ואז אם חלילה - לא על אף אחד - האדם אונן (לפני קבורת קרובו) - ואסור לו לברך - מסוגל או לא?
לא הייתי מגיב לולא האשכול הזה כבר סטה מהנתיב שפותחת האשכול כיוונה אליו (שיר יפה ומרגש) והגיע למחוזות שונים..
אבל... השתא דאתית להכי, ראיתי מעשה ונזכרתי הלכה ששמעתי מפי הגר"י זילברשטיין שליט"א..
יהודי שבהוראת הרופאים נאסר עליו לצום ביום הכיפורים, הגיע לרב ובפיו שאלה, האם בכל זאת מותר לו להחמיר על עצמו?
הרב השיב לו בנזיפה 'היודע אתה מאיזה מקום מגיע רצונך לצום? לא ממקום טהור אלא מתוך 'גאווה' על כך שלא ראוי לאדם חשוב כמוך לאכול ביום הקדוש.
ולגופו של עניין, ידועים דברי האור החיים הק' על כך שאם היו בני האדם יודעים את גדולת התורה היו משתגעים ומתלהטים אחריה.
ולמה בכל זאת זה לא נקרא התמכרות? כי תמיד מרחפת מעל ההסתייגות 'בתנאי שזה רצון ה', וכל שיגעון, משוגע ככל שיהיה, אם קיימת הסתייגות/גבול, כבר אינו ראוי להיכלל תחת הכותרת 'התמכרות'
מעבר לכך, שמעתי מר' נחמן מברסלב ואף ראיתי אח"כ כתוב בליקוטי מוהר"ן (אם אני לא טועה תורה ע"ב ויתקנו אותי החכמים אם טעיתי), על כך שאנשים בטוחים שהם מכורים לעברות ואין להם כל שליטה עליהם, אך בפועל מדובר בעצת היצר, כי רק 'מי שאין לו דעת בקודקודו' יכול לומר דברים כאלה. עכ"ל.
ככלל, ולא באופן גורף, ההמצאה ששמה התמכרות הינה המצאת המליון של המערב במאה האחרון, כדי להכשיר את תאוותיו של כל אדם ולנקות את מצפונו, מלהימנע לעשות ככל העולה על רוחו.
'הנה אנוכי נותן לפניכם היום, את החיים ואת המוות, את הטוב ואת הרע, ובחרת בחיים'...