שיבוץ תנכ"י- עזרה!

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
ריה"ל מביא בחידותיו חידה, ועלי למצוא בה את השיבוץ התנכ"י. הבעיה שהידע שלי כנראה לא מספיק נרחב... משהו מכיר פסוקים דומים או קרובים למינוחי החידה. אשמח אם יכתוב לי כאן מקור:

ומה בוכה בלי עין ועפעף
בבכיה ישמחו בנים ואבות
ועת תשחק ולא תבכה בעינה
בשחקה תעציב כל לבבות

השיבוצים היחידים שמצאתי היו לקוחים מפיוטים לימים נוראים ("עת שערי רצון" ו"קל נורא עלילה") אבל זה לא נקרא שיבוץ תנכי"י, נכון?

אשמח לכל עזרה!
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
נסי למצוא הקשרים בנושא ירידת גשמים , שלכאורה לגביה מובילה החידה. כמו ב "והיה אם שמוע" בקריאת שמע ועוד...
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
דווקא לא... הפתרון:

"ועיניו כעפעפי שחר" (איוב מ"א י')

ותודה, אסתיג!
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
סליחה, אולי יש לי בעיה בהבנת המושג; האם ב"שיבוץ תנכ"י " הפסוק אינו אמור להופיע בטקסט של השיר? כמדומני שהתכוונת לאסוסיאציה תנכ"ית.
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
גם אני מצטרפת לדעתה של אפכא.

אולי הפסוק לא אמור להופיע ממש ככתבו, אבל צריך להיות מוזכר במילות הפיוט.

גם רעיונית אין קשר בין הפסוק לפיוט (לחידה), שכן הפסוק אינו מדבר על הגשם. והצירוף של עין ועפעף עדיין אינו הופך לשיבוץ תנכי, ומחיפוש בפרוייקט השו"ת, נמצאו כמה תוצאות של צירוף זה.

1. ירמיהו פרק ט פסוק יז
וּתְמַהֵרְנָה וְתִשֶּׂנָה עָלֵינוּ נֶהִי וְתֵרַדְנָה עֵינֵינוּ דִּמְעָה וְעַפְעַפֵּינוּ יִזְּלוּ מָיִם:

2. תהלים פרק יא פסוק ד
יְקֹוָק בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ יְקֹוָק בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ עֵינָיו יֶחֱזוּ עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ בְּנֵי אָדָם:

3. תהלים פרק קלב פסוק ד
אִם אֶתֵּן שְׁנַת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְּנוּמָה:

4. משלי פרק ד פסוק כה
עֵינֶיךָ לְנֹכַח יַבִּיטוּ וְעַפְעַפֶּיךָ יַיְשִׁרוּ נֶגְדֶּךָ:

5. משלי פרק ו פסוק ד
אַל תִּתֵּן שֵׁנָה לְעֵינֶיךָ וּתְנוּמָה לְעַפְעַפֶּיךָ:

6. משלי פרק ל פסוק יג
דּוֹר מָה רָמוּ עֵינָיו וְעַפְעַפָּיו יִנָּשֵׂאוּ:

7. איוב פרק מא פסוק י
עֲטִישֹׁתָיו תָּהֶל אוֹר וְעֵינָיו כְּעַפְעַפֵּי שָׁחַר:

אגב, מי אמר בכלל שיש כאן שיבוץ תנכי. לא בכל פיוט חייב להיות שיבוץ. ואפי' הוא של ריה"ל.

חני
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
גם אני הבנתי שהחידה מדברת על עניין המטר, כי כתוב שם בפירוש שלא מדובר בעין ועפעף ז"א לא בכי רגיל של אדם, אלא הורדת מים כלשהי שגורמת לשמחה ומה היא אם לא הגשם? לכן חשבתי על הקשר בפסוק הנ"ל בקרי"ש או דומיו, שמדבר על עניין הגשמים .
 

הצפרדע

משתמש רשום
נסיון לפתרון.

נכתב ע"י מילה בסלע;1350923:
ריה"ל מביא בחידותיו חידה, ועלי למצוא בה את השיבוץ התנכ"י. הבעיה שהידע שלי כנראה לא מספיק נרחב... משהו מכיר פסוקים דומים או קרובים למינוחי החידה. אשמח אם יכתוב לי כאן מקור:

ומה בוכה בלי עין ועפעף
בבכיה ישמחו בנים ואבות
ועת תשחק ולא תבכה בעינה
בשחקה תעציב כל לבבות

השיבוצים היחידים שמצאתי היו לקוחים מפיוטים לימים נוראים ("עת שערי רצון" ו"קל נורא עלילה") אבל זה לא נקרא שיבוץ תנכי"י, נכון?

אשמח לכל עזרה!

אולי זה קשור ל "חומת בת ציון, הורידי כנחל דמעה" , מה שהבכי משמח והשחוק מעציב זה כמו שכתוב "טוב כעס משחוק" , שהגלויות הרעות היטיבו לרוחניות עמ"י, והטובות ( האמנצפציה) הרעו לרוחניות.
לשפיטתכם!
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
לא מתעמקת אפילו... מבחן של שעות למידה עצמית, לא מידי עמוק, של אחד מבתי הספר הגבוהים בארץ בלשון ובספרות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה