לא הבאתי כלל דעה שה-תרין פשטין נקרא מלרע, ואדרבה יצאתי לבאר דברי מהרי"ץ שלכאורה כתב כן על נח וכדומה הבא לדעתו בפשט אחד שאין הכוונה כפשוטו אלא שנקרא כפי שקורים הפשטא הבא מלרע.
ובסוף רק צדדתי לבאר שהחילוק בין הפשטא להתרין פשטין (אחר שמבואר להדיא במקנה אברם ובדברי הלומברוזו שהבאתי שעכ"פ יש ביניהם חילוק וכן משמע מרד"ק, וכן בארתי דברי מהרי"ץ כנ"ל) - תלוי בזה שהתרין פשטין מוטעם בשני המקומות, ובזה הנחתי קצת התמיהה מה מקום לכלל שנתן רד"ק בין התרין פשטין למתג במלת הפשטא, וכל זה בהקדים דברי הוריות הקורא שכתב כן על הזרקא. ואגב, אחר כך מצאתי סמך נוסף לזה שהתרין פשטין נקרא בשתי התנועות.
ומובן שאין אני מכריע בזה כלום על סמך דברים כאלה. רק נסיתי להסביר כמה דברים על פי דברים מחודשים שמצאתי בספרים.
ובעצם ההנחה שלא מצאנו שהטעמים יהפכו מלעיל למלרע (שבין כך אין ענינו לכאן אחר כל הנ"ל) גם כן מצאתי דבר חידוש במשפטי הטעמים לרו"ה חלק ב' על טעמי אמ"ת (כה"י נמצא בספריית רוזנטליאנה באמ"ד) שכתב לבאר החילוק בין הושיעה נא להצליחה נא בהלל שהושיעה מלעיל והצליחה מלרע (ואגב, יש ספרים ששניהם מלעיל) שזה בגלל שהצליחה בא במרכא מצונרת והצינורית לא תוכל לבא בה"א מפני השוא שאחריה ולפיכך הוכרחו להוריד המרכא להחי"ת שיוכלו לשים הצינורית בשי"ן משא"כ בהושיעה, ולפי זכרוני כתב שם שיש עוד מקומות כזה שהוכרחו להוריד הטעם במרכא מצונרת מטעם הנ"ל.
הזקנים שהזכרתי קורים כל תרין-פשטין בהפטרה על דרך שקורים אלקינו ולא כן פשט אחד, לדוגמא לבד הזכרתי מקום שנוגע בכל שבת משני הסוגים גם יחד. ולהבהיר, הם מטעימים כל הנגינה הכפולה שלהם באות המחלק.
לפי זכרוני בסידור רש"ס אכן יש טעמים אחרים בברכת ההפטרה.