבם פחות נקי מפניות, הלכה התרומה והתרחקה ממרכז המשכן.

ואותו דבר... אלו שליבם לשמים תרומתם הולכת ללומדי התורה ממש. אלו שליבם מלא פניות תרומתם הולכת לסוסים...

(הווארט המושלם בסיום באדיבות @cheinanit תודה רבה!!)
 
נערך לאחרונה ב:

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
אנו אוספים, להחזקת הישיבה ולומדיה.הסוסים והעגלה הם צורך המצב, להגדלת הכנסות, ולעזרה ללייבל בדרכיו מעיירה לעיירה
הלואי שקופות הצדקה דהיום ינהגו כ'סוסים ועגלות' דאז...
 

cheinanit

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
-פנה אליו ראש הישיבה בקול שליו ורגוע ואמר לו:

:"אנו אוספים, להחזקת הישיבה ולומדיה.הסוסים והעגלה הם צורך המצב, להגדלת הכנסות, ולעזרה ללייבל בטלטוליו מעיירה לעיירה.

אם תזכה
כספך יממן את צלחת המרק של לומדי הישיבה,
ואם לאו את הסוסים התבן והשוט המצליף".
-
שנזכה כולנו לתרום ולהתרים למטרות נעלות.
דילגת על הווארט העיקרי.

ראש הישיבה פתח בדברי התורה בפרשת בניית המשכן:

(א) וַיְדַבֵּ֥ר ה' אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר:
(ב) רְאֵ֖ה קָרָ֣אתִֽי בְשֵׁ֑ם בְּצַלְאֵ֛ל בֶּן־אוּרִ֥י בֶן־ח֖וּר לְמַטֵּ֥ה יְהוּדָֽה:
(ג) וָאֲמַלֵּ֥א אֹת֖וֹ ר֣וּחַ אֱלֹקים בְּחָכְמָ֛ה וּבִתְבוּנָ֥ה וּבְדַ֖עַת וּבְכָל־מְלָאכָֽה:
(ד) לַחְשֹׁ֖ב מַחֲשָׁבֹ֑ת לַעֲשׂ֛וֹת בַּזָּהָ֥ב וּבַכֶּ֖סֶף וּבַנְּחֹֽשֶׁת:


שאל ראש הישיבה, מה הפירוש לחשוב מחשבות? וביאר, כי היו בעם ישראל אנשים שנתנו בכל מיני כוונות. היו כאלו שליבם היה טהור לשמים. והיו כאלו שמעמדם הכלכלי או החברתי, חייב אותם לתת סכומים מעבר למה שליבם רצה לתת.

בצלאל בן אורי התמלא רוח אלוקים, לחשוב מה היו מחשבות התורם של הזהב, הכסף או הנחושת, ולפי זה עשה עם התרומה. אלו שליבם היה טהור, תרומותיהם הונחו בקודש הקדשים, וככל שהיה ליבם פחות נקי מפניות, הלכה התרומה והתרחקה ממרכז המשכן.


ואותו דבר... אלו שליבם לשמים תרומתם הולכת ללומדי התורה ממש. אלו שליבם מלא פניות תרומתם הולכת לסוסים...
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
דילגת על הווארט העיקרי.

ראש הישיבה פתח בדברי התורה בפרשת בניית המשכן:

(א) וַיְדַבֵּ֥ר ה' אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר:
(ב) רְאֵ֖ה קָרָ֣אתִֽי בְשֵׁ֑ם בְּצַלְאֵ֛ל בֶּן־אוּרִ֥י בֶן־ח֖וּר לְמַטֵּ֥ה יְהוּדָֽה:
(ג) וָאֲמַלֵּ֥א אֹת֖וֹ ר֣וּחַ אֱלֹקים בְּחָכְמָ֛ה וּבִתְבוּנָ֥ה וּבְדַ֖עַת וּבְכָל־מְלָאכָֽה:
(ד) לַחְשֹׁ֖ב מַחֲשָׁבֹ֑ת לַעֲשׂ֛וֹת בַּזָּהָ֥ב וּבַכֶּ֖סֶף וּבַנְּחֹֽשֶׁת:


שאל ראש הישיבה, מה הפירוש לחשוב מחשבות? וביאר, כי היו בעם ישראל אנשים שנתנו בכל מיני כוונות. היו כאלו שליבם היה טהור לשמים. והיו כאלו שמעמדם הכלכלי או החברתי, חייב אותם לתת סכומים מעבר למה שליבם רצה לתת.

בצלאל בן אורי התמלא רוח אלוקים, לחשוב מה היו מחשבות התורם של הזהב, הכסף או הנחושת, ולפי זה עשה עם התרומה. אלו שליבם היה טהור, תרומותיהם הונחו בקודש הקדשים, וככל שהיה ליבם פחות נקי מפניות, הלכה התרומה והתרחקה ממרכז המשכן.


ואותו דבר... אלו שליבם לשמים תרומתם הולכת ללומדי התורה ממש. אלו שליבם מלא פניות תרומתם הולכת לסוסים...

תודה רבה!
כתבתי מהזיכרון, ולא זכרתי מה ווארט המדובר.

ברשותך,
מוסיפה לתוך הסיפור.
 

כתב ומכתב

משתמש מקצוען
למי שמבין, ווארט כזה אינו אופייני אלא לדרשנות החסידית, ולא לליטאים המסתפקים בלחזור על מילה פעם ופעמיים.
ולעצם הענין - הווארט במקורו נאמר על ",לחשוב מחשבות - לעשות בזהב ובכסף ובנחושת" - בצלאל השכיל מי תרומתו הינה זהב לקודשי הוקדשים, מי תוצב תרומת כספו בראשי העמודים, ומי תוצק פרוטת נחושתו באדני הקרשים, באדמה...

החלוקה בין התורמים ניכרה כבר במה שהם תרמו, אלא שבצלאל הבין את מחשבתו של מי שתרם נחושת ולא תרם זהב.
לא כמו שמפרשים שהוא הבין בתורם הזהב מה היתה כוונתו. וכי היה במשכן זהב במקום שאינו מכלי הקודש המרכזיים?
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה תורנית
בכל שנה ושנה כשמשה השד"ר היה מגיע לביתו של כלוצמך הגביר, לאחר פטפוטים רבים יצא ממנו עם צ'ק על סך 100,000 ירוקים, ויהי השנה ומשה איננו מגיע, הרים טלפון כלוצמך הגביר בשאלה היכן אתה??? כששמע את תשובתו של משה כי המוסד נסגר, השיב לו כלוצמך ממקום של איש חסד אמיתי ואיכפתי, נו, לא נורא אתן לך רק 90,000 אלף, את חלקך אינך צריך להפסיד!!!
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה תורנית
יענקל ראש הכולל עמד בקשר עם זלמניו הגביר, שהיה נותן לו עבור כל אברך אלפיים דולר לשנה, לשאלתו השיב ראש הכולל, כמאה אברכים בכוללנו המובחר, ויהי היום וזלמניו הגביר הגיע לביקור בכולל ולפליאתו מדוע חסרו תשעה על אחד מן האברכים היום, השיב ראש הכולל כי אחד מן האברכים עשה היום ברית ולמעט 10% של מתמידים כולם הלכו לשמוח עימו, בפעם הבאה כשבא זלמניו ושוב ראה כי הכולל מופנה משני צדדים, קיבל גם הפעם את הסברו של ראש הכולל הנכבד כי נפטר היום אדם חשוב וכולם הלכו ללוייתו. ויהי היום ושוב הגיע זלמניו לבקר בכולל וכל עשרת אברכי הכולל קמו לעומתו, נענה לראש הכולל, יענקל שמך בגימטריא שקרן, ראש הכולל נכבד מקמט את מצחו ואומר אין זה תואם, זלמניו משיב לו בפנים חתומות אכן אין זה מתאים לבדו, אך אני מדבר "עם הכולל".
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  14  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה