השראה שימוש נכון בגריד באינטרנט [וכן, גם קצת היסטוריה] #אתגר מתגלגל

תמנתי ווב דיזיין

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
וואו האמת שלהכין חומר על גרידים זה לא משהו שניתן לתמצת. מצד אחד יש את היסטוריה המרתקת של הגריד שחבל לפספס ולתמצת בה, ומאידך יש גם מלא תוכן על שימושים נכונים בגריד באתרי אינטרנט.
אז חילקתי את המחקר שלי לשניים.

1. ההיסטוריה של הגריד.
2. גריד בדיגיטל.

נראה לי שאת ההיסטוריה שהיא בעצם תרגום של מאמר מרתק שחרשתי עליו באינטרנט אעלה כקובץ וורד למי שמענין אותו

~~~~~~~~~~~~~~

גרידים בעיצוב אינטרנט וממשק משתמש כיום

האם שמתם לב פעם שאנחנו גרים בגריד? גרידים בעצם מגדירים אותנו בכל תחום של החיים החל מסידור הפיקסלים על המסך בו אנחנו מסתכלים ועד לארגון הערים האורבניות בהן שוכן רוב העולם. המערכת הויזואלית הזו של חציית קווים אנכיים ואופקיים קובעת את צורתם של יותר דברים ממה שרוב הציבור שם לב.

אין פלא, באמת, שאנחנו מוצאים את עצמנו כל כך נעולים בגריד שכן אנו גם מעצבים בגריד. מהימים הראשונים של עיצוב לפרינט, מאות שנים לפני שהמונח "עיצוב גרפי" היה קיים, הגריד עזר לסייע לבתי הדפוס לסדר את פריסות העמודים שלהם.
בכל קורס עיצוב גרפי - אחד הדברים הראשונים שתלמדו עליהם הוא פריסה בשיטת ה-"גריד". אך הדברים עלולים להתערפל במהירות. גרידים מגיעים בכל הצורות והגדלים, ויש להם היסטוריה ארוכה ומורכבת, הנמשכת חזרה לכתבי היד המוקדמים ביותר של האנושות.

בואו נגדיר קודם כל מהו גריד ואז נעבור על כמה מהסוגים החשובים ביותר של גריד המשמשים בעיצוב מודפס, אינטרנט ועיצוב ממשק משתמש. ולבסוף למי שתהיה לה סבלנות לקרוא עוד על גריד אעביר בעז"ה קובץ וורד בנפרד על ההיסטוריה הקצרה של הגריד ואיך הכול התחיל בכתבי יד מוקדמים והוצאתו הראשונה של הספר המודפס לפני שעבר אי אלו גלגולים והתפתחויותיו במאה העשרים, ואפילו מרד נגד מערכות גריד.

גריד באינטרנט
מערכות גריד בעיצוב גרפי שרדו מאות שנים, אם לא אלפי שנים, ומתוארות בכתבי היד הקדומים ביותר . ולמרות הניסויים האנטי-עיצוביים המלהיבים של סוף המאה העשרים, ניתן לטעון כי גרידים מעולם לא היו בשימוש נרחב כמו שהן כיום.

הסיבה לכך היא הדומיננטיות של האינטרנט והמכשירים הדיגיטליים בחיינו, ובמיוחד בגלל הצורך המתהווה באתרים ובאפליקציות לשנות גודל ולעצב את עצמם מחדש כדי להתאים לכל מכשיר בו הם נמצאים (החל מטלוויזיות ענק לסמארטפונים ואפילו שעונים זעירים . מישהי אמרה רספונסיביות???!!! ( עבור מעצבי UI וממשקים בהם אנו משתמשים כיום, גרידי עמודות הן כלי חיוני ביצירת עיצובים בעלי מבנה מספיק בכדי לאפשר להם להיות גמישים במכשירים מרובים.
אנו משתמשים בגריד כדי לנתח שטחים בתוכנות עיצוב שונות ולקבוע את תצורת הפרסומים או האתרים. אפילו אם הגריד נשאר לגמרי מאחורי הקלעים, נוכל להניח שהוא בכל זאת שם.

1597173326766.png
ניתן לעצב אפליקציות ויישומים באמצעות גריד של 3 עמודות לנייד, ואז להפוך את העיצוב לגריד רחב יותר של 12 עמודות למסך של מחשב (דסקטופ) שולחני בדיוק כמו ב- Bootstrap או פריימוורקים שונים, דרך עבודה זו היא בסיסית ליצירה יעילה של עיצובי אפליקציות ואתרים כיום.

ההתמדה בעיצוב מבוסס גריד בעיצוב אתרים ואפליקציות היוותה אתגר גם עבור מפתחים המעצבים עיצובים סטנדרטיים לווב. בימיו הראשונים של האינטרנט, מפתחים השתמשו לעתים קרובות בטבלאות כדי לארגן פריסה . מאז, התקנים התפתחו וכעת יש לנו מערכות כמו Flexbox ו- CSS Grid המציעות מסגרת בסיסית ליישום נאמן של פריסה וורסטילית ופלקסיבילית באתרים ואפליקציות.

שיעור בגרידים – אילוץ או יצירתיות?
לפעמים אנו חושבים על אילוצים כדבר רע - במיוחד כשמדובר ביצירתיות. אנו רוצים להיות חופשיים לבטא את עצמנו ולחקור את המעוף הפרוע ביותר שלנו עם תחושת יצירתיות.

אולם, הניסיון אומר לנו שהדברים אינם כה פשוטים. כולנו מכירים את החוויה של לשבת מול עמוד ריק ואין לנו מושג מאיפה להתחיל (במיוחד שאנו מעצבים לעצמנו). ואז כשאנחנו מתחילים, אנו חשים חסרי כיוון ונתקעים שוב במהירות. לעתים קרובות אנו לא מתקדמים ובסופו של דבר מתרחקים.

במצב זה אילוצים יצירתיים הם בעלי ערך רב. במקום להגביל את היצירתיות שלנו, אילוצים נותנים לנו נקודת התחלה ואפשרות להשקיע את החופש לחקור פתרונות אפשריים. הערך של אילוצים יצירתיים הוא מדוע מיטב המעצבים מתעקשים לעבוד תמיד מתוך תקציר עיצוב מפורט וחזק, המגדיר את דרישות הפרויקט.

מערכות גריד מספקות אילוצים לפריסה וארגון חזותי, אשר מקטינות בו זמנית את מספר האפשרויות העומדות לרשות המעצב, ובכל זאת פותחות מערך עצום של אפשרויות מוגבלות. אפילו גריד מודולארי פשוט יכול להכיל אלפי אפשרויות פריסה.

ואפילו עבור מורדים אנטי-עיצוביים כמו דייוויד קרסון, קיומם של רשתות גריד ומוסכמות עיצוב גרפי אחרות יצרו למעשה נקודת פתיחה חשובה בצורה של משהו שניתן לדחות.

5 טיפים מובילים לשימוש בגריד
אני מקווה שנהניתם מהמחקר הקצר הזה על גריד בעיצוב. ממליצה לקרוא את ההיסטוריה המרתקת בקובץ הוורד. להרחבת הדברים, הנה 5 הטיפים המובילים שכדאי לזכור כשאתם מתחילים להתנסות במערכות גריד בעבודה שלכם.

1. תכננו כיצד גריד קשור למכולה שלו [קונטיינר – הדיב שעוטף אותו]
יוזף מולר-ברוקמן הדגיש בספרו "מערכות גריד" כי האופן בו גריד ממוקם בתוך העמוד - כיצד מסדרים את השוליים - יכול להשפיע רבות על ביצועי הגריד הן מבחינת פונקציונאלית והן מבחינה אסתטית.
1597173439153.png
2. אל תעצבו עם גריד – תעצבו את הגריד
כשפותחים מסמך חדש לעיצוב פרסום או אתר, זה מפתה להתחיל עם הגריד "הרגיל" שלנו - אולי מספר עמודות שהיינו רגילים אליהן, או רוחב המרווחים בין העמודות שאנחנו תמיד משתמשים בהם. אבל כדאי להישאר על הנייר, ולקחת את הזמן כדי להבין לאיזה סוג גריד אנחנו זקוקים באמת לפרויקט שלנו. זה יכול לחסוך לנו להינעל על גריד שלמעשה אינו מתאים עבור הפרויקט שאנחנו עובדים עליו.

1597173478794.png

3. מקמו את ההתחלה והסיום של האלמנטים בשדה הגריד ולא במרווח שבין העמודות
יש להשתמש ב gutter - המרווח הריק בין העמודות, רק כדי להפריד בין אלמנטים. טקסט וגרפיקה יכולים להשתרע על עמודות מרובות, כמובן - אך עליהם להתחיל ולהסתיים בקצה העמודה, לא ב gutter .
1597173517835.png
4. אל תשכחו ליישר לקו הבסיס
לוודא שכל הטקסט בעיצוב מבוסס עמודות ידבק בקו בסיס קבוע יכול לעשות את ההבדל הגדול בתחושת ההרמוניה והארגון שבדף. יישור לקו בסיס לעיתים קרובות נעלם מהעין בעיצוב אתרים אך בעזרת תכנון קפדני ניתן להשיג זאת.
1597173550436.png
5. לעיצוב אינטרנט UI, כדאי לשקול להשתמש במערכת כמו גריד של 8px
כיום העיצובים שלנו צריכים לעבוד ולהיראות על פני מגוון מכשירים ורזולוציות מסך. שימוש בממדים ומרווחים שהם כפולות של מספר בסיס עוזר להפוך את המעברים הללו לנקיים ושיטתיים. כיום מקובל להשתמש בגריד 4 פיקסלים או 8 פיקסלים, מכיוון שמשמעות הדבר היא שעיצובים יכולים להתאים בצורה מושלמת על מסכי רטינה: פיקסל אחד במסך ברזולוציה נמוכה הופך לגריד של 2 על 2 פיקסלים על מסך ברזולוציה גבוהה.
1597173603285.png

להלן כמה דוגמאות

1597173633645.png
Pixelot.de מאמץ באמת את הגריד, שומר על הקו אופקי והקו האנכי גלויים

1597173662022.png
42Angels.com מבוסס על גריד של 5 עמודות, אך משתמש גם ברקע פסיפס עדין כדי להשלים את המראה

1597173697648.pngז
DHCreative.com שומר את זה נחמד ופשוט


המשך בהודעה הבאה
 

קבצים מצורפים

  • 1597173754498.png
    1597173754498.png
    KB 61.1 · צפיות: 17

תמנתי ווב דיזיין

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L

קבצים מצורפים

  • ההיסטוריה של הגריד.docx
    3.3 MB · צפיות: 55

תמנתי ווב דיזיין

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
ואו איזה פוסט שווה.
השקעת. קראתי כל מילה וממשיכה לקובץ וורד שצרפת.

כדאי לקרוא את הוורד. זה גם מרתק. השקעתי הרבה בעבודת תרגום ולמדתי מזה הרבה גם אני. תחום מרתק
 

סיון

המניפה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
לא דמיינתי כזה אשכול עשיר ומלא ערך ומידע!
@תמנתי אני חושבת שיש לנו את הכבוד שתחנכי את הפורום הזה עם ההצעה החדשה שהעלה @ניהול האתר נותנים לכם את הבמה כאן:

נשמח ממש!


וכמובן שאני נועצת את האשכול המושקע הזה!

עריכה:
@תמנתי
קראתי עכשיו בעיון יותר את החלק של ההיסטוריה,
במיוחד את המהלך של ה'מרד נגד הרשת',
מרגיש שגם שאנחנו בעידן כזה, אמנם בכיוון אחר לגמרי ממה שנאמר שם,
רק לאור האתרים שרואים בזמננו יותר ויותר,
שפורצים כל פיסת מסגרת, לרוב יותר בתחומים קריאטיבים ואטרקטיביים - אבל עדיין נראה שמחלחל כאן משהו תזזתי יותר שובר מוסכמות ואפילו כללים...
סתם מעניין..
 
נערך לאחרונה ב:

תמנתי ווב דיזיין

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
עריכה:
@תמנתי
קראתי עכשיו בעיון יותר את החלק של ההיסטוריה,
במיוחד את המהלך של ה'מרד נגד הרשת',
מרגיש שגם שאנחנו בעידן כזה, אמנם בכיוון אחר לגמרי ממה שנאמר שם,
רק לאור האתרים שרואים בזמננו יותר ויותר,
שפורצים כל פיסת מסגרת, לרוב יותר בתחומים קריאטיבים ואטרקטיביים - אבל עדיין נראה שמחלחל כאן משהו תזזתי יותר שובר מוסכמות ואפילו כללים...
סתם מעניין..

מה שאותי מרתק זה שלמרות המרד כיום ופריצת הגבולות בגרידים, עדיין כמו שנאמר במאמר - ההשימוש בגריד הוא זה שמאפשר את פריצת הגבולות הזאת בתנאי ששומרים על איזון. כתבתי גם על זה משהו אבל לא העליתי. גם ככה היה כבר ארוך מדי.
כל הרעיון בבפריצת גבולות בעיצוב זה שצריך בר ראשון להגדיר את הגבולות, הגריד, ורק אז אפשר לפרוץ
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
תודה, @תמנתי. אני לומדת עכשיו על נושא הגריד קצת יותר לעומק, וזה בא בדיוק בזמן.

@arv? בואי להציץ.
 

>השראה<

מיתוג | אסטרטגיה | עיצוב, אפיון, וקידום אתרים
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
הדמיות בתלת מימד
UX UI
D I G I T A L
עימוד ספרים
מרתק ומחכים.
@תמנתי שכחת לאתגר הלאה?:rolleyes:
 

תמנתי ווב דיזיין

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L

אלעזר 1

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עיצוב פונטים
מוזיקה ונגינה
UX UI
D I G I T A L
יוצרי ai
אם כבר מדברים על פריצת מסגרות, חייב לשתף את https://ueno.co שראיתי לאחרונה, מדהים !
 

תמנתי ווב דיזיין

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
אם כבר מדברים על פריצת מסגרות, חייב לשתף את https://ueno.co שראיתי לאחרונה, מדהים !

תראה מה זה, אתר מהמם, ממש השראה, אבל הוא ממש נצמד לגריד. יש לו גריד של 4 מאד מאד ברור. לדעתי חייבים לשמור על גריד כלשהו כדי שהעבודה תהיה קריאה וברורה, יותר בווב מאשר בפרינט. אבל באתר הזה לא כל כך פרצו גבולות. רק את הקווים האופקיים.
דבר נוסף שחסר לי באתר הזה זה הסבר מה בכלל האתר הזה מציע. זה מאד לא ברור. למי זה מיוחד? מה אמורים לעשות בו?

וזה לא סותר שזה אתר מהמם
 
נערך לאחרונה ב:

תמנתי ווב דיזיין

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
ואפרופו דיבור על פריצת גבולות, ראיתם את החוברת החדשה של ליפה שמלצר?
זו פריצת גבולות אמיתית ופריצת מוסכמות. מרד בשיטות הגריד. לדעתי זה יכול להוות התחלה של טרנד חדש שפורץ את כל המוסכמות. מעניין כמה זמן ייקח לאחרים לחקות את זה

הקובץ גדול מדי, אבל אביא פה כמה דוגמאות

1597309810637.png

1597309837789.png

1597309870806.png
1597309896282.png
 

תמנתי ווב דיזיין

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
מה אתם אומרים על הטיפוגרפיה? התחברתם?
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
בלאגן אחד גדול.
אז מה אם הוא למד.
לא אהבתי! גם פריצת גבולות ושבירתם אמורה להעשות בטעם טוב.
 

תמנתי ווב דיזיין

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
הרבה לא אוהבים ולמה? כי אין גריד שעושה סדר.
אבל זו לא הפעם הראשונה שנעשה מרד נגד גרידים למי שקראה את קובץ הוורד שהבאתי.
מה שאהבתי זה את האומץ ללכת נגד המוסכמות.
 
  • תודה
Reactions: GEH

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
הרבה לא אוהבים ולמה? כי אין גריד שעושה סדר.
אבל זו לא הפעם הראשונה שנעשה מרד נגד גרידים למי שקראה את קובץ הוורד שהבאתי.
מה שאהבתי זה את האומץ ללכת נגד המוסכמות.
השאלה מה היתה המטרה שלו.
נכון, הוא מוכשר, ולמד אומנות, והוא אמן מטורף גם ביצירות ויזואליות וגם בציור ובאמנות פלסטית.
ובכל זאת, התוצאה הסופית מאכזבת לגמרי. אין פה אסטטיקה ונעימות. הכל בלאגן, אין הולכה ברורה, אין מסלול, הכל סוער בלי היררכיה ברורה.
אין לי התנגדות שהאמן יבצע מה שהוא רוצה, אבל כשהוא סומך רק על עצמו ואין עוד עין שרואה ומבקרת, ויד שנוגעת ומייעצת - זה טו מאצ'. מוגזם. בלאגן. עודף מסרים שאי אפשר לספוג.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה