שיתוף - בריה

רחשי הלב

משתמש מקצוען
הפוסט 'ללמוד, ללמוד, ללמוד' של @קדיתא היקר, הזכיר לי משהו שכתבתי לאחרונה, והריני להגיש לפניכם, מצפה לחוות דעתכם (בעדינות, חבר'ה).

* * *

המשגיח היה בעיצומו של רפרוף קליל על מרחבי בית המדרש כשעיניו נעצרו על מקומו הריק של דובי. דובי זה, המכונה בֶּרְיֶה, מוטציה של תרגום שמו ליידיש, בהחלט לא היה אורח מצוי בבית המדרש, אולם המשגיח ציפה שאחרי השיחה הטעונה ביניהם אמש יתחיל הלה להוכיח רצינות ויופיע בזמן לסיידר א'.

למרות שזו אינה תופעה נדירה בחייו של משגיח, לראשונה חש ר' נתן מיודענו את הביטוי 'עלה לו הדם לראש' במוחשיות, בהילוך איטי. היטב הרגיש את ליבו מזעיק את כדוריות הדם והללו מתקבצים ועולים בעורקי צווארו, משם לראשו, דרך לחייו המאדימים.

וזאת עלי להקדים, כי הכינוי בֶּרְיֶה לא ניתן לדובי כמחוות ידידות מצד שכניו לספסל חדר האוכל ולחדר הפנימיה. בריה היה תיאור מדויק של ממדיו הגופניים שהתנשאו למרומי מטר ותשעים גובה, וכמעט מספר זהה לרוחב. בנוסף לממדיו העצומים, הליכתו גמלונית היתה ודיבורו איטי, למעשה קבלתו לישיבה היתה טעות מצערת שאף אחד חוץ מהמשגיח לא משלם עליה את המחיר.

לאחר התגוששות קצרה בין כעסו של המשגיח לבין אורך הרוח המפורסם שלו שהסתיימה בנצחונו של הראשון, יצא הוא בצעדים מהירים והחלטיים מאולם בית המדרש ועלה בקפיצות של שתיים שתיים, שלא כדרך המשגיחים, לקומת הפנימיה בה שכן חדרו של דובי.

לחיצה קצרה על הידית והמשגיח מצא את עצמו עומד בטבורו של החדר, מביט בערמת האדם שרבצה על המיטה, מכוסה מכף רגל ועד ראש בסדין צבעוני דהוי.

- "דובי".

שתיקה. הגוש לא נע ולא זע.

- "ד-ו-ב-י ! ! !"

השמיכה החלה לנוע באיטיות כלפי מטה, חושפת תחילה את קצה רעמת שערו של דובי, ולאחריה את עיניו האפורות, המתות.

העיניים הכבויות נעצו מבט קהה בדמותו של המשגיח.

המשגיח חיפש בעיניו תחושה כלשהי, בושה, עצב, כאב, משהו שיוכיח קשר עם עולם החי, כלום.

השילוב בין המבט הזה לבין העובדה שמאגרי הדם בגופו השלימו את הטיפוס למוחו של המשגיח, הביאה לו את ההתפרצות החריגה.

"קום!!!! ק-ווווווווווווו-ם!!!!!" שאג בחרונו, "עד מתי תשכב כאן כמו, כמו...." חיפש את המילה שתבטא את הגועל שלו ממראה עיניו "כמו גוש של טמטום!! כן, בדיוק כך, גוש של טמטום!!!!"

במשך דקה שנמשכה נצח 'הרים' המשגיח את החדר בצעקותיו שנבעו מלב כואב, מול עיניו הפקוחות של דובי שנשארו ללא ניע.

אחרי שהבין שמילותיו נהדפות אחור על ידי פלגי גופו העבה של דובי, סב על עקבותיו ויצא מהחדר, משאיר מאחוריו אנחה המשברת יותר ממחצית גופו.

בחדר נותר דובי שוכב באותה תנוחה, אבריו קפואים ומוחו מעבד באיטיות את הסצנה האחרונה.

תחת הסדין מצא את עצמו מגלגל בכבדות את לשונו, מנסה להגות את הביטוי שנורה מלועו של המשגיח.

"ג-ו-ש ש-ל ט-מ-ט-ו-ם".

ההבנה החלה מפלסת לה דרך בין תאי מוחו המיובשים. לא סתם מטומטם כפי שהכיר את עצמו. גוש של טמטום.

חזר על הביטוי שוב ושוב, וחש איך החלו נוטפים להם אדי הקרח הנמסים בראשו וזולגים להם לעבר ליבו האטום, מלחלחים אותו, מרככים אותו.

והנה טיפת נוזל אחת סטתה ממסלולה וגלשה לה דרך זוית עינו אל התעלות שנחרצו במורד לחייו.

- - -

כאן היה אמור לעצור הסופר ולתאר איך נזף בעצמו ומחה חיש את הדמעה הסוררת.

לא כך במקרה של דובי.

שכן מעולם לא מצא עצמו בוכה. לא בכה כשנשאר אחרון בגן ולא באו לקחת אותו. לא בכה כשנדחה שוב ושוב על ידי מי שהיו אמורים להיות חבריו, לא בכה מעולם.

מעניין שדווקא הביטוי האכזר הזה החריד אותו וזעזע את ליבו שקפא בחלוף השנים במעמקי משמניו.

דובי התמכר לתחושה. נתן לטיפות שבאו בעקבות החצופה הראשונה לשטוף את ליבו, את פניו, להמיס שכבות שכבות שכבות של תחושת חדלון, אפסיות, עלבונות, כעסים, אכזבות, כל אלו הפכו בשעתיים הבאות לשלולית עכורה שנקוותה על הכרית הממורטטת.

שעות התמוגג כך בדמעותיו. בכה את נשמתו על שנים שבהם האמין לעצמו שממנו לא יצא כלום, שבהם בלע אל קרבו כל עלבון וכל פגיעה ובנה מהם קיר נוסף סביב ליבו.

היה צריך להגיע אל התחתית שבתחתית כדי שנשמתו שנקברה תחת כל אלו תשמיע את זעקתה, תצעק את הצעקה האחרונה, צעקת 'הצילו', לפני שיכבה הפתיל האחרון.

והצעקה הזו מצאה את הדרך החוצה.

- - -

הסיט בתנופה את שמיכתו ונטע את רגליו בתוך נעלי הבית, מוכן ומזומן לצאת לדרך חדשה.
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
יפה מאוד. אמיתי.

ביקורת קטנה, אפשר?
כאן היה אמור לעצור הסופר ולתאר איך נזף בעצמו ומחה חיש את הדמעה הסוררת.

לא כך במקרה של דובי.

שכן מעולם לא מצא עצמו בוכה. לא בכה כשנשאר אחרון בגן ולא באו לקחת אותו. לא בכה כשנדחה שוב ושוב על ידי מי שהיו אמורים להיות חבריו, לא בכה מעולם.

מעניין ש
הייתי מדלג על המילים האלו. אני באמצע לקרוא, לא לאבחן הבדלים בין סופר זה למשנהו, או בין סיפור זה לרעהו.
 

רחשי הלב

משתמש מקצוען
יפה מאוד. אמיתי.

ביקורת קטנה, אפשר?

הייתי מדלג על המילים האלו. אני באמצע לקרוא, לא לאבחן הבדלים בין סופר זה למשנהו, או בין סיפור זה לרעהו.
חשבתי על זה. נראה אם הציבור מסכים אתך.
 

ahron04

משתמש רשום
חזר על הביטוי שוב ושוב, וחש איך החלו נוטפים להם אדי הקרח הנמסים בראשו וזולגים להם לעבר ליבו האטום, מלחלחים אותו, מרככים אותו.
דובי התמכר לתחושה. נתן לטיפות שבאו בעקבות החצופה הראשונה לשטוף את ליבו, את פניו, להמיס שכבות שכבות שכבות של תחושת חדלון, אפסיות, עלבונות, כעסים, אכזבות,

ציטטתי שני קטעים שאהבתי במיוחד, המילים שבחרת מציירות באופן אומנותי,
יפה ממש!
הייתי מדלג על המילים האלו. אני באמצע לקרוא, לא לאבחן הבדלים בין סופר זה למשנהו, או בין סיפור זה לרעהו.
מודה שטיפל'ה התבלבתי, ויתכן שיש מקום לשים הבחנה בין מה שקרה לבין מה שיכל לקרות, לא מזווית עינו של הסופר,
אלא מזווית עינו של... נתקעתי.
מה האפשרות השניה?
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
אני חושב שהסיפור כולו מוצג מזווית ראייתו של הכותב, כדרך משל:
וזאת עלי להקדים,
כך שההמשך מתכתב עם העובדה שהמספר מתכונן כביכול 'להפתיע' אותנו, ולצאת מחוץ לגבולות הסיפורת הרגילה שלנו.

הייתי רוצה לקרוא את הקטע דלעיל לאחר שיפור קל. ישנם ביטויים תיאוריים מיותרים מעט, וישנם פחות. הקטע נמצא על קו שבין פיוטי לסיפורי, והוא גולש מפעם לפעם לאחת משתי גבולות הגזרה המדוברים. קח את המשפט גם כמחמאה וגם כהערה. הוא באמת כולל את שתיהן.
 

רחשי הלב

משתמש מקצוען
מה האפשרות השניה?
זו האפשרות השניה:

והנה טיפת נוזל אחת סטתה ממסלולה וגלשה לה דרך זוית עינו אל התעלות שנחרצו במורד לחייו.

מעולם לא מצא עצמו בוכה. לא בכה כשנשאר אחרון בגן ולא באו לקחת אותו. לא בכה כשנדחה שוב ושוב על ידי מי שהיו אמורים להיות חבריו, לא בכה מעולם.
הייתי רוצה לקרוא את הקטע דלעיל לאחר שיפור קל. ישנם ביטויים תיאוריים מיותרים מעט, וישנם פחות.
אודה לך מאוד אם תהיה קונקרטי.
קח את המשפט גם כמחמאה וגם כהערה. הוא באמת כולל את שתיהן.
לקחתי כמחמאה. מתחילה לא התכוונתי לכתוב תיאור עיתונאי על חייו של דובי.
 

ahron04

משתמש רשום
זו האפשרות השניה:
פה יש דילוג על השוני בין מה שיכול היה לקרות לבין מה שקרה.
ההבחנה שנעשתה, נעשתה מזוית כתיבתו של הסופר, וזה קצת מבלבל,
האפשרות השניה - כוונתי היתה, איזה עוד זוית ישנה, בכדי שתשאר ההבחנה,
אולי כך:
בדרך כלל היה דובי נוזף בעצמו ומוחה חיש את הדמעה הסוררת.

לא כך במקרה זה.

מה דעתך?
 

רחשי הלב

משתמש מקצוען
פה יש דילוג על השוני בין מה שיכול היה לקרות לבין מה שקרה.
ההבחנה שנעשתה, נעשתה מזוית כתיבתו של הסופר, וזה קצת מבלבל,
האפשרות השניה - כוונתי היתה, איזה עוד זוית ישנה, בכדי שתשאר ההבחנה,
אולי כך:
בדרך כלל היה דובי נוזף בעצמו ומוחה חיש את הדמעה הסוררת.

לא כך במקרה זה.

מה דעתך?
או אולי כך:
אם לא היה זה דובי, היה מוחה חיש את הדמעה הסוררת
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
אודה לך מאוד אם תהיה קונקרטי.
דוגמא:
העיניים הכבויות נעצו מבט קהה בדמותו של המשגיח.
כבויות+קהה? הכתיבה אמורה להיות כזו שממילא תובן ככזו. כלומר; הסיטואציה אמורה להיות כזו שתסביר מצד עצמה שעיניו היו כבויות - ומכח שג=כן וחומר שהמבט היה קהה. גם בהנחה שאחת משתי ההגדרות קיימת, אין צורך לחזור שוב ושוב על אותה ההגדרה - אלא בכתיבה פויטת, שם כל המרבה לסרס הרי זה משובח.
 

רחשי הלב

משתמש מקצוען
דוגמא:

כבויות+קהה? הכתיבה אמורה להיות כזו שממילא תובן ככזו. כלומר; הסיטואציה אמורה להיות כזו שתסביר מצד עצמה שעיניו היו כבויות - ומכח שג=כן וחומר שהמבט היה קהה. גם בהנחה שאחת משתי ההגדרות קיימת, אין צורך לחזור שוב ושוב על אותה ההגדרה - אלא בכתיבה פויטת, שם כל המרבה לסרס הרי זה משובח.
אכן, המשפט הרצוי מבחינתי היה 'העיניים האטומות תקעו מבט קהה' או 'העיניים האפורות נעצו מבט אטום', הבעיה היא שהשתמשתי בשני הביטויים הללו שורה קודם והתעצלתי להחליף....
המילה 'כבויות' בכל מקרה לא מתאימה, שכן יש לה קונוטציה של עצב או כאב, שבשלב הזה של הסיפור אין להם מקום.
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
עיניים האטומות תקעו מבט קהה
הרבה יותר טוב, ועדיין... אפילו העיינים האטומות תקעו מבט קהה' קצת חוזרות על עצמן.
כתוב את העינים האטומות במקום אחד, וכך במקום אחר לא תצטרך לחזור על המוטיב ותוכל להסתפק במוטיב שני.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
עוד לפני שקראתי, יש לי הערה, חשובה ונוראה.
הזכיר לי משהו שכתבתי לאחרונה,
כתבת משהו לאחרונה, והיית צריך שמישהו יזכיר לך שכאן המקום, שאנחנו נשזוף בו את עיננו?
אחרי שפלטתי את שלי אלך לקרוא בנחת.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
אני מסכים עם המעירים לפני שזה תוקע.

הסיפור עצמו מקסים, מעורר מחשבה.
ולכן גם מקומם
כי אני באופן אישי מאוד לא מאמין בדרך, לא אוהב אותה, ולא מקבל אותה. ויסלחו לי משמרי הדרכים הישנות.
לא חסרים אלו שניגבו את הדמעה, ולא פעם ראשונה
לא חסרים אלו שמעולם לא נגבו דמעה, וגם הפעם לא.
לא חסרים אלו שפרצו בבכי, הפעם, וברחו לנצח מן הישיבה.
לא חסרים אלו שבדיוק כמו התיאור שכאן קמו מהמיטה ועלו לביס'מדרש, אבל בכבדות, בחידלון, אם סטעמפאל'ע של מטומטם, ולא סתם מטומטם, גוש של טמטום.

אני יודע שיש תחתית לבור, ומשם רק אפשר לעלות, אבל אין לנו מושג מה גובה הבור, ואין לנוו שמץ מי נמצא כבר בתחתית, אף אחד לא יודע, גם הוא עצמו לא.

אני מרגיש שיש כאן עידוד לאלו שמנסים להגיד פעם אחת ניתן לו ליפול עד למטה אחר כך כבר לא יהיה לא לאן, הוא יהיה חייב לעלות.

וסליחה שנפלתי עליך, מחילה.

אם המשגיח היה בוכה שם, או צורח את נפשו בלי פגיעה אישית רק הבעת תסכול וגזמת, לא היינו יכולים להגיע לתוצאה הזו?
 

רחשי הלב

משתמש מקצוען
אני מסכים עם המעירים לפני שזה תוקע.

הסיפור עצמו מקסים, מעורר מחשבה.
ולכן גם מקומם
כי אני באופן אישי מאוד לא מאמין בדרך, לא אוהב אותה, ולא מקבל אותה. ויסלחו לי משמרי הדרכים הישנות.
לא חסרים אלו שניגבו את הדמעה, ולא פעם ראשונה
לא חסרים אלו שמעולם לא נגבו דמעה, וגם הפעם לא.
לא חסרים אלו שפרצו בבכי, הפעם, וברחו לנצח מן הישיבה.
לא חסרים אלו שבדיוק כמו התיאור שכאן קמו מהמיטה ועלו לביס'מדרש, אבל בכבדות, בחידלון, אם סטעמפאל'ע של מטומטם, ולא סתם מטומטם, גוש של טמטום.

אני יודע שיש תחתית לבור, ומשם רק אפשר לעלות, אבל אין לנו מושג מה גובה הבור, ואין לנוו שמץ מי נמצא כבר בתחתית, אף אחד לא יודע, גם הוא עצמו לא.

אני מרגיש שיש כאן עידוד לאלו שמנסים להגיד פעם אחת ניתן לו ליפול עד למטה אחר כך כבר לא יהיה לא לאן, הוא יהיה חייב לעלות.

וסליחה שנפלתי עליך, מחילה.

אם המשגיח היה בוכה שם, או צורח את נפשו בלי פגיעה אישית רק הבעת תסכול וגזמת, לא היינו יכולים להגיע לתוצאה הזו?
אתה צודק מליון אחוז. קאשיע אוף א מעיישע.
האמת? הסיפור בא לבטא את את הצד של ה'דובי'ים, שגם מכזה סיפור יכולה לבוא הישועה. נמאס לקרוא וידויים של בעלי תאוות ש'יצאו בשאלה' שתולים הכל בבושות שהמשגיח עשה להם בסיטואציה מסויימת, גם אם אינה מוצדקת.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
אתה צודק מליון אחוז. קאשיע אוף א מעיישע.
האמת? הסיפור בא לבטא את את הצד של ה'דובי'ים, שגם מכזה סיפור יכולה לבוא הישועה. נמאס לקרוא וידויים של בעלי תאוות ש'יצאו בשאלה' שתולים הכל בבושות שהמשגיח עשה להם בסיטואציה מסויימת, גם אם אינה מוצדקת.
מסכים איתך
אני מנסה לחשוב בקול, איך באמת אפשר לבטא את זה בלי שמישהו יצדיק את הרעיון
אולי אם הסיפור כולו יכתב מנקודת מבטו המיוסרת, או העכשוית המאושרת של דובי.
לא יודע, חושב.
 

רחשי הלב

משתמש מקצוען
מסכים איתך
אני מנסה לחשוב בקול, איך באמת אפשר לבטא את זה בלי שמישהו יצדיק את הרעיון
אולי אם הסיפור כולו יכתב מנקודת מבטו המיוסרת, או העכשוית המאושרת של דובי.
לא יודע, חושב.
מנקודת המבט של דובי זה קשה, מכיון שאני בא לתאר טיפוס לא מצוי שקשה להיכנס לנבכי נפשו. מה שביקשתי לכתוב זה סיפור לא שגרתי שאצל כל כותב היה מסתיים בכך שדובי טורק את שערי הישיבה בעוצמה ופורק עול, ולמרבה ההפתעה דווקא הזעזוע הזה היה הטריגר 'לנענע' אותו.
 

אפשוטער איד

משתמש מקצוען
טור יפה, מרגש, כתוב כהלכה.
לענין מה שהפריע להרב @אשר שרבר אולי אם היית יותר מתעכב על הכאב של המשגיח, על הזעקה שמגיעה מליבו, ועל הדאגה לשלום תלמידו והיית מתאר יותר בעצם מה שכתבת במשפט הקצר הזה:
במשך דקה שנמשכה נצח 'הרים' המשגיח את החדר בצעקותיו שנבעו מלב כואב,
אולי כך היה יותר מתקבל על הדעת הסוף של הסיפור. אך למעשה לא כך מתקבל הרושם על הקורא אלא להיפך, הרושם המתקבל הו שהמשגיח לא שלט בכעסו וקרה מה שקרה.
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
נקודת המבט של דובי זה קשה, מכיון שאני בא לתאר טיפוס לא מצוי שקשה להיכנס לנבכי נפשו. מה שביקשתי לכתוב זה סיפור לא שגרתי שאצל כל כותב היה מסתיים בכך שדובי טורק את שערי הישיבה בעוצמה ופורק עול, ולמרבה ההפתעה דווקא הזעזוע הזה היה הטריגר 'לנענע' אותו.
מתלבט האם הכיוון הזה (שבעיני הוא גם אפשרי, גם קורה וגם יפה כיוון שהוא שונה מכל מה שאחרים כותבים) מגיע מכיוון ה'באבא' או מכיוון ה'קמא'....
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
המממממ.
יש לי פה שתי נקודות, אחת מקצועית (יעני) ואחת אישית (יעני).
המקצועית (ע"ע) -
למרות שזו אינה תופעה נדירה בחייו של משגיח, לראשונה חש ר' נתן מיודענו את הביטוי 'עלה לו הדם לראש' במוחשיות, בהילוך איטי. היטב הרגיש את ליבו מזעיק את כדוריות הדם והללו מתקבצים ועולים בעורקי צווארו, משם לראשו, דרך לחייו המאדימים.

וזאת עלי להקדים, כי הכינוי בֶּרְיֶה לא ניתן לדובי כמחוות ידידות מצד שכניו לספסל חדר האוכל ולחדר הפנימיה. בריה היה תיאור מדויק של ממדיו הגופניים שהתנשאו למרומי מטר ותשעים גובה, וכמעט מספר זהה לרוחב. בנוסף לממדיו העצומים, הליכתו גמלונית היתה ודיבורו איטי, למעשה קבלתו לישיבה היתה טעות מצערת שאף אחד חוץ מהמשגיח לא משלם עליה את המחיר.
המ. איך אנסח את זה....תן לי לחשוב.... אה! כן. חיים ולדר.
זהו, שבבקשה לא.
הערבוב של לשון גבוהה (מיודענו, שהתנשאו, גמלונית היתה) ומטבעות לשון מומצאות (ליבו מזעיק את כדוריות הדם) וביטויים מדוברים יותר (עלה לו הדם לראש), הם נוסחה חיים ולדרית לעוסה להטריד. לטעמי האישי. אני לא קורא פה אותך באבא.
ואיך אני יודע? כי למה להשתמש בסגנון הזה?זה סגנון עולץ ומזמין הומור, ודי ברור, מהמשך העלילה, שבאת להציג דמויות שונות ואוירה שונה לגמרי מהתיאור הקופצני והמתחכם והעליז הזה. אז למה לא לכתוב בדיוק מה שהיה? בבקשה, בבקשה, נסה להבחין בזה, תגיד אם צדקתי שהקטע חוטא בולדריות לעייפה, ונסה לפלות את זה, ולראות אם אחרי שנפטרים מזה עדיין חסר משהו. לא נראה לי.
ולהערה האישית - לא, לא בא לי טוב כל העניין של -
בצעקותיו שנבעו מלב כואב
הוא איש חינוך, ואנשי חינוך נורמאליים לא צורחים ועולבים במילים בוטות אף אחד,
וכמו במשוואה הידועה, אם הוא גונב הוא לא חרדי? אם הוא צועק זה לא בא מלב כואב אלא מלב שהעבודה שלו זה לא להיות איש חינוך אלא להיות שוחט.
לא מקבל את המשוואה הזאת של התחממות של איש חינוך, וצרחות, ועלבונות, וילד שמן וחריג שעושה את הדבר הנכון וחוזר למוטב בגלל כל אלה. זה פשוא לא נכון, ולא מציאותי, ולא קורה. שים את הסיטואציה בראש כמה דקות, ותגיד אם מישהו היה מתנהג ככה במציאות אצלינו בעולם.
לאאאאא.

אבל תראה, אחלה קטע, כולם מגיבים. סימן שעוררת. וזה כתיבה טובה.
 

רחשי הלב

משתמש מקצוען
נתחיל מזה -
אני לא קורא פה אותך באבא.
זהו, שאין פה אותי. אני מדדה בצעדיי הראשונים בעולם הכתיבה, מנשנש מכל מה שאני מכיר וכותב מה שיוצא לי. אין לי סגנון משלי (אולי המלנכוליות זה סימן ההיכר שלי??)
הערבוב של לשון גבוהה (מיודענו, שהתנשאו, גמלונית היתה) ומטבעות לשון מומצאות (ליבו מזעיק את כדוריות הדם) וביטויים מדוברים יותר (עלה לו הדם לראש), הם נוסחה חיים ולדרית לעוסה להטריד. לטעמי האישי. אני לא קורא פה אותך באבא.
אין פה ולדריות בכלל.
ולדריות מתבטאת במשפטים כמו 'מאיפה שלא תסתכל על זה', או 'משנולד זליג, ידעו הכל ש....' וכאלה. מטבעות לשון מומצאות כמו הדוגמה שהזכרת נגועות בגלנטיות מסויימת, אבל אי אפשר להאשים אותי.
'מיודענו' זו מילה שנמצאת במשורה כמעט בכל קטע כתוב, ו'התנשאו' מזמן לא נחשבת מילה גבוהה, כנ"ל גמלוניות, בקיצור, לא אתמקח איתך על כל הדוגמאות, אבל המשפט הראשון שלי מסביר הכל. אין לי (עדיין) סגנון משלי.
זה סגנון עולץ ומזמין הומור, ודי ברור, מהמשך העלילה, שבאת להציג דמויות שונות ואוירה שונה לגמרי מהתיאור הקופצני והמתחכם והעליז הזה.
מצטער, אני אוהב את הנפילה משגרת החיים העליזה לתהומות היגון של גיבור הסיפור. המיני - טוויסט הזה עושה לי את זה.
הוא איש חינוך, ואנשי חינוך נורמאליים לא צורחים ועולבים במילים בוטות אף אחד,
וכמו במשוואה הידועה, אם הוא גונב הוא לא חרדי? אם הוא צועק זה לא בא מלב כואב אלא מלב שהעבודה שלו זה לא להיות איש חינוך אלא להיות שוחט.
לא מקבל את המשוואה הזאת של התחממות של איש חינוך, וצרחות, ועלבונות, וילד שמן וחריג שעושה את הדבר הנכון וחוזר למוטב בגלל כל אלה. זה פשוא לא נכון, ולא מציאותי, ולא קורה. שים את הסיטואציה בראש כמה דקות, ותגיד אם מישהו היה מתנהג ככה במציאות אצלינו בעולם.
לאאאאא.
ניסיתי להבין מה עלה לי בראש כשכתבתי מה שכתבתי. ואז קלטתי.
שלא תתנסו לעולם, אבל האבא הכי טוב, הכי מבין, הכי מכיל, יכול להתמודד, בקושי אומנם, עם חוצפה או מרדנות, עם קשיי תקשורת עם הילד, עם מגוון סוגי בעיות שבין ילד להוריו. יש דבר אחד שמוציא כמעט כל אדם, אפילו כליל המידות והשלמות, מדעתו. אטימות. אתה מדבר עם בנאדם ולא רואה אצלו סימן חיים. סימן קלוש שבכלל שמע אותך, שהבין אותך, מתנגד לדבריך, שומכלום.
כשכתבתי שהמשגיח צעק מלב כואב, ניסיתי להעביר את הכאב הנורא של אדם שנכנס לתפקידו עם כל הרצון הטוב לאהוב ולטפח את תלמידיו, מוכן לעשות הכל הכל בכל עת ובכל שעה למען בני חסותו, ודווקא בפרוייקט הכי מאתגר הוא נתקל בגוש של טמטום. דבר כזה יכול להוציא מן הדעת כל איש חינוך ואפילו הדגול ביותר. אדם קצת פחות אכפתי היה סב על עקבותיו, יוצא מהחדר ורושם לעצמו להוביל החלטה בישיבת הצוות הקרובה על סילוקו של הבחור. רק מי שמוכן לעשות הכל גם בשביל הבחור הכי קשה יכול להגיע להתפרצות כזו.
והראיה?
שגם המסר הסמוי הזה נקלט וגרם לתוצאה הבלתי צפויה. הוציא את הבחור מהטמטום שבו היה שרוי ואפשר לו לצאת לדרך חדשה.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  9  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה